Puetaanko poikalapset tarkoituksella rumiksi?
Provosoiva otsikko, tiedän. Tämä on oikeastaan mun miehen pohdintaa. Asumme maalla, ja täällä poikien univormu on tummansini-harmaa-musta-vihreä. Näin yleensä ihan pienilläkin pojilla. Söpöt ja hempeät vaatteet on varattu vain tytöille. Tulee mieleen, onko tämän värikoodauksen tarkoituksena se, että pojat eivät ole söpöjä, vaan karskeja miehenalkuja? Mulla on kaksi poikaa, ja puen heidät iloisiin ja lapsellisiin vaatteisiin. Vanhempi on nyt viiden, ja olen miettinyt, aletaanko häntä kohta kiusata vääränlaisista vaatteista. Mun mielestä on jotenkin masentavaa, etteivät pojat "saa" olla söpöjä. Mitä mieltä olette? Mä pyydän nyt asiallisia vastauksia.
Kommentit (92)
Meillä tyttö on aina kauniissa mekoissa, koska rakastaa 3-vuotiaana pukeutumista ja vaatteita. Vaihtelee vaatteita monta kertaa päivässä.
Poika taas ei pidä uusista vaatteista tai vaatteista ollenkaan. Ei halua ostaa uutta vaatetta, suosii tuttua ja turvallista, puhki käytettyjä vaatteeita. Ei halua juurikaan värejä. Printtipaidat hirviöistä tms käy.
Siinäpä se syy, miksi meidän tyttö on aina hienosti puettu ja poika pieni ryysyläinen. He ovat onnellisia niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani on nyt jo täysi-ikäinen, mutta puin hänet kauniisti ja värikkäästi aina. Hänellä ei myöskään koskaan ollut kesällä keskitysleiri- ja/tai pietarilainen katupoikalookia.
Siskoni teki hauskoja vaatteita, koska silloin ei ollut niin paljon valinnanvaraa. Vähän myöhemmin ostin lapselle esim. Legon t-paitoja ja collegeja alennusmyynneistä jne. (olin yh). En ostanut koskaan ainoatakaan pääkallospiderman-vaatetta.
Poikani on nykyään tarkka vaatteistaan. Ostaa merkkejä ja satsaa laatuun. Ja värit ovat tärkeitä :D
Jokainen vanhempi pukee lapsensa miten haluaa. Minä pidän vaatteista. Joku toinen taas satsaa muihin asioihin :)
Totta kai jokainen pukee lapsensa niin kuin haluaa (ainakin siihen asti, kunnes lapsi itse alkaa olla jotain mieltä asiasta). Mutta kertooko mielestäsi poikalasten vaatteiden vallitseva värimaailma jotain (piilevistä?) asenteista poikalapsia kohtaan, vai eikö lasten vaatteiden värimaailma liity mitenkään siihen, miten lapset nähdään ja millaisia ominaisuuksia heihin projisoidaan?
Ap
Lapsi ei ole mikään lelu. Vanhempien ei juuri pitäisi saada pukea lasta miten heitä huvittaa.
Lapsia kohdellaan vielä huonommin kuin koiria. Koiria pidetään nykyään jonain nukkeina. Kun emäntä haluaa pukea hienoja vaatteita sille.
Pue itsellesi ne eläinvaate vaatteet ja jätä se lapsi rauhaan
Jaa? Harvoin niitä lapsia jätetään vaatettamattakaan täällä pohjoisessa. Ja harvoin lapset itse käyvät ostoksilla. Vanhemmat ostavat rumia tai kauniita vaatteita. Kauniita vaatteita saavat lapset ovat huonommin kohdeltuja????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostanut koskaan ainoatakaan pääkallospiderman-vaatetta.
Vaikka haluan pukea lapseni kauniisti,niin silti kuuntelen myös lapsen mielipidettä ja siksi meillä on on myös monenlaisi hahmopaitoja ym. Mielestäni on väärin lasta kohtaan,ettei hän saa vaikka spiderman-paitaa, jos kovin sellaista haluaa! Toivottavasti tällainen äiti ostaa edes spiderman-yöpuvun lapselleen...
Mä oon sun kanssasi kyllä samaa mieltä siitä, että lasta pitää myös kuunnella, vaikka äidin maku olisikin ihan toinen :) "Onneksi" mun poika tykkää myös niistä söpöistä eläinkuoseista ja kirkkaista väreistä, mutta kyllä hän sitten tykkää näistä supersankari- ym. jutuista. Yritän etsiä sellaisia vaatteita sitten, jotka olisivat kivan näköisiäkin.
Ap
Lapsen mielipide pitäisi olla se ainoa mielipide millä on merkitystä.
Minun lapseni ei välitä vaatteista muuta kuin että pitää olla sellaisia, joista tulee hyvä mieli :-). Miksi siis ostaisin sellaisia, jotka ovat mielestäni ankeita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13 jatkaa
Yllätyksekseni olen huomannut, että näitä värikkäitä vaatteita on vaikea myydä eteenpäin, tai jos saa myytyä niin tytöille. Monet 3-6v poikien äidit ovat olleet sitä mieltä, ettei pojalle voi laittaa esim. oranssia, tumman lilaa, turkoosia, kirkkaankeltaista tai limen vihreää! Ja vaatteet ovat siis ihan neutraaleja yksivärisiä/ raidallisia/ pallollisia tms ilman kukkia ja perhosia.
Teoriani on se, että äitien mielestä pojat pitää pukea synkeisiin väreihin. Ja siitä johtuen tarjonta on hyvin suppeaa.Kuinka moni 3-6 vuotias poika haluaa pitää oranssia, lilaa, turkoosia, kirkkaankeltaista, limen vihreää paitaa?
Minkä helkutin takia sille lapselle pitää tunkea vaatteita joita se ei halua pitää? Pakotatteko te tytötkin pitämään vaatteita joita ne halveksii sydämmensä pohjasta ja kaikki niiden kaverit?
Ihmeellistä halveksuntaa poikien mielipiteille ja heidän haluilleen
Minun pojat 12, 7 ja 5v ainakin! Tykkäävät noista em väreistä ha myös kirkkaan pinkistä!
Isommille pojille on älyttömän vaikeeta saada kirkkaan värisiä vaatteita. Tollaselle kolmasluokkalaisilla ei ole tarjolla muuta kun mustaa, harmaata tai tummansinistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13 jatkaa
Yllätyksekseni olen huomannut, että näitä värikkäitä vaatteita on vaikea myydä eteenpäin, tai jos saa myytyä niin tytöille. Monet 3-6v poikien äidit ovat olleet sitä mieltä, ettei pojalle voi laittaa esim. oranssia, tumman lilaa, turkoosia, kirkkaankeltaista tai limen vihreää! Ja vaatteet ovat siis ihan neutraaleja yksivärisiä/ raidallisia/ pallollisia tms ilman kukkia ja perhosia.
Teoriani on se, että äitien mielestä pojat pitää pukea synkeisiin väreihin. Ja siitä johtuen tarjonta on hyvin suppeaa.Kuinka moni 3-6 vuotias poika haluaa pitää oranssia, lilaa, turkoosia, kirkkaankeltaista, limen vihreää paitaa?
Minkä helkutin takia sille lapselle pitää tunkea vaatteita joita se ei halua pitää? Pakotatteko te tytötkin pitämään vaatteita joita ne halveksii sydämmensä pohjasta ja kaikki niiden kaverit?
Ihmeellistä halveksuntaa poikien mielipiteille ja heidän haluilleen
Ainakin meidän 4 vuotiaan pojan lempipaitoja on juuri kaikki värikkäät eläinpaidat tai esim. meandin kaivuri/auto/traktori ym vaatteet ja niissähän on myös kivasti väriä. En ole koskaan kuullut että kukaan muukaan tarhassa niitä olisi "halveksunut". Päinvastoin.
Se johtuu markkinoinnista ja kaupallisista syistä, että halvat vaatteet on rumia. Jos mietitte elektroniikkaa, niin tuotteen muotoilusta näkee hintaa jo todella pitkälle. Kuka ostaisi kivoja vaatteita kalliilla, jos niitä saisi saman omistajan ketjun halpisliikkeestä. Ja ennen kuin joku alkaa inttämään, et on hennesillä joskus kivojakin vaatteita, ni tietenkin eihän sinne muuten kukaan menisi ostoksille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mä pukisin poikamaisen poikani johoniin tunikoihin ja puhvihihoihin vaaleanpunaisella värillä? Meneekö vähän överiksi jo jos ei poika saa halutessaan olla poika. Menee liiallisuuksiin sukupuolineutraalius ja miesviha.
Taitaa puhvihihat ja tunikat olla kaukana siitä, mistä täällä on keskusteltu. Oranssi peruspaita ja kirkkaankeltaiset housut ovat vähän eri asia kuin tunikat ja puhvihihat.
Vierailija kirjoitti:
Isommille pojille on älyttömän vaikeeta saada kirkkaan värisiä vaatteita. Tollaselle kolmasluokkalaisilla ei ole tarjolla muuta kun mustaa, harmaata tai tummansinistä.
Totta!
Me saatiin pojan serkulta kasa käytettyjä vaatteita, supersankarihahmo- ja monsteriautoprinttejä. Ei kelpuuttanut yhtään niistä! Harmitti ihan älyttömästi laittaa niin paljon hyväkuntoisia vaatteita pois (kirpparille ja vaatekeräykseen) ja haalia uutta tilalle. Poika oli silloin 4-5v. Myös isovanhemmat osti tummia auto/koneprinteillä varustettuja vaatteita, jotka jäi kaappiin pyörimään. Silloin oli tosi vaikea löytää mitään muuta kuin esim. noita edellämainittuja pojille, ellei sitten tykännyt Metsolan retrosta tai käynyt Miikkarin kutsuilla ja kukkarokin vielä kestänyt näitä... Tästä on joitakin vuosia aikaa ja ratkaisin ongelman silloin alkamalla ommella itse. Ompelusta tulikin todella rakas harrastus ja ompelen vieläkin lähes kaikki vaatteet pienemmille lapsille. Tuo sama poika on jo nyt krantumpi äidin ompelemille ja mieluummin valitsee valmisvaatteista. ;) Mutta onneksi on kaksi pienempää joille vielä ommella! Kangasvalikoimissakin on tapahtunut ihan hurja harppaus vuosien varrella! Ei tarvitse enää tyytyä niihin "tusinakankaisiin", vaan on monta pientä, persoonallista kotimaista suunnittelijaa ja valmistuttajaa.
En löytänyt mitään rumaa tuosta kuvauksestasi, vaan sellaista sööttiä pikkuaikuisuutta. Sen sijaan väkisin lapsellinen ja söpö kuulostaa kyllä rumalta.