Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eilen illalla kävelin juhannuskokolta kotiin ja

Vierailija
25.06.2016 |

Edelläni käveli perhe, jossa kaksi isompaa poikas (ikä n. 9v) ja taapero rattaissa. Perheenisä sammalsi ja äidillä kaljapullo kädessä.. toinen pojista kiukutteli jostain ja mutisi että "äiti te ootte ihan kännissä" johon äiti (aivan seipäässä itsekkin) vastas että "mitäh sää höpiseth, ei kukaanh ole humalassa".. pojat oli tosi surkeen olosia. Isä kiroili ja patisti poikia menee edeltä katsomaan "onko mummo hukkunu pissareissullaan" ja nähtiinkin sitten kun edempää pusikosta huoppui tielle ilmeisesti perheen isoäiti, yhtä kännissä.

Seurasin perheen matkaa rivarialueelle ja soitin matkalla hätäkeskukseen ja kerroin huoleni. Teinkö oikein?

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jäätävää että ihmisten mielestä on ok olla humalassa lasten läsnäollessa. Koska Juhannus yms, "join vain 4 kaljaa". Ja ollaan puuttumatta lasten hätään "ettei aiheuteta riitoja", "ei vaivata poliisia". Voi luoja! Minkätakia niitä veroja maksettiinkaan! Yksikin alkoholistilta pelastettu lapsi on kuin lottovoitto. T. Vela nainen 34v, alkoholistiperheessä kasvanut.

Vierailija
22/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Hätäkeskukseen? Mitä ne siellä tekivät, lähetti ambulanssin heti paikalle? Eivätkö ne siellä kertoneet, että teitkö oikein?

Etkö tiedä että hätäkeskusta hälytetään poliisit paikalle

Tarvittaessa hätäkeskus voi olla myös yhteydessä sosiaalipäivystykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap ei osannut sanoa perheen osoitetta tai nimetä ketään tästä perheestä., niin soitto siirtyi mappi ööhön, eli ei sinne ketään lähetetty paikalle. Ja jos olisi lähetetty, niin poliisi on nähnyt niin paljon pahempiakin tilanteta että olisi vain toivottanut hyvää illanjatkoa.

Vierailija
24/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä vein miehelle eilen mukin, kun vahti lapsia rivarin pihalla oluttölkki kädessä " pistä tuohon ennenkuin joku soittaa poliisit!"  ja humalassa mies ei ollut, joi vain  neljä . itse taas olin vissyvesi-linjalla.

en kyllä ymmärrä, mikä aivopieru miehelle tuli kun vei sen tölkin pihalle :D

Eikö itselläsi soi yhtään hälytyskellot, kun joudut miehesi juomista peittelemään?

Vierailija
25/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minä vein miehelle eilen mukin, kun vahti lapsia rivarin pihalla oluttölkki kädessä " pistä tuohon ennenkuin joku soittaa poliisit!"  ja humalassa mies ei ollut, joi vain  neljä . itse taas olin vissyvesi-linjalla.

en kyllä ymmärrä, mikä aivopieru miehelle tuli kun vei sen tölkin pihalle :D

Eikö itselläsi soi yhtään hälytyskellot, kun joudut miehesi juomista peittelemään?

päivän lääkkeet? Kipaisepa kaapille.

Vierailija
26/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tää maailma on mennyt?'siis mun lapsuudessa (oon 24) toi oli ihan normaalia että vanhemmat oli jussina humalassa samoin ku isovanhemmat. Mun mielestä vaan hyvä että lapsetkin näkee oikeaa elämää eivätkä kasva missään pumpulissa. Toki ikävää että perheen mies kiroili ja sillein. Hirvee kukkahattutäti ap! Pitäisit huoli omista asioista

Vierailija
27/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tää maailma on mennyt?'siis mun lapsuudessa (oon 24) toi oli ihan normaalia että vanhemmat oli jussina humalassa samoin ku isovanhemmat. Mun mielestä vaan hyvä että lapsetkin näkee oikeaa elämää eivätkä kasva missään pumpulissa. Toki ikävää että perheen mies kiroili ja sillein. Hirvee kukkahattutäti ap! Pitäisit huoli omista asioista

Oikeaa elämää? Ettei aikuiset huolehdi lapsista. 😨

Vierailija
28/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein teit. Itsekin olisin toivonut, että joku olisi puuttunut jo silloin kun itse olin lapsi. Moni tiesi, koska touhu oli niin räikeää. Lopulta tein itse lastensuojeluilmoituksen pienemmistä sisaruksistani ollessani täysi-ikäinen ja lastensuojelulliset toimenpiteet pääsivät alkamaan ja hommaan saatiin joku tolkku. Itse olin ns. väliinputoaja, joka ei saanut minkäänlaista tukea ja se näkyy vielä tänäkin päivänä esim. kyvyttömyytenä parisuhteeseen.

N32

Vierailija
29/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon valkoroskan edustajan kommentti.

Vierailija
30/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan vaivasit hätäkeskusta. Eiköhän niillä oo juhannuksena aika paljon muitakin hälytystehtäviä kuin käydä katsomassa humalaisia ihmisiä joilla lapset.. Veikkaan että ei ollut ainoa pariskunta suomessa

Vierailija
31/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hellanlettas pitääkö lapsia koko ajan olla paapomassa?

Vierailija
32/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten ihmisten ei pitäisi pelotella lapsiaan.

Vierailija
33/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä aloituksessa viittaa siihen, ettei lapsista olisi huolehdittu? 

Aina, jos on lapsia tulee ottaa aivan hillitysti alkoholia tai olla mieluiten ottamatta ollenkaan. Se on selvä. Mutta eivät nämä nyt varsinaisessa räkäkännissä kaikesta päätellen olleet. Kun tämä on niin arkipäivää ja etenkin pyhäpäivää, niin vähän liioittelulta tuntuu poliisin sekoittaminen tähän minusta. 

Vierailija
34/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä oli sen ikäinen, joka oli vielä rattaissa eli vastaus on kyllä. 

Sanoisin, että allekouluikäinen tarvitsee huolehtimista selvinpäin olevilta ihmisiltä. En nyt tarkoita, etteikö voisi paria kaljaa ottaa, mutta tässä nyt ilmeisesti oli aika paljon enemmän nautittu. 

Vierailija
35/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en olis soittanu mut jos tosiaan kävelykin oli jo hankalaa niin ehkä sitten. Tod. Näk. Lapset oli just menossa nukkumaan.

Ei mulle vaan lapsena tullut uni silmään, kun vanhemmat juopotteli ja tappeli. Pelkäsi vaan, että kumpi tappaa toisensa.

Vierailija
36/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Hätäkeskukseen? Mitä ne siellä tekivät, lähetti ambulanssin heti paikalle? Eivätkö ne siellä kertoneet, että teitkö oikein?

Hätänumerosta saa kiinni sosiaalipäivystäjän.

Vierailija
37/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin juuri joku päivä Ruudusta sitä Poliisit Kotihälytystä ja siinä yhdessä jaksossa soitettiin sosiaalipäivystäjät hakemaan lapset pois. Siinä kyllä oli aika räikeä tilanne, että perheen äiti löydettiin iltapäivästä sammuneena pöpeliköstä, vietiin kuitenkin kotiin, siellä oli perheen isä sammunut suihkuun, olikohan max.11v lapsia 3 ja sitten yksi 14v. Lapset leikkivät tyhjillä kaljatölkeillä ja viinapulloilla, kämppä oli kuin pommin jäljiltä ja tämä 14v yritti juoda viinaa poliisien nenän edessä.

Mutta tässä tilanteessa kävivät varmaan tarkistamassa tilanteen ja jos vanhempien kunto oli ihan ok poliisin mielestä, ei varmaankaan tapahtunut yhtään mitään. Onhan se ihan hyvä, että tarkastetaan tuollainen, ettei käy mitään ja ei poliisi nyt 24/7 ole tehtävissä kiinni, heillä on kyllä "luppoaikaa" niiden välissä eli sitä kiertelyä ja kaartelua, eli ei ole tuhlattu poliisin aikaa, tehtävä tuokin kuitenkin on.

Vierailija
38/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en olis soittanu mut jos tosiaan kävelykin oli jo hankalaa niin ehkä sitten. Tod. Näk. Lapset oli just menossa nukkumaan.

Ei mulle vaan lapsena tullut uni silmään, kun vanhemmat juopotteli ja tappeli. Pelkäsi vaan, että kumpi tappaa toisensa.

Jos perheessäsi humalatila = tappaminen, ei se sitä ole kaikissa perheissä. Vanhempani olivat humalassa kyllä aika useinkin, mutta ei meillä tapeltu. 

Joskus se ärsytti tietysti, mutta ei minulla mitään traumoja ole. Huomioivat meitä lapsiakin kaikella kivalla jotenkin eri lailla kuin selvin päin. Toisaalta jotkut lupaukset tietysti unohtuivat. 

Onko se nyt jokin onni ja auvo elää sitten raivoraittiiden (pahimmassa tapauksessa kiihkouskovaisten) vanhempien kodissa?

Vierailija
39/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos perheessäsi humalatila = tappaminen, ei se sitä ole kaikissa perheissä. Vanhempani olivat humalassa kyllä aika useinkin, mutta ei meillä tapeltu. 

Joskus se ärsytti tietysti, mutta ei minulla mitään traumoja ole. Huomioivat meitä lapsiakin kaikella kivalla jotenkin eri lailla kuin selvin päin. Toisaalta jotkut lupaukset tietysti unohtuivat. 

Onko se nyt jokin onni ja auvo elää sitten raivoraittiiden (pahimmassa tapauksessa kiihkouskovaisten) vanhempien kodissa?

Monissa perheissä riidellään humalassa ja se että vanhemmat käyttäytyvät oudosti pelottaa ja hävettää lapsia.

Mielenkiintoinen termi tuo raivoraitis, miksihän ei raivohumalainen 🤔

Vierailija
40/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kasvanut alkoholistiperheessä joten jo omienkin kokemusten perusteella tiedän miten tärkeää ulkopuolisten tahojen apu saattaa olla tällaisten perheiden lapsille. Hätäkeskukseen soittamista ap:n kuvailemassa tilanteessa en nyt ihan kuitenkaan ymmärrä. Juhannuksena vanhemmat ja isoäiti ovat selvästi kännissä mutta eivät kuitenkaan niin kovassa humalassa etteivätkö tolpillaan pysyisi ts. eivät ne lapset ihan ilman aikuisten ihmisten valvontaa ole. Kiva että huolehdit mutta mun mielestä vähän ylireagointia. Eri asia sitten jos tietäisi kys.perheen useinkin viettävän kosteita viikonloppuja ja lasten siitä kärsivän, silloin lasu-ilmo vois olla paikallaan.