Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmisillä on varaa mökkiin?

Vierailija
26.06.2016 |

Olemme reilusti yli 40v pariskunta, kolme lasta. Kohtuulliset tulot ja kummallakin aina ollut töitä. Meillä on mukava omakotitalo ja autot, velkaa vain vähän. Omaan mökkiin ei olisi mitenkään varaa, mistä muut saavat rahat siihrn? Suvun mökki on käytössä, enkä kyllä edes mökkiä haluaisi, onneksi. Ihmettelen vaan tuota, miten ihmisillä on varaa.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on valintakysymys mitä priorisoi ja mihin rahansa laittaa. Teillä on kolme lasta, omakotitalo ja kaksi autoa. Noista tinkimällä olisi mökkirahatkin varmasti vuosien saatossa saanut säästöön.

Lopulta kuitenkin enemmän rahakysymys. Ei kesämökkiä osteta jos kaikesta tinkimällä jää vuodessa säästöön 500€. Kyllä sitä rahaa pitää tulla jotta vuodessa säästää tuhansia euroja.

AP:n tapauskessa se on priorisointikysymys. Jos rahaa ei yksinkertaisesti ole, niin sitten ei ole varaa. Mutta ap kuulostaa juuri tapaukselta, että ensin hankintaan vaikka mitä ja sitten ihmetellään, ettei saada vielä enempää. 

Vierailija
42/73 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain perintönä. Vuodessa se maksaa jotain 1500 e, kävi siellä tai ei. Nyt korona-aikana se on ok, kun en kuitenkaan matkustele, mutta jatkosta en tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aika jolloin haikailin omaa mökkiä (kun lapsuudenkesämuistoiin se liittyi olennaisesti). Perheeni mökki jäi vanhempieni avioerossa isälle joka möi sen. Sittemmin olen tullut toisiin ajatuksiin, mökin omistaminen toisi minulle enemmän stressiä kuin iloa (sen kunnossapito! ei ole myöskään omassa perheessä remppataitoja j meillä on okt jonka piha vaatii myös työtä), siten mökin vuokraaminen on helpompaa, ei ole pakotettu lomailemaan aina samassa paikassa ja jää rahaa myös muuhun matkailuun joka on minulle tärkeää. Lapsena en päässyt matkustamaan, koska mökki ja siellä oltiin AINA kaikki lomat.

Vierailija
44/73 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on omakotitalo eiköhän se riitä "mökiksi".

Suurimmalla osallaa suomalaisia on perheen/suvun mökki tai peritty. Niin itsellänikin. Halpa kuivan maan Mölsä jossa ei mukavuuksia, käyttöarvoa meidän väelle. Myytäessä tuskin edes 40 000 €.

Vierailija
45/73 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on oma mökki. Ei rakentaminen paljoa maksa eikä aina tonttikaan mutta kiinteistövero mökistä 1400e vuodessa, jätemaksu vähän yli 300 e jne. Eli vuosittaiset kulut maksaa yhtä paljon 20 vuodessa kuin ison mökin rakentaminen...

Et voi yleistää noita maksuja, koska ovat kuntakohtaisia. Riippuvat myös esim mökistä ja sen spekseistä.

Esim. Meillä jätemaksu on 100 e vuodessa.

Vierailija
46/73 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa tässä ketjussa "taloussuunnittelulla mökkinsä hankkineet kolmekymppiset keskituloiset ihmiset" jotka vielä kehaisevat itseään että he eivät rahojaan laita ryypiskelyyn kuten ne joilla ei ole varaa mökkiin.

Mikö perversio on tätä roskaa levittää jokaisessa mökki- varallisuus- osake- vero ja muussa ketjussa?

Jokainen tietää että jos ei nyt bitcoin-miljonääri ole, perintönä nuo tietysti saadaan.

Vierailija
47/73 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on varaa.

Seuraava kysymys?

Vierailija
48/73 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä perin isäni kuoltua mökistä neljänneksen. Äitini lahjoitti minulle oman osuutensa (eli puolet) ennakkoperintönä. Lopusta neljänneksestä ostin siskoni ulos.

Vierailija
49/73 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työtön mutta niin vaan hankin mökin vuonna 2017. Mökki sijaitsee päijänteen rannalla oikein mukava suojaisa piha ja ranta.

Vierailija
50/73 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo velaton okt, hki matkaa 80 km.

Sen lisäksi velaton mökki, 100 km hki.

Työnteolla olen rahani tehnyt.

Tosin vaihdan hyvin herkästi aina rahan perässä firmaa... jos jämähtää yhteen niin jää köyhäksi.

Toki olen keskimääräistä säästäväisempi luonne ja hankinnoissa mestaritason tekijä.

Eli rahankäytön taito tulee olla jos haluaa vaurastua.

Myös sijoitusasunto on nyt, siitä toki on velkaa.

Tavoite on vaurastua ja lopulta tiputtaa työelämän ikäviä kierroksia...

40+v

Vierailija
51/73 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on oma mökki. Ei rakentaminen paljoa maksa eikä aina tonttikaan mutta kiinteistövero mökistä 1400e vuodessa, jätemaksu vähän yli 300 e jne. Eli vuosittaiset kulut maksaa yhtä paljon 20 vuodessa kuin ison mökin rakentaminen...

Kerrotko lisää tästä 34000 eurolla rakennetusta "isosta mökistä"? Aika paljon omaa työtä varmastikin ja tarvikkeet mistä?

Vierailija
52/73 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa tässä ketjussa "taloussuunnittelulla mökkinsä hankkineet kolmekymppiset keskituloiset ihmiset" jotka vielä kehaisevat itseään että he eivät rahojaan laita ryypiskelyyn kuten ne joilla ei ole varaa mökkiin.

Mikö perversio on tätä roskaa levittää jokaisessa mökki- varallisuus- osake- vero ja muussa ketjussa?

Jokainen tietää että jos ei nyt bitcoin-miljonääri ole, perintönä nuo tietysti saadaan.

No ei kaikki mökit ole mitään isoja hirsilinnoja kaikilla mukavuuksilla. Suuri osa mökeistä on edelleen varsin vaatimattomia ja siksi myös edullisia, ainakin jos eivät sijaitse sillä maagisella alle 2 tunnin matkan päässä Helsingistä.

53/73 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukaksi on mennyt uusien sähkötariffien ja kalliiden tie-sekä vesi ja roskanhakumaksujen kanssa. Möin mökin, ei ollut vara pitää.

Vierailija
54/73 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanpa vähän perusmatematiikkaa yhteen: kelvollinen kuivanmaan mökki maksaa 90 tonnia. Jos säästät 700 e kuukaudessa, maksuun menee 10 vuotta, korkokulujen kanssa 12 vuotta. Ei mahdoton raha tietenkään, mutta kun ottaa huomioon että mökki tuskin saa myydyksi voitolla tai ehkä ollenkaan tulevaisuudessa, aika paljon saa tykätä maksamisesta.

Järven rannalla oleva samantasoinen mökki maksaa ehkä 130000 euroa. Kun mökki on maksettu, alkaa ikä lähtemään jo neljääkymmentä.

Kenelle keskituloiselle on realistista maksaa 12-17 vuotta kuukausittain tuo rahasumma jotta saisi vuosittain viikon viettää mökillä, tai vaihtoehtoisesti velkaantua järjettömästi?

Vierailija
55/73 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi yleistää noita maksuja, koska ovat kuntakohtaisia. Riippuvat myös esim mökistä ja sen spekseistä.

Esim. Meillä jätemaksu on 100 e vuodessa.

Meillä ei mökkikunta ole vielä vaatinut liittymään jätehuollon piiriin. Perivät ainoastaan pienen ekomaksun kierrätyskelpoisten jätteiden keräyspisteiden käyttömahdollisuudesta.

Kiinteistöverokin on pieni.

Vierailija
56/73 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanpa vähän perusmatematiikkaa yhteen: kelvollinen kuivanmaan mökki maksaa 90 tonnia. Jos säästät 700 e kuukaudessa, maksuun menee 10 vuotta, korkokulujen kanssa 12 vuotta. Ei mahdoton raha tietenkään, mutta kun ottaa huomioon että mökki tuskin saa myydyksi voitolla tai ehkä ollenkaan tulevaisuudessa, aika paljon saa tykätä maksamisesta.

Järven rannalla oleva samantasoinen mökki maksaa ehkä 130000 euroa. Kun mökki on maksettu, alkaa ikä lähtemään jo neljääkymmentä.

Kenelle keskituloiselle on realistista maksaa 12-17 vuotta kuukausittain tuo rahasumma jotta saisi vuosittain viikon viettää mökillä, tai vaihtoehtoisesti velkaantua järjettömästi?

Aikamoiset summat, ja miksi kukaan ostaisi noin kalliin mökin vain _viikon_ takia???

Onko sulla vuosilomaa vain viikko?

Vierailija
57/73 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkilainalla ja kulutusluotolla pidetään suomessa hinnat ylhäällä. Ihmiset otti enemmän lainaa marraskuussa 3% viime vuoteen verrattuna. Kaikki pyörii velalla.

Vierailija
58/73 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Tiukaksi on mennyt uusien sähkötariffien ja kalliiden tie-sekä vesi ja roskanhakumaksujen kanssa. Möin mökin, ei ollut vara pitää.

Ahh, meillä ajat sitten laitettu aurinkopaneelit. Tiemaksu on pieni, tavallaan onni että sen päässä on pysyvää asutusta, maksut jyvittyy enimmäkseen heille.

Vesi tulee 3 mökin yhteisestä kaivosta, ja hyvää vettä onkin. Roskanhakua ei ole eikä myöskään maksua.

Hyvin on varaa pitää mökkiä.

Vierailija
59/73 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat/suku ostanut tai vanhemmat muuten tukeneet antoisasti.

Harvalla on varaa mökkiin jos sen pitäisi ostaa itse ansaituilla rahoilla, siis jos muukin elämä rahoitettava itse ansaituilla rahoilla. Esim asunto maksettu alusta asti itse ansaituilla rahoilla.

Vierailija
60/73 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mökki maailman paras kirjoitti:

Jos on omakotitalo eiköhän se riitä "mökiksi".

Suurimmalla osallaa suomalaisia on perheen/suvun mökki tai peritty. Niin itsellänikin. Halpa kuivan maan Mölsä jossa ei mukavuuksia, käyttöarvoa meidän väelle. Myytäessä tuskin edes 40 000 €.

Ei se omakotitalo ole sama kuin mökki. Meillä on molemmat, ja onhan se nyt aivan eri asia viettää lomaa omassa saaressa järven ympäröimänä kuin olla lomansa siinä samassa talossa missä asuu muulloinkin.