Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys on kuin vankila

Vierailija
24.06.2016 |

Pakko saada avautua. En kaipaa vittuiluja, vauvani on todella rakas ja toivottu. Mutta IMETYS! Se on vain mun tissi joka kelpaa, ei mikään pullo (ja niitä kokeiltu monta). Ei pienintäkään mahdollisuutta päästä edes joskus muualle ilman häntä. Karsastan julki-imetystä myös, en ole siihen jotenkin pystynyt. Tuntuu, että on vauvan kanssa ihan yksin, kun ei kukaan muu pysty häntä ruokkimaan. Siitä tulee katkera olo. Enkä raaski jättää pullon kanssa kotiin huutamaan. :(
Syöttövälikin on 1-2h. Olen niin kateellinen kavereille, jotka voivat välillä antaa vauvan miehelle hoitoon. Meillä on riitoja, kun oma mies pääsee rilluttelemaan ja elää samaa elämää kuin ennen lasta. Itse toivoisin vaan pientä hengähdystaukoa, mutta olen vain elävä lypsykone. Vauva on kohta 4kk, ja soseita voisi maistattaa, mutta eihän niistäkään ole vielä vähään aikaan hyötyä, kun on niin pieniä määriä. Onko kokeneemmilla vinkkejä, miten saisi mielialaa ylös tässä tilanteessa? Olo on ihan kuin katkeralla akalla. :D

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetätkö lapsentahtisesti eli karkeasti joka huutoon tissiä? Itse ainakin huomasin oman lapsen kohdalla( 4kk) , että näitä riuhtomisia ja raivareita tissillä tuli siitä, kun tarjosin rintaa joka huutoon. Meno rauhottui ja tasaantui, kun rupesin tarkemmin seuraileen ja kuulosteleen, koska oikeasti nälkä. Ja milloin kyse jostain muusta...meillä ainakin jätkä kaipaa jo selkeesti viihdykettä. Nyt päivällä syödään n. 3-4h välein ja yöllä ( nukkuu 12-13h) 2 syötöllä.

Vierailija
62/89 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan kaikki keinot ensin jos syömisestä ei ole paljoa aikaa, mutta sitten kun vauva tissin saa suuhun niin kyllä se oikeesti rupee syömään eikä vaan hengaile siinä. Välillä tuntuu et on niin nälkäinen et sitä raivoo ekana ja sitten sitä kun maito ei tuukkaan heti. Painoa tulee tosi hyvin että ainakin tarpeeks saa. Pakko päästä vaan yli tästä kateellisuudesta muihin verrattuna, hulluks sitä muuten tulee. Pakko vaan jaksaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää idiootit aloittako niitä soseita ainakaan ennen 4kk ikää, mielellään odottakaa 6kk asti!!! Tajuatteko että vauvan suolisto ei kestä liian aikaisin kiinteää ruokaa? Sitten ruikutetaan kun aikuisiällä on keliakiaa ja muita suolisto-ongelmia. Ne näkyvät vasta silloin. Täysin vastuutonta ja moraalitonta tunkea pienen vauvan kehittymättömään suolistoon kiinteitä ja tuhota suolinukkaa.

No nimenomaan neuvolan ohje tältä keväältä oli, että kiinteiden maistelua 4 kk eteenpäin. Perusteltiin samoin, kun tuossa tutkimukseen viittaavassa vastauksessa. Neuvolan tätikin on siis lukenut iltistä.

Vierailija
64/89 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ton takia en imettänyt. Ahdisti ajatuskin tuosta mitä koet.

Ei nyt moni noin koe. 

Eli minusta tyhmä lyödä lukkoon etukäteen asioita varsinkin, kun hyvin tietää että on imetys on lapsen etu. Imetys kokonaisuutena on paljon kätevämpää kuin pulloruokinta. Esim. jos on reissussa, niin rinta vain suuhun ilman mitään takuusti puhtaita pulloja ja lämmittämisiä jne. 

Tietysti se sitoo äitiä läsnäoloon enemmän kuin pullo, mutta onko se jotenkin paha asia?

Riippuu tilanteesta mikä on helpompaa. Mulla sitä maitoa tuli suihkuamalla ja molemmista rinnoista.. Juu ei onnistunut imetys "missä vaan kätevästi" Pullo sensijaan onnistui. Mut ymmärrän hyvin tilanteen jossa se pullo ei vaan kelpaa.

Vierailija
65/89 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, imetykseen on jo kommentoitu tarpeeksi. Mun silmiin pisti tuo, että teillä on VAKAVA PARISUHDEONGELMA. Mies ei viihdy kotona, vaan mieluummin tekee pitkää päivää - miksi? Mies ei halua viettää vapaa-aikaansa teidän kanssanne - miksi? Miten voi olla vapaa-aikaa omasta perheestään? Missä sinun vapaa-aikasi on? Miksi roolinne ovat tällä hetkellä niin epäreilut? Minun mielestä kuulostaa siltä, että imetys tuntuu vankilalta, koska parisuhteenne on huono. Ja huom. en tarkoita, että sinun pitäisi siloitella tietä vielä enemmän miehellesi.

Vierailija
66/89 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, imetykseen on jo kommentoitu tarpeeksi. Mun silmiin pisti tuo, että teillä on VAKAVA PARISUHDEONGELMA. Mies ei viihdy kotona, vaan mieluummin tekee pitkää päivää - miksi? Mies ei halua viettää vapaa-aikaansa teidän kanssanne - miksi? Miten voi olla vapaa-aikaa omasta perheestään? Missä sinun vapaa-aikasi on? Miksi roolinne ovat tällä hetkellä niin epäreilut? Minun mielestä kuulostaa siltä, että imetys tuntuu vankilalta, koska parisuhteenne on huono. Ja huom. en tarkoita, että sinun pitäisi siloitella tietä vielä enemmän miehellesi.

Ymmärrän, että mun aloituksesta saa tämmösen kuvan. Miehen työn luonteeseen kuuluu vain älyttömän pitkät päivät (kuljetusala), samanlaista se on hänen kollegoillakin. Eli hän ei ns "pakene" töihin, vaan pakko olla. Ja kotiin tullessa on tosi väsynyt ja nälkäinen n. 14h työpäivän jälkeen. Silloin annan hänen olla rauhassa, en kehtaa tuupata vauvaa heti syliin. Ja onhan se rankkaa mulla kun on vapaa-aika on nollassa. Meillä on nyt jakautunut hommat ihan kahtia; mulla vauva, hänellä palkkatyö. Jos vaikka menen kaverin luo käymään yms niin ainahan se vauva on mukana ja vaatii huomiota. Välillä vkloppuisin mies käy sitten ulkona ja minkäs sille voi etten mä pääse mihinkään. :( Vapaapäivinään saisi osallistua hoitoon enemmän, siihen olen pettynyt miehessä.

Vierailija
67/89 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuntuu myös että mies vähättelee kuinka raskasta tää on päivästä toiseen, ja olla koko ajan vauvassa kiinni. Hänen mielestä mulla on etuoikeus saada olla kotona mutta ei tunnu käsittävän ettei se mitään pelkkää loikoilua ole. Tuntuu että yksi lapsi on ihan riittävä, olisi kamalaa pyörittää kahdenkin sirkusta yksin

Vierailija
68/89 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille ihanille vastaajille! Tässä on nyt kokeiltu soseiden aloitusta, mutta en ole huomannut syömisväleissä eroa, 2h on maksimi päivisin. Määrät niin pieniä vielä. Yöllä sentään nukkuu pidemmät pätkät.

Ei soseet välttämättä pidennäkään alkuun syöttöväliä, koska sörsselistä riippuen niissä on vajaa puolet-puolet siitä energiasta mitä samassa määrässä tissimaitoa. Mun vauva oli oikea tissirakastaja. Suunnilleen meni niin, että söi tunnin ja sitten nukkui tunnin. Paitsi illalla söi parin tuntia ja nukkui tunnin ja siten söi klo 22(23)-02(03) välillä 4 tuntia yhteen menoon. Sitten taas tunti ja tunti. Parin kk iässä lopetti nuo yömaratonit, 4 kk iäss alko nukkua3 h päikkärit, mutta muuna aikana tunti-tunti -systeemi jatkui lähes vuoden ikään asti. Pulloa en antanut, kun ajattelin, että imetän vaikka menis henki molemmilta. Imetin 14 kk. Ja välillä vitutti aika rankasti. Elokuvia en ole koskaan katsonut niin paljon kuin sinä aikana. Istuin sohvalla ja imetin. Vauvalla oli varmaan refluksiakin, kun se ei koskaan viihtynyt päivällä makuuasennossa. Voi sanoa, että ekat puoli vuotta joko imetin tai istuin sohvalla vauva rintaa vasten. Joinain päivinä piti käydä vauva sylissä vessassakin, kun en halunnut suotta huudattaa.

Vierailija
69/89 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, että miehen suhteen ei olisi eroa vaikka vauva olisi kokonaan pullolla. Tietysti mummit yms voisivat sitten välillä ottaa. Toi on niin yleistä ettei kolmijalkaset käsitä ettei se kotona olo aina niin auvoista elämää ole. Itsestä tuntui töihin palatessa että sekin on suorastaan omaa aikaa lastenhoidon rinnalla. Yritä saada taottua miehen päähän että hänen täytyy ottaa enemmän vastuuta. Ei edes siksi ettet saisi lasta yksin hoidettua vaan parisuhteenkin kannalta. Katkeruus -----> riitoja...

Vierailija
70/89 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten miehen työ rankkaa on?? Istuu perseellään ratin takana. Ihan samanlailla sinä olet vankilassa istumassa ja ihan samanlailla se sua väsyttää. Sano näin miehelle. Ja töistä poissa ollessaan miehen pitää tästä lähtien sopeutua ajatukseen, että hän on ISÄ, joille lapsen pitäisi olla tärkeintä maailmassa.

Vierailija
71/89 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tsempistä. :) Sulla tuntuu varmasti kaukaiselta nämä asiat jo ,kyllähän ne mullakin ajan kanssa. En vaan voi sille mitään, että olen pahalla tuulella asian vuoksi. Jos ottaa huomioon vielä raskausajan joka jo rajotti liikkumisia pahan selkäkivun vuoksi. Tiedän että se äidinmaito on parasta ravintoa, mutta ei tämä mielenterveydelle paras ratkaisu ole :D Ja mies ei pysty käsittämäänkään kuinka rankkaa tää on...

Aika daiju olet. Muuta ei voi sanoa.

Onhan välillä pidempiäkin välejä jolloin voit käydä välillä ulkona tai vaikka vauvan kanssa.

Minä syötin joskus Stockmannin lastenhoitotiloissa ja kerran kauppakeskuksen vessassa ja taas mentiin vaunuilla.

Miten se voi olla niin vaikeata?

Vierailija
72/89 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koitan kaikki keinot ensin jos syömisestä ei ole paljoa aikaa, mutta sitten kun vauva tissin saa suuhun niin kyllä se oikeesti rupee syömään eikä vaan hengaile siinä. Välillä tuntuu et on niin nälkäinen et sitä raivoo ekana ja sitten sitä kun maito ei tuukkaan heti. Painoa tulee tosi hyvin että ainakin tarpeeks saa. Pakko päästä vaan yli tästä kateellisuudesta muihin verrattuna, hulluks sitä muuten tulee. Pakko vaan jaksaa

Mistä sää oot kateellinen?

Tosi outo asenne.

Vierailija
73/89 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tsempistä. :) Sulla tuntuu varmasti kaukaiselta nämä asiat jo ,kyllähän ne mullakin ajan kanssa. En vaan voi sille mitään, että olen pahalla tuulella asian vuoksi. Jos ottaa huomioon vielä raskausajan joka jo rajotti liikkumisia pahan selkäkivun vuoksi. Tiedän että se äidinmaito on parasta ravintoa, mutta ei tämä mielenterveydelle paras ratkaisu ole :D Ja mies ei pysty käsittämäänkään kuinka rankkaa tää on...

Aika daiju olet. Muuta ei voi sanoa.

Onhan välillä pidempiäkin välejä jolloin voit käydä välillä ulkona tai vaikka vauvan kanssa.

Minä syötin joskus Stockmannin lastenhoitotiloissa ja kerran kauppakeskuksen vessassa ja taas mentiin vaunuilla.

Miten se voi olla niin vaikeata?

Aloittaja tarkoitti, että saisi joskus myös omaa aikaa ilman vauvaa, kuten mieskin.

Vierailija
74/89 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä huomaan itse kyllä myös kadehtivani, jos jonkinlaisia asioita ennen vauva-aikaa tai muiden vauvojen tekemisiä...varmaan ihan normaali reaktio muuttuneeseen arkeen.

Meillä vauva ei juurikaan viihdy lattialla, eli on suurimman osan ajasta päivällä sylissä, liinassa, manducassa. Ja pitää pysyä liikkeessä 😁 Päikkäreitä nukkuu yleensä kahdet puolentunnin pätkät. Päivät tuntuu välillä kyllä äärimmäisen pitkiltä, kun niska huuta hoosiannaa ja omat syömiset ym. Jää väliin tai tapahtuu vauhdissa. Mutta tsemppaan itseeni ja myös sua sillä, että tää aika on niin lyhyt vaikka juuri nyt ei siltä tunnu 👍 61

Vierailija
75/89 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika aikansa kutakin sano pässi kun päätä leikattiin!

Joo,mulla 4 lasta ja kaikkia imettänyt 1,5 vuotta tunnin-2 välein.Töihin menin kun lapsi 9 kk ja mies toi vauvaa syömään sinnekin ruokkiksella kun tissit olisi muuten täyttyneet liiaksi.

Yksikään lapseni ei ole pulloa huolinut.

4 .lapseni jäi sairaalaan kun syntyi,minut laitettiin pihalle ja vauva jäi, no eipä pullo kelvannut joten asuin ja hortoilin saikun käytävillä 3 pv.jotta pääsin imettämään kun vauvalle tuli nälkä.

Joo imetys on kuin vankila mutta edut isommat kuin oma vapaus.Olen tällä hetkellä olemassa lapsiani varten.Joskus tulevaisuudessa muuta.

Ikävää ettei mies tue sinua,muttei se ole lapsen eikä imetyksen vika.

Keskustelua ja lähe sen vauvan kanssa ulos ja kylään äläkä kitise julki imetyksestä!!

Tai sitten hampaat irvessä opettelette pullolle,sekin on opeteötava asia,ei mikään mikä vain tapahtuu.

Tsemppiä ja jaksamista.Äläkä luule olevasi yksin!!!Meitä on täällä paljon!Muista imetystuki ja neuvola.

Vierailija
76/89 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää idiootit aloittako niitä soseita ainakaan ennen 4kk ikää, mielellään odottakaa 6kk asti!!! Tajuatteko että vauvan suolisto ei kestä liian aikaisin kiinteää ruokaa? Sitten ruikutetaan kun aikuisiällä on keliakiaa ja muita suolisto-ongelmia. Ne näkyvät vasta silloin. Täysin vastuutonta ja moraalitonta tunkea pienen vauvan kehittymättömään suolistoon kiinteitä ja tuhota suolinukkaa.

Tästä siis johtuu mun kahdeksanymppisen isoäidin keliakia!

Vierailija
77/89 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tuttipullo kelvannut, mutta nokkamukista onnistui.

Ja niille, jotka sanovat että "kaiholla sitä aikaa sitten muistelee", ei kyllä pidä paikkansa ainakaan minun kohdalla. Ahdistaa vieläkin ajatella sitä aikaa vaikka lapsi on kohta täysi-ikäinen.

Vierailija
78/89 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni on auttanut kovasti jaksamaan kun imetysmaratonien ja tissipäikkäreiden aikaan olen lukenut korvikkeen haitoista ja imetyksen hyödyistä. Kyllä motivoi jatkamaan kun tietää, että lapsi on epätodennäköisemmin ylipainoinen aikuisiällä ja oma rintasyöpäriski pienentyy päivä päivältä! Tsemppiä, kyllä se helpottaa :) nyt mun lapsi on 1v ja imetys on niin helppoa ettei tulisi mieleenkään lopettaa, toista oli vaikka puoli vuotta sitten...

Mua aina huvittaa nää painoarviot..😁 Meidän perheen pisimpään imetetty sisko on se ylipainoinen nykyään ja taistelee asian kanssa, mä taas kasvoin korvikkeella ja olin se normaalipainoinen. Noi tutkimukset on niin yhtä pitäviä kuin nekin iltalehtiklikit et mikä aiheuttaa syöpää ja mistä saa minkäkin allergian.

Vierailija
79/89 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on surullisen täynnä aivan väärää imetystietoutta... Ei ihme, että Suomessa täysimetys kestää niin vähän aikaa. Tietoa ei yksinkertaisesti ole.

4 kk ikäinen voi hyvinkin viettää rinnalla paljon aikaa. Syöttövälit eivät kerro mitään maidon riittävyydestä. Vauva voi olla rinnalla koko ajan, tissit voivat olla "tyhjät", vauva voi raivota rinnalla ym. Nämä eivät ole merkkejä maidon vähyydestä. Maidon riittävyydestä/riittämättömyydestä kertoo ainoastaan pissavaippojen määrä ja vauvan kasvu!

Uusien suositusten mukaan kiinteät tulee aloittaa aikaisintaan 4 kk ja viimeistään 6 kk iässä. Suosituksia on valitettavasti tulkittu kovin väärin, myös ihan terveydenhoitajien toimesta.

Vellejä ei suositella enää lainkaan.

Ap:lle, mies enemmän mukaan vauvan hoitoon. Anna hänen harjoitella pulloa kun olet lenkillä tms. Kokeile hörppyytystä. Pulloon mahdollisimman pieni tuttiosa (1 tai 0 kk). Harjouttele julki-imetystä pienin askelin. Harva oikeasti tuijottaa tai on vaivautunut. Itse olen imettänyt ties missä ja ikinä en ole saanut negatiivisia kommentteja tms. Tsemppiä!

Ja kaikille imetyksen kanssa painiville suosittelen fb:n imetyksen tuli ry:tä! Siellä koulutetut imetystukiäidit vastailevat kysymyksiin keskustelun lomassa 😊

Vierailija
80/89 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kiinteät pitää aloittaa 4-6kk ikäisenä monipuolisilla maisteluannoksilla ja sitten jotkut terkatkin tulkitsee sen niin, että pitää aloittaa heti 4kk ikäisenä ja edelleen hitaasti perunalla, porkkanalla jne. Ei näin. Kiinteät kannattaa aloittaa, kun lapsi osoittaa niitä kohtaan kiinnostusta, koska silloin on luontainen herkkyyskausi ja tyypillisesti se alkaa jossain tuossa 4 ja 6 kuukauden välissä. Ja ravintoa niistä ei pitäisi juurikaan saada, vaan pääasiallinen ravinto pitäisi saada rintamaidosta tai korvikkeesta sinne 6kk asti.

En silti tajua sitäkään, miksi monet imetysintoilijat suhtautuvat niin vihamielisesti siihen, että joku aloittaa heti silloin 4kk. Heti ollaan mesoamassa että ei ne suositukset sitä tarkoita ja annetaan ymmärtää, että parempi olisi kumminkin odottaa sinne 6kk asti.Miksi jos vauva vaikuttaa valmiilta kiinteisiin? Tulee vähän mieleen, että se imetys on heille itselleen pikkuisen turhan tunteisiin menevä asia.

Kiinteät eivät ratkaise ap:n ongelmaa koska niistä ei tässä vaiheessa voi eikä pidä saada riittävästi ravintoa, että se vaikuttaisi mihinkään. Toki sitten parin kuukauden päästä voi olla jo vähän apua. Kannattaa vaan sitkeästi yrittää opettaa lasta pullolle (miehen toimesta, ja miehen olisi syytä tajuta että ap:n pää on hajoamassa ellei jän ala auttaa) ja myös yrittää tehdä imetyksestä itselle mahdollisimman sujuvaa ja vähän rajoittavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan