Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puetaanko poikalapset tarkoituksella rumiksi?

Vierailija
23.06.2016 |

Provosoiva otsikko, tiedän. Tämä on oikeastaan mun miehen pohdintaa. Asumme maalla, ja täällä poikien univormu on tummansini-harmaa-musta-vihreä. Näin yleensä ihan pienilläkin pojilla. Söpöt ja hempeät vaatteet on varattu vain tytöille. Tulee mieleen, onko tämän värikoodauksen tarkoituksena se, että pojat eivät ole söpöjä, vaan karskeja miehenalkuja? Mulla on kaksi poikaa, ja puen heidät iloisiin ja lapsellisiin vaatteisiin. Vanhempi on nyt viiden, ja olen miettinyt, aletaanko häntä kohta kiusata vääränlaisista vaatteista. Mun mielestä on jotenkin masentavaa, etteivät pojat "saa" olla söpöjä. Mitä mieltä olette? Mä pyydän nyt asiallisia vastauksia.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ekaluokkalainen nauttii väreistä ja tykkää valita itsekin vaatteita. Mistään roboteista, karjuvista eläimistä tms ei tykkää. Legopaidoista tykkää mutta valitsee kilttikasvoiset hahmot.

Minä löydän satunnaisesti noista Lindexistä, H&Mstä ym kivoja vaatteita mutta harvoin. Benettonilra löytyi noin 4v asti.

13

Ja tästä tulee heti mieleen: legohahmojenkin pitää nykyään näyttää vihaista naamaa! Tätähän on oikein tutkittukin: legohahmot ovat saaneet enemmän ilmeitä, mutta suurin osa niistä on vihaisia. MIKSI?

Ap

Ketä kiinnostaa katsoa jotain happy happy facea?

Ketä kiinnostaa katsoa jotain aggressiivisia naamoja? AP:lla on ihan hyvä pointti siinä, että lasten lelujen ja vaatteissa käytettävien printtien kuvasto on negatiivisia tunteita korostavaa.

Vierailija
62/92 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että makuja on monia, mutta oikein särähtää korvaan toi "haluan pukea hienoja ja kauniita vaatteita" ja "lapseni käytää nykyään vain merkkivaatteita kun lapsena käytti vain kauniita vaatteita"

Millä perusteella esim keltainen tai punainen on kauniimpi kuin sininen tai vihreä? Miksi muka kirkas sotkuinen eläinprintti on kauniimpi kuin yksivärinen?

Itse olen enemmän klassiseen taipuva ja esim mariini ja harmaan sävyt kuuluu lempiväreihin. Itse en ikinä ostaisi niitä marimekon muodottomia väripommeja. Tarkoittaako tämä muka että vaatteeni ei ole kauniita? Antaa kaikkien pukee mitä haluaa... Parempi aihe tällekkin keskustelulle olisi että harmi kun ei löydy värikkäitä vaatteita ja mistä niitä saa? Ei tarvi haukkua että kaikki pukee rumasti vain koska itse haluaa ostaa pojalle pinkin paidan eikä sitä löydy poikien osastolta... Vink vink voi sitä toisellekkin puolelle mennä jos tytöillä kerta kaikkea kivaa!

Ongelma on siinä, että tyttöjen puolen vaatteissa on lähes aina tyttömäisiä kukkia, perhosia tms. joita en pojalleni tarjoa, kun ei niistä tykkää. Eikä pinkistä. Tyttöjen puolella on ihania vaatteita tytöille, harvoin pojille.

Itse suosin lapsella iloisia vaatteita koska uskon sen vaikuttavan mielialaankin. Poika itse ei halua käyttää tummansinistä nättiä collegeaan koska siitä tulee aina niin surullinen mieli 😊 . Haluaa iloisia värejä.

Itse käytän hillitympiä värejä 😊

13

Mielialaan? Minulle taas tuollaiset värit ja kuviot tuovat mieleen enemmänkin jotenkin henkisesti sairaan ihmisen.

Ajattele nyt ihmistä jonka koti olisi täynnä räikeitä värejä ja koti täynnä perhosen kuvia ja kukan kuvia? Siellähän tulisi hulluksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en tykkää yhtään siitä että tytöllä jotain prinsessapinkkiä päällä ja pojalla vihreää. Minulla on yksi tytär ja hänet puen monesti neutraaleihin väreihin, käytän mm. sinistä, vihreää ja valkoista, punaista tai pinkkiä en pue hänelle koskaan.

64/92 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

13 jatkaa

Yllätyksekseni olen huomannut, että näitä värikkäitä vaatteita on vaikea myydä eteenpäin, tai jos saa myytyä niin tytöille. Monet 3-6v poikien äidit ovat olleet sitä mieltä, ettei pojalle voi laittaa esim. oranssia, tumman lilaa, turkoosia, kirkkaankeltaista tai limen vihreää! Ja vaatteet ovat siis ihan neutraaleja yksivärisiä/ raidallisia/ pallollisia tms ilman kukkia ja perhosia.

Teoriani on se, että äitien mielestä pojat pitää pukea synkeisiin väreihin. Ja siitä johtuen tarjonta on hyvin suppeaa.

Kuinka moni 3-6 vuotias poika haluaa pitää oranssia, lilaa, turkoosia, kirkkaankeltaista, limen vihreää paitaa?

Minkä helkutin takia sille lapselle pitää tunkea vaatteita joita se ei halua pitää? Pakotatteko te tytötkin pitämään vaatteita joita ne halveksii sydämmensä pohjasta ja kaikki niiden kaverit?

Ihmeellistä halveksuntaa poikien mielipiteille ja heidän haluilleen

Minun 3-vuotiaan poikani lempivärejä ovat pinkki, violetti, punainen ja vihreä. Sininen on kuulemma yök.

Eli ainakin yksi poika tässä maailmassa. En usko, että on ainoa.

Vierailija
65/92 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

13 jatkaa

Yllätyksekseni olen huomannut, että näitä värikkäitä vaatteita on vaikea myydä eteenpäin, tai jos saa myytyä niin tytöille. Monet 3-6v poikien äidit ovat olleet sitä mieltä, ettei pojalle voi laittaa esim. oranssia, tumman lilaa, turkoosia, kirkkaankeltaista tai limen vihreää! Ja vaatteet ovat siis ihan neutraaleja yksivärisiä/ raidallisia/ pallollisia tms ilman kukkia ja perhosia.

Teoriani on se, että äitien mielestä pojat pitää pukea synkeisiin väreihin. Ja siitä johtuen tarjonta on hyvin suppeaa.

Kuinka moni 3-6 vuotias poika haluaa pitää oranssia, lilaa, turkoosia, kirkkaankeltaista, limen vihreää paitaa?

Minkä helkutin takia sille lapselle pitää tunkea vaatteita joita se ei halua pitää? Pakotatteko te tytötkin pitämään vaatteita joita ne halveksii sydämmensä pohjasta ja kaikki niiden kaverit?

Ihmeellistä halveksuntaa poikien mielipiteille ja heidän haluilleen

Kuule, meidän 10v. poika haluaisi vieläkin pitää päällään tuon värisiä vaatteita. On aina tykännyt väreistä ja joskus alle kouluikäisenä harmitteli kun tytöillä oli niin kivoja vaatteita. Olisi halunnut omiinkin vaatteisiin esim. kissanpennun kuvia. Tykkäsi (ja tykkää vieläkin) paljon myös dinokuvista yms.

En ole koskaan pakottanut lasten päälle sellaisia vaatteita josta eivät ole tykänneet. Olemme aina tehneet yhdessä vaateostokset (niin netissä kuin kaupassakin). Tosin nykyään tunnen lasteni vaatemaun melko hyvin joten uskallan ostaa esim. kirpparilta vaatteita ilman että kysyn heiltä mielipidettä.

Vierailija
66/92 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta edelleen siihen varsinaiseen kysymykseen: heijastaako teidän mielestänne tuo ankea värimaailma yhteiskunnan asenteita poikia kohtaan, asettaako se esim. vaatimuksia sille, mitä poikein pitäisi olla?

Ap

Pojat ei pidä mistään helkutin sateenkaaren väreistä.

Ystäväperheeni vanhin poika pyysi aikoinaan 7-vuotissynttärilahjaksi vaaleanpunaista polkupyörää, koska oli nähnyt sellaisen naapurin tytöllä. Ystäväni kertoi minulle lapsensa puolesta harmissaan, kuinka he olisivat yrittäneet diplomaattisesti selittää lapselle, että tuon ikäisenä ikävä kyllä alkaa olla tietynlaisia sosiaalisia koodeja. Vaaleanpunainen pyörä pojalla on tietysti ihan ok, mutta aina on em. kommentoijan kaltaisia ahdasmielisempiä ihmisiä, jotka ottavat valtavirrasta poikkeavat (vaalenpunaisesta pitävät pojat) silmätikuiksi.

Eli ystäväperheen pojalle ostettiin sitten kompromissina punainen pyörä, koska se on "hyväksytympi" väri pojille.

Vierailija
67/92 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että makuja on monia, mutta oikein särähtää korvaan toi "haluan pukea hienoja ja kauniita vaatteita" ja "lapseni käytää nykyään vain merkkivaatteita kun lapsena käytti vain kauniita vaatteita"

Millä perusteella esim keltainen tai punainen on kauniimpi kuin sininen tai vihreä? Miksi muka kirkas sotkuinen eläinprintti on kauniimpi kuin yksivärinen?

Itse olen enemmän klassiseen taipuva ja esim mariini ja harmaan sävyt kuuluu lempiväreihin. Itse en ikinä ostaisi niitä marimekon muodottomia väripommeja. Tarkoittaako tämä muka että vaatteeni ei ole kauniita? Antaa kaikkien pukee mitä haluaa... Parempi aihe tällekkin keskustelulle olisi että harmi kun ei löydy värikkäitä vaatteita ja mistä niitä saa? Ei tarvi haukkua että kaikki pukee rumasti vain koska itse haluaa ostaa pojalle pinkin paidan eikä sitä löydy poikien osastolta... Vink vink voi sitä toisellekkin puolelle mennä jos tytöillä kerta kaikkea kivaa!

Mun keskustelunaloitus ei niinkään koskenut sitä, että kaupoista ei löydy vaatetta, vaan sitä, miksi pojille näitä tiettyjä värejä ja kuvioita tarjotaan. Kun käyn lastenvaatekaupoissa, käyn yleensä sen tyttöjen puolen läpi myös, mutta sieltä löytyy ihan eri mallisia vaatteita kuin poikien puolelta. Puhvihihaa, rusettia, tunikaa ym. Jos löytyykin kiva kuosi, niin malli ei sitten passaa pojalle.

Ap

Koska ne on suossittuja ja muut pojat niistä tykkää. Älä nyt esitä idioottia.

En ole AP, mutta huomaan, että että tämä aihe saa sinut jotenkin vihaiseksi - miksi? Vai onko jokin muu syy, miksi olen noin töykeä?

Minusta AP on tehnyt ihan rakentavassa ja asiallisessa hengessä tämän keskustelunavauksen. Ei kai se nyt voi kenenkään maailmankuvaa niin paljon järkyttää, jos jotkut muut ihmiset ja vieläpä lapset sattuvat tykkäämään eri väreistä kuin esimerkiksi sinä?

Vierailija
68/92 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina pyrkinyt pukemaan poikani iloisesti ja värikkästi. Päiväkodin hoitajat ovat monesti ihastelleet, kun pojillakin on värikkäät vaatteet. Kaupoissa tosin on paljon niitä tylsiä vaatteita, joten ymmärrettävästi niitä myös lapsilla paljon käytetään. Synkät vaatteet ovat kyllä tahrojen suhteen käytännöllisemmät.

Maalta olemme mekin, enkä halua pukea lapsiani rumasti.

Säälin poikianne

Nyt onkin sitten oiva tilaisuus ihan perustellen kertoa, miksi :)

Ap

Yrität aivopestä lapselle.

Kun lapsesi menee tarhaan niin muut lapset nauravat hänelle kun hänellä on räikeän violetti paita missä on koko sateenkaaren värit kuvioituna raitoina ja kirkkaan keltaiset housut jossa on kukkia ja pitsiä koska pitäähän ne olla kauniita.

Sitten hänellä on limen vihreät kengät ja kirkkaan oranssi reppu. Päähinehän pitää olla koska se koristaa päätä. Kirkaanpunainen lippis missä vilkkuva ledi päällä jotta autot ei pimeällä aja päälle.

Hammasraudat koska pitäähän hampaat olla suorat. Mutta koska nekin pitää olla hienot niin ne on sellaiset värikkäät niin ne on oranssit.

Hiuksethan on pitkät koska nykyäänhän pojilla on koska se on hienoa. Ne on silleen hienosti saparoilla.

Muidikkaat silmälasit kanssa vaikka niitä ei tarvitsisikaan mutta nehän on muotia nykyään. Äiti tahtoo pitää lapsen muodissa. Sellaiset kunnon pinkit silmälasit on tosi söpöt.

On tärkeätä että lapsi on hyvän näköinen kun hän on tarhassa.

Kannattaa sitten myös opettaa hänelle asioita.

Mitä tarkoittaa ystävä = se on sellainen ihminen joka pitää hänestä ja jonka lanssa vietetään aikaa. Sellaista ei tule hänellä olemaan.

Tyttöystävä = Sitä rakastetaan ja harrastetaan seksiä sen kanssa. Hankitaan jopa lapsia. Sitäkään sillä ei tule olemaan.

Mutta onneksi se on söpö ja äiti on onnellinen.

Vierailija
69/92 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun keskustelunaloitus ei niinkään koskenut sitä, että kaupoista ei löydy vaatetta, vaan sitä, miksi pojille näitä tiettyjä värejä ja kuvioita tarjotaan. Kun käyn lastenvaatekaupoissa, käyn yleensä sen tyttöjen puolen läpi myös, mutta sieltä löytyy ihan eri mallisia vaatteita kuin poikien puolelta. Puhvihihaa, rusettia, tunikaa ym. Jos löytyykin kiva kuosi, niin malli ei sitten passaa pojalle.

Ap

En ole AP, mutta huomaan, että että tämä aihe saa sinut jotenkin vihaiseksi - miksi? Vai onko jokin muu syy, miksi olen noin töykeä?

Minusta AP on tehnyt ihan rakentavassa ja asiallisessa hengessä tämän keskustelunavauksen. Ei kai se nyt voi kenenkään maailmankuvaa niin paljon järkyttää, jos jotkut muut ihmiset ja vieläpä lapset sattuvat tykkäämään eri väreistä kuin esimerkiksi sinä?

Minusta on vaan jotenkin järjetöntä kysellä päivänselviä asioita. Sama kuin kysyisi miksi ihmiset syö?

Ei ole tarkoitus olla töykeä. Siitä anteeksi!

Vierailija
70/92 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina pyrkinyt pukemaan poikani iloisesti ja värikkästi. Päiväkodin hoitajat ovat monesti ihastelleet, kun pojillakin on värikkäät vaatteet. Kaupoissa tosin on paljon niitä tylsiä vaatteita, joten ymmärrettävästi niitä myös lapsilla paljon käytetään. Synkät vaatteet ovat kyllä tahrojen suhteen käytännöllisemmät.

Säälin poikianne

Ap

Kun lapsesi menee tarhaan niin muut lapset nauravat hänelle kun hänellä on räikeän violetti paita missä on koko sateenkaaren värit kuvioituna raitoina ja kirkkaan keltaiset housut jossa on kukkia ja pitsiä koska pitäähän ne olla kauniita.

Sitten hänellä on limen vihreät kengät ja kirkkaan oranssi reppu. Päähinehän pitää olla koska se koristaa päätä. Kirkaanpunainen lippis missä vilkkuva ledi päällä jotta autot ei pimeällä aja päälle.

Hammasraudat koska pitäähän hampaat olla suorat. Mutta koska nekin pitää olla hienot niin ne on sellaiset värikkäät niin ne on oranssit.

Hiuksethan on pitkät koska nykyäänhän pojilla on koska se on hienoa. Ne on silleen hienosti saparoilla.

Muidikkaat silmälasit kanssa vaikka niitä ei tarvitsisikaan mutta nehän on muotia nykyään. Äiti tahtoo pitää lapsen muodissa. Sellaiset kunnon pinkit silmälasit on tosi söpöt.

Mitä tarkoittaa ystävä = se on sellainen ihminen joka pitää hänestä ja jonka lanssa vietetään aikaa. Sellaista ei tule hänellä olemaan.

Tyttöystävä = Sitä rakastetaan ja harrastetaan seksiä sen kanssa. Hankitaan jopa lapsia. Sitäkään sillä ei tule olemaan.

En ymmärrä, mikä tässä on mielestäsi edelleenkään ongelma? Se, että kaikki ihmiset eivät pukeudu yhden, ilmeisesti sinua miellyttävän muotin mukaisesti? Mitä tuo höpinä tyttöystävistä ja seksistä liittyy tähän aiheeseen, joka on edelleen lasten vaatteet?

Kirjoituksesi perusteella minusta on enemmän ongelma, että on vanhempia, jotka opettavat lapsensa kiusaamaan toisia lapsia, jos hänellä on erilaiset vaatteet kuin muilla!

Ihan vain ohiksena ja omakohtaisena kokemuksena, että vein 3-vuotiaan poikani tässä yhtenä päivänä hoitoon erään suomalaisen merkin  oransseissa leggingseissä ja oransissa napitettavassa collegetakissa . Hänet nähdessään hoitokaverit, eli kolme samanikäistä poikaa huusivat tyyliin "vau! mitkä vaatteet sulla on päällä?" eli lasten mielestä ko. varusteet olivat tosi kivat. Aikuiset eivät määrittele, mistä lapset tykkäävät, kyllä he sen itse tuovat esiin.

Vierailija
71/92 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta edelleen siihen varsinaiseen kysymykseen: heijastaako teidän mielestänne tuo ankea värimaailma yhteiskunnan asenteita poikia kohtaan, asettaako se esim. vaatimuksia sille, mitä poikein pitäisi olla?

Ap

Pojat ei pidä mistään helkutin sateenkaaren väreistä.

Ystäväperheeni vanhin poika pyysi aikoinaan 7-vuotissynttärilahjaksi vaaleanpunaista polkupyörää, koska oli nähnyt sellaisen naapurin tytöllä. Ystäväni kertoi minulle lapsensa puolesta harmissaan, kuinka he olisivat yrittäneet diplomaattisesti selittää lapselle, että tuon ikäisenä ikävä kyllä alkaa olla tietynlaisia sosiaalisia koodeja. Vaaleanpunainen pyörä pojalla on tietysti ihan ok, mutta aina on em. kommentoijan kaltaisia ahdasmielisempiä ihmisiä, jotka ottavat valtavirrasta poikkeavat (vaalenpunaisesta pitävät pojat) silmätikuiksi.

Eli ystäväperheen pojalle ostettiin sitten kompromissina punainen pyörä, koska se on "hyväksytympi" väri pojille.

Ja?

Maailmassa pitääkin olla sosiaallisia koodeja? On miehiä ja naisia. Niitä odotetaan määrätynlaista käytöstä.

Miehet odottavat miehiltä määrätynlaista käytöstä. Naiset odottavat miehiltä määrätynlaista käytöstä. Naiset odottavat naisilta määrätynlaista käytöstä. Miehet odottavat naisilta määrätynlaista käytöstä.

Niin sen asian pitääkin olla. Jokainen saa tehdä mitä haluaa. Mutta se johtaa siihen että sinun kanssa ei haluta olla.

Vai kuinka moni hetero nainen oikeasti väittää että katsoisi hyvällä että sitä että hänen mies vaikka kulkisi mekossa?

Miehet saa lain mukaan niin tehdä mutta aika heikko on hetero miehellä tarjonta jos rupeaa hakemaan hetero naisia ja ilmoittaa kulkevansa mekossa.

Kyllä niitä on jotka se hyväksyy mutta sitten pitää vaan etsiä ne jotka sen hyväksyy.

Vierailija
72/92 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälin poikianne

Ap

En ymmärrä, mikä tässä on mielestäsi edelleenkään ongelma? Se, että kaikki ihmiset eivät pukeudu yhden, ilmeisesti sinua miellyttävän muotin mukaisesti? Mitä tuo höpinä tyttöystävistä ja seksistä liittyy tähän aiheeseen, joka on edelleen lasten vaatteet?

Kirjoituksesi perusteella minusta on enemmän ongelma, että on vanhempia, jotka opettavat lapsensa kiusaamaan toisia lapsia, jos hänellä on erilaiset vaatteet kuin muilla!

Ihan vain ohiksena ja omakohtaisena kokemuksena, että vein 3-vuotiaan poikani tässä yhtenä päivänä hoitoon erään suomalaisen merkin  oransseissa leggingseissä ja oransissa napitettavassa collegetakissa . Hänet nähdessään hoitokaverit, eli kolme samanikäistä poikaa huusivat tyyliin "vau! mitkä vaatteet sulla on päällä?" eli lasten mielestä ko. varusteet olivat tosi kivat. Aikuiset eivät määrittele, mistä lapset tykkäävät, kyllä he sen itse tuovat esiin.

Älä tule sitten valittamaan kun lapsesi vetää itseltään ranteet auki joku päivä koulukiusaamisen takia.

Jos et tajua tosi elämästä mitään niin en sille mitään voi.

Vierailija
73/92 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Popin ohella mm. täällä on kivoja vaatteita pojille www.villervalla.se tai www.skidi.fi - meidän pojan lempparivärit ovat vihreä ja oranssi, punainen, keltainen (T-paitoja ja college-housuja voi löytää kaupoista myös tyttöjen puolelta, jos malli on unisex.

Kannattaa ostaa alennusmyyntien aikaan, niin ne Popitkaan eivät ole niin kalliita.

Vierailija
74/92 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minusta on vaan jotenkin järjetöntä kysellä päivänselviä asioita. Sama kuin kysyisi miksi ihmiset syö?

Ei ole tarkoitus olla töykeä. Siitä anteeksi!

Minusta tämän keskustelun pointti onkin se, että ovatko nämä tosiaan niin päiväselviä asioita? Liittyy olennaisesti mm. psykologian, sosiologian ja markkinoinnin oppeihin, että tarjonta ohjaa kysyntää, ts. yleinen "maku" ja opitut konventiot eivät synny tyhjästä, vaan ympäristö, muut ihmiset ja yhteiskunnan asenteet muokkaavat vahvasti sitä, mikä meidän yksilöiden mielestä on hyväksyttävää ja toivottavaa käytöstä. Eli olemme vähän noidankehässä sen suhteen, että lasten vaatteet, lelut ym. ovat selkeästi sukupuolitettuja, ja koska enimmäkseen tällaisia tuotteita on tarjolla, niin niitä ostetaan, ja siksi niitä tarjotaan meille myös jatkossa, ja siksi me niitä ostamme. 

Saitko nut vähän perspekstiiviä tämän aisna taustoihin? 

Vierailija
75/92 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälin poikianne

Ap

Älä tule sitten valittamaan kun lapsesi vetää itseltään ranteet auki joku päivä koulukiusaamisen takia.

Jos et tajua tosi elämästä mitään niin en sille mitään voi.

Okei, haluat provosoida, koska paukkusi eivät riitä kunnon argumentointiin - selvä. Ja äitinä arvostan toki myös kaltaisia ihmiskunnan "huippuja", jotka mässäilevät mielikuvilla toisien lasten pahoinvoinnista ja mahdollisesta itsemurhasta...

Mutta jos nyt palataan ihan tähän asialliseen keskusteluun, niin em. viesti on mielestäni hyvä esimerkki siitä, kuinka uhkaavana pienikin (sukupuoli-)normeista poikkeaminen joissain piireissä näköjään nähdään. 

Vierailija
76/92 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosh.illa on kivoja reippaita unisex/poikien vaatteita.

Nettikaupoista saa muutenkin kivoja. Hm.ssä ja kappahlissakin on reippaita värejä, kivoja kuvia ja kuoseja. Valkoisetkin paidat näyttää raikkaalta ja söpöiltä pienillä pojilla. Ja isoilla.

Omilla lapsilla ei ole koskaan ollut kirkkaan tai tumman sinistä tai vihreää paitaa, kun en oikein välitä niistä tummista väreistä. Murretut värit on kivoja. Marketti vaatteet on aika kamalia usein, samoin kaikki muoviprintit. Mutta kukin tyylillään.

Vierailija
77/92 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mä pukisin poikamaisen poikani johoniin tunikoihin ja puhvihihoihin vaaleanpunaisella värillä? Meneekö vähän överiksi jo jos ei poika saa halutessaan olla poika. Menee liiallisuuksiin sukupuolineutraalius ja miesviha.

Vierailija
78/92 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mä pukisin poikamaisen poikani johoniin tunikoihin ja puhvihihoihin vaaleanpunaisella värillä? Meneekö vähän överiksi jo jos ei poika saa halutessaan olla poika. Menee liiallisuuksiin sukupuolineutraalius ja miesviha.

Miesviha?! Sinusta on miesvihaa, jos pojan antaa pukeutua sellaisiin vaatteisiin, mistä pitää? Sinä väkisi pistät pojalle tummansiniset vaatteet vaikka lapsi haluaisi keltaiset? Sinulla on pojille yksi tietty lokero, johon kaikkien poikien pitäisi sopia. Ettet vaan itse lietso vihaa erilaisia lapsia kohtaan ja opeta samaa lapsillesi?

Vierailija
79/92 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kivan värisissä on joku örkki tai dino tai muu ruma kuva.[/quote]

Mutta jos poika tykkää siitä niin mitä sitten? 

Vierailija
80/92 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälin poikianne

Ap

Helpottiko? Ihan asiallisesti kysyn tätä.