Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eilen illalla kävelin juhannuskokolta kotiin ja

Vierailija
25.06.2016 |

Edelläni käveli perhe, jossa kaksi isompaa poikas (ikä n. 9v) ja taapero rattaissa. Perheenisä sammalsi ja äidillä kaljapullo kädessä.. toinen pojista kiukutteli jostain ja mutisi että "äiti te ootte ihan kännissä" johon äiti (aivan seipäässä itsekkin) vastas että "mitäh sää höpiseth, ei kukaanh ole humalassa".. pojat oli tosi surkeen olosia. Isä kiroili ja patisti poikia menee edeltä katsomaan "onko mummo hukkunu pissareissullaan" ja nähtiinkin sitten kun edempää pusikosta huoppui tielle ilmeisesti perheen isoäiti, yhtä kännissä.

Seurasin perheen matkaa rivarialueelle ja soitin matkalla hätäkeskukseen ja kerroin huoleni. Teinkö oikein?

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erittäin kiitollinen siitä, ettei vanhempani ryypänneet kun olin lapsi. En nähnyt äitiäni ikinä humalassa ja isänkin korkeintaan pari kertaa vuodessa. Joivat alkoholia vain kohtuudella. Monessa muussa asiassa vanhempani ovat mokanneet aivan täysin, mutta tässä kohtaa toiminta oli aivan esimerkillistä. Luulen että syynä oli pappani alkoholismi, vanhempani halusivat tietoisesti katkaista lasisen lapsuuden kierteen.

Vierailija
62/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että soitit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vedän aina kauheat kaasut kun lapsi nukkuu. Ei se tiedä että konttaan sohvalta sänkyyn Ellen sammu ja lapsi herättää kun Lastenohjelmat alkaa

Vierailija
64/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi soittanut. Mitäs siellä sanottiin asiaan?

Vierailija
65/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä olette pyhimyksiä! Meidän perheessä ainakin ryypättiin aikoinaan, eivätkä lapset ole siitä traumoja saaneet. Samoin juhlivat tuttavat, joilla oli lapsia. Eri asia tietenkin, jos olisi ollut väkivaltaa ja riehumista, mutta myös sivistyneesti voi juoda. Jutussakin tarkoitetut vanhemmat halusivat varmaan ilahduttaa lapsia viemällä heidät kokolle. Ja kyllähän 9-vuotiaat osaavat poikkeustilanteessa  hoivata pienintäkin.

Vierailija
66/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt olivat kuitenkin toimintakykyisiä, vaikkakin humalassa, niin en nyt hätäkeskukseen olisi soittanut. 

Paha nyt sanoa tietysti näkemättä. Onhan tuo ikävää tietysti, mutta enemmän turvattomuutta lapsille tuo poliisit kotiovella. 

Ja eivät tee mitään, jos nyt ollaan vain humalassa -- ei väkivaltaa eikä muuta varsinaista vaaraa lapsille. 

Yleensä, se on kiireellisen huostaanoton paikka, jos seurueessa ei ole ainuttakaan selvinpäin olevaa aikuista tai osoittaa luotettavaa henkilöä, joka ottaisi lapset vastuulleen.

Entä jos lapsille tapahtuu jotakin, tai kuka huolehtii taaperoikäisestä. Entä iltapalat ja pesut.

Kuoleeko ne lapset, jollei iltapesuja yhtenä iltana tehdä? Todennäköisesti olivat käyneet saunassa ennen kokolle lähtöä, niin ainakin meillä ennen tehtiin. Ja entä ennen kun pesulla käytiin 1-2 kertaa viikossa?

Vierailija
67/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä olette pyhimyksiä! Meidän perheessä ainakin ryypättiin aikoinaan, eivätkä lapset ole siitä traumoja saaneet. Samoin juhlivat tuttavat, joilla oli lapsia. Eri asia tietenkin, jos olisi ollut väkivaltaa ja riehumista, mutta myös sivistyneesti voi juoda. Jutussakin tarkoitetut vanhemmat halusivat varmaan ilahduttaa lapsia viemällä heidät kokolle. Ja kyllähän 9-vuotiaat osaavat poikkeustilanteessa  hoivata pienintäkin.

9-vuotiaan ei tarvitse joutua tilanteeseen missä hän joutuisi huolehtimaan sisaruksistaan. Lapsella on oikeus olla lapsi, ei huolenpitäjä. Jos vanhemmille on ylitsepääsemättömän vaikeaa toimia kuin kunnon vanhempi ja pitää huolta lapsistaan joka tilanteessa, myös juhannuksena, niin kannattaisi jättää ne lapset tekemättä.

Vierailija
68/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9-vuotiaan ei tarvitse joutua tilanteeseen missä hän joutuisi huolehtimaan sisaruksistaan. Lapsella on oikeus olla lapsi, ei huolenpitäjä. Jos vanhemmille on ylitsepääsemättömän vaikeaa toimia kuin kunnon vanhempi ja pitää huolta lapsistaan joka tilanteessa, myös juhannuksena, niin kannattaisi jättää ne lapset tekemättä.

Ja höpöhöpöhöö ja huomenna lisää! En ole sanonutkaan, että 9-vuotiaan pitäisi JATKUVASTI huolehtia pienimmästään. Ehtikö ap ollenkan itse nauttia juhannuskokosta, kun stalkkasi lähimmäisiään? Seurasi ihmisiä jopa heidän kotitalolleen?

Vierailija
69/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt olivat kuitenkin toimintakykyisiä, vaikkakin humalassa, niin en nyt hätäkeskukseen olisi soittanut. 

Paha nyt sanoa tietysti näkemättä. Onhan tuo ikävää tietysti, mutta enemmän turvattomuutta lapsille tuo poliisit kotiovella. 

Ja eivät tee mitään, jos nyt ollaan vain humalassa -- ei väkivaltaa eikä muuta varsinaista vaaraa lapsille. 

Yleensä, se on kiireellisen huostaanoton paikka, jos seurueessa ei ole ainuttakaan selvinpäin olevaa aikuista tai osoittaa luotettavaa henkilöä, joka ottaisi lapset vastuulleen.

Entä jos lapsille tapahtuu jotakin, tai kuka huolehtii taaperoikäisestä. Entä iltapalat ja pesut.

Kuoleeko ne lapset, jollei iltapesuja yhtenä iltana tehdä? Todennäköisesti olivat käyneet saunassa ennen kokolle lähtöä, niin ainakin meillä ennen tehtiin. Ja entä ennen kun pesulla käytiin 1-2 kertaa viikossa?

Myös lapsi nauttii lain tuomaa turvaa ja oikeutta, jota viranomaisen on valvottava.

Eihän yksikään rattijuoppo omasta mielestään ole vaaraksi liikenteessä, mutta moni kuolee rattijuopon uhrina.

Vierailija
70/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja höpöhöpöhöö ja huomenna lisää! En ole sanonutkaan, että 9-vuotiaan pitäisi JATKUVASTI huolehtia pienimmästään. Ehtikö ap ollenkan itse nauttia juhannuskokosta, kun stalkkasi lähimmäisiään? Seurasi ihmisiä jopa heidän kotitalolleen?

Sori en ole ap joten en tiedä miten ap:n juhannus noin muuten sujui. Ps. En väittänytkään että olisit sanonut että jatkuvasti.

Vierailija
71/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hitto soikoon. Oksettavaa, että joku kehtaa kännätä lasten kanssa, ja vielä oksettavampaa on että jonkun (ja vielä useiden!) mielestä se on ok. _Ei_OLE_OK_. yksi saunasiideri/kalja tms on ok. Siitä useampi-nope.

Terveisin nykyisin kahden lapsen äiti, sellaisessa perheessä kasvanut että olen kahdeksanvuotiaana itkenyt naapurin tätille yökylässä ollessani että vie takas isin luo ku pelkään että se kuolee jos sitä ei vahdita. Olen mm. Siivonnut ala-asteikäisenä kaverini kanssa äitini itsetekemiä viinejä lattialta kun äiti yritti kännissä pullottaa niitä ja kaatoi puolet saavista lattialle. Ei, se ei ole mitään helvetin "pumpulissa kasvattamista" ettei lasten tarvitse hävetä ja pelätä kännisiä vanhempiaan! Menkää jumalauta ihteenne! (Joo meni tunteisiin)

Ap, ihan oikein tehty!

Vierailija
72/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee itkee isälles, me ei olla syyllisiö sun traumoihin

Vierailija
73/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että soitit. Naapurin yh äidille kävi eilen ikävästi kun oli taas kerran vetänyt perseet ja sattumalta muksukin veti perseet ja sai ambulanssi kyydin sairaalaan , äiti ei ollut kehdannut sairaalaan mennä kuin vasta tänään , selvinpäin

Vierailija
74/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein teit, pääasia, että soitit johonkin. Saatoit pelastaa ne lapset. Ystäväni lopetti juomisen vasta tuollaisessa tilanteessa, 4 lasta ja käy AA:ssa koko ajan, että pysyisi kuivilla. Loppui ne juomingit ja lapset on kiitollisia. Tosin äidillä on raskas syyllisyys noista vuosista. Mutta lasten onneksi tuo aika on takana.

Vierailija
75/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin oksettavia kommenteja täällä. Pidetään hyväksyttävänä kun on juhannus. Ihan kuin juhlapyhä olisi joku oikeutus sille että asetetaan lapsia vaaraan. Ja todellakin tässä asetettiin ne lapset vaaraan. Lapsi olisi voinut vaikka juosta auton alle kun aikuisten huomiokyky kärsinyt alkoholin takia. Naurettavaa miten ihmiset kommentoivat että eihän tässäkään varmaan räkäkännissä oltu. Jos puhe sammaltaa niin sekö on normaali olotila?

Todellakin olen iloinen siitä, että en ole koskaan nähnyt omien vanhempieni juovan. Isäni oma isä oli alkoholisti, ja isäni kärsi tästä koko lapsuuden eikä ilmeisesti halunnut siirtää tätä mallia omille lapsilleen.

Vierailija
76/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä, että monet luulevat, että Juhannus oikeuttaa vetämään perseet ja olemaan kännissä. Näin ei ole.

Humaltunut vanhempi ei ole itsensä ja aiheuttaa usein turvattomuuden tunnetta. Kenenkään lapsen ei pitäisi joutua kokemaan sitä. 

Vierailija
77/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas. Tosiaan, hätäkeskukseen soitettuani ja asiani selvitettyäni en sen kummempaa kommentointia heidän päästään saanut, muutakuin "kiitos soitosta, me jatkamme tästä".

Seurasin seuruetta tosiaan heidän kotinurkilleen, katsoin mihin asuntoon menivät ja soitin häkeen. Olin oikeasti huolissani lapsista, varsinkin toinen pojista oli todella vaisun ja surkean oloinen. Taapero kitisi rattaissa. Vanhemmat humalassa, isoäiti kompuroi sisälle..

Ja kerkesin kokkoa ihailla ja viettää mukavan juhannuksen kaikesta huolimatta :)

Vierailija
78/92 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off topic, mutta jostakin syystä tuli mieleen tapaus teinivuosiltani...

Olin kaverini kanssa odottamassa bussia eräänä kesäiltana. Kaverini selitti mulle jotain juttua, mikä hänelle oli tapahtunut koulussa vähän ennen kesäloman alkua. Juttuun lipsahti mukaan kirosana tai pari. Yhtäkkiä takaamme kuuluu kiukkuinen naisääni: "Voisitteko olla kiroilematta pienten lasten kuulleen, annatte huonoa esimerkkiä!". Käännyimme ja takanamme oli n. kolmekymppinen nainen ja hänen vierellään n. 5-6 vuotias poika. Naisella oli toisessa kädessä olutpullo ja toisessa tupakka.

No siis, ei se mun mielestä ole vakavaa jos vähän kiroilee, eri asia jos joka toinen sana olisi vittu. Mutta eipä äiti itse antanut yhtään sen parempaa esimerkkiä kuin me.

79/92 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en olis soittanu mut jos tosiaan kävelykin oli jo hankalaa niin ehkä sitten. Tod. Näk. Lapset oli just menossa nukkumaan.

Ei mulle vaan lapsena tullut uni silmään, kun vanhemmat juopotteli ja tappeli. Pelkäsi vaan, että kumpi tappaa toisensa.

Onko se nyt jokin onni ja auvo elää sitten raivoraittiiden (pahimmassa tapauksessa kiihkouskovaisten) vanhempien kodissa?

Minä voin kyllä ihan käsi sydämellä sanoa että se oli onni ja auvo elää absolutistin äidin kanssa, ei pelkoa, ei sanoja joita seuraavana päivänä ei muista, ei viinan hajua, vaan aina täysin selvä vanhempi, joka oli valmiina vaikka keskellä yötä viemään naapurissa itsensä loukanneen tytön ensiapuun kun tytön vanhemmat olivat humalassa. Äitini oli aina turvallinen, tuttu, oma itsensä, mitä humaltunut ihminen harvemmin on, pumpulissa minua ei todellakaan silti kasvatettu. Kuvottava ajatuskin että joku ajattelisi lapsen olevan kasvatettu siten jos ei näe vanhempiaan humalassa, ja vielä enemmän kuvottaa joidenkin halveksunta absolutisteja kohtaan.

Eli juu, kyllä se oli onni minulle.

Vierailija
80/92 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en olis soittanu mut jos tosiaan kävelykin oli jo hankalaa niin ehkä sitten. Tod. Näk. Lapset oli just menossa nukkumaan.

Tosi kiva niiden lasten kuunnella sängyissään sitä mölyistä känninaintia...