Eilen illalla kävelin juhannuskokolta kotiin ja
Edelläni käveli perhe, jossa kaksi isompaa poikas (ikä n. 9v) ja taapero rattaissa. Perheenisä sammalsi ja äidillä kaljapullo kädessä.. toinen pojista kiukutteli jostain ja mutisi että "äiti te ootte ihan kännissä" johon äiti (aivan seipäässä itsekkin) vastas että "mitäh sää höpiseth, ei kukaanh ole humalassa".. pojat oli tosi surkeen olosia. Isä kiroili ja patisti poikia menee edeltä katsomaan "onko mummo hukkunu pissareissullaan" ja nähtiinkin sitten kun edempää pusikosta huoppui tielle ilmeisesti perheen isoäiti, yhtä kännissä.
Seurasin perheen matkaa rivarialueelle ja soitin matkalla hätäkeskukseen ja kerroin huoleni. Teinkö oikein?
Kommentit (92)
Itse en olis soittanu mut jos tosiaan kävelykin oli jo hankalaa niin ehkä sitten. Tod. Näk. Lapset oli just menossa nukkumaan.
Jos nyt olivat kuitenkin toimintakykyisiä, vaikkakin humalassa, niin en nyt hätäkeskukseen olisi soittanut.
Paha nyt sanoa tietysti näkemättä. Onhan tuo ikävää tietysti, mutta enemmän turvattomuutta lapsille tuo poliisit kotiovella.
Ja eivät tee mitään, jos nyt ollaan vain humalassa -- ei väkivaltaa eikä muuta varsinaista vaaraa lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Itse en olis soittanu mut jos tosiaan kävelykin oli jo hankalaa niin ehkä sitten. Tod. Näk. Lapset oli just menossa nukkumaan.
Oletko sitä mieltä että lasten nukkuessa aikuiset voivat olla kännissä?
Ehkä kotona ootti joku selvinpäin ja laittaa lapset nukkumaan ja vanhemmat+isoäiti jatkaa kapakkaan? Emt.. ylireagointia ehkä. Mutta joo, partio käy kattoo tilanteen ja toivottavat hyvää juhannusta.
Mitä? Hätäkeskukseen? Mitä ne siellä tekivät, lähetti ambulanssin heti paikalle? Eivätkö ne siellä kertoneet, että teitkö oikein?
Jos vanhemmat on humalassa niin kyllä se on lasun paikka. Kouluikäiset pojat ja taapero rattaissa.. voin vaan kuvitella ahdistuksen ja pelon määrää pienillä. Jos isä vielä kiroilee yms. Vanhemmat ei voi olla humalassa jos ovat lapsistaan vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni hiprakka ei pahasta mut umpikännissä ei hyvä. Tuskin poliisit tässä tapauksessa lapsia pois vei..
Ei humalassa olo ole laitonta lasten läsnä ollesakaan.
Eli turhaan mahdollisesti vaivasit vain poliisia ja aiheutit ehkä paljon pahemman tilanteen kuin olisi alun perin ollut. (kauhea riita vaikka)
Itse esim. olen sen verran tottumaton alkoholin käyttäjä, että tulen nopeasti piikinomaiseen humalaan ja se on nopeasti myös ohi.
Tuossa oli kolme aikuista liikkeellä omin jaloin ja lapsetkin taaperoa lukuun ottamatta jo isoja, joten hysteriaa sinulta mielestäni.
Muistan kyllä, kun vanhemmat ovat olleet vastaavissa tilanteissa humalassa. Eihän se toki kivaa ollut, mutta ei niin kauheatakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Hätäkeskukseen? Mitä ne siellä tekivät, lähetti ambulanssin heti paikalle? Eivätkö ne siellä kertoneet, että teitkö oikein?
Newsflash, urpo. Hätäkeskus välittää paikalle palokaluston, sairaankuljetuksen ja/tai poliisin. Riippuen _hädästä_. Ei maalikon tarvitse arvioida onko joku huoli tarpeeton vai ei, sen hoitaa häke.
Vierailija kirjoitti:
Etkö tiedä että hätäkeskusta hälytetään poliisit paikalle
Vierailija kirjoitti:
Vai sellainen uni tällä kertaa.
Surullista todellisuutta suurimmalla osalla suomalaislapsilla joka pyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni hiprakka ei pahasta mut umpikännissä ei hyvä. Tuskin poliisit tässä tapauksessa lapsia pois vei..
Kun puhe ei kunnolla enää suju ja lapsia käsketään katsomaan onko mummo hukkunut ei olla enää pienessä hiprakassa
Minne osoitteeseen poliisit osasivat mennä?
minä vein miehelle eilen mukin, kun vahti lapsia rivarin pihalla oluttölkki kädessä " pistä tuohon ennenkuin joku soittaa poliisit!" ja humalassa mies ei ollut, joi vain neljä . itse taas olin vissyvesi-linjalla.
en kyllä ymmärrä, mikä aivopieru miehelle tuli kun vei sen tölkin pihalle :D
Täällä on usein kovin epärealistinen käsitys poliisin toiminnasta.
Näissä tapauksissa toki poliisi tulee tsekkaamaan tilanteen, mutta mikään tässä ei viittaa siihen, että lapsia lähdettäisiin viemään huostaan hätätilanteena.
Tuhansissa ellei kymmenissä tuhansissa perheissä on ollut aivan vastaava tilanne tänäkin juhannuksena.
Vierailija kirjoitti:
Minne osoitteeseen poliisit osasivat mennä?
Ap:han sanoi aloituksessa seuranneensa seuruetta rivari-alueelle?
Vierailija kirjoitti:
minä vein miehelle eilen mukin, kun vahti lapsia rivarin pihalla oluttölkki kädessä " pistä tuohon ennenkuin joku soittaa poliisit!" ja humalassa mies ei ollut, joi vain neljä . itse taas olin vissyvesi-linjalla.
en kyllä ymmärrä, mikä aivopieru miehelle tuli kun vei sen tölkin pihalle :D
Vain neljä 😨
Teit oikein.