Sinä pk -seudulla asuva, asuisitko mieluummin muualla?
Itse kyllä, kai. En ole kyllä koskaan asunut maalla joten en tiedä miten viihtyisin. Pikkukaupungissa olen asunut ja pidin valtavasti.
Varsinkin joka kesä mietin, miten voisin muuttaa pois Helsingistä. Mutta täällä on oma ja miehen työ eikä kumpaakaan taida kovin helposti muualle siirtää.
Muita? Onko joku muuttanut maalle tai pikkukaupunkiin ja miten on mennyt? Te jotka asutte maalla tai muualla kuin pk -seudulla, kertokaa hyviä ja huonoja puolia! Varsinkin maalla asumisesta!
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Ei
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt tänne Helsinkiin. Persläpi koko kaupunki.
En uskalla muuttaa maalle, koska en osaa talon kunnossapitohommia, en viljelyjuttuja, en mitään. Työt ovat täällä ja suku asuu täällä, joten on vaikea muuttaa.
Koko ajan kuitenkin haaveilen muutosta maalle. Siellä sielu lepää.
Ei lande tarkoita automaattisesti talon kunnossapitohommia saati maanviljelyä. Jos city kyllästyttää niin muuta Sipooseen! Lähellä Helsinkiä mutta pieni paikka josta voit käydä töissä Helsingissä :)
Pientalolähiöitä on myös pk-seudulla.
Niin siis tämä ei tosiaan ollut tarkoitettu miksikään kilpailuksi. Eri ratkaisut sopivat eri ihmisille ja kaikissa on hyvät ja huonot puolensa. Sen lisäksi elämäntilanne vaikuttaa paljon.
Sinänsä itselleni on hassua, että kun Helsingissä asun, niin sitten haluan asiaa tosi lähellä keskustaa. Ihan helppouden takia. On niin helppoa kun oikeastaan kaikkialle voi kävellä. Mutta välillä kaipaa suurempaa hiljaisuutta ja luontoa. Ja neliöhinnat ovat hurjia.
Mutta nyt olen aloittelemassa uutta työkuviota jossa olisi paljon etätyötä. Haaveeni on että voisin ainakin kokeilla sitä kautta välillä maalla asumista, jossain järven rannalla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos oikeasti vastauksista! Kertokaa vielä lisää!
Jännä, että tuo Helsinkiin syntynyt vastaaja koki eniten asiat samalla tavalla kuin minä.
Millaista esimerkiksi maalla on talvisin? Onko kuitenkin talviurheilua ja muuta? Mitä palveluita siellä eniten kaipaa?
Talvisin on hiljaista. Jos nautit omissa oloissasi olemisesta, sitä ainakin saa, kotona nyhjöttämistä, koska kaikki on kaukana. Tietysti voi olla talvitapahtumia joskus, hiihtolatuja, mutta siellä missä itse olen ollut, ei ollut jäähalleja, uimahalleja, matkaa noihin olis syntymäkotikunnastani yli 20 km (tosin en tiedä onko siellä jäähallia, uimahalli on), tietty ulkojää löytyy, jos pakkasta on ja yhdestä paikassa jossa olin töissä 60 km. Rajoitetusti harrastuksia, mutta yleensä jotain on. Mieti paikka mihin haluat ja tutustu netin kautta, mitä sillä paikkakunnalla olisi tarjota.
Miks helsinkiläiset kutsuu ihmisiä jotka asuvat muissa kaupungeissa että he asuisivat "maalla"?
Ite en ikinä haluis muuttaa helsinkii. Hyi.
Hassua että keskustelussa on jälleen vastakkain helsinki ja täysi lande, jossa maajussit lompsii lehmänpaskasilla saappailla kylän ainoaan pubiin.
Suomestahan löytyy toki Turku ja Tampere.. ;)
Helsinki on mielestäni todella tylsä, pieni ja rupunen. Suomessa ehkä toiseksi paras kaupunki.
Nämä on pieniä kaupunkeja ja kuntia, ei tämä pikkukaupungissa asuminen mitään maalla asumista ole.
On muitakin vaihtoehtoja kuin joko maalla tai Helsingissä asuminen, ei se ole niin mustavalkoista. On pikkukaupunkeja, kuntia, kyliä, keskikokoisia kaupunkeja yms kaikkea siinä välissä. Ja sitten ihan sitä maalla asumista.
Pienissä kunnissa on kaikkea monipuolisesti. Palveluita ja harrastuksia. Pienessä kunnassa voi myös asua maalla lähellä keskustan palveluita.
Pääkaupunkiseudun ulkopuolella on paljon muutakin kuin peltoja ja lehmiä.
Itse asun 10 000 asukkaan kunnassa ja täällä on kaikkea.
Katsokaa vaikka kuntien nettisivuja että mitä kaikkea paikkakunnalla on. Ja käykää paikan päällä katsomassa.
Olen asunut täällä pikkupaikkakunnalla ja sitten monta vuotta Helsingissä siinä välissä ja nyt taas täällä samalla pienellä paikkakunnalla. Täällä on paljon parempi olla.
Siis ei se ole niin että joko asut Helsingissä missä on kaikkea tai sitten maalla missä ei ole mitään.
Täälläkin pikkukaupungissa on kaikkea, ruokakauppoja, monipuolisia harrastuksia, julkiset palvelut, kahviloita, ravintoloita, kouluja, luontoa, elokuvateatteri, kulttuuria, erilaisia tapahtumia, erikoisliikkeitä jopa, kesäisin käy paljon turisteja pääkaupunkiseudultakin, täällä on paljon nähtävää ja koettavaa, kirjasto, koulutusta, kaupungin keskusta, yöelämää, tanssipaikkoja, yksityisiä lääkäriasemia jos julkinen ei kelpaa, monenlaisia kauppoja, desingkauppoja, kirkko, opiston kurssit, uimahalli, yhdistyksiä joka lähtöön, kampaamoja, pitserioita, kosmetologit, hieroja, liikuntaa, urheilua jopa Suomenmestaruustasolla, kirpputoreja, historiaa ja paljon muuta. Julkkikset ja varakkaat ihmiset lomailevat täällä kesäisin, niillä on mökkejä ja veneitä täällä. Tämä on ainakin hieno pieni paikkakunta.
Että ei tämä ole mitään pellon keskellä elämistä ja katon tuijottelua.
Viihdyn paljon paremmin tässä pienessä kunnassa kuin Helsingissä. Täällä on rauhallisempaa ja mukavampaa. Helsingissä oli liikaa kaikkea, ei sekään ole hyvä.
Ja Helsinki on tunnin ajomatkan päässä jos haluaa jotain erikoisempaa, mitä täältä ei saa.
Ja kyllä ihan pienissäkin kylissä on jotain elämää ja tekemistä, ja tosiaan automatkan päässä sitten paremmat pikkukaupungin palvelut.
t. syrjäytynyt
Helsingin keskustaan asumaan kaipaavat ihmiset ovat muita seuraavia lampaita - muodin orjia, joilla on huono itsetunto.
Kun he tajuavat, miten kurjaa Helsingissä on asua, heitä alkaa pelottaa, että he eivät ole enää muodikkaita: he oikein ripustautuvat ajatukseen helsinkiläisyydestään, jotta totuus katoaisi heidän mielistään.
Se tunne kun seuraavaan metroon on 6 min. Kamalaa.
Jaaaaa eikun se seuraava bussi kirkonkylällehän lähtee vasta 50 min kuluttua...
Vierailija kirjoitti:
Miks helsinkiläiset kutsuu ihmisiä jotka asuvat muissa kaupungeissa että he asuisivat "maalla"?
No puhuin lyhykäisyyden vuoksi pikkukaupungeista ja maaseudusta. "Maalla" tarkoitin kyllä ihan oikeaa maaseutua. Toki näiden kahden kategorian lisäksi on suuremmat kaupungit - Turku, Tampere, mihin raja vedetään?
Mutta itse tarkoitin maalla oikeasti maaseutua - pieniä kirkonkyliä, metsää, viljelyksiä, peltoja, maataloja.
Asuin helsingissä 20 vuotta. Sitten muutin omaishoitajaksi pikkukaupunkiin josta olen lähtöisin. Kaipaan niin kovasti Helsinkiin! Minusta siellä on ihana tunnelma! Näkyy elämää, muita ihmisiä. Kaupungilla kukaan ei kyttää, eikä minun asoistani juoruilla. Luonto on lähellä, meri kalliot, rantareitit, saaret, aina riittää uutta nähtävää. Harrastusmahdollisuudet on tasokkaat. Ainoa miinuspuoli oli pitkät välimatkat asioidessa ja varsinkin autoilu ruuhka-aikoina(kehä 1 verenpaine nousee ajatuksestakin). Toisaalta usein välimatkan pystyi pyöräilemään ja siinä tulikin jo hyötyliikunta ja mielen piristysruiske. Asuin luonnonläheisessä paikassa jossa uimaranta ja hiihtoladut vieressä.
Täällä ei pyöräilyteitä ole kuin yksi 15 km reitti masentavaa. Liikuntaharrastusten opet eivät ole ammattilaisia kuten helsingissä. Ihmiset juoruaa. Jos jotain tekee niin tutun tutun tututkin tietävät. Tutun sukulaiset tiesivät perintöasiani paremmin kuin minä. Jos käy liikuntaharrastuksissa niin sitä kauhistellaan ja päivitellään. jos syö avokadoa niin sitäkin päivitellään. Täällä ei ikinä tapahdu mitään, paitsi että joskus torilla soi haitari. Nyt on muutama kauppa, lidl ja prisma uusittu ja niiden avajaiset ovat suurimpia tapahtumia ja niistä kohistaan. Lehtijutut on tasoa kysytään torilla joltain ihmiseltä mitä mieltä olet uudesta prismasta/paikkakunnan urheilijasta.
Klo 17 jälkeen ei näy ristinsielua missään. Vaikka kaikilla on omakotitalot niin ketään ei näy pihoilla, ilmaisesti katsotaan tv:tä. Kadut synkkiä, autioita kuin aavekaupunki ydinlaskeuman jäljiltä.
Paikallisten sielunmaisema on pieni ja on vaikea ymmärtää erilaisuutta. Homot, eri väriset, kasvissyöjät ym. ei hyväksytä. Isommassa kaupungissa asuvat, varsinkin Helsingissä ovat "ylpeitä" ja "herroja" ja heitä halveksitaan, etenkin jos on kouluttautunut. Kaava menee ammatti, naimisiin, lapset, omakotitalo, marjahillon ja pullanvääntöä loppuelämä. Auta armias jos joku et eläkään tällä kaavalla!
Hyviä puolia on halpa asuminen ja lyhyet välimatkat, puolessa tunnissa ehtii kaikki asiat hoitaa kirjastosta verotoimistoon.
Itse tykkään luonnosta ja sitä helsingissäkin on. Tykkään myös nähdä elämänsykettä. Muutan takaisin heti kun mahdollista.
Miksette muuta helsingin lähikuntiin jos pikkupaikkaan haluatte? Tuusula, Nurmijärvi, Järvenpää, Kerava, Vihti, Klaukkala, Sipoo, Kirkkonummi? Missä päin nyt asutte?
Maalla en ole asunut mutta sen verran tiedän että kesäisin voi kuopsuttaa pihamaata mutta talvella kun on pimeää niin ei voi tehdä muuta kuin katsoa tv:tä ja ikkunasta näkyy pelkkää mustaa. Ei voi edes lenkille lähteä. Karseaa minusta.
Vierailija kirjoitti:
Se tunne kun seuraavaan metroon on 6 min. Kamalaa.
Jaaaaa eikun se seuraava bussi kirkonkylällehän lähtee vasta 50 min kuluttua...
Böndellä jää asumiskustannusten jälkeen rahaa useampaankin omaan autoon.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin keskustaan asumaan kaipaavat ihmiset ovat muita seuraavia lampaita - muodin orjia, joilla on huono itsetunto.
Kun he tajuavat, miten kurjaa Helsingissä on asua, heitä alkaa pelottaa, että he eivät ole enää muodikkaita: he oikein ripustautuvat ajatukseen helsinkiläisyydestään, jotta totuus katoaisi heidän mielistään.
Oliko sinulla mitään sanottavaa aloitukseen, vaan ihanko riitti tämä argumentiksi?
Pitkään keskustelu pysyi asiallisena. ... Kiitos teille jotka vastasivat asiallisesti!
Helsinki on ainut paikka missä voin asua. Jos olisi pakko mennä muualle niin lähtisin Turun saaristoon. Olisin halunnut syntyä tanskalaiseksi, mutta valitettavaksi kävi niin, että Suomeen synnyin. Jos pitäisi ulkomaille muuttaa niin menisin Irlantiin, Tanskaan tai eteläiseen Ranskaan.
Me olemme yhdistäneet kesäasuniaen maalla ja talvikodin Helsingissä.
Meillä on vanha torppa entisessä Pohjan kunnassa. Sieltä ajamme töihin Espooseen vapusta elokuun loppuun neljänä päivänä viikossa. Maalla on kiva tehdä puutarhahommia, käydä kalassa, elää mahdollisimman luonnonmukaisesti.
Kun syksyn pimeät koittavat, on ihana palata kaupungin valoihin ja palveluiden ääreen.
Me tykkäämme mm. käydä konserteissa, brunssilla ja illallisella ja yleensä kaupunkielämästä.
Siis molempi parempi!
Helsinki on monella tavalla ihana, mutta kyllähän iso tekijä täällä asumiseen on myös työpaikat.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme yhdistäneet kesäasuniaen maalla ja talvikodin Helsingissä.
Meillä on vanha torppa entisessä Pohjan kunnassa. Sieltä ajamme töihin Espooseen vapusta elokuun loppuun neljänä päivänä viikossa. Maalla on kiva tehdä puutarhahommia, käydä kalassa, elää mahdollisimman luonnonmukaisesti.
Kun syksyn pimeät koittavat, on ihana palata kaupungin valoihin ja palveluiden ääreen.
Me tykkäämme mm. käydä konserteissa, brunssilla ja illallisella ja yleensä kaupunkielämästä.Siis molempi parempi!
Ihana! Jokin tuollainen olisi ihana ratkaisu!
Asun lähiössä ja se vastaa pikkukaupunkia. Täältä pääsen helposti keskustaan eli Helsinkiin. En haluaisi kauemmaksi samanlaisiin olosuhteisiin siis pikkukaupunkiin.
En haluaisi muuttaa. Asutaan Espoossa pienen metsän vieressä rivarissa. Kerrostaloissa en ole kesäisin viihtynyt. Synnyin maalaistaloon, opiskelin parissa eri kaupungissa, tein töitä joitain vuosia parissa pikkukunnassa ja nyt taas yli 10 vuotta kaupungissa. Olen oikeastaan aina tykännyt olla siellä missä olen ollut. Maalla oli kiva olla kaupunkivuosien jälkeen ja nyt taas on kiva olla kaupungissa. Ainut että koulu alkaa olla täpö täynnä oppilaita.