Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eilen illalla kävelin juhannuskokolta kotiin ja

Vierailija
25.06.2016 |

Edelläni käveli perhe, jossa kaksi isompaa poikas (ikä n. 9v) ja taapero rattaissa. Perheenisä sammalsi ja äidillä kaljapullo kädessä.. toinen pojista kiukutteli jostain ja mutisi että "äiti te ootte ihan kännissä" johon äiti (aivan seipäässä itsekkin) vastas että "mitäh sää höpiseth, ei kukaanh ole humalassa".. pojat oli tosi surkeen olosia. Isä kiroili ja patisti poikia menee edeltä katsomaan "onko mummo hukkunu pissareissullaan" ja nähtiinkin sitten kun edempää pusikosta huoppui tielle ilmeisesti perheen isoäiti, yhtä kännissä.

Seurasin perheen matkaa rivarialueelle ja soitin matkalla hätäkeskukseen ja kerroin huoleni. Teinkö oikein?

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en olis soittanu mut jos tosiaan kävelykin oli jo hankalaa niin ehkä sitten. Tod. Näk. Lapset oli just menossa nukkumaan.

Tosi kiva niiden lasten kuunnella sängyissään sitä mölyistä känninaintia...

Mistä tiedät että niin käy? Tuo on kyllä ihan oman likaisen mielikuvituksesi tuotetta, ehkä nautit ihan ajatuksesta!

Vierailija
82/92 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit oikein!

Kiitos samalla sille sivulliselle, joka soitti poliisit paikalle, kun lapseni olivat etävkonloppuna humalaisen etän vastuulla.

Saivat traumat ja etä menetti huoltajuuden.

Olen niin kiitollinen sivulliselle, sillä itselleni oli vaikeata, kun olin huolissani, mutta mitään en voinut todistaa.

Olen soittanut itsekin samaisesta tilanteesta häkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholistien lapset tuntuvat (ymmärrettävästi) reagoivan tällaiseen todella voimakkaasti.

Suurimmassa osassa perheitä kuitenkin alkoholi on saattanut (etenkin 70-80-luvulla) kuulua joihinkin juhliin (meillä esim. juhannus ja jotkut kyläreissut tuttavaperheiden kanssa), eikä näistä ole jäänyt mitään traumoja. Joskus harmitti, jos varsinkin äiti joka todella harvoin juo mitään alkoholia, oli silminnähden humalassa. Mutta tosiaan ei ole jäänyt traumoja. Olisi ollut todella absurdia jos joku olisi tämän perusteella soittanut esim. poliisit kesken juhlien! Ja meillä isä joka on maailman leppoisin mies, kiroilee kuin turkkilainen. Jonkun mielestä ehkä ihan kamalaa, minun mielestäni ei lainkaan.

Itse tavallaan kaipaan näitä aikoja, jolloin perheitä kutsuttiin kylään ja istuttiin iltaa yhdessä -  lapset leikkivät ja aikuiset juhlivat, ja myös joivat. Kaikilla oli yleensä hauskaa. Mielestäni asiassa ei pitäisi kuitenkaan ylireagoida - oli juhannus, eikä kukaan ollut aggressivinen tms., eikä konttauskunnossa. Miksi tehdä mitään ilmoituksia? Jos olisi ollut esim. normaali arkipäivä, niin tilanne olisi ollut toinen.

Miksi ihmeessä siinä seurustelussa se kännääminen (niin että lapsi on ihan hämillään) on niin tärkeää? Mieheni muistaa lapsuudesta samantyyppistä ja inhosi/häpesi/halveksui aikuisten kännäämistä. Joskus se pelotti ja aiheutti turvattomuutta. Perhe normaali, aikuiset työssäkäyviä. Ikinä ei mies kännäisi lasten läsnäollessa. Kännissä sopertava ja toikkaroiva vanhempi ei kykene vastaamaan lapsen psyykkisestä ja fyysisestä turvasta, tämä on fakta. Jos jotain sattuu, ei hönössä olevasta aikuisesta ole hoitajaksi, kuskiksi, lohduttajaksi.. Vanhemmaksi.

Myös minä nautin seuraelämästä ja meillä käy isoja vierasporukoita. Juon maksimissaan muutaman lasillisen pitkässä illassa, kun paikalla on lapsia - joskus en mitään. Aina on hauskaa. Olen kova tanssimaan ja hauska seuraihminen, joka ei viinaa hauskuuteen tarvitse.

Säälin aikuisia, jotka eivät viinanjuontiaan hallitse vaan loppuillasta sössöttävät ja hortoilevat, yökkivät ja jankkaavat kännisiä älyttömyyksiään eivätkä sitä edes itse tajua. Siinä ei ole mitään hauskaa. Eniten säälin heidän lapsiaan, jotka ansaitsisivat turvalliset, aikuiset vanhemmat.

Jos tanakka viinanjuonti on kovin tärkeä ihmisoikeus, suosittelisin jättämään lapset hankkimatta. Lapset sietävät rakkailtaan paljon, tottuvat pelottavan huonoihinkin oloihin (sen näkee tässä ketjussa), mutta ansaitsevat kasvaa turvassa. Aika monen piiskatun lapsen mielestä lyöminen kuuluu asiaan. Ihan vastaavasti juovien lapset eivät sitä kovin kummoisena pidä - kun eivät paremmasta tiedä. Ja näin kierre jatkuu.

Vierailija
84/92 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä taas. Tosiaan, hätäkeskukseen soitettuani ja asiani selvitettyäni en sen kummempaa kommentointia heidän päästään saanut, muutakuin "kiitos soitosta, me jatkamme tästä".

Seurasin seuruetta tosiaan heidän kotinurkilleen, katsoin mihin asuntoon menivät ja soitin häkeen. Olin oikeasti huolissani lapsista, varsinkin toinen pojista oli todella vaisun ja surkean oloinen. Taapero kitisi rattaissa. Vanhemmat humalassa, isoäiti kompuroi sisälle..

Ja kerkesin kokkoa ihailla ja viettää mukavan juhannuksen kaikesta huolimatta :)

Tänään oot varmaan tarkistanut jo hätäkeskuksesta, että lapset on todellakin otettu huostaan?

Vierailija
85/92 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhejuhannus mikäs sen parempaa! toivottavasti muillakin oli.

Vierailija
86/92 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan tähden kyllä, teit oikein. Lapset tarvitsevat aikuisen, joka on selvinpäin.

Vierailija
87/92 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en olis soittanu mut jos tosiaan kävelykin oli jo hankalaa niin ehkä sitten. Tod. Näk. Lapset oli just menossa nukkumaan.

Ei mulle vaan lapsena tullut uni silmään, kun vanhemmat juopotteli ja tappeli. Pelkäsi vaan, että kumpi tappaa toisensa.

Kysehän ei ole nyt sun tilanteesta. Eikai tässä nyt kyse ollut mistään tappelemisesta saatika tappamisesta? Asioita ei kannata kuitenkaan liioitella omien kokemusten perusteella. Teillä alkoholin käyttöön liittyi tappeleminen, se ei kuitenkaan tarkoita että jokainen kännissä oleva vanhempi valvottaa lapsiaan tappelemalla puolisonsa kanssa.

Periaatteessa, jos vanhempi on nauttinut YHDEN oluen, viranomaiset esim.lääkäri, voi kieltäytyä luovuttamasta lasta vanhemmille ja hän on pyydettävä virka-apua. Se on lapsen oikeus, jota viranomaisten on valvottava.

Olet sekaisin ja samoin kaikki jotka ovat tätä yläpeukuttaneet.

Vierailija
88/92 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat ihmiset joskus ovat humalassa ja minusta ei ole kamalaa, jos lapsi tämän näkee. Nyt menee ehkä sekaisin pelottava kännääminen -- siihen mahdollisesti liittyvä aggressiivisuus ja jopa väkivalta -- ja huppelissa olo. 

Aloittajan koordinaattien perusteella en totisesti olisi sekoittanut pakkaa soittamalla poliiseja. Tuskin ilmeisesti edes kävivät paikalla? Ja jos kävivätkin, niin pelkkää pahaa mieltä kaikille paitsi tietysti tälle topakalle kyylä -ap:lle. 

Vierailija
89/92 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt olivat kuitenkin toimintakykyisiä, vaikkakin humalassa, niin en nyt hätäkeskukseen olisi soittanut. 

Paha nyt sanoa tietysti näkemättä. Onhan tuo ikävää tietysti, mutta enemmän turvattomuutta lapsille tuo poliisit kotiovella. 

Ja eivät tee mitään, jos nyt ollaan vain humalassa -- ei väkivaltaa eikä muuta varsinaista vaaraa lapsille. 

siellä taitaa kirjoitella itsekeskeinen alkoa reilusti ottava vanhempi? aivan paskapuhetta nimittäin. vanhemman humala on todella pelottavaa lapselle, poliisi voi rauhoittaa, sillä tajuaa, ettei ole aivan yksin siinä ahdingossaan. 

t. alkoholistin aikuinen lapsi

Voi jösses näitä päätelmiä. Ensinnäkin olen (vielä) lapseton, toiseksi en ole koskaan kokenut humalaista vanhempaani pelottavana, vähän ärsyttävänä kyllä. Vanhempani eivät olleet alkoholisteja kuten en minäkään. Joskus juhlissa lapsikin kuitenkin huomasi että alkoholijuomaa on nautittu. 

Mitä sitten? Ihmisillä on erilaisia mielentiloja, joista humala ei välttämättä ole se pahin. Voi olla, mutta täällä pidetään itsestäänselvyytenä, että se johtaa terapian tarpeeseen. Näin ei ole. 

Vierailija
90/92 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä taas. Tosiaan, hätäkeskukseen soitettuani ja asiani selvitettyäni en sen kummempaa kommentointia heidän päästään saanut, muutakuin "kiitos soitosta, me jatkamme tästä".

Seurasin seuruetta tosiaan heidän kotinurkilleen, katsoin mihin asuntoon menivät ja soitin häkeen. Olin oikeasti huolissani lapsista, varsinkin toinen pojista oli todella vaisun ja surkean oloinen. Taapero kitisi rattaissa. Vanhemmat humalassa, isoäiti kompuroi sisälle..

Ja kerkesin kokkoa ihailla ja viettää mukavan juhannuksen kaikesta huolimatta :)

Tänään oot varmaan tarkistanut jo hätäkeskuksesta, että lapset on todellakin otettu huostaan?

Eihän ne tietenkään lähteneet edes katsomaan. "Kiitos soitosta" tarkoittaa sitä. 

Hullu tapaus tämä ap ja kaikki häntä kompanneet. Ei humalatila ole laitonta, ei myöskään kiroilu, ei myöskään puskiapissalla käynti. 

Jotain rajaa... idiootit!

Vierailija
91/92 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojan tähden kyllä, teit oikein. Lapset tarvitsevat aikuisen, joka on selvinpäin.

Ainakin se rattaissa oleva ihan konkreettisesti tarvitsee. Aloituksen mukaan kaikki seurueen aikuiset olivat tuhdissa humalassa. 

Mutta karu totuus on, että poliisi ei tällaisessa tapauksessa tule tai jos tulee, niin katsoo, että lapsi on päässyt nukkumaan. 

Kokemusta nimittäin on. 

Vierailija
92/92 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin käsittämättömiä kommentteja täällä. "Kyllä meilläkin ryypättiin", "ei kukaan varmaan ollut kuolemassa", "ei varmaan oo ainoo perhe Suomessa", "ei ne nyt kovin humalassa voineet olla jos tolpillaan pysyivät". Ihmiset soittelee hätäkeskukseen milloin mistäkin puihin jääneistä kissoista - hätäkeskuksen tehtävä on arvioida tilannetta ja toimia sen mukaan. Soitto hätäkeskukseen ei tarkoita sitä, että ap olisi junaillut lasten huostaanoton. Lasten hätä ei ilmeisesti herätä mitään tunteita, juhannusjurrit ne tärkeimmät on!

Masentavaa tyhmyyttä, välinpitämättömyyttä, oksettavaa käytöstä. Hävettää puolestanne.