Puetaanko poikalapset tarkoituksella rumiksi?
Provosoiva otsikko, tiedän. Tämä on oikeastaan mun miehen pohdintaa. Asumme maalla, ja täällä poikien univormu on tummansini-harmaa-musta-vihreä. Näin yleensä ihan pienilläkin pojilla. Söpöt ja hempeät vaatteet on varattu vain tytöille. Tulee mieleen, onko tämän värikoodauksen tarkoituksena se, että pojat eivät ole söpöjä, vaan karskeja miehenalkuja? Mulla on kaksi poikaa, ja puen heidät iloisiin ja lapsellisiin vaatteisiin. Vanhempi on nyt viiden, ja olen miettinyt, aletaanko häntä kohta kiusata vääränlaisista vaatteista. Mun mielestä on jotenkin masentavaa, etteivät pojat "saa" olla söpöjä. Mitä mieltä olette? Mä pyydän nyt asiallisia vastauksia.
Kommentit (92)
Saako Mangon lastenvaatetta Suomesta?
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat lempiostospaikkojasi, ap?
T. 13
Mä ostan aika vähän vaatteita noin määrällisesti, mutta nyt olen hankkinut Noshin, Vimman ja Popin vaatteita. Äiti löytää myös kirpparilta lapsilleni sopivia kivoja vaatteita (mä löydän tosi vähän, ostan kyllä, jos löytyy). Ulkovaatteet ostan usein Molo-merkkiä. Mutta ostan kyllä jonkin verran myös HM/Lindex/Kappahl-vaatetta.
Ap
Mä puen myös mun pojat erilaisiin vaatteisiin kuin suurin osa. Nuorempi on vasta 2kk joten ei ole niin väliä mutta vanhempaa, 4 vuotiasta, olen tietoisesti alkanut pukemaan enemmän juuri niihin ap:n mainitsemiin rumiin vaatteisiin. Juuri tästä syystä että pelkään että poikaa aletaan kiusata tarhassa. Hänelle aikaisemmin pukemani vaatteet eivät ole mitenkään tyttömäisiä tai edes kovin sukupuolineutraaleja vaan oikein yhdistelemällä niistäkin saa "poikamaisia". Ja valitsemani vaatteet ovat lapsekkaita, eivät aikuismaisia jos joku sitä nyt ajattelee. Valitettavasti löydän näitä ihania vaatteita lähinnä vain zarasta, loput pitää tilata nettikaupoista ja ovat myös usein kalliimpia kuin marketeissa. Jos poika alkaa itse pyytämään näitä örkki/monsteriauto vaatteita niin sitten niihin siirryn kokonaan.
Meillä on kaksi poikaa ja tyttö. Pojat 7- ja 5-vuotiaat. Tyttö 3-vuotias.
Esikoinen on aina halunnut kirkkaita värejä. Tykkää muutenkin kaikesta värikkäästä. Turkoosi ja limevihreä on lempivärit. On muutenkin rauhallinen ja harkitseva lapsi, vähän ujo ja hiljainen.
Keskimmäinen taas haluaa noita örkkimörkkivaatteita. Värillä ei sinäänsä ole mitään väliä, mutta yleensä noilla kuoseilla ovat aika tummia. On muutenkin voimakastahtoisempi ja raisumpi kuin esikoinen. Olen ostanut keskimmäiselle örriä ja mörriä ja ties mitä ninjakonnaa, koska minusta on tärkeää että lapsi puetaan hänen oman "tyylitajunsa" mukaan. Vaikka äidin estetiikan tajuun nuo kuosit eivät aina mahdukaan.
Pojille löytyy helposti värikkäitä vaatteita. Ketjuliikkeistä ( hm, Lindex yms. ) ostan lähes kaiken. Joskus marketista tarttuu mukaan kivoja paitoja ja urheilukaupasta ostan tai tilaan hupparit. Kalliita merkkejä en osta ikinä, ne vasta tylsiä on!
Asumme pk-seudulla eli täällä liikkeiden sisäänostajat ovat ehkä uskaliaampia kuin pienellä paikkakunnalla.
Pojan tämän kesän vaatteissa on tummansinisen lisäksi keltaista, persikkaa, pinkkiä, punaista, kirkkaanvihreää ja turkoosia.
En useimmiten tykkää siitä tyylistä, mitä varsinkin pienille pojille on tarjolla kaupoissa, mutta nykyisin ompelenkin oikeastaan kaikki sisävaatteet itse, joten saa kyllä värikästä ja kivan näköistä kampetta, ja kohtuuhintaankin vielä, kun bongailee kangastarjouksia. Täytyy kyllä todeta, että vaikka kuinka koittaisi vältellä, niin mopo/rekka/autokuoseihin pojalla alkaa mieli selvästi vetää kun ikää pian 3v, ja haluan kunnioittaa myös lapsen mielipidettä kun on hänen vaatteistaan kyse, onneksi kuitenkin on nykyään tosi paljon valikoimaa kuoseissa. Monet kangasfirmat painattaa poikiakin ajatellen värikkäitä ja iloisia kuoseja, ja raidat/pallot, yksiväriset kankaathan on helppoja yhdistellä värikkäämpienkin kuosien kanssa.
Juuri siitä syystä tilaan Englannista värikkäitä vaatteita. Boden, Next jne. Niillä on pojillekin iloisenvärisiä vaatteita. Tosin ostan vain ale-hinnoilla (aika usein joku midseason-sale) tai samoja merkkejä ebayltä käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina pyrkinyt pukemaan poikani iloisesti ja värikkästi. Päiväkodin hoitajat ovat monesti ihastelleet, kun pojillakin on värikkäät vaatteet. Kaupoissa tosin on paljon niitä tylsiä vaatteita, joten ymmärrettävästi niitä myös lapsilla paljon käytetään. Synkät vaatteet ovat kyllä tahrojen suhteen käytännöllisemmät.
Maalta olemme mekin, enkä halua pukea lapsiani rumasti.
Säälin poikianne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina pyrkinyt pukemaan poikani iloisesti ja värikkästi. Päiväkodin hoitajat ovat monesti ihastelleet, kun pojillakin on värikkäät vaatteet. Kaupoissa tosin on paljon niitä tylsiä vaatteita, joten ymmärrettävästi niitä myös lapsilla paljon käytetään. Synkät vaatteet ovat kyllä tahrojen suhteen käytännöllisemmät.
Maalta olemme mekin, enkä halua pukea lapsiani rumasti.Säälin poikianne
Nyt onkin sitten oiva tilaisuus ihan perustellen kertoa, miksi :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani on nyt jo täysi-ikäinen, mutta puin hänet kauniisti ja värikkäästi aina. Hänellä ei myöskään koskaan ollut kesällä keskitysleiri- ja/tai pietarilainen katupoikalookia.
Siskoni teki hauskoja vaatteita, koska silloin ei ollut niin paljon valinnanvaraa. Vähän myöhemmin ostin lapselle esim. Legon t-paitoja ja collegeja alennusmyynneistä jne. (olin yh). En ostanut koskaan ainoatakaan pääkallospiderman-vaatetta.
Poikani on nykyään tarkka vaatteistaan. Ostaa merkkejä ja satsaa laatuun. Ja värit ovat tärkeitä :D
Jokainen vanhempi pukee lapsensa miten haluaa. Minä pidän vaatteista. Joku toinen taas satsaa muihin asioihin :)
Totta kai jokainen pukee lapsensa niin kuin haluaa (ainakin siihen asti, kunnes lapsi itse alkaa olla jotain mieltä asiasta). Mutta kertooko mielestäsi poikalasten vaatteiden vallitseva värimaailma jotain (piilevistä?) asenteista poikalapsia kohtaan, vai eikö lasten vaatteiden värimaailma liity mitenkään siihen, miten lapset nähdään ja millaisia ominaisuuksia heihin projisoidaan?
Ap
Lapsi ei ole mikään lelu. Vanhempien ei juuri pitäisi saada pukea lasta miten heitä huvittaa.
Lapsia kohdellaan vielä huonommin kuin koiria. Koiria pidetään nykyään jonain nukkeina. Kun emäntä haluaa pukea hienoja vaatteita sille.
Pue itsellesi ne eläinvaate vaatteet ja jätä se lapsi rauhaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostanut koskaan ainoatakaan pääkallospiderman-vaatetta.
Vaikka haluan pukea lapseni kauniisti,niin silti kuuntelen myös lapsen mielipidettä ja siksi meillä on on myös monenlaisi hahmopaitoja ym. Mielestäni on väärin lasta kohtaan,ettei hän saa vaikka spiderman-paitaa, jos kovin sellaista haluaa! Toivottavasti tällainen äiti ostaa edes spiderman-yöpuvun lapselleen...
Mä oon sun kanssasi kyllä samaa mieltä siitä, että lasta pitää myös kuunnella, vaikka äidin maku olisikin ihan toinen :) "Onneksi" mun poika tykkää myös niistä söpöistä eläinkuoseista ja kirkkaista väreistä, mutta kyllä hän sitten tykkää näistä supersankari- ym. jutuista. Yritän etsiä sellaisia vaatteita sitten, jotka olisivat kivan näköisiäkin.
Ap
Lapsen mielipide pitäisi olla se ainoa mielipide millä on merkitystä.
Täällä kolmen pojan äiti joka on myös tympääntynyt kauppojen vaatetarjontaan. Uskon että suurin osa ostaa pojille "poikien värisiä" ja vaatteita ihan vaan siksi, että niin nyt vaan on tapana tehdä. Ja siksi koska niitä on helposti tarjolla. Varmasti enemmän menisi värikkäitä vaatteita kaupaksi jos niitä vain olisi enemmän myynnissä.
Itse myös suosin värikkäitä vaatteita ja inhoan rumia kuvia ja disney. ym kuvia. Toki joskus todella harvoin tulee vastaan joku hauska kuva poikien paidoissa. 13 vuodessa mitä olen pojille vaatteita ostanut niin näin on käynyt kaksi kertaa.
Ulkohaalarit ovat todellinen haaste. Viimeksi etsisin 2 kuukautta kaikki kaupat ja kirpparit läpi kunnes löysin tarpeeksi miellyttävän keltaharmaa raidallisen. Tytöille löytyisi kivoja haalareita ensimmäisestä vastaan tulevasta marketista.
Meillä pojat tykkäävät myös vaaleanpunaisesta mutta ongelmanahan on juurikin se mitä muutkin sanoivat, eli jos on kivan värinen paita, niin sitten siitä löytyy rusettia tai tekstiä missä lukee jotain girl-juttua tms. Hyvin harvoin on vaatteita, jotka oikeasti sopivat sekä tytöille että pojille.
Vierailija kirjoitti:
Mutta edelleen siihen varsinaiseen kysymykseen: heijastaako teidän mielestänne tuo ankea värimaailma yhteiskunnan asenteita poikia kohtaan, asettaako se esim. vaatimuksia sille, mitä poikein pitäisi olla?
Ap
Pojat ei pidä mistään helkutin sateenkaaren väreistä.
Mulla on pojalla paljon tummansinistä, mustaa, raitapaitoja, harmaata jne. Mutta myös keltaisia, oransseja ja punaisia paitoja. Näitä värejä siksi koska tykkään itse noista väreistä, ja totta on että näitä värejä saa yleensä vain kalliimmilta merkeiltä. Tykkään itse hillitystä tyylistä, ja en voi sietää niitä örkkipaitoja. Siinä vaiheessa kun poika niitä itse haluaa niin tietty ostetaan.
En itse tykkää ollenkaan esim. vaaleansinisestä, turkoosista, enkä mistään vihreästä niin en ole noita värejä ostanut pojalle ollenkaan mutta niitä on tullut lahjaksi koska "no nämähän sopii pojalle". Tytöllä taas voisin turkoosia pitääkin. Enkä muuten ostaisi tytöllekkään muuta kuin harmaata, mustaa, tummansinistä ja noita mun lemppareita eli keltaista, oranssia ja punaista. (Paitsi tietenkin sitten kun itse haluaa (jos haluaa) jotain muuta)
Vierailija kirjoitti:
13 jatkaa
Yllätyksekseni olen huomannut, että näitä värikkäitä vaatteita on vaikea myydä eteenpäin, tai jos saa myytyä niin tytöille. Monet 3-6v poikien äidit ovat olleet sitä mieltä, ettei pojalle voi laittaa esim. oranssia, tumman lilaa, turkoosia, kirkkaankeltaista tai limen vihreää! Ja vaatteet ovat siis ihan neutraaleja yksivärisiä/ raidallisia/ pallollisia tms ilman kukkia ja perhosia.
Teoriani on se, että äitien mielestä pojat pitää pukea synkeisiin väreihin. Ja siitä johtuen tarjonta on hyvin suppeaa.
Kuinka moni 3-6 vuotias poika haluaa pitää oranssia, lilaa, turkoosia, kirkkaankeltaista, limen vihreää paitaa?
Minkä helkutin takia sille lapselle pitää tunkea vaatteita joita se ei halua pitää? Pakotatteko te tytötkin pitämään vaatteita joita ne halveksii sydämmensä pohjasta ja kaikki niiden kaverit?
Ihmeellistä halveksuntaa poikien mielipiteille ja heidän haluilleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kangaskaupat ovat täynnä kankaita ja netistäkin niitä saa helposti tilattua. Lastenvaatteita on helppo ja nopea ommella, minäkin tumpelo opin. Kun käyttää vähän viitseliäisyyttä, saa sellaisia vaatteita kuin haluaa. Eikä neulominenkaan ole mitään rakettitiedettä.
Sitten pitäisi vielä olla aikaa ommella ja joku paikka sille.
Ap
Minä ompelin iltaisin ja tietenkin viikonloppuisin keittiön pöydän äärellä. Olihan se työlästä siivota kaikki vähän väliä pois ja taas esille, erillinen työhuone olisi ollut luksusta. Lopputulos oli palkitseva ja ompeleminen oli hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ekaluokkalainen nauttii väreistä ja tykkää valita itsekin vaatteita. Mistään roboteista, karjuvista eläimistä tms ei tykkää. Legopaidoista tykkää mutta valitsee kilttikasvoiset hahmot.
Minä löydän satunnaisesti noista Lindexistä, H&Mstä ym kivoja vaatteita mutta harvoin. Benettonilra löytyi noin 4v asti.13
Ja tästä tulee heti mieleen: legohahmojenkin pitää nykyään näyttää vihaista naamaa! Tätähän on oikein tutkittukin: legohahmot ovat saaneet enemmän ilmeitä, mutta suurin osa niistä on vihaisia. MIKSI?
Ap
Ketä kiinnostaa katsoa jotain happy happy facea?
Minulla on 3-vuotias poika, jota olemme mieheni kanssa pyrkineet pukemaan iloisiin, reippaan ja raikkaan värisiin vaatteisiin. Johtoajatukseni on, että lapsi saisi näyttää ihan lapselta ilman mitään pääkallologoja, ja samat vaatteet menisivät myöhemmin myös mahdolliselle pikkusiskolle, eli en olisi myöskään prinsessa-rusettilinjalla tyttölapsen kanssa. En koe tarvetta alleviivat lapsen sukupuolta mitenkään erityisesti. Niistä punaisista paidoista, oransseista housuista, eläinkuoseista ym. huolimatta poika on omaehtoisesti kiinnostunut enimmäkseen ns. "poikamaisista" leikeistä, eli ainakin meidän lapsemme kohdalla jokin tietty "poikuuteen/mieheyteen" liittyvä käyttäytyminen on sisäsyntyistä.
On totta, että esim. P.o.p:n ja suomalaisten pienmerkkien vaatteet maksavat enemmän. Mutta koska olen todennut valitsemamme brändit sekä laadultaan kestäviksi, designiltaan omaa silmää miellyttäviksi, että jälleenmyyntiarvoltaan hyviksi (ostan muuten itsekin paljon käytettynä, esim. Marimekon trikoot pysyvät kuosissaan), niin olen sitten panostanut niihin. Mieluummin käytössä pienempi satsi laadukkaampia vaatteita jotka menevät useammalle lapselle, kuin iso kasa muutaman käyttökerran jälkeen pilalla olevia - pahimmassa tapauksessa lasten hikipajoissa valmistamia :( - rättejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että makuja on monia, mutta oikein särähtää korvaan toi "haluan pukea hienoja ja kauniita vaatteita" ja "lapseni käytää nykyään vain merkkivaatteita kun lapsena käytti vain kauniita vaatteita"
Millä perusteella esim keltainen tai punainen on kauniimpi kuin sininen tai vihreä? Miksi muka kirkas sotkuinen eläinprintti on kauniimpi kuin yksivärinen?
Itse olen enemmän klassiseen taipuva ja esim mariini ja harmaan sävyt kuuluu lempiväreihin. Itse en ikinä ostaisi niitä marimekon muodottomia väripommeja. Tarkoittaako tämä muka että vaatteeni ei ole kauniita? Antaa kaikkien pukee mitä haluaa... Parempi aihe tällekkin keskustelulle olisi että harmi kun ei löydy värikkäitä vaatteita ja mistä niitä saa? Ei tarvi haukkua että kaikki pukee rumasti vain koska itse haluaa ostaa pojalle pinkin paidan eikä sitä löydy poikien osastolta... Vink vink voi sitä toisellekkin puolelle mennä jos tytöillä kerta kaikkea kivaa!Mun keskustelunaloitus ei niinkään koskenut sitä, että kaupoista ei löydy vaatetta, vaan sitä, miksi pojille näitä tiettyjä värejä ja kuvioita tarjotaan. Kun käyn lastenvaatekaupoissa, käyn yleensä sen tyttöjen puolen läpi myös, mutta sieltä löytyy ihan eri mallisia vaatteita kuin poikien puolelta. Puhvihihaa, rusettia, tunikaa ym. Jos löytyykin kiva kuosi, niin malli ei sitten passaa pojalle.
Ap
Koska ne on suossittuja ja muut pojat niistä tykkää. Älä nyt esitä idioottia.
Mitkä ovat lempiostospaikkojasi, ap?
T. 13