Puetaanko poikalapset tarkoituksella rumiksi?
Provosoiva otsikko, tiedän. Tämä on oikeastaan mun miehen pohdintaa. Asumme maalla, ja täällä poikien univormu on tummansini-harmaa-musta-vihreä. Näin yleensä ihan pienilläkin pojilla. Söpöt ja hempeät vaatteet on varattu vain tytöille. Tulee mieleen, onko tämän värikoodauksen tarkoituksena se, että pojat eivät ole söpöjä, vaan karskeja miehenalkuja? Mulla on kaksi poikaa, ja puen heidät iloisiin ja lapsellisiin vaatteisiin. Vanhempi on nyt viiden, ja olen miettinyt, aletaanko häntä kohta kiusata vääränlaisista vaatteista. Mun mielestä on jotenkin masentavaa, etteivät pojat "saa" olla söpöjä. Mitä mieltä olette? Mä pyydän nyt asiallisia vastauksia.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Minä taas mietin, että missä te käytte ostoksilla, kun ette löydä värikkäitä vaatteita. Meillä on monta poikaa ja olen kyllä löytänyt paljonki sekä kirkkaita, että hempeän värisiä vaatteita. Ostoksilla käyn H&M, KappAhl, Lindex, Stockmann.... sekä merkkiliikkeistä.
Usein kivan värisissä on joku örkki tai dino tai muu ruma kuva.
Vierailija kirjoitti:
13 jatkaa
Yllätyksekseni olen huomannut, että näitä värikkäitä vaatteita on vaikea myydä eteenpäin, tai jos saa myytyä niin tytöille. Monet 3-6v poikien äidit ovat olleet sitä mieltä, ettei pojalle voi laittaa esim. oranssia, tumman lilaa, turkoosia, kirkkaankeltaista tai limen vihreää! Ja vaatteet ovat siis ihan neutraaleja yksivärisiä/ raidallisia/ pallollisia tms ilman kukkia ja perhosia.
Teoriani on se, että äitien mielestä pojat pitää pukea synkeisiin väreihin. Ja siitä johtuen tarjonta on hyvin suppeaa.
Itse asiassa mäkin oon huomannut, että aika huonosti menee kaupaksi nuo iloisen väriset vaatteet, varsinkin sellaiset, jotka ovat "selkeästi pojalle".
Ap
Minun ekaluokkalainen nauttii väreistä ja tykkää valita itsekin vaatteita. Mistään roboteista, karjuvista eläimistä tms ei tykkää. Legopaidoista tykkää mutta valitsee kilttikasvoiset hahmot.
Minä löydän satunnaisesti noista Lindexistä, H&Mstä ym kivoja vaatteita mutta harvoin. Benettonilra löytyi noin 4v asti.
13
Kyllä se jämpti on nii ettei meijän mirolle tule päälle muuta ku pulttiauton takki ja siniset varkut! Oppiipahan olemaan mies eikä mikkihiiri kjeh räh! Meillä ei mittään hintuloita katella nii!
Vierailija kirjoitti:
Minun ekaluokkalainen nauttii väreistä ja tykkää valita itsekin vaatteita. Mistään roboteista, karjuvista eläimistä tms ei tykkää. Legopaidoista tykkää mutta valitsee kilttikasvoiset hahmot.
Minä löydän satunnaisesti noista Lindexistä, H&Mstä ym kivoja vaatteita mutta harvoin. Benettonilra löytyi noin 4v asti.13
Ja tästä tulee heti mieleen: legohahmojenkin pitää nykyään näyttää vihaista naamaa! Tätähän on oikein tutkittukin: legohahmot ovat saaneet enemmän ilmeitä, mutta suurin osa niistä on vihaisia. MIKSI?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se jämpti on nii ettei meijän mirolle tule päälle muuta ku pulttiauton takki ja siniset varkut! Oppiipahan olemaan mies eikä mikkihiiri kjeh räh! Meillä ei mittään hintuloita katella nii!
Tuo tuntuu vähän kärjistämiseltä, mutta pakko sen on varovaisesti sanoa: olen kanssasi samaa mieltä.
Ap
Ovatko teidän mielestänne pikkupojat söpöjä, vai kuuluuko söpöys vain pienille tytöille?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas mietin, että missä te käytte ostoksilla, kun ette löydä värikkäitä vaatteita. Meillä on monta poikaa ja olen kyllä löytänyt paljonki sekä kirkkaita, että hempeän värisiä vaatteita. Ostoksilla käyn H&M, KappAhl, Lindex, Stockmann.... sekä merkkiliikkeistä.
Mä en kyllä noista ole kauheasti hempeitä ja iloisen värisisiä vaatteita pojalle löytänyt (pl. Stocka, siellä en ole käynyt lastenvaateostoksilla). Voi tietenkin olla, että eri liikkeiden valikoimat poikkeavat paljon toisistaan, tai sitten meillä on eri käsitys hempeästä ja kirkkaasta värimaailmasta!
Ap
Ihan on vaaleanpunaista, keltaista, punaista ym. Mikä mielletään tyttöjen väreiksi. Stockmannista erityisesti tykkään, kun siellä on monipuolinen valikoima ja parhaimmat alemyynnit. Just eilen kävin ostamassa kesävaatteita ja tein hyviä löytöjä alennuksesta.
Mulla ainakin lähti värikkäät poikien vaatteet kirpparilla ekana käsistä. Oli mm. kirkkaankeltaista koirapaitaa ja turkoosia tähtihupparia. Samantien meni kaupaksi. Kotiin takaisin kannoin mm. sen tummansinisen tyrannosaurus rex paidan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä noista ole kauheasti hempeitä ja iloisen värisisiä vaatteita pojalle löytänyt (pl. Stocka, siellä en ole käynyt lastenvaateostoksilla). Voi tietenkin olla, että eri liikkeiden valikoimat poikkeavat paljon toisistaan, tai sitten meillä on eri käsitys hempeästä ja kirkkaasta värimaailmasta!
Ap
Ihan on vaaleanpunaista, keltaista, punaista ym. Mikä mielletään tyttöjen väreiksi. Stockmannista erityisesti tykkään, kun siellä on monipuolinen valikoima ja parhaimmat alemyynnit. Just eilen kävin ostamassa kesävaatteita ja tein hyviä löytöjä alennuksesta.
Ehkä sitten liikkeittäin on isot erot, nimittäin mä en löydä punaisia, keltaisia tai vaaleanpunaisia vaatteita pojalle Kappahlista, Lindexiltä tai Henkkamaukalta! Ostaisin kyllä.
Ap
Tiedän että makuja on monia, mutta oikein särähtää korvaan toi "haluan pukea hienoja ja kauniita vaatteita" ja "lapseni käytää nykyään vain merkkivaatteita kun lapsena käytti vain kauniita vaatteita"
Millä perusteella esim keltainen tai punainen on kauniimpi kuin sininen tai vihreä? Miksi muka kirkas sotkuinen eläinprintti on kauniimpi kuin yksivärinen?
Itse olen enemmän klassiseen taipuva ja esim mariini ja harmaan sävyt kuuluu lempiväreihin. Itse en ikinä ostaisi niitä marimekon muodottomia väripommeja. Tarkoittaako tämä muka että vaatteeni ei ole kauniita? Antaa kaikkien pukee mitä haluaa... Parempi aihe tällekkin keskustelulle olisi että harmi kun ei löydy värikkäitä vaatteita ja mistä niitä saa? Ei tarvi haukkua että kaikki pukee rumasti vain koska itse haluaa ostaa pojalle pinkin paidan eikä sitä löydy poikien osastolta... Vink vink voi sitä toisellekkin puolelle mennä jos tytöillä kerta kaikkea kivaa!
Kangaskaupat ovat täynnä kankaita ja netistäkin niitä saa helposti tilattua. Lastenvaatteita on helppo ja nopea ommella, minäkin tumpelo opin. Kun käyttää vähän viitseliäisyyttä, saa sellaisia vaatteita kuin haluaa. Eikä neulominenkaan ole mitään rakettitiedettä.
Itseäni harmittaa sama juttu. En suostu ostamaan pääkallo- tai spiderman-juttuja ollenkaan - paitsi ehkä sitten, jos ja kun poika itse niitä osaa pyytää. Itse olen tilannut pojalleni jonkin verran ihania, kirkkaanvärisiä vaatteita eBayn kautta Kiinasta. Maksavatkin vain pari euroa kappale. Viimeksi ostin keltaisen ja oranssin t-paidan, punaiset sortsit jne. Täällä jo mainitulla PoP:llahan on ihanan raikkaan värisiä vaatteita myös pojille, mutta ovat minun makuuni turhan hintavia. H&M:n vaatteet ovat taas niin 100% joko tyttöjen tai poikien, että väärälle osastolle ei melkein kannata eksyä ostoksille... Mangolla on muuten myös ihania vaatteita pojille, kannattaa tutustua. Tilasin itse juuri oranssia, keltaista, kirkkaanvihreää, violettia...
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että makuja on monia, mutta oikein särähtää korvaan toi "haluan pukea hienoja ja kauniita vaatteita" ja "lapseni käytää nykyään vain merkkivaatteita kun lapsena käytti vain kauniita vaatteita"
Millä perusteella esim keltainen tai punainen on kauniimpi kuin sininen tai vihreä? Miksi muka kirkas sotkuinen eläinprintti on kauniimpi kuin yksivärinen?
Itse olen enemmän klassiseen taipuva ja esim mariini ja harmaan sävyt kuuluu lempiväreihin. Itse en ikinä ostaisi niitä marimekon muodottomia väripommeja. Tarkoittaako tämä muka että vaatteeni ei ole kauniita? Antaa kaikkien pukee mitä haluaa... Parempi aihe tällekkin keskustelulle olisi että harmi kun ei löydy värikkäitä vaatteita ja mistä niitä saa? Ei tarvi haukkua että kaikki pukee rumasti vain koska itse haluaa ostaa pojalle pinkin paidan eikä sitä löydy poikien osastolta... Vink vink voi sitä toisellekkin puolelle mennä jos tytöillä kerta kaikkea kivaa!
Mun keskustelunaloitus ei niinkään koskenut sitä, että kaupoista ei löydy vaatetta, vaan sitä, miksi pojille näitä tiettyjä värejä ja kuvioita tarjotaan. Kun käyn lastenvaatekaupoissa, käyn yleensä sen tyttöjen puolen läpi myös, mutta sieltä löytyy ihan eri mallisia vaatteita kuin poikien puolelta. Puhvihihaa, rusettia, tunikaa ym. Jos löytyykin kiva kuosi, niin malli ei sitten passaa pojalle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kangaskaupat ovat täynnä kankaita ja netistäkin niitä saa helposti tilattua. Lastenvaatteita on helppo ja nopea ommella, minäkin tumpelo opin. Kun käyttää vähän viitseliäisyyttä, saa sellaisia vaatteita kuin haluaa. Eikä neulominenkaan ole mitään rakettitiedettä.
Sitten pitäisi vielä olla aikaa ommella ja joku paikka sille.
Ap
Kyllä Lindexistä ja h&mstä löytyy myös niitä pehmeämmän värisiä ja tyyppisiä vaatteita. Prismat ym kiertäisin kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Lindexistä ja h&mstä löytyy myös niitä pehmeämmän värisiä ja tyyppisiä vaatteita. Prismat ym kiertäisin kaukaa.
Ilmeisesti tämä on todella myymäläkohtaista. Yllättäen Prismoista ja Cittareista löytyy jopa enemmän kirkkaan värisiä vaatteita kuin noista. Mä kuitenkin ostan suurimman osan vaatteista netistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että tyttöjen puolen vaatteissa on lähes aina tyttömäisiä kukkia, perhosia tms. joita en pojalleni tarjoa, kun ei niistä tykkää. Eikä pinkistä. Tyttöjen puolella on ihania vaatteita tytöille, harvoin pojille.
Itse suosin lapsella iloisia vaatteita koska uskon sen vaikuttavan mielialaankin. Poika itse ei halua käyttää tummansinistä nättiä collegeaan koska siitä tulee aina niin surullinen mieli 😊 . Haluaa iloisia värejä.
Itse käytän hillitympiä värejä 😊
13
Vierailija kirjoitti:
Prismasta löytyy välillä kivoja esim. yksivärisiä paitoja perusväreissä. Nyt juuri löysin sieltä shortseja nätin värisinä. Plyysihousuja on välillä nättejä.
13
Ap