Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä oikeudella neuvola utelee tietoja parisuhteesta?

Vierailija
27.06.2016 |

Olen raskaana ja kuulin, että neuvolassa pitää täyttää kaavakkeita ja tietoja jopa parisuhteen tilasta? eli on kysymyksiä meistä parina, jotka minä ja mies täytetään erikseen (kysymyksiä jopa seksistä) ja niistä sitten keskustellaan. Onko tällaiseen todella pakko suostua? En todellakaan usko, että yksikään neuvolatäti ymmärtää parisuhteista yhtään mitään ja sitten jollekin tuollaiselle meidän pitäisi puolustella esimerkiksi seksitapojamme?

Ihan hirveää. muutenkaan en ole saanut mitään apua enkä tukea tähän raskauteen vaan hirveää näsäviisastelua ja suoranaista vittuilua, kun olen kysellyt esimerkiksi eri tavoista synnyttää. Asuimme pitkään ulkomailla ja luulin, että Suomeen muutto tässä vaiheessa takaisin olisi hyvä idea, mutta en taida sopeutua tähän kulttuuriin enää takaisin...

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas ja missähänpäin Porvoota on tuollaisia lomakkeita....

Neljä lasta pykätty tähän maailmaan eikä ikinä ole tarvinnut moisia kyselyitä täytellä.

Vierailija
2/36 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huoh. Neuvolassa ei ole mikään pakko edes käydä (toki kannattaa) ja jos et halua vastata kysymyksiin niin älä vastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo pakko. Edes käydä neuvolassa. Ne haluavat tietää millaiseen perheeseen vauva tulee. Ja tietysti auttaa mahdollisissa ongelmissa, parhaansa mukaan.

Vierailija
4/36 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi ottaa selville faktoja eikä kuunnella kuulopuheita.

Vierailija
5/36 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ap yksityiseen äitiysneuvolaan. Siellä ei udella vaan toimitaan ASIAKKAAN ehdoilla. Yksityisiä äitiysneuvoloita löytyy ainakin suuremmista kaupungeista. Olettaisin, että tietoja tarvitaan tilastointia varten. Yksityinen ei tilastoi.

Vierailija
6/36 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eri tapoja on mielestäsi synnyttää? Käsittääkseni on vain yksi tapa ja vain jos se epäonnistuu, on varalla toinenkin, mutta silloin synnyttäjä on epäonnistunut naisena ja äitinä ja lapsi saa elämälleen surkeat lähtökohdat.

Vierailija
7/36 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa tuossa on kyse jostakin tutkimuksesta? Itselläni on kolme lasta ja keskimmäisen raskauden kohdalla muistaakseni Kuopion yliopiston tutkimusryhmä teki kyselyä. Siihen  sai osallistua jos halusi, ja terveydenhoitaja esitteli sen ja se sisälsi kaksi seurantalomaketta raskauden jälkeen. Pakko ei ollut osallistua ja se oli nimetön.

Vierailija
8/36 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljä lasta pykätty tähän maailmaan eikä ikinä ole tarvinnut moisia kyselyitä täytellä.

Kyllä meillä oli tuollainen lomake ensisynnyttäjinä Helsingissä. Voimavarakyselyksi ne taitaa sitä sanoa. Sen tarkoitus on kai lähinnä saada pariskunta keskustelemaan keskenään. Ei siinä kyllä mitään yksityiskohtaisia seksikysymyksiä ole, muistaakseni jotain sen tyyppistä että onko seksielämä tyydyttävää ja onko tietoinen siitä että raskaus ja vauva voi muuttaa sitä.

Ja mikään pakkohan siihen ei tosiaan ole vastata tai jos haluaa voi kirjata että kaikki on täydellistä, se neuvolantäti ei ole ketään pistämässä mihinkään valheenpaljastuskokeeseen.

Vierailija
9/36 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täytettiin tämä raskausaikana mieheni kanssa ja uudelleen nyt kun lapsi on 4kk. Ensimmäisellä kerralla neuvolatäti tarttui joihinkin tiettyihin kohtiin, jos olit laittanut vastaukseksi jotain muuta kuin että asia kunnossa. Toisella kerralla osattiin sitten laittaa ne ruksit ja ympyrät jo nii ettei tarvitse keskustella vastentahtoisesti niistä kohdista neuvolassa.

Mieheni (puoliksi vitsillä) sanoin: jos ei muuten saa riitaa aikaiseksi niin näillä kyselyillä kyllä.

Meillä asiat ovat kunnossa, mutta kaipa nuo on tarkoitettu ns "voimavarakyselyiksi", että voit ottaa puheeksi itseäsi askarruttavat asiat neuvolassa tai muuten pohtia yhdessä puolison kanssa parisuhdettanne. En itse tykännyt kylläkään.

Vierailija
10/36 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä parisuhteen tilasta neuvolassa nykyään kysellään. Myös isää haluttaisiin tavata, että myös hän saisi esittää mieltä painavia kysymyksiä. Mikähän ongelma ap:lla on parisuhteessa jos ei voi kertoa siitä neuvolaan? Parisuhde on varmasti tullut osaksi neuvolan työtä, koska yritetään ennaltaehkäistä lasten sekä vanhempien mielenterveysongelmia ja rikkonaisia perheitä. Kaikille isille/äideille ei todellakaan ole selvää millaisia muutoksia raskaus tuo kehoon, mieleen ja parisuhteeseen, neuvola antaa tietoa ja tukea. Minulla ei ole ollut mitään ongelmaa puhua parisuhteestani neuvolassa, mies on käynyt molemmissa raskauksissa kerran näyttämässä naamaansa neuvolassa ja ei siellä ole mitään lomakkeita tarkalleen syynätty kun ei parisuhteessamme ole ollut mitään hälyttävää. Neuvola tekee ennaltaehkäisevää perhetyötä, jos parisuhde voi huonosti jo raskausaikana, niin he osaavat ohjata lapsiperheille/pariskunnille suunnattujen palveluiden pariin ennen ja jälkeen synnytyksen. Kaikki tehdään varmasti lapsen parhaaksi, enkä itse näe siinä mitään syytä vetää hernettä nenään.

Vierailija
11/36 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen raskaana ja kuulin, että neuvolassa pitää täyttää kaavakkeita ja tietoja jopa parisuhteen tilasta? eli on kysymyksiä meistä parina, jotka minä ja mies täytetään erikseen (kysymyksiä jopa seksistä) ja niistä sitten keskustellaan. Onko tällaiseen todella pakko suostua? En todellakaan usko, että yksikään neuvolatäti ymmärtää parisuhteista yhtään mitään ja sitten jollekin tuollaiselle meidän pitäisi puolustella esimerkiksi seksitapojamme?

Ei niihin kysymyksiin tarvitse vastata tai keskustella niistä.

terkkari

Vierailija
12/36 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neuvolassa (Helsingissä) ei käyty terkkarin kanssa tuota voimavaralomaketta läpi, vaan sen tarkoitus oli herättää keskustelua pariskunnan välillä. Ymmärrän, että lapsia syntyy todella erilaisiin perheisiin ja kaikki eivät puhu etukäteen niinkin itsestään selvistä asioista, kuin siitä, miten vauva tulee muuttamaan parisuhdetta. Tämä kysely varmistaa, että jokainen edes vähän miettii näitä asioita. Meiltä terkkari kysyi, että haluammeko puhua jostakin tietystä lomakkeen kohdassa vastaanotolla, ja kun emme halunneet, oli asia käsitelty.

Vierailija
13/36 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun odotin ensimmäistä lasta, piti täyttää joku lappunen perheväkivallasta, kartoittivat kai perheen tilannetta. Tommonen voimavarakysely ollut myös, mutta eipä siinä tarvinnut määritellä lempiasentoa tai edellisten kumppanien/kotoa löyryvien seksilelujen määrää.

Vierailija
14/36 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös voimavarakysely. Olimme päälle 30v pari, joka aika pikaisesti tapaamisesta alkoi odottaa lasta. Ihan tarkoituksella toki. Kävimme myös vihillä heti testin näyttäessä positiivista.

Neuvolan terveydenhoitaja takertui tähän, että onko tosiaan tarkoitus pitää lapsi, vaikka emme olleet tunteneet kuin puoli vuotta raskaaksi tultuani. Ja onko tämä pakkoavioliitto ja kannattaisi varmaan miettiä, ettei tee lasta tulevaan eroperheeseen ja miten nyt mies kestää, kun raskauden takia ei seksiäkään saa heti suhteen alussa.

Mies onneksi oli matkassa ja sanoi, että nyt tuli raja vastaan ja menee liian henkilökohtaiseksi. Että haluamme vaihtaa terveydenhoitajan. Minkä saimmekin tehtyä. Uuden kanssa ei ollut mitään ongelmaa.

Ja ei, lapsesta ei tullut erolasta. Olemme edelleen naimisissa ja toisenkin lapsen saimme.

Vierailija
15/36 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me myös täytetty näitä :D Nykyään neuvolan ajatus on pitää huolta koko perheestä ja vanhempienkin jaksamisesta, ei vain vauvan kasvusta. Voimavarakaavakkeilla halutaan ennen kaikkea saada vanhemmat keskenään keskustelemaan, jos on kohtia joista ollaan täysin erimieltä. Näin ainakin meidän neuvolassa kerrottiin. :) Ei niitä ole mikään pakko täyttää. Eikä meillä neuvolatäti ainakaan mitään urkkinut eikä me seksielämäämme hänelle avattu :D Kysyi vain olisiko jotain mistä haluttaisiin puhua.

Vierailija
16/36 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan tavallinen parisuhde. En vaan koe mitään tarvetta keskustella siitä ihmisen kanssa, jolla ei ole edes alkukantaista pätevyyttä miettiä ja analysoida kenenkään toisen parisuhteita. Jollain ammatti tai ammattikorkeakoulun lähihoitaja tai sairaanhoitajatutkinnoilla ei todellakaan pätevöidy tuollaiseen. Muutenkin on lähes pelkästään negatiivisia kokemuksia neuvolasta, silmien pyörittelyä, viisastelua, huokailua ja sellasta ihmeen "olen tätä 29 vuotta tehnyt, kyllä minä kuule tiedän ihan kaiken" tyyppinen asennoituminen ihan normaaleihin kysymyksiin. Lienee aiheellista siirtyä täysin yksityisen puoleen jatkossa - jos siellä vaikka ajateltaisi sitä asiakastakin. Kulttuurisidonnaista lienee tämäkin, en olisi halunnut palata takaisin Suomeen enkä ole ollenkaan sopeutunut muutenkaan takaisin suomalaisten pariin. Koen olevani elämänasenteeltani ja elämänkatsomukseltani enemmän entisen kotimaani kaltainen kuin vihaisten ja tympeiden suomalaisten kaltainen... 

Vierailija
17/36 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ihan tavallinen parisuhde. En vaan koe mitään tarvetta keskustella siitä ihmisen kanssa, jolla ei ole edes alkukantaista pätevyyttä miettiä ja analysoida kenenkään toisen parisuhteita. Jollain ammatti tai ammattikorkeakoulun lähihoitaja tai sairaanhoitajatutkinnoilla ei todellakaan pätevöidy tuollaiseen. Muutenkin on lähes pelkästään negatiivisia kokemuksia neuvolasta, silmien pyörittelyä, viisastelua, huokailua ja sellasta ihmeen "olen tätä 29 vuotta tehnyt, kyllä minä kuule tiedän ihan kaiken" tyyppinen asennoituminen ihan normaaleihin kysymyksiin. Lienee aiheellista siirtyä täysin yksityisen puoleen jatkossa - jos siellä vaikka ajateltaisi sitä asiakastakin. Kulttuurisidonnaista lienee tämäkin, en olisi halunnut palata takaisin Suomeen enkä ole ollenkaan sopeutunut muutenkaan takaisin suomalaisten pariin. Koen olevani elämänasenteeltani ja elämänkatsomukseltani enemmän entisen kotimaani kaltainen kuin vihaisten ja tympeiden suomalaisten kaltainen... 

Suosittelen kääntymään yksityisen äitiysneuvolan puoleen, siellä mennään sinun ehdoillasi. Eroa on, tulet huomaamaan. Onhan meillä yksityisiä lääkäriasemiakin miksei käyttäisi yksityistä neuvolaa? Rahalla saa ja hevosella pääsee. Googlaa ja varaa aika.

Vierailija
18/36 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita ystävällisesti mutta jämäkästi, että et pidä tämäntyyppisistä kyselyistä ja ne pitää kohdaltasi lopettaa. Vastaa kuka tahtoo. Jotkuthan kertovat henkilökohtaisista asioistaan todella auliisti, toiset taas pitävät ne yksityisinä.

Vierailija
19/36 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä parisuhteen tilasta neuvolassa nykyään kysellään. Myös isää haluttaisiin tavata, että myös hän saisi esittää mieltä painavia kysymyksiä. Mikähän ongelma ap:lla on parisuhteessa jos ei voi kertoa siitä neuvolaan? Parisuhde on varmasti tullut osaksi neuvolan työtä, koska yritetään ennaltaehkäistä lasten sekä vanhempien mielenterveysongelmia ja rikkonaisia perheitä. Kaikille isille/äideille ei todellakaan ole selvää millaisia muutoksia raskaus tuo kehoon, mieleen ja parisuhteeseen, neuvola antaa tietoa ja tukea. Minulla ei ole ollut mitään ongelmaa puhua parisuhteestani neuvolassa, mies on käynyt molemmissa raskauksissa kerran näyttämässä naamaansa neuvolassa ja ei siellä ole mitään lomakkeita tarkalleen syynätty kun ei parisuhteessamme ole ollut mitään hälyttävää. Neuvola tekee ennaltaehkäisevää perhetyötä, jos parisuhde voi huonosti jo raskausaikana, niin he osaavat ohjata lapsiperheille/pariskunnille suunnattujen palveluiden pariin ennen ja jälkeen synnytyksen. Kaikki tehdään varmasti lapsen parhaaksi, enkä itse näe siinä mitään syytä vetää hernettä nenään.

Olen itse hoitoalalla ja tiedän tasan tarkkaan, ettei terveydenhoitajan tutkinnolla riitä oikein ammattitaito pohtia kenenkään parisuhteen ongelmia. Se riittää raskauden ja vauvan asioihin, mutta muut on kyllä ihan mutua. Joten en henkilökohtaisesti ymmärrä, mitä hittoa jollekin oudolle hoitoalan ihmiselle kuuluu meidän parisuhteemme. Olen tarvinnut neuvolasta vain raskauteen liittyvät palvelut ja lapsen synnyttyä lasta koskevat ja minun jälkitarkastuksen. 

Vierailija
20/36 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää toki, jos kemiat ei kohtaa oman terkan kanssa. Silloin voi esim vaihtaa terkkaa tai mennä sinne yksityiselle. Neuvolajärjestelmä on ihan vapaaehtoinen ja mielestäni on mahtavaa, että meillä on tuollainen instituutio etenkin niitä varten, jotka sitä tukea enemmän tarvitsee.

Et tee itsestäsi erityisen valoisaa tai positiivista vaikutelmaa verrattuna meihin tympeisiin ja vihaisiin suomalaisiin, kun teet tuollaisen numeron asiasta, joka on ihan vilpittömästi olemassa lapsiperheiden auttamiseksi. Eikö tuollainen rento maailmankansalainen voisi vaan kohauttaa harteitaan ja vastata niihin kysymyksiin jotain ympäripyöreää? Tai sanoa, että teillä on parisuhteessa kaikki kunnossa ettekä halua siitä sen enempää keskustella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä