Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oman vanhemman auttaminen

Vierailija
07.08.2024 |

Miten teillä muilla? 

Autan omaa iäkkäämpää vanhempaani lähes kaikissa asioissa useamman kerran viikossa. Ei suostu ottamaan ulkopuolista apua.

Bensakulut asiointeihin maksaa. Päivistäni kuluu kuitenkin useampi tunti viikossa asioiden hoitoon ja väsymys näihin alkaa näkyä.

Syy väsymykseen löytyy, kun kotona erityislapsi. Vanhempi sanoo ymmärtävän tämän, mutta ei kuitenkaan ymmärrä.

Työlista on iso, kun ei itse kykyne hoitamaan. Minusta minun pitäisi saada pieni korvaus, mutta onko kohtuutonta tätä vaatia? Jos ei, niin mikä summa olisi sopiva?

Käytän siis kaupassa, varaan aikoja sinne tänne, lääkäri, labra, apteekki asioinnit, kaikkien sopimusten teko, hakemuksien täyttäminen, reseptien uusimiset ja lista jatkuu vielä.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tuon kauppakäynnin voit ulkoistaa, tilaa netistä ja tuovat kotiin.

Noita muita asioita ei nyt varmaankaan koko ajan ole, reseptit on aina kahden vuoden jne.

Et siis siivoa ja tee hänelle ruokaa.

En kehtaisi itse pyytää rahaa, hän on hoitanut sinua...

Vierailija
2/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole vielä mitään. Joudun itse asumaan vanhan, sairaan ja vihaisen vanhempani luona ja toimimaan käytännössä tämän kotiorjana. Olen siis itse moniongelmainen pitkäaikaistyötön, enkä pysty oikein huolehtimaan edes itsestäni. Tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki. Kärsin mm. mielenterveysongelmista ja olen autismikirjolla. Mitään apua ei ole tulossa. Olen apua yrittänyt kuitenkin hakea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä on jatkuvasti tavarat hukassa. Tai tullut joku posti, jota ei ymmärrä ja pitää heti mennä ihmettelemään. Tai lasku, joka pitää sillä sekunnilla näpytellä nettipankkiin. Tai kännykkä ilmoittaa päivityksestä. 2-3 kertaa viikossa saa rampata ja joka kerta saa jankata samat asiat ja kuunnella samat valitukset. Netistä ei voi ruokia tilata, maksaa. Eikä sekään käy, että minä tullessani tulen kaupan kautta, koska en muka osaa osta gluteenitonta. Eli kuskaan häntä kauppaan. Lisäksi lääkärit, labrat, hammaslääkäri, kuulokojehuolto, vaippatilaukset, ym.

Olispa joku taho jolle tämmöiset asiat voisi maksua vastaan ulkoistaa..

Vierailija
4/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoidontukea kannattaa hakea. 

Vierailija
5/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tuon kauppakäynnin voit ulkoistaa, tilaa netistä ja tuovat kotiin.

Noita muita asioita ei nyt varmaankaan koko ajan ole, reseptit on aina kahden vuoden jne.

Et siis siivoa ja tee hänelle ruokaa.

En kehtaisi itse pyytää rahaa, hän on hoitanut sinua...

Ja kuka sen kauppatilauksen sinne nettiin tekee

Vierailija
6/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn kerran viikossa äitini luona siivoamassa, laittamassa ruokaa, kauppaostoksilla jne. Hän työntää aina muutaman kympin "palkkaa" minulle, vaikka sanon, ettei tarvitse. Rahan vastaanottaminen ärsyttää, sillä hän valittaa taukoamatta, kuinka rahaa ei ole. Mutta jos en ota rahoja, hän suuttuu, kuinka ei köyhän raha kelpaa.. Vien mennessäni toisinaan kotona tekemiäni ruokia, lääkkeitä apteekista jne ja niistäkin hän maksaa enemmän kuin niiden todellinen arvo on. Eli rahallisesti en jää "tappiolle", mutta aikaahan tuohon aina viikoittain kuluu, sillä asun eri paikkakunnalla, eikä minulla ole autoa. Viikon toinen vapaapäivä menee aina tuohon reissuun, mutta sekään ei tunnu riittävän; saan usein kuulla, kuinka kenellekään ei ole aikaa häntä kuunnella.. Ja jos sanon, että juurihan olin luonaan monta tuntia auttamassa ja kuuntelemassa, en kuulemma tee sitä omasta halustani.. 🤦

Vierailija
7/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaishoidontukea kannattaa hakea. 

Noilla kriteereillä sitä ei saa. Siihen pitää olla jo todella huonokuntoinen. Omaishoidon tukea saava ei pääsekään siitä eroon, joten kannattaa harkita huolellisesti, jaksaako.

Vierailija
8/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi useamman kerran viikossa? Kerta viikkoon riittää. Silloin kauppa käynti, soitot ym. Joka viikolle ei noita asioita voi olla muuten kuin kauppakäynti ja sinnekin voi tehdä tilauksen ja kiltisti vanhempi maksaa.

Kyllä vanhempasi pitää itse ottaa ainakin taloudellinen vastuu ja maksaa sinulle bensat, jos joudut kulkemaan. Rhkö asioiden hoito on iäkkkäällä hankalaa, mutta ei se ole sinun velvollisuus hoitaa. 

Vierailija
9/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama meno meillä. Kaikki pitää tapahtua heti.

Vierailija
10/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa voi miettiä siltä kannalta mitä maksaisi jos ulkopuolinen tekisi kaikki nuo työt. Autan omaa vanhempaani ilman korvausta, mutta olen ulkoistanut monia hommia kuten sen että ruoka tulee kotiin ja kotiapu hoitaa pesut, lääkehuollon ja vaipat. Muuten aika ei yksikertaisesti riitä. Olen laskenut mihin vanhempani tulot riittävät ja sen mukaan teen töitä. Tulevana talvena voi käydä niin että kotiin tuotavasta ruuasta joutuu luopumaan, jo nyt on kipurajalla. Silloin se tarkoittaa että teen ruuat valmiiksi pakastimeen ja kotiapu antaa sieltä.

Vierailija
11/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin sinä, sopisin äidin kanssa vakiajan kerran viikkoon jolloin kävisin hoitamassa jutut. Avuntarve tulee lisääntymään, joten hyppyyttäminen ei tuosta vähene. Äidille hankkisin taksimatkat kauppa-asioihin vammaispalveluista, jos liikkumisessa om haasteita. 

Vierailija
12/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole juu samoja juttuja joka viikko, mutta joka viikolle löytyy uusia juttuja hoidettavaksi.

Itse ei niitä kykene hoitamaan itsenäisesti. Omaishoidon tukea ei saa.

Palveluohjaaja sanoi, että itse pitää tehdä ja kannustettava tekemään. Kerta sanominen ei riitä, tarvitsee joka kerta muistuttelua asioiden hoidossa.

Kaupassa pitäisi itse käydä, että omatoimisuus säilyisi. Ei käy itse, vietävä kauppaan ja siellä avustettava.

Vierailija
13/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajat saa ja voi vetää myös vanhemmilleen. Sinun pitää pitää happinaamari omilla kasvoillasi ja itsesi ja perheesi etusijalla.

Onko lapsuuskodin dynamiikassa jotain, että sinusta on tullut ylikiltti ja kykenemätön asettamaan rajoja.

Vierailija
14/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan kun äitini eli hän kuvitteli että minä hoidan kaiken.Aikani sitä teinkin kun olin työtön mutta sitten menin töihin ja sanoin hänelle että nyt otetaan kodinhoito joka huolehtii lääkkeet ja pesut.Siivoja kävi kerran kuussa.Meitä oli 5 lasta ja vuorotellen kävimme hänelle kaupassa kerran viikossa.Yksi lähellä asunut hoiti lääkärikäynnit ja minä raha-asiat netissä.Hän koitti märistä vastaan että menee rahaa sanoin etten tule sitten ollenkaan.

Vierailija
15/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoilen että järki säilyisi. Silloin pärjään ilman lapsiani enkä rasita heitä. 80 v

Vierailija
16/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tiukka ja sanonut, etten ole hypytettävä ja toimi käskyjen mukaan. Unohtaa tämän hetkessä ja jo hetken päästä soittaa asioiden hoitamisesta.

En mene joka soitosta, mutta kovasti alkaa sekoittaa jo omaa arkea nämä asioiden hoidot ja käynnit eri paikoissa. 

Olen yrittänyt keskittää yhdelle päivälle, mut ei ole aikataulusyistä onnistunut. 

Vierailija
17/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla helppo äiti, 80 v. En ota lapsiini yhteyttä koskaan. He ottavat jos tahtovat.

Vierailija
18/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on useampi sisarus, muut käyvät vain kahvilla. Olisikin helppoa, jos kaikki ei olisi yhden harteilla. Vetovat pidempään matkaan. 

Vierailija
19/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan olen auttanut vanhempaani ihan kaikessa. Huolehtinut ihan kaikista asioista, mihin ei ole itse kyennyt. Hoitanut niin, että pysyisi mahdollisimman terveenä ja hyvävointisena.

Enempään ei pysty, vaikka haluaisikin. Koko ajan tulee lisää hoidettavaa ja aikaa kuluu enemmän hänen asioiden hoitoon. 

Siksi kysyinkin, onko väärin pyytää pientä korvausta. Olen siis erityislapsen äiti ja työsarkaa riittää kotonakin ihan liikaa. Ap

Vierailija
20/58 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään satanen kuussa, sekin on jo todella todella vähän.

Voit myös kieltäytyä tekemästä kaikkea, et ole hänelle mitään velkaa. Vanhemmat on lapsilleen hyvän lapsuuden velkaa, lapset auttaa hyvästä sydämestään sen mitä omalta perheeltä ehtivät. Omat lapset on aina tultava ensin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi