En jaksa teiniä
Tein jo eilen tästä aloituksen, mutta se hävisi. Kuitenkin, meidän 13v tyttö pelkää koko ajan, että joku jossain puhuu hänestä jotain tai vakoilee häntä tai salakuuntelee. Kuitenkaan mitään sellaista vaaraa ei luultavasti ole, eikä hän ole tehnytkään mitään jonka takia pitäisi pelätä. Pelkään, että hän on menossa psykoosiin, en kestä ajatusta siitä että tyttö valvoo yöt itkien miettiessään kuinka joku saattaa puhua hänestä jotain pahaa tai vakoilla häntä. Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (44)
haluaa vaan olla uniicci lumihiutale -.-
Älä odottele heinäkuulle; tyttärellä on selkeästi jotain nyt pahasti vialla kun noin voimakasta pelkoa ja ahdistuneisuutta. Jos kyseessä on psykoosi tai alkava skitsofrenia, niin mitä aiemmin haette apua, sen parempi, erityisesti kun kyseessä on noin nuori henkilö, lapsi vielä suorastaankin. Keskustele tytön kanssa rauhallisesti, että nyt haette yhdessä apua ja olet hänen tukena, ja selvitä, mihin päivystykseen hänet olisi syytä viedä. Tyyliin terveyskeskuslääkärin osaaminen tuossa asiassa voi olla niin ja näin kun kyseessä alaikäinen, mutta lähetettähän tuossa tarvitsisi johonkin nuorisopsykiatriselle. Mikäli on jotain psykiatrista päivystystä siellä päin niin ehkä sieltä saisi neuvoja, miten edetä asiassa. Mutta hae heti apua, tyttärellä voi olla ihan kammottavat oltavat pelkoineen.
Vierailija kirjoitti:
haluaa vaan olla uniicci lumihiutale -.-
Kuule, jotkut ihan oikeasti voivat kokea noin eikä se ole heistä mitenkään ''siistiä'', vaan ihan kamalan pelottavaa.
Lääkäriin aika NYT eikä heinäkuun puolessa välissä. Mieluiten heti maanantaille, yksityiselle saa toivottavasti. Tai sitten tk:seen päivystykseen.
"Lapsellani on selkeitä mielenterveysoireita nyt, vien hänet kuukauden päästä lääkäriin fyysisestä vaivasta."
Oletko ihan sekaisin itse?
Kilpirauhasen liikatoiminta saattaa saada ison pyörän pyörähtämään mutta oli mitä oli, tuollaiset oireet pitää ottaa vakavasti _nyt_
Lääkäriin, heti.
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä tuet lastasi?
Olen jutellut hänelle ja kysellyt, miltä se pelko tuntuu, yrittänyt parhaani mukaan lohduttaa ja kertoa, ettei kukaan vakoile häntä ja laittanut hänen puhelimensa piiloon, koska itse sitä toivoi.
-ap
Koulupsykologia ei taida enää tässä vaiheessa kesää saada kiinni?
-ap
Sinusta ei taida kyllä olla lapsesi huoltajaksi, jos et edes yritä tehdä asialle mitään. Lasu?!
Mitä enää odottelet? Lääkäriin yhteyttä heti, vai etkö välitä lapsestasi??
Tyttö itse pelkää saavansa diagnoosin ja joutuvansa kiusatuksi sen takia. On myös entinen koulukiusattu, jolla on varmasti myös iso osa tässä asiassa. Yritän saada yhteyden koulupsykologiin niin pian kuin mahdollista.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä tuet lastasi?
Olen jutellut hänelle ja kysellyt, miltä se pelko tuntuu, yrittänyt parhaani mukaan lohduttaa ja kertoa, ettei kukaan vakoile häntä ja laittanut hänen puhelimensa piiloon, koska itse sitä toivoi.
-ap
Ei ne hänen pelot sinun lohdutuksilla häviä minnekään, vaan hän tarvitsee nyt ihan jotain muuta eli ammatti-ihmisten apua.
Et kai viivyttele siksi, että teistä vanhemmista tai kodista paljastuisi jotain epäsuotuisaa, joka on vaikuttanut tytön sairastumiseen? Näitäkin tapauksia on nähty, vanhemmat eivät hae lapselleen apua, koska pelkäävät kulissien sortuvan ja omien ongelmiensa paljastuvan... Lääkärikin varmasti ihmettelee, mikset ole heti asiaan tarttunut!
En ole heti asiaan puuttunut, koska pidin sitä aluksi ihan normaalina teini-ikään kuuluvana, kunnes hän kertoi tarkemmin siitä vasta eilen. Tätä on kuulemma kestänyt pari kuukautta, tottakai aion jostain apua hänelle hankkia.
- ap
Tiedät itsekin, että koulupsykologi on mitä todennäköisimmin lomalla tähän aikaan kesästä. Eli omasta mielestäsi riittää, että "yrität" soittaa hänelle ja kun hän ei vastaa, niin olet riittävästi tehnyt asian hyväksi. Niinkö?
Vie tyttö yksityiselle psykiatrille. Kyllähän tuo skitsofrenialta vaikuttaa. Eikä nyt kannata odotella. Tytölle pelot ovat todellisia, mitä kauemmin odotatte sitä pahemmaksi tilanne menee.
Vierailija kirjoitti:
En ole heti asiaan puuttunut, koska pidin sitä aluksi ihan normaalina teini-ikään kuuluvana, kunnes hän kertoi tarkemmin siitä vasta eilen. Tätä on kuulemma kestänyt pari kuukautta, tottakai aion jostain apua hänelle hankkia.
- ap
Nyt puhut pa...a!!! Otsikkosi oli En jaksa teiniä!. Lapsesi kertoi muka vasta eilen ja sinä et jaksa! Kuule, ei mene läpi!
Mikä siinä nyt on oikein sinulla ongelmana, ettet voi viedä tyttöä yksityiselle psykiatrille?????????????????????????
Se, ettei tyttö itse haluaisi mennä psykiatrille vaan pelkää sitä. Mutta pakkohan minun on.
Et jaksa teinin huolta turhasta? Etkö sinä idiootti tajua, ettei lapsesi koe asiaa tuolla tavalla, vaan hän tarvitsee nyt todellakin apua pikaisesti ennen kuin hän mahdollisesti menee sellaiseen tilaan, ettei häneen saa minkäänlaista yhteyttä!!!!!!!!