En jaksa teiniä
Tein jo eilen tästä aloituksen, mutta se hävisi. Kuitenkin, meidän 13v tyttö pelkää koko ajan, että joku jossain puhuu hänestä jotain tai vakoilee häntä tai salakuuntelee. Kuitenkaan mitään sellaista vaaraa ei luultavasti ole, eikä hän ole tehnytkään mitään jonka takia pitäisi pelätä. Pelkään, että hän on menossa psykoosiin, en kestä ajatusta siitä että tyttö valvoo yöt itkien miettiessään kuinka joku saattaa puhua hänestä jotain pahaa tai vakoilla häntä. Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei tyttö itse haluaisi mennä psykiatrille vaan pelkää sitä. Mutta pakkohan minun on.
Niin onkin. Ja mitä odotat, totta kai tyttö pelkää, jos hän pelkää muutenkin, että häntä vakoillaan yms. Kerrot tytölle, että psykiatri on 100% teidän puolellanne ja siellä teitä auttaakseen. Yksikin päivä lisää tuollaisen pelon kanssa on totaalista piinaa, nyt HETI yhteyttä päivystykseen!
Kuulostaa siltä, että lapsesi on joko menossa tai on jo psykoosissa. Hae apua hänelle heti, jos et vie lasta yksityiselle (voisi olla lapselle helpompi paikka) niin sitten tk:hon jonottamaan. Tk voi vaan olla ikävän ruuhkainen paikka näin juhannuspäivänä ja tytärtäsi tod.näk.ahdistaa ihmispaljous. Pyydätte tarv. vaikka jonkin oman odotushuoneen jos mahdollista, selvitä tilanne hoitajalle.
Sinun tehtävänäsi aikuisena on kantaa vastuu. Vaikka olet itse ollut kiusattu et voi taantua lapsen tunteisiin ja pelkoihin mukaan, vaan sinun tehtävänäsi on hakea apua HETI ja olla tyttäresi tukena. Tyttäresi pelot eivät voi lamaannuttaa sinua toimimasta tyttäresi parhaaksi.
Ymmärräthän nyt tilanteen vakavuuden? Noin vahvoilla harhoilla tyttäresi voi muuttua itsetuhoiseksi. Koulupsykologia et tule saamaan kiinni koko kesänä, jos saisitkin, ajat menevät syksylle ja he ohjaavat sinut akuuttiin hoitoon kuten pitääkin. Siispä lääkäriin!!!
Sairaanhoitaja
No nythän voi tytölle vedota siihen, että on kesäloma, haette apua ja voi olla että syksyllä koulukin pääsee jatkumaan normaalisti. Psykoosi ja/tai skitsofrenia ovat monilla hoidettavissa, mikäli puuttuminen ja hoito aloitetaan heti oireiden ilmaannuttua, mutta psykoosi muuttaa aivoja, ja mitä kauemmin vitkutatte, sitä vaikeammaksi tila voi pahimmillaan päästä. Nyt voisi vielä riittää hyvä avohoitokontakti ja mahdollisesti lääkehoitokin tulee kyseeseen, jolloinka osastohoitoa ei tarvittaisi ja tyttären elämä saataisiin raiteilleen. Älä hyvä ihminen venytä enää asiaa, sinä olet vastuussa lapsestasi, ei lapsi ole kykenevä päättämään tuollaisesta asiasta itse! Heti maanantaina menette päivystykseen, muista korostaa lapsellesi että kaikki tapahtuu hänen hyväkseen, ja vaikka nyt tuntuu tosi pahalta ja vaikealta, niin asiat muuttuu vielä hyväksi ja hänen on parempi olla. Hoitamattomissa vakavissa mielenterveyden häiriöissä itsensä vahingoittamisen riski on suuri, kun pelko ja ahdistus voimakasta, älä jää odottelemaan.
Että mitä pitäisi tehdä? Toivottavasti ei tyttö ole perinyt ainakaan kaikkia sinunkaan geenejäsi..