Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eilen illalla kävelin juhannuskokolta kotiin ja

Vierailija
25.06.2016 |

Edelläni käveli perhe, jossa kaksi isompaa poikas (ikä n. 9v) ja taapero rattaissa. Perheenisä sammalsi ja äidillä kaljapullo kädessä.. toinen pojista kiukutteli jostain ja mutisi että "äiti te ootte ihan kännissä" johon äiti (aivan seipäässä itsekkin) vastas että "mitäh sää höpiseth, ei kukaanh ole humalassa".. pojat oli tosi surkeen olosia. Isä kiroili ja patisti poikia menee edeltä katsomaan "onko mummo hukkunu pissareissullaan" ja nähtiinkin sitten kun edempää pusikosta huoppui tielle ilmeisesti perheen isoäiti, yhtä kännissä.

Seurasin perheen matkaa rivarialueelle ja soitin matkalla hätäkeskukseen ja kerroin huoleni. Teinkö oikein?

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäkeskukseen soitetaan, kun on hätätilanne. Huoliansa voi kertoa vaikka psykologille tai diakonille.

Vierailija
42/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin juuri joku päivä Ruudusta sitä Poliisit Kotihälytystä ja siinä yhdessä jaksossa soitettiin sosiaalipäivystäjät hakemaan lapset pois. Siinä kyllä oli aika räikeä tilanne, että perheen äiti löydettiin iltapäivästä sammuneena pöpeliköstä, vietiin kuitenkin kotiin, siellä oli perheen isä sammunut suihkuun, olikohan max.11v lapsia 3 ja sitten yksi 14v. Lapset leikkivät tyhjillä kaljatölkeillä ja viinapulloilla, kämppä oli kuin pommin jäljiltä ja tämä 14v yritti juoda viinaa poliisien nenän edessä.

Mutta tässä tilanteessa kävivät varmaan tarkistamassa tilanteen ja jos vanhempien kunto oli ihan ok poliisin mielestä, ei varmaankaan tapahtunut yhtään mitään. Onhan se ihan hyvä, että tarkastetaan tuollainen, ettei käy mitään ja ei poliisi nyt 24/7 ole tehtävissä kiinni, heillä on kyllä "luppoaikaa" niiden välissä eli sitä kiertelyä ja kaartelua, eli ei ole tuhlattu poliisin aikaa, tehtävä tuokin kuitenkin on.

Poliisit Kotihälytys ei ole dokumenttisarja vaan tositapausten perusteella dramatisoitua puolifiktiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän hälytyskeskuksilla ja viranomaisilla olekaan juhannuksena mitään oikeita hätätilanteita.

Vierailija
44/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivon myös että joku olisi puuttunut kun olin lapsi. itse olen soittanut naapurista, joka jätti lapset yksin ja lähti ryyppäämään, häke osaa hoitaa asian eteenpäin.

hienoa ap, että puutuit asiaan!

Vierailija
45/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kasvanut alkoholistiperheessä joten jo omienkin kokemusten perusteella tiedän miten tärkeää ulkopuolisten tahojen apu saattaa olla tällaisten perheiden lapsille. Hätäkeskukseen soittamista ap:n kuvailemassa tilanteessa en nyt ihan kuitenkaan ymmärrä. Juhannuksena vanhemmat ja isoäiti ovat selvästi kännissä mutta eivät kuitenkaan niin kovassa humalassa etteivätkö tolpillaan pysyisi ts. eivät ne lapset ihan ilman aikuisten ihmisten valvontaa ole. Kiva että huolehdit mutta mun mielestä vähän ylireagointia. Eri asia sitten jos tietäisi kys.perheen useinkin viettävän kosteita viikonloppuja ja lasten siitä kärsivän, silloin lasu-ilmo vois olla paikallaan.

Olisiko sinusta oikein, jos omat lapsesi viettäisivät juhannuksensa humalaisten aikuisten kanssa? Taapertaisivat pitkin maantietä apeina ja pettyneinä, huolissaan. Millaisia aikuisia heistä kasvaisi?

Vierailija
46/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en olis soittanu mut jos tosiaan kävelykin oli jo hankalaa niin ehkä sitten. Tod. Näk. Lapset oli just menossa nukkumaan.

Ei mulle vaan lapsena tullut uni silmään, kun vanhemmat juopotteli ja tappeli. Pelkäsi vaan, että kumpi tappaa toisensa.

Kysehän ei ole nyt sun tilanteesta. Eikai tässä nyt kyse ollut mistään tappelemisesta saatika tappamisesta? Asioita ei kannata kuitenkaan liioitella omien kokemusten perusteella. Teillä alkoholin käyttöön liittyi tappeleminen, se ei kuitenkaan tarkoita että jokainen kännissä oleva vanhempi valvottaa lapsiaan tappelemalla puolisonsa kanssa.

Vierailija
47/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäkeskus on oikea paikka soittaa silloin kun ei tiedä lastensuojelun päivystysnumeroa. Viranomaisilla on aina ilmoitusvelvollisuus.

Niin vastenmielistä kuin lasten aikana ryyppääminen onkin niin "sääntöjen" mukaan aina on oltava vähintään se yksi täysin selvä aikuinen huolehtimassa lasten tarpeista. Vai luuletteko, että perushoiva toteutuu kännisten kanssa? Sitä taaperoa ajattelin eniten. Mitä jos hänellä pamahtaa vaikka oksennustauti siihen niin mahtaako vaipanvaihdot ja pesut yms. onnistua?

Vierailija
48/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en olis soittanu mut jos tosiaan kävelykin oli jo hankalaa niin ehkä sitten. Tod. Näk. Lapset oli just menossa nukkumaan.

Ei mulle vaan lapsena tullut uni silmään, kun vanhemmat juopotteli ja tappeli. Pelkäsi vaan, että kumpi tappaa toisensa.

Kysehän ei ole nyt sun tilanteesta. Eikai tässä nyt kyse ollut mistään tappelemisesta saatika tappamisesta? Asioita ei kannata kuitenkaan liioitella omien kokemusten perusteella. Teillä alkoholin käyttöön liittyi tappeleminen, se ei kuitenkaan tarkoita että jokainen kännissä oleva vanhempi valvottaa lapsiaan tappelemalla puolisonsa kanssa.

Kännissä oleva vanhempi ei huolehdi lapsista, ymmärrys ja arviointikyky heikkenee.

Vierailija
49/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kasvanut alkoholistiperheessä joten jo omienkin kokemusten perusteella tiedän miten tärkeää ulkopuolisten tahojen apu saattaa olla tällaisten perheiden lapsille. Hätäkeskukseen soittamista ap:n kuvailemassa tilanteessa en nyt ihan kuitenkaan ymmärrä. Juhannuksena vanhemmat ja isoäiti ovat selvästi kännissä mutta eivät kuitenkaan niin kovassa humalassa etteivätkö tolpillaan pysyisi ts. eivät ne lapset ihan ilman aikuisten ihmisten valvontaa ole. Kiva että huolehdit mutta mun mielestä vähän ylireagointia. Eri asia sitten jos tietäisi kys.perheen useinkin viettävän kosteita viikonloppuja ja lasten siitä kärsivän, silloin lasu-ilmo vois olla paikallaan.

Olisiko sinusta oikein, jos omat lapsesi viettäisivät juhannuksensa humalaisten aikuisten kanssa? Taapertaisivat pitkin maantietä apeina ja pettyneinä, huolissaan. Millaisia aikuisia heistä kasvaisi?

Ennen kuin ottaisin yhteyttä yhteenkään viranomaiseen, miettisin ensin että millainen hätä on kyseessä. Omasta lapsuudestani muistan joka viikonloppuiset aamuyön tunneille jatkuneet tappelut, ja sen miten itselläni oli "päivystäjän" rooli vahtiessa ettei kotona satu mitään vakavampaa. Joskus saattoi käydä esim. niin että vanhemmat olivat sammuneet mutta hellanlevy oli jäänyt päälle tai ulko-ovi auki. Jos tietäisin jonkun lapsen elävän tällaista arkea, en epäröisi puuttua tilanteeseen!

Mutta en alkaisi soittamaan hätäkeskukseen pelkästään sen perusteella että olen nähnyt juhannuksena kännisiä aikuisia lastensa seurassa. Jos tilanteessa olisi väkivaltaa tai aikuiset olisivat ihan konttauskunnossa, niin sitten tilanne olisi eri ja siihen pitäisi jo puuttua.

Vierailija
50/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt olivat kuitenkin toimintakykyisiä, vaikkakin humalassa, niin en nyt hätäkeskukseen olisi soittanut. 

Paha nyt sanoa tietysti näkemättä. Onhan tuo ikävää tietysti, mutta enemmän turvattomuutta lapsille tuo poliisit kotiovella. 

Ja eivät tee mitään, jos nyt ollaan vain humalassa -- ei väkivaltaa eikä muuta varsinaista vaaraa lapsille. 

siellä taitaa kirjoitella itsekeskeinen alkoa reilusti ottava vanhempi? aivan paskapuhetta nimittäin. vanhemman humala on todella pelottavaa lapselle, poliisi voi rauhoittaa, sillä tajuaa, ettei ole aivan yksin siinä ahdingossaan. 

t. alkoholistin aikuinen lapsi

Vierailija
51/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun on huoli lapsista - omista tai muiden - kannattaa soittaa hätäkeskukseen. Pidetään se kynnys mieluummin liian matalana kuin liian korkeana. Hätäkeskuksessa kyllä osataan arvioida tilanteen vakavuus ja se, mitä asialle pitää tehdä.

Ei ne lähetä joka soitosta partiota ovelle, hölmöt. Nehän on siellä nimenomaan sitä varten töissä, ettei meidän muiden tarvitse tietää, mitä tehdä tai kenelle soittaa. Hätäkeskus arvioi ja päättää.

Rauhallista juhannusta kaikille ja pidetään toisistamme huolta!

Vierailija
52/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästä isän kiroilusta olisin soittanut lastensuojelun paikalle välittömästi!

53/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä vaan, että soitit häkeen. Jos myöhemmin sinne tulee soitto että samat vanhemmat on hukkuneena järvessä, mummo ilmoitettu kadonneeksi ja lapset lukittuna ulos, niin tietävät mitä aikaisemmin on tapahtunut ja tietävät, missä tilassa vanhemmat olivat. Jos arvelee tapahtuvaa onnettomuutta, niin saa soittaa häkeen ja kertoa tilanteen. Tiedot pysyvät häkessä, joten jos jotain pahempaa tapahtuu, niin heillä on taustatietoja valmiiksi ja tietävät valmiiksi että esimerkiksi pariskunnalla on lapsia, jos vanhemmat vaikka joutuvat onnettomuuteen.

Vierailija
54/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pieniä lapsia, kyllä jomman kumman vanhemman pitää olla selvin päin.

Vierailija
55/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummokin humalassa. Tosi turvallinen lapsuus, not.

Vierailija
56/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt olivat kuitenkin toimintakykyisiä, vaikkakin humalassa, niin en nyt hätäkeskukseen olisi soittanut. 

Paha nyt sanoa tietysti näkemättä. Onhan tuo ikävää tietysti, mutta enemmän turvattomuutta lapsille tuo poliisit kotiovella. 

Ja eivät tee mitään, jos nyt ollaan vain humalassa -- ei väkivaltaa eikä muuta varsinaista vaaraa lapsille. 

Yleensä, se on kiireellisen huostaanoton paikka, jos seurueessa ei ole ainuttakaan selvinpäin olevaa aikuista tai osoittaa luotettavaa henkilöä, joka ottaisi lapset vastuulleen.

Entä jos lapsille tapahtuu jotakin, tai kuka huolehtii taaperoikäisestä. Entä iltapalat ja pesut.

Vierailija
57/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai sellainen uni tällä kertaa.

Surullista todellisuutta suurimmalla osalla suomalaislapsilla joka pyhä.

Ei sentään. 

Vierailija
58/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa, jos vanhempi on nauttinut YHDEN oluen, viranomaiset esim.lääkäri, voi kieltäytyä luovuttamasta lasta vanhemmille ja hän on pyydettävä virka-apua. Se on lapsen oikeus, jota viranomaisten on valvottava.

Vierailija
59/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistien lapset tuntuvat (ymmärrettävästi) reagoivan tällaiseen todella voimakkaasti.

Suurimmassa osassa perheitä kuitenkin alkoholi on saattanut (etenkin 70-80-luvulla) kuulua joihinkin juhliin (meillä esim. juhannus ja jotkut kyläreissut tuttavaperheiden kanssa), eikä näistä ole jäänyt mitään traumoja. Joskus harmitti, jos varsinkin äiti joka todella harvoin juo mitään alkoholia, oli silminnähden humalassa. Mutta tosiaan ei ole jäänyt traumoja. Olisi ollut todella absurdia jos joku olisi tämän perusteella soittanut esim. poliisit kesken juhlien! Ja meillä isä joka on maailman leppoisin mies, kiroilee kuin turkkilainen. Jonkun mielestä ehkä ihan kamalaa, minun mielestäni ei lainkaan.

Itse tavallaan kaipaan näitä aikoja, jolloin perheitä kutsuttiin kylään ja istuttiin iltaa yhdessä -  lapset leikkivät ja aikuiset juhlivat, ja myös joivat. Kaikilla oli yleensä hauskaa. Mielestäni asiassa ei pitäisi kuitenkaan ylireagoida - oli juhannus, eikä kukaan ollut aggressivinen tms., eikä konttauskunnossa. Miksi tehdä mitään ilmoituksia? Jos olisi ollut esim. normaali arkipäivä, niin tilanne olisi ollut toinen.

Vierailija
60/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi soittanut häkeen, jussina varmaan oikeitakin asioita hoidettavana. Kukaan ei ollut kuolemassa, lapsille tietenkin ikävää ja surullista.