Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys on kuin vankila

Vierailija
24.06.2016 |

Pakko saada avautua. En kaipaa vittuiluja, vauvani on todella rakas ja toivottu. Mutta IMETYS! Se on vain mun tissi joka kelpaa, ei mikään pullo (ja niitä kokeiltu monta). Ei pienintäkään mahdollisuutta päästä edes joskus muualle ilman häntä. Karsastan julki-imetystä myös, en ole siihen jotenkin pystynyt. Tuntuu, että on vauvan kanssa ihan yksin, kun ei kukaan muu pysty häntä ruokkimaan. Siitä tulee katkera olo. Enkä raaski jättää pullon kanssa kotiin huutamaan. :(
Syöttövälikin on 1-2h. Olen niin kateellinen kavereille, jotka voivat välillä antaa vauvan miehelle hoitoon. Meillä on riitoja, kun oma mies pääsee rilluttelemaan ja elää samaa elämää kuin ennen lasta. Itse toivoisin vaan pientä hengähdystaukoa, mutta olen vain elävä lypsykone. Vauva on kohta 4kk, ja soseita voisi maistattaa, mutta eihän niistäkään ole vielä vähään aikaan hyötyä, kun on niin pieniä määriä. Onko kokeneemmilla vinkkejä, miten saisi mielialaa ylös tässä tilanteessa? Olo on ihan kuin katkeralla akalla. :D

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
24.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun viesti hävisi varmaan? Niin, laitoin että jos tänään sitten koittaisi saada perunaa kehiin, :) Mutta onko se sitten ihan joku lusikan kärjellinen mitä sitä voi antaa näin ekan kerran?  

Aloita mieluummin porkkanalla tai bataatilla.

Vierailija
42/89 |
24.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ton takia en imettänyt. Ahdisti ajatuskin tuosta mitä koet.

Ei nyt moni noin koe. 

Eli minusta tyhmä lyödä lukkoon etukäteen asioita varsinkin, kun hyvin tietää että on imetys on lapsen etu. Imetys kokonaisuutena on paljon kätevämpää kuin pulloruokinta. Esim. jos on reissussa, niin rinta vain suuhun ilman mitään takuusti puhtaita pulloja ja lämmittämisiä jne. 

Tietysti se sitoo äitiä läsnäoloon enemmän kuin pullo, mutta onko se jotenkin paha asia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
24.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja tosiaan toi mies. On ollut riitaa juurikin siitä, kuinka yksinäinen mun olo on. Hän tekee kuitenkin tosi pitkää päivää ja kun tulee illalla nälkäisenä kotiin niin en kehtaa tuupata vauvaa hänelle samantien. Kyllähän hänkin on väsynyt. Vapaapäivinä tekee enimmäkseen omia juttujaan. Enkä tykkää ruinata mitään apua jos toinen ei oma-aloitteisesti auta, ihan satunnaisesti vaan. Ja hän on vähän sitä mieltä että koska saan olla päivät kotona niin tämä on mun homma nyt. Olen itkenyt ja vaikka mitä kun on ottanut niin koville

Vierailija
44/89 |
24.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan 4kk vauvahan pärjää sen 4h ilman tissiä, kun syötätä juuri ennen lähtöä. Toki vastasyntynyttä ei jättäisi ilman ruokintamahdollisuutta kun lähtee, mutta noin "iso" vauva varmasti pärjää jo hetken sinun reissuilla isänsä kanssa, vaikka ei ruokintamahdollisuutta ole :) Kokeilkaa vaikka pari tuntia alkuun, niin että käy jossain kavereiden kanssa. Kyllä se lapsi pärjää isän rauhoituksessa, ja ennen pitkää huomaa homman juonen!

Vierailija
45/89 |
24.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, jos sitten tänään koittaisin laittaa sosetta kehiin. :) Kuinka paljon sitä uskaltaa kerralla antaa? Onko se vain joku lusikan kärjellinen näin ekalla kerralla? Jos alottaisin perunasta. :)

Ekana päivänä ihan vaan lusikan kärjellä, sitten seuraavana päivänä vähän enemmän jne. Jos vauvalle lusikka on ihan uusi tuttavuus, niin aluksi soseita ei paljon mahaan asti mene välttämättä :-)

Meillä neuvola opasti aloittamaan bataatilla. On vähän makea ja kuulema perunaa vatsaystävällisempi. Uusia makuja ohjeistettiin lisäämään noin neljän päivän välein.

Vierailija
46/89 |
24.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että maito on vauvan pääravinto vuoden ikään saakka. Soseiden maistamista suositellaan jo nelikuksesta mutta vasta puolivuotiaana soseilla on tarkoitus korvata maitoateria.

Minä rakastan imettämistä, se meidän kahden juttu. En ole halunnut antaa vauvalle pullosta ruokaa vaikka tiedän, että en voi olla hänestä erossa- en edes halua. Vauvavuosi on kuitenkin niin lyhyt aika eikä lapsi tule koskaan saamaan tälläistä huomiota vauvavuoden jälkeen. Koita nauttia siitä :) toki ymmärrän, että olemme erilaisia ja jotku kaipaavat omaa aikaa enemmän :)

Vierailija
47/89 |
24.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla maito ei riittänyt ja vauvalle syötettiin vain jauheesta tehtyä korviketta. Minnekään ei voinut vauvan kanssa lähteä kun ei ollut varmuutta koska hänelle tulee nälkä. Olin niin kateellinen niille joiden ei tarvinnut moisia ajatella.

Mikä liikkumisvaikeus tässä oli? Jauheet mukaan ja lämmintä vettä termariin.

Onko termarivesi riittävän puhdasta korviketta varten? Eihän valmista korvikettakaan saa siinä säilyttää eikä äidinmaitoa.

Vierailija
48/89 |
24.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on auttanut kovasti jaksamaan kun imetysmaratonien ja tissipäikkäreiden aikaan olen lukenut korvikkeen haitoista ja imetyksen hyödyistä. Kyllä motivoi jatkamaan kun tietää, että lapsi on epätodennäköisemmin ylipainoinen aikuisiällä ja oma rintasyöpäriski pienentyy päivä päivältä! Tsemppiä, kyllä se helpottaa :) nyt mun lapsi on 1v ja imetys on niin helppoa ettei tulisi mieleenkään lopettaa, toista oli vaikka puoli vuotta sitten...

Vierailija
49/89 |
24.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää idiootit aloittako niitä soseita ainakaan ennen 4kk ikää, mielellään odottakaa 6kk asti!!! Tajuatteko että vauvan suolisto ei kestä liian aikaisin kiinteää ruokaa? Sitten ruikutetaan kun aikuisiällä on keliakiaa ja muita suolisto-ongelmia. Ne näkyvät vasta silloin. Täysin vastuutonta ja moraalitonta tunkea pienen vauvan kehittymättömään suolistoon kiinteitä ja tuhota suolinukkaa.

Vierailija
50/89 |
24.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten miltei nelikuisen syöttöväli voi olla 1-2 tuntia? 

Meillä on nelisen tuntia eli hyvin esim. ehdin kaupungille kahvittelemaan tai harrastuksiin. Tosin pidän nyt vauvanhoitoa elämäni päätarkoituksena tällä hetkellä. Lyhyt aikahan tämä on ja nautin täysin rinnoin :D

Joo se väli on nyt lyhentynyt tässä, päättelisin että maito ei pidä nälkää enää niin hyvin? Velliä koitettu antaa mutta eihän se pullosta kelpaa. Ja illat hän roikkuu "parhaimmillaan" parikin tuntia putkeen tissillä. Luulin että sekin olisi helpottanut siinä 2-3kk jälkeen mutta ei. En uskalla antaa soseita vielä ennen neuvolan "siunausta", joka on onneksi juhannuksen jälk. Kun sitäkin puhutaan ettei liian aikaisin saa ruveta antamaan, ettei suolisto ole jotenkin valmis. Nokkamukia ja kaikkia mahdollisia pullotutteja on koitettu.  No hörpytys on vielä jäljellä :)

Otapa neuvolaan yhteyttä ja kysy mielipidettä tuosta tiheästä syömisestä - voi tosiaan olla, että maitoa ei jostain syytä tule enää vauvan tarpeisiin nähden tarpeeksi. Velli saattaa olla ihan varteenotettava vaihtoehto, tosin itselläni sen käytöstä ei ole kokemuksia.

Soseiden aloittamisesta puolestaan suosittelisin nimenomaan aloittamaan maistattamisen juuri nyt 4-5kk korvilla. Uusimmat tutkimukset tukevat sitä, että kun lapsen suolisto tässä vaiheessa saa näitä maistiaisaltistuksia erilaisista ruoka-aineista, niin se suojaa mahdollisia allergioita vastaan. Erityisesti tästä hyötyä, jos vanhemmilla itsellään perinnöllistä allergiataipumusta (itselläni esim. atopia). Idea siis ei ole varsinaisesti syöttää vielä kiinteillä, vaan tarjota lusikallinen yhtä ruoka-ainetta yhtenä päivänä ja toista toisena. Ennenhän ohjeistus oli, että täysimetystä vaan puolivuotiaaksi saakka ja sitten yksi kiinteä ruoka ruokavalioon per viikko -tahdilla....

Jälleen yksi idiootti joka on lukenut suositukset Iltalehdestä... Ei se niin ole, edelleen suositellaan 6kk täysimetystä ja painotetaan entistä enemmän että EI kiinteitä alle 4kk ikäiselle! Jos 4kk iässä aloitetut kiinteät vähentäisivät allergioita, ei Suomessa käytännössä olisi allergioita lainkaan. 1-2% imettää 6kk asti, se on ihan järjettömän pieni määrä.

Vierailija
51/89 |
24.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten miltei nelikuisen syöttöväli voi olla 1-2 tuntia? 

Meillä on nelisen tuntia eli hyvin esim. ehdin kaupungille kahvittelemaan tai harrastuksiin. Tosin pidän nyt vauvanhoitoa elämäni päätarkoituksena tällä hetkellä. Lyhyt aikahan tämä on ja nautin täysin rinnoin :D

Joo se väli on nyt lyhentynyt tässä, päättelisin että maito ei pidä nälkää enää niin hyvin? Velliä koitettu antaa mutta eihän se pullosta kelpaa. Ja illat hän roikkuu "parhaimmillaan" parikin tuntia putkeen tissillä. Luulin että sekin olisi helpottanut siinä 2-3kk jälkeen mutta ei. En uskalla antaa soseita vielä ennen neuvolan "siunausta", joka on onneksi juhannuksen jälk. Kun sitäkin puhutaan ettei liian aikaisin saa ruveta antamaan, ettei suolisto ole jotenkin valmis. Nokkamukia ja kaikkia mahdollisia pullotutteja on koitettu.  No hörpytys on vielä jäljellä :)

Otapa neuvolaan yhteyttä ja kysy mielipidettä tuosta tiheästä syömisestä - voi tosiaan olla, että maitoa ei jostain syytä tule enää vauvan tarpeisiin nähden tarpeeksi. Velli saattaa olla ihan varteenotettava vaihtoehto, tosin itselläni sen käytöstä ei ole kokemuksia.

Soseiden aloittamisesta puolestaan suosittelisin nimenomaan aloittamaan maistattamisen juuri nyt 4-5kk korvilla. Uusimmat tutkimukset tukevat sitä, että kun lapsen suolisto tässä vaiheessa saa näitä maistiaisaltistuksia erilaisista ruoka-aineista, niin se suojaa mahdollisia allergioita vastaan. Erityisesti tästä hyötyä, jos vanhemmilla itsellään perinnöllistä allergiataipumusta (itselläni esim. atopia). Idea siis ei ole varsinaisesti syöttää vielä kiinteillä, vaan tarjota lusikallinen yhtä ruoka-ainetta yhtenä päivänä ja toista toisena. Ennenhän ohjeistus oli, että täysimetystä vaan puolivuotiaaksi saakka ja sitten yksi kiinteä ruoka ruokavalioon per viikko -tahdilla....

Jälleen yksi idiootti joka on lukenut suositukset Iltalehdestä... Ei se niin ole, edelleen suositellaan 6kk täysimetystä ja painotetaan entistä enemmän että EI kiinteitä alle 4kk ikäiselle! Jos 4kk iässä aloitetut kiinteät vähentäisivät allergioita, ei Suomessa käytännössä olisi allergioita lainkaan. 1-2% imettää 6kk asti, se on ihan järjettömän pieni määrä.

1-2 % täysimettää 6 kk. Suurempi osa osittaisimettää.

Vierailija
52/89 |
24.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele ap hörpyyttämään nokkamukista. Tiedän tunteen, esikoisen kanssa kävi noin. Nyt toisen kanssa olenkin syöttänyt joka päivä pullosta vauvaamme lypsetyllä maidolla silläkin uhalla että aloittaa rintalakon.

Vierailija
53/89 |
24.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli muuten mieleen julk-imetyksestä, että itsekin olen ollut kateellinen äideille jotka vain laittavat tissin naaman eteen, harson suojaksi, ja homma on hoidettu näppärästi pian. Meillä vauva vetää raivareita rinnalla; milloin tulee liian hitaasti ja liian nopeasti, ja ei todellakaan puhettakaan että söisi harson alla. Vauva ei myöskään syö, jos ympärillä on liikaa "menoa". Eli hankalaa olisi lähteä imetystä suunnittelematta minnekään. Mutta esim. ostoskeskuksissa etsin syrjäisen käytävän tästä huolimatta, ja siinäpä paheksuvat julki-imetysvastaiset koko sydämensä kyllyydestä. Minä en likaisissa vessoissa lasta imetä, eri asia jos on oikein puhdas vessa, niin silloin saatan.

Vierailija
54/89 |
24.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa lukea koko ketjua, mutta tässä pari juttuja, jotka ehkä ovat tulleetkin jo esille:

- vauvalle voi antaa maitoa myös esim. lääkeruiskulla tai pikkulusikalla.

- rajoitat kauheasti elämääsi sillä, että et halua imettää julkisesti. Mitä, jos vain päättäisit toimia tässä toisin, niin pääsisit liikkumaan vauvan kanssa ihan eri tavalla. Parin kerran jälkeen huomaat, että ei se niin kauheaa olekaan. Jos oikein ujostuttaa, niin hommaa joku huivi, jonka voit laittaa harteillesi näkösuojaksi.

Kolmen lapsen äiti

Vierailija
55/89 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille ihanille vastaajille! Tässä on nyt kokeiltu soseiden aloitusta, mutta en ole huomannut syömisväleissä eroa, 2h on maksimi päivisin. Määrät niin pieniä vielä. Yöllä sentään nukkuu pidemmät pätkät. Hörppyyttämälläkin maidot levis pitkin suupieliä. Niin ja julki-imetyksestä: vauva vetää välillä kovia raivareita ennen kuin aloittaa syömisen, myös vieras paikka tekee levottomaksi. Koen myös todella kiusallisena kaverin seurassa imetyksen, vaikka ihan täällä kotona koska huomaan että monet vaivaantuvat eikä tiedä miten päin olisi tai mihin katsoa. Sitten vaan toivon ettei tulisi nälkä kyläilyn aikana... Enkä siitä nyt ala menemään eri huoneeseen ja jätä kaveria yksin. Välillä on niin pää hajoamassa tähän. Olen todella kateellinen kun tuttujen/kaverien vauvat voivat olla myös isänsä/mummojen ja mammojen hoidossa. Jos jollain vielä neuvoja tai vertaistukea niin saa jakaa <3

Vierailija
56/89 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen! Minä en pystynyt imettämään kuin makuuasennossa kyljellään isojen tissien takia ja vauva ei syönyt pullosta. Olimme siis vain kotona tai paikassa jossa on sänky jota kehtaa lainata.

Jotenkin vaan turruinsiihen ja totuin. 8 kk kun oli rupesi puremaan ja lopetin imetyksen päivällä. Yöllä söi tissiä noin 9 kk asti. Tuossa vaiheessa osasi juoda nokkamukista ja pillimukista.

Vierailija
57/89 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla maito ei riittänyt ja vauvalle syötettiin vain jauheesta tehtyä korviketta. Minnekään ei voinut vauvan kanssa lähteä kun ei ollut varmuutta koska hänelle tulee nälkä. Olin niin kateellinen niille joiden ei tarvinnut moisia ajatella.

Mikä liikkumisvaikeus tässä oli? Jauheet mukaan ja lämmintä vettä termariin.

Onko termarivesi riittävän puhdasta korviketta varten? Eihän valmista korvikettakaan saa siinä säilyttää eikä äidinmaitoa.

Termarivesi on juurikin niin puhdasta kuin termari ja sen käsittelijä.

Pelkkä vesi ei ruoki bakteereja, toisin kuten korvike tai äidinmaito.

Vierailija
58/89 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eka pointti on se, että myöhemmin todennäköisesti muistelet noita aikoja kuitenkin kaiholla - miten mahtava tunne, että se pieni ihminen tuhisee siinä rinnalla ja on niin liikuttavan riippuvainen sinusta.

Toinen pointti on se, että oletteko kokeilleet hörppyyttämistä ja erilaisia tuttipulloja? 

No eikä ollut ihanaa enkä muistele imetysaikaa kaiholla, lapseni on jo teini-ikäinen ja muistan edelleen miten ahdistavaa aikaa imetys minusta oli. Tunsin ap:n tavoin olevani vankilassa.

Vierailija
59/89 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistot palaa mieleen...ihan samalta kuulostaa kuin esikoisen kanssa. Ei kelvannut pullo minulta, eikä isältään, vaikka olin poissa asunnosta. Yritin ostaa erilaisia tuttiosia, mutta ei auttanut. Pelkkä tuttikaan ei kelvannut. Hörpytystäkin yritin, mutta vauva karjui vaan ja maito valui suusta ulos. Mikään muu kelvannut kuin tissi. Täysimetin itkien puolivuotiaaksi asti. Vauva kasvoi hyvin ja soseita suositeltiin silloin vasta puolenvuoden iästä eteenpäin. Puolenvuoden iässä annoin nokkamukista ja siitä ruvettiin heti juomaan. En tiedä oisko sitä voinut koettaa jo siinä 4 kk iässä.

Vierailija
60/89 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole ollut ongelmaa asian kanssa. Kyse on niin lyhyestä ajanjaksosta. Enkä ole kovin sosiaalinen eläin, mulle riittää kotona oleskelu ja vaunulenkit. Oon myös imettänyt leikkipuistossa, hoplopissa yms. Ei hävetä tuollaisissa lasten paikoissa imettää, eikä tarvitse turhaan kotiin kiirehtiä sen takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan