Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sokerirasituksessa paastoarvo rajalla (raskaus)

Vierailija
27.06.2016 |

Hei!

Minkälaisilla arvoilla raskausdiabetesdiagnoosin saa?
Minulla paastoarvo oli 5,2 (viite

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoarvo oli 5,3 ja diagnoosi tuli. Muut arvot hyvät.

Vierailija
2/21 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoarvo 5,0, terkkari natisi että pitäisi olla alle viisi, mutta koska viitearvoissa mentiin, sain synninpäästö n ja vähän vaan saarnaa terveellisistä syömisistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestini lähti näköjään hyvin vajavaisena.

Paastoarvo oli siis 5,2 ja sen viitearvo on 5,3 tai alle.

Kaikki muut arvot olivat loistavia ja reilusti alle viitearvojen. Neuvola minulla on vasta kahden viikon kuluttua.

Ap

Vierailija
4/21 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/21 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi tämä. Mulla oli paastoarvo tasan tuon 5,3. Muut arvot oli hyviä. Rd-diagnoosi taitaa siis tulla. :(

Vierailija
6/21 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mitään moraalisaarnaa pidä ne terkkarit, vaan kertovat miten tulevan lapsen terveyttä voisi edistää jo etukäteen...

(tuli mieleen tuosta saarnaus-maininnasta, monesti näitä juttuja, joissa kuulostaa niin kuin terkkari/lääkäri arvostelisi ja moittisi, vaikka kyse on huolesta ja neuvonnasta)

Vierailija
7/21 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5.2 paasto ja diagnoosi tuli. Loppuraskaus piikitettiinkin jo insuliinia.

Vierailija
8/21 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt tajuu, radi on sairaus, miten siitä pitäisi arvostella. Kolmasti insuliineilla ollut.

Vierailija
9/21 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kaikki ihan mitä sattuu, yli 12 jne. Olo oli hirveä, jouduin täyttämään ruokapäiväkirjoja jne. Kuukausi ennen la tajusivat, että on ykköstyyppiä. Hyvä, ettei henki lähtenyt.

Vierailija
10/21 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet saanut diagnoosin vaikka arvot olivat alle? Johonkinhan se raja on vedettävä. Oliko sinulla muita altistavia tekijöitä?

Vierailija
11/21 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5,2 paastoarvolla ei tule diagnoosia eikä ylipäätään tapahdu yhtään mitään. Terkka voi jotain urputtaa. 5,3 paastoarvolla tulee diagnoosi ja pitää alkaa mitata sokereita säännöllisesti, saa ruokavalio-opastusta ja muuta saarnaa ja lisäksi joka käänteessä pidetään tästä lähtien riskiraskautena. Vauvan synnyttyä siltä seurataan sokereita ja annetaan lisämaitoa, jos laskevat liikaa. Seuraavissa raskauksissa joudut sokerirasitukseen jo viikolla 12 tms. Ja jos siitä selviät niin uudestaan h24-28. 

Jos tosiaan muut arvot olivat loistavia ja paastokin vain juuri rajalla, niin luultavasti kotiseurannassa ei tule pahemmin ylityksiä, kun rajatkin ovat löysemmät. Jos paastoarvojen kanssa on kuitenkin ongelmia niin kokeile lyhyempää tai pidempää paastoa öisin, tai syö erilainen iltapala. Jos arvot on kotiseurannassa jatkuvasti hyvät niin mittauksia saa vähentää, Mulla oli rasituksessa just paastoarvo 5,3, sen jälkeen ei oo kertaakaan ollut edes 5 ja muut arvot loistavia kuten rasituksessakin. Ei tartte enää raportoida tuloksista kenellekään mutta raskausdiabeetikko-leima toki seuraa loppuelämän. Jos multa kysytään niin aika hullua, että yhdellä mittaustuloksella on tuollainen painoarvo eikä sitä edes kontrolloida mitenkään. Mut eipähän ainakaan tule yllätyksenä mitään jättiläisvauvaa. 

Vierailija
12/21 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi nro 11. Vaikka en tuolla 5,2 arvolla diagnoosia saisikaan, herätti tämä minut sen verran, että aion ottaa itseäni niskasta kiinni ja alkaa seuraamaan vielä tarkemmin syömisiä.

Minkälaisilla valinnoilla / osastoilla olette huomanneet olevan suotuisat vaikutukset aamun paastoarvoon?

Ap

Vierailija
13/21 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osastoilla = paastoilla

Ap

Vierailija
14/21 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös tokassa raskaudessa paasto raja-arvo ja sain mittarin kotiin ja noudatin rd-ruokavaliota. Huomasin tosi nopeasti miten eri ruoat vaikuttivat ja pystyin fiksaamaan syömiset niin että sokerit pysyi hyvinä. Jälkikäteen ajatellen mulla on varmaan ollut rd jo ekassa raskaudessa (ei seulontaa vielä silloin koska ei mitään riskitekijöitä; ei ollut kyllä toisessakaan mut onneks laittoivat rasitukseen) koska esikoisen sokerit heitteli niin kamalasti synnytyksen jälkeen. Sokerien seuraamisesta ei kyllä mitään haittaa todellakaan ole, päinvastoin, ja ruokavaliokin on vain hyvä juttu.

Vierailija
15/21 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös tokassa raskaudessa paasto raja-arvo ja sain mittarin kotiin ja noudatin rd-ruokavaliota...

Oliko sinullakin esim 0,1 yksikköä alle vai oikeasti juuri se sallittu raja-arvo?

Vierailija
16/21 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5.2 ja radidiagnoosi tuli. Kamala natina siltä hoitsulta ihankuin se olisi minun vikani. Olen hoikka ja syön terveellisesti aina, en vain raskaana. Neuvolakammo jäi.

Vierailija
17/21 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä miten diagnoosi voi tulla, jos arvot ovat viitearvojen alle.

Mikä on sitten se lopullinen raja?

Vierailija
18/21 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/21 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5,2 ekassa raskaudessa ja sain ohjeet ja mittarin. En kuitenkaan heti noudattanut dieettiohjetta kun epäilin vähän itse asiaa. Muut rasitustestin arvot kun olivat erinomaiset.

Kotimittauksissa ilman dieettiä ei yhtään ylitystä ja 2 eri seurantaviikkoa, toinen muistaakseni rv 34. Th jätti radin laittamatta papereihin kun pulla-mehu-jogurtti aamiaisilla arvot oikein hyvät.

Vauva oli 2,5 kg ja sokerit hyvät, mittailtiin pienen koon vuoksi pari kertaa.

Toisessa raskaudessa seurasin vain kotimittauksilla viikon eikä taaskaan ongelmia. Vauva 2,4 kg.

Lähinnä mietityttää että onko silti riskiä sairastua myöhemmin 2-tyypin diabetekseen.

Vierailija
20/21 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet saanut diagnoosin vaikka arvot olivat alle? Johonkinhan se raja on vedettävä. Oliko sinulla muita altistavia tekijöitä?

Jep. 40➕ ikä ja ylipaino.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi