Imetys on kuin vankila
Pakko saada avautua. En kaipaa vittuiluja, vauvani on todella rakas ja toivottu. Mutta IMETYS! Se on vain mun tissi joka kelpaa, ei mikään pullo (ja niitä kokeiltu monta). Ei pienintäkään mahdollisuutta päästä edes joskus muualle ilman häntä. Karsastan julki-imetystä myös, en ole siihen jotenkin pystynyt. Tuntuu, että on vauvan kanssa ihan yksin, kun ei kukaan muu pysty häntä ruokkimaan. Siitä tulee katkera olo. Enkä raaski jättää pullon kanssa kotiin huutamaan. :(
Syöttövälikin on 1-2h. Olen niin kateellinen kavereille, jotka voivat välillä antaa vauvan miehelle hoitoon. Meillä on riitoja, kun oma mies pääsee rilluttelemaan ja elää samaa elämää kuin ennen lasta. Itse toivoisin vaan pientä hengähdystaukoa, mutta olen vain elävä lypsykone. Vauva on kohta 4kk, ja soseita voisi maistattaa, mutta eihän niistäkään ole vielä vähään aikaan hyötyä, kun on niin pieniä määriä. Onko kokeneemmilla vinkkejä, miten saisi mielialaa ylös tässä tilanteessa? Olo on ihan kuin katkeralla akalla. :D
Kommentit (89)
Esikoisen kanssa oli aikoinaan tismalleen samanlaista. Valvotti vielä yöt, heräilin tunnin välein ja olisin oikeasti tehnyt mitä vaan, jotta saan levähtää. Mutta ei, kun ei mihinkään päässyt pakoon koska tissit. Vihasin vauvaa, vihasin elämää. En uskaltanut julki-imettää, sillä suurimman osan aikaa vauva reuhtoi ja kiinnitti lähinnä ulkopuoliseen elämään huomiota kuin tissiin ja maito suihkusi minne sattui, aina paitsi öisin. Puolen vuoden kohdalla olin niin poikki, että menin miehen kehoituksesta muualle nukkumaan, vaikka pullo ei ollut koskaan kelvannutkaan. No oli se sitten kelvannut ja kun maitotissit oli haisemasta vierestä pois, oli yökin sujunut jo paremmin. Lopetin sitten imetyksen 7-8kk paikkeilla, koska vihasin sitä ja elämä alkoi taas sujua. Helpotti kovin.
Toisen kohdalla päätin, että jos ei suju lopetan alkuunsa ja siirryn pulloon, en polta itseäni loppuun. Kas kummaa, toiselle kelpasi alusta asti pullo joten sain lypsettyä eväät ja vaikka esikoisen kanssa laatuaikaa. Imetyskin oli mallia kaksi minuuttia ja röyhtäys, imetin julkisesti vaikka ja missä. Nukkui mokoma yönsäkin joten jaksoin melkein vuoden ikään imetystä, lopetin töihin mentyäni miehen jäädessä kotiin.
Molemmille aloitettu soseet rauhakseen 4kk iässä.
Minulla on sinulle ilouutisia: Sitten kun syötte kunnolla kiinteitä, voit imettää vain aterioiden yhteydessä, jos se sopii teille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo sun imetysväli kuulostaa siltä, että soseet nyt mukaan. Ei siihen neuvolan lupaa tarvita, vaan maalaisjärkeä. Kotimaista porkkanaa tai perunaa, ovat juuri parhaimmillaan. Keitä ja soseuta äidinmaidon kanssa muussiksi ja kokeile.
Eihän uusiaperunoita saa vauvalle antaa?
Vanhoja perunoita on myös kaupoissa, mutta näyttivät nekin jo vähän itävän. Porkkanalla aloitus.
Nyt äkkiä soseet käyttöön sillä tuo syöttöväli on niin lyhyt että moni tulisi hulluksi etkä vain sinä.
Meillä tuon ikäisen herkkua oli perunaporkkanasose ja päärynäsose. Joivat myös pullosta perunaporkkanavellin illalla n.klo 21/22 ja tyttö nukkui sillä koko yön ja poika nukkui 05 eli vain yksi yösyöttö.
Jos siis maito ei kelpaa pullosta niin kokeile jos tuo perunaporkkavelli kelpaisi.
Ton takia en imettänyt. Ahdisti ajatuskin tuosta mitä koet.
Oih, musta taas on ihanaa imettää. Niin helppoa ja vaivatonta pulloshowhun verrattuna. Tosin itse olen imetellyt melkein missä vaan, eli kotoa on ollut helppo liikkua. Oikein ällöttää ajatella, että kohta pitäisi antaa soseita, se taas sitten sitoo olemaan jossain sopivassa paikassa ruoka-aikaan.
Mutta ymmärrän kyllä, jos vauva tosiaan ei edes satunnaisesti ota pulloa, että sinua stressaa. Hörppyyttämistä itsekin suosittelisin ja miehelle sellaista asennetta, että nyt vaan kerta kaikkiaan opetellaan joku tapa miehenkin syöttää. Sinulta vauva tuskin tuleekaan huolimaan muuta kuin rintaa, mutta joku muu kuin äiti ehkä vielä pystyisikin opettamaan muitakin tapoja syödä.
Tsemppiä!
Eikö mies voi auttaa muuten esim vaihtaa vaippaa? miksi hän käy niin paljon omissa riennoissa vaikka teillä on nyt vauva?
Niin ja se on isän homma saada vauva juomaan siitä tuttipullosta. Ei se vauva tyhmä ole sillä jos on sinun sylissäsi ja siinä on ne ihanat maitotisut niin ei varmasti huoli pulloa.
Käy vaikka 15min kävelyllä ja sillä välin isä yrittää saada vauva juomaan tuttipullosta...ei se vauva heti kuole jos ei heti maito lennä suuhun ja pääse itku.
Vierailija kirjoitti:
Minulla maito ei riittänyt ja vauvalle syötettiin vain jauheesta tehtyä korviketta. Minnekään ei voinut vauvan kanssa lähteä kun ei ollut varmuutta koska hänelle tulee nälkä. Olin niin kateellinen niille joiden ei tarvinnut moisia ajatella.
Niitä samoja korvikkeita saa valmiina, että ihan omaa tyhmyyttä jäkkiä siellä kotona.
Isukille pullo ja vauva ja itse poistut toiseen huoneeseen! Ei ole sun hormonit houkuttelemassa tissille.
Mitä se isä tekee vauvan kanssa? Kai voi vaihtaa vaippaa, kylvettää, vaunulenkit ja leikkiminen???
Mutta pitäähän sitä nyt edes kokeilla! Kerta pulloa yritetään väkisin opettaa vauvalle, niin kai sitä voi opetella vähän ulkoilemustakin? Eikä julki-imetystä ihan oikeasti Suomessa paheksuta! Ei nyt yhdestä Teri Niitistä pidä välittää!! Aina voi etsiä vähän rauhallisemman paikan imetystä varten! Kylässä voi mennä makuuhuoneeseen, kaupassa johonkin sivuun, sovituskoppiin, taka-huoneeseen jne. Joissain kauppakeskuksissa on lastenhoitohuoneita, joskus imetyshuoneitakin. Kesällä voi mennä ulkona johonkin syrjään vaikka viltin päälle tms. Jos liikkuu omalla autolla, niin auto parkkiin ja hyvin onnistuu imetys. Moni muukin asia helpottuu, kun vaan rohkeutta ja varmuutta vähän saa. Opetella voi pieninkin askelin!
Vierailija kirjoitti:
Oih, musta taas on ihanaa imettää. Niin helppoa ja vaivatonta pulloshowhun verrattuna. Tosin itse olen imetellyt melkein missä vaan, eli kotoa on ollut helppo liikkua. Oikein ällöttää ajatella, että kohta pitäisi antaa soseita, se taas sitten sitoo olemaan jossain sopivassa paikassa ruoka-aikaan.
Mutta ymmärrän kyllä, jos vauva tosiaan ei edes satunnaisesti ota pulloa, että sinua stressaa. Hörppyyttämistä itsekin suosittelisin ja miehelle sellaista asennetta, että nyt vaan kerta kaikkiaan opetellaan joku tapa miehenkin syöttää. Sinulta vauva tuskin tuleekaan huolimaan muuta kuin rintaa, mutta joku muu kuin äiti ehkä vielä pystyisikin opettamaan muitakin tapoja syödä.
Tsemppiä!
Tämä, äiti vaikka kävelylle ja isä sitkeästi vaan hörppyyttää/tarjoaa pulloa. Ei se vauva ruuan äärelle nälkään kuole. Se on vähän sama kuin että monelle pitää se imetyskin opettaa hankalan kautta, sen tekee äiti, tämän pullolle/mukille opetuksen tekee isä. Vaikka lääkeruiskulla pieniä määriä kerrallaan sitä maitoa.
Okei, jos sitten tänään koittaisin laittaa sosetta kehiin. :) Kuinka paljon sitä uskaltaa kerralla antaa? Onko se vain joku lusikan kärjellinen näin ekalla kerralla? Jos alottaisin perunasta. :)
Minulla vauva nyt 10 kk ja edelleen imetän paljon, ei syö pullosta, mutta syö toki jo muuta ruokaa. Itselle imetys ollut tärkeää, joten ongelma ei ole siinä ja imetän julkisestikin, koska se on helpointa. Itse kyllä kävin kaupassa ja pari kertaa elokuvissa. Tälläisiä parin tunnin juttuja, sitten kun vauva kasvoi olin vähän pitempään pois. Vauva kyllä selviää ilman maitoa pari tuntia, käynnit voi yrittää ajottaa päiväunien ajaksi. Kyllä se tietysti vaikeaa on, ja meilläkin siis vauva saattoi syödä vartin, puolen tunnin tai parin tunnin välein, pitkään ja syö kyllä edeleen ainakin parin tunnin välein, jos olen kotona. Isän rooli kasvaa ajan kanssa ja vastuuta voi antaa muissa jutuissa. Meillä isä yleensä kylvettää lapsen ja tekee iltapesut ja syöttää iltakiintet, päivisin siis töissä.
Imetyksen ohjeistuksiin liittyen. Vauvan tiheä syöminen ei kerro nälästä, vellejä ei suositella, vaan puuro puurona sitten kun sen aika on. Vain vauvan painon kehitys kertoo siitä, riittääkö maito sekä pissavaipat ja maito ei äkillisesti lopu enää 4 kk paikkeilla, jos edelleen imetetään riittävästi ja on riittänyt tähän asti. Jokainen vauva on yksilö, rinnalta haetaan myös turvaa, ei pelkästään ravintoa. Se, että jonkun vauva syö neljän tunnin välein, ei kerro että kaikkien muidenkin pitäisi. 4 kk vauva on vielä pieni. Toki kiinteitä voi käydä hiljalleen maistattamaan, kun 4 kk täynnä, mutta mitään kiirettä ei ole.
Syöttöväli on 1-2 tuntia, niin joka päivä kun miehesi tulee töistä, menet ulos tai vetäydyt eri huoneeseen syöttöväliksi. Saat 1-2 tuntia omaa aikaa.
Tehkää yhtenä miehen vapaapäivänä viikossa niin, että mies vaihtaa kaikki vaipat ja viettää aikaa lapsensa kanssa, ja sinä vain imetät. Kun vauva nukkuu tai sinä imetät, mies siivoaa, tekee ruoat ja pesee vauvan pyykit.
Eiköhän tuo auta.
Mun viesti hävisi varmaan? Niin, laitoin että jos tänään sitten koittaisi saada perunaa kehiin, :) Mutta onko se sitten ihan joku lusikan kärjellinen mitä sitä voi antaa näin ekan kerran?
Vierailija kirjoitti:
Okei, jos sitten tänään koittaisin laittaa sosetta kehiin. :) Kuinka paljon sitä uskaltaa kerralla antaa? Onko se vain joku lusikan kärjellinen näin ekalla kerralla? Jos alottaisin perunasta. :)
Perunasta tulee helposti maha kipeäksi. Aloita todella pienellä määrällä ja aamupäivästä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla maito ei riittänyt ja vauvalle syötettiin vain jauheesta tehtyä korviketta. Minnekään ei voinut vauvan kanssa lähteä kun ei ollut varmuutta koska hänelle tulee nälkä. Olin niin kateellinen niille joiden ei tarvinnut moisia ajatella.
Mikä liikkumisvaikeus tässä oli? Jauheet mukaan ja lämmintä vettä termariin.
Onko sinulla sellainen imetysliina jonka alla vauva voi rauhassa imeä rintaa missä vaan eikä sinun tarvitse tissi paljaana imettää julkisesti? Tai mikä tahansa iso huivi käy suojaksi.
Ja pian vauva syö jo soseita, puuroa ja vaikka banaania niin saat vähän vapautta ja ehkä vauva oppii juomaan vähän vettä pullosta tai nokkamukista niin ei heti janoon kuole jos olet hetken pois...