Oikomishoidon seurauksena leuan kasvu
Tyttäreni oikomishoito loppui vuosi sitten (raudat oli vuoden ja metallinen tukihäkkyrä puoli vuotta ja nyt renteiokaari ja sen seurauksena kauniista pyöreästä leuasta tuli ns. noitaleuka.
Kuuluuko tämä oikomishoitoon vai kasvuun? Oikojalta kysyin asiasta ja hän ei vastannut mitään. Sanoi vain kuinka hampaat ovat nyt suorat.
Tyttäreni 16v itse inhoaa leukaansa. Ja omasta mielestäni leuan muoto on myös hieman outo.
Kommentit (15)
Noin lyhyen ajan oikomishoito ei taatusti muuta leuan muotoa.
Kiva tietää tuostakin mahdollisuudesta. :( Mulla oikomishoito just menossa näin aikuisiässä, ja vaikka kuinka tulisi suorat hampaat niin enpä tahdo mitään noidanleukaa.
Oliko niskaveto? Tuliko alapurenta? Lääkäri mokas. 13 v leuat kasvaa tytöillä. Jos niskaveto silloin, alapurenta melko varmaa
Kannsttaa ensin hakea kaikki tiedot kaikista hoitotoimeenpiteista ja sitten ruveta selvittämään asiaa. Ne kun niin monesti tuppaa häviämään
Vierailija kirjoitti:
Kiva tietää tuostakin mahdollisuudesta. :( Mulla oikomishoito just menossa näin aikuisiässä, ja vaikka kuinka tulisi suorat hampaat niin enpä tahdo mitään noidanleukaa.
Minullakin hampaat oiottiin aikuisena, raudat n. 3 vuotta suussa, eikä leuka kasvanut mihinkään. Eipä se taida aikuisena enää kasvaa, ellei ole joku hormonihäiriö.
Itselläni ollut kasvuiässä ala-asteella ja yläasteella kaikki mahdolliset oikomiskojeet käytössä useiden vuosien ajan. Ei mitään vaikutusta leuan muotoon. Tai todennäköisesti nyt leuka on paljon parempi kuin mitä se olis ilman oikomishoitoa sillä alunperin mulla oli todella vaikea purentavirhe.
Ei ole mahdollista, että oikominen olisi leukaa kasvattanut. Joko tytölle oli noitaleuka kasvamassa koko ajan tai sitten leuka on aina ollut tuollainen ja purennan korjaantuminen on vain laittanut leuan takaisin omalle paikalleen.
Niinpä, ei leuat enää kasva aikuisena. Teini-iän jälkeen se loppuu
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tehty myös aikuisiällä oikomishoito. En kyllä huomannut, että leuan muoto olisi mitenkään muuttunut. Leukaluut tuskin kasvavat enää aikuisena. Jos jostain syystä tulee rasvaa leukaan, se johtuu ihan muista syistä.
Leuan sijainti voi muuttua, kun purenta muuttuu eli jos aiemmin leuka on ollut syvemmällä, se ehkä nyt tulee edemmäs. Mutta itse leuan luuston ei kyllä luulisi muuttuvan.
Kun minulla korjattiin alapurentaa, leuan sijanti siirtyi sisemmäs.
Jos esim yläleuassa on niskaveto niin alaleuka kasvaa eteenpäin ja muodostuu alapurenta. Eli leuka näyttää erillaoselta kun mitä oli. Niskavetoa käyttävät jos hampaiden välit ovat tiukat. Hyvin usein käy niin ettei hoitoa olisi kannattanut aloittaa koska lopputulos ei sina onnistu
Lapsuuden pyöreys eli rumemmin sanottuna läskeys on vaan kadonnut kasvoista. Ei voi mitään jos näyttää Eulalialta.
Eulalia Kenkkunen