Ahdistava lukuvuoden päättäjäislahja
Olen ala-asteen luokanopettaja. Välillä joulu- sekä kevätjuhlissa lasten vanhemmat antavat pieniä lahjoja, kuten kukkakimpun tai konvehtirasian, olen saanut myös viinipulloa ja kallista kuulakärkikynää. En odota lahjoja, mutta kyllähän niiden saaminen piristää.
Viime lukuvuonna olin ensimmäisen luokan opettajana ja eräs lasten vanhemmista osoittautui hieman "hihhuliksi", jos saa sanoa. En tarkoita uskonnollista, vaan enemmänkin hippihenkistä. En viitsi kovin tarkasti selittää, mutta esimerkiksi koulun myyjäisissä myi omia "teema-askartelujaan" ja piti tuoton itsellään.
Kevätjuhlassa kyseinen vanhempi antoi minulle kirjekuoren, joka sisälsi lahjakortin hänen järjestämäänsä terapiaan. Kyseinen terapia on eräänlaista vaihtoehtoista energiahoitoa, joka on suoraan sanottuna minun silmissäni täyttä humpuukia. En muutenkaan pidä ajatuksesta, että opettajana kävisin oppilaan vanhemmalla terapiassa. Lyhyesti: en halua/aio mennä.
Vanhempi painostaa jatkuvasti terapiaan. Kevätjuhlassa jo kyseli, milloin sopisimme ajan. Vastasin miettiväni asiaa. Vanhempi on soittanut 1-2 kertaa viikossa kysellen ajanvarauksesta ja muistutellen terapiakäynnin arvosta (yli 100 euroa). Olen vastannut tiukasti mutta kohteliaasti, etten pidä terapiaa ajankohtaisena "kiitos lahjasta ja ajatuksesta mutta ei kiitos". Olen myös yrittänyt rivien välissä painottaa olevani kesälomalla (=en kaipaa puheluita).
Lopetin vastaamisen viime viikolla (vajaa 2 vkk sitten), mutta vanhempi edelleen soittelee ja laittaa aina puhelun perään tekstiviestin.
Mietin jo kauhulla etukäteen, kuinka kiusallisia vanhempaintapaamiset ja muu yhteydenpito syksyllä tulevat olemaan.
Kommentit (9)
Ahaa, enkeliterapiaprovo sai jatkoa.
No jo on ahdistava, kun vieläkin asiaa pohdit. Eikö vastaava enkelihoitohihhulivanhempi-aloitus ollut lähempänä koulunpäättäjäissesonkia?
Tästä oli jo keskustelu joku 3 vkoa sitten. Voisitko antaa olla, jos silloin ei tullut mieluisia kommentteja niin tuskin nytkään. Ei meitä kiinnosta millä tekosyyllä kieltäydyt. Tai sano suoraan sille vanhemmalle että ei kiitos.
Reikihoitoa vai jotain enkelijuttuja? Sano suoraan, että et halua kokeilla.
Tuo on ihan oikeasti kammottavaa. Sanot vain, että hänen lapsensa opettajana et voi sitä käyttää. Varmaan puhelimeen voit laittaa eston? Ota asia esille heti rehtorin kanssa heti koulun alettua.
Pari tuttavaa on opettajina ja silloin tällöin heille osuu nätisti sanoen persoonallisia vanhempia. Yksikin on antanut opettajalle palautetta lehtien yleisönosastoa myöten.
Sanoisin, että uskon Jumalaan ja Raamatussa kielletään tuollaiset asiat. En uskalla tulla.
Siinä se
Otitko sen veneenlaina lahjakortin vastaan?
Hyi kamala! En itsekään halua mennä mihinkään energiahoitoihin yms. Pysy tiukkana. Erikoinen lahja kyllä.