Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko tuntemanne vegaanit hoikkia?

Vierailija
26.06.2016 |

Tuli mieleen siitä, kun toisessa ketjussa joku ehdotti veganismia laihdutuskeinoksi

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni ovat kyllä. He ovat myös suositun vegaanivlogin perustajat. Myös ystäväni on, mutta hänen työnsä on hyvin fyysistä ja sanoo, että lihoo kyllä helposti jos työ välillä on kevyemmällä kalustolla tehtyä.

Vierailija
42/54 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kolme vegaania, jotka edustavat veganismin eri muotoja.

Ensimmäinen vegaanituttuni on hoikka, harrastaa pilatesta. Alunperin ollut perusvegaanisella linjalla hyödyntäen proteiinin lähteinä palkokasveja kunnes pavut ja linssit alkoivat aiheuttaa suolistossa jotain häikkää eikä elimistökään tykännyt yhtään lihankorvikkeista. Kertoi harkitsevansa palaavansa lakto-ovoon tai kala-kasvisruokailijaksi, jos jotain pahoja ongelmia tulisi, mutta on nyt ketovegaanisella ruokavaliolla (kyllä, luit oikein), jonka on kokenut omakseen eikä näytä ongelmia olevan, mutta tietoa on saanut totta kai ahekrasti etsiä tuollaisesta kombosta, joka on teoriassa mahdollista, mutta käytännössä vaikeaa. Sitä välillä ihmettelee, että miten hän tuolla yhdistelemällä saa maittavia ruokia ja leivonnaisia. Tämä tuttu sai jopa minutkin kiinnostumaan vegaanisesta ruuanlaitosta ja leivonnasta ilman prosessoituja korvikkeita, vaikka muuten syön kalaa ja lakto-ovoruokaa suosien. Ehkä rennon vegaani, jonka olen tavannut eikä hän ole suuttunut tietämättömistä ihmisistä, jos on vaikkapa lahjaksi päätynyt epävegaanista kosmetiikkaa.

Toinen on sitten alun alkaen ollut normaalipainoinen, ruoka ollut lähinnä epäterveellistä sekasyöjäaikanakin. Vegaaniksi ryhdyttyään liha vaihtui papuihin, soijatuotteiden käyttöön, mutta syö silti 97 % kaikkea prosessoitua ruokaa valkoisista jauhoista, margariineista ja sokereista alkaen luullen niitä terveellisiksi. Kotona hänen ruokavalionsa koostuu kaurajogurtista, myslistä tai muroista, leivästä, liikahedelmien käytöstä ja niin monessa on sitä piilosokeria. Rasvat ovat pääasiassa Omega-6-pommeja, kun ihanteellinen suhde olisi 1:1. Aina välipalanakin on jotain vihistä ja light colaa mukana.

Kolmas taas ihan perusvegaani ja normaalipainoinen, ruokavalioon mahtuu välillä nautintoja kuten itse leivottuja vegaanisia muffinsseja ja kakkuja, mutta kokonaisuudessaan syö palkokasveja, täysjyväviljoja ja -riisiä, suosii rasvoista mieluiten pähkinöitä ja siemeniä vaihdellen ja öljyt ovat kylmäpuristettua oliivi-, rypsi ja kookosöljyä, koska kammoaa niin paljon margariinia palmuöljyn takia. Tekee itse kaurajuomansa ja jopa kookoajogurtin sen helppouden ja edullisuuden takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ylipainoinen vegaani. Enkä syö kovin terveellisesti, koska olen laiska laittamaan ruokaa. Tilanne on ihan sama kuin ollessani sekasyöjä, eli liikaa sokeria ja valkeita vehnäjauhoja, karkkia ja sipsejä. 

Vierailija
44/54 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvapa lihoaa lihasta tai eläinrasvasta muutenkaan. Viljat lihottavat kyllä. Karkit ja monenlaiset leivonnaiset edelleen sallittuja, myös sipsit. Siinäpä on jo hyvää settiä läskin kerryttämiseen.

Vierailija
45/54 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtään hoikkaa kasvissyöjää. Kaikki ovat kovia syömään pullaa, keksejä ja leipää.

Vierailija
46/54 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt kaiken kokoisia vegaaneja. Vegaani voi olla kehonrakentaja, fitnessmalli, normaalipainoisia tai ylilihava. 

Vierailija
47/54 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus syömishäiriö voi piiloutua vegaaniuden taakse. Eli hyvin niukkaa ruokavaliota selitellään eettisillä arvoilla, vaikka oikeasti hyvin valikoiva ja niukka syöminen johtuu syömishäiriöstä. Etenkin jos kyse on nuoresta ihmisestä, vanhempien on syytä olla hereillä. Olen itse entinen anorektikko, joten mulla on tästä valitettavasti kokemusta. Anoreksiassa on muitakin oireita, kannattaa tarkkailla nuoren olemusta ja elämää muutenkin ja hakea apua. Tunnustusta on turha odottaa, anorektikko ei myönnä sairauttaan. Mutta siis jos on pakkomielteitä,  ruoka aina samaan aikaan, turhaa kävelyä esim. portaissa, seisomista puolityhjässä bussissa, ylimääräistä kyykkäilyä ja loikkimista energian kuluttamiseksi. tahallisen ohutta pukeutumista energian kuluttamiseksi, koulumatkan kulkemista pitkää kiertokautta ym., kyse on hyvin todennäköisesti anoreksiasta.

Vierailija
48/54 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pulskassa kunnossa on moni vegaanituttava. Vaikuttavat usein hyvin nälkäisiltä ja korvaavat täysipainoisen ruuan makeaa syömällä. Vaikka kuinka ovat syövinään oikeaoppisesti niin ovat jotenkin epätasapainoisia.

Olen omineni miettinyt seuraavaa: onko tiukka kasvisruokavalio seurausta mielenterveyden epätasapainoista vai aiheuttavatko mt-ongelmat syömisen vääristymistä? Yleensä, jos ihminen on tasapainoinen, hän ei tee suurta numeroa syömisestä tai ruokavaliosta. Luulen, että moni yrittää ratkaista muita elämän ongelmia vegaaniksi ryhtymällä. Siihen liittyy aina tiettyä ehdottomuutta ja usein suvaitsemattomuuttakin.

Vierailija
49/54 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pulskassa kunnossa on moni vegaanituttava. Vaikuttavat usein hyvin nälkäisiltä ja korvaavat täysipainoisen ruuan makeaa syömällä. Vaikka kuinka ovat syövinään oikeaoppisesti niin ovat jotenkin epätasapainoisia.

Olen omineni miettinyt seuraavaa: onko tiukka kasvisruokavalio seurausta mielenterveyden epätasapainoista vai aiheuttavatko mt-ongelmat syömisen vääristymistä? Yleensä, jos ihminen on tasapainoinen, hän ei tee suurta numeroa syömisestä tai ruokavaliosta. Luulen, että moni yrittää ratkaista muita elämän ongelmia vegaaniksi ryhtymällä. Siihen liittyy aina tiettyä ehdottomuutta ja usein suvaitsemattomuuttakin.

Se on kyllä totta, että trollaavat sekasyöjät on jotenkin onnettomia. 

Vierailija
50/54 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, aivan sairaalloisen laiha.

Vierailija
51/54 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole koska he ahmivat niin paljon hiilihydraatteja/sokeria.

Vierailija
52/54 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni, joka on vegaani ja jonka joka toinen lause on tein juuri VEGAANISTA *insert lähtökohtaisesti vegaanisen ruoan nimi* on 120-kiloinen nainen. Miehet taas on hoikkia, paitsi transmiehet jostain syystä sitten taas lihavia kyllä.

Vierailija
53/54 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aika hoikka pescovegetaristi. Välillä runsas hiilarimäärä turvottaa, mutta en kyllä helposti liho.

Vierailija
54/54 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastojen mukaan on keskimäärin hoikempia kuin muu väestö mutta onhan meitä poikkeuksia. Olen ollut vegaani noin 20 vuotta, ja painan 122 kg. Olen alkoholin suurkuluttaja ja elän vegaanisells roskaruoalla, karkilla ja sipseillä. Harvoin tulee prosessoimatonta kasvista syötyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan