Puetaanko poikalapset tarkoituksella rumiksi?
Provosoiva otsikko, tiedän. Tämä on oikeastaan mun miehen pohdintaa. Asumme maalla, ja täällä poikien univormu on tummansini-harmaa-musta-vihreä. Näin yleensä ihan pienilläkin pojilla. Söpöt ja hempeät vaatteet on varattu vain tytöille. Tulee mieleen, onko tämän värikoodauksen tarkoituksena se, että pojat eivät ole söpöjä, vaan karskeja miehenalkuja? Mulla on kaksi poikaa, ja puen heidät iloisiin ja lapsellisiin vaatteisiin. Vanhempi on nyt viiden, ja olen miettinyt, aletaanko häntä kohta kiusata vääränlaisista vaatteista. Mun mielestä on jotenkin masentavaa, etteivät pojat "saa" olla söpöjä. Mitä mieltä olette? Mä pyydän nyt asiallisia vastauksia.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Pojille on vaikea löytää muita kuin noita mainitsemiasi värejä. Jostain Po.P:lta tai muista kalliista lastevaatekaupoista tietysti saa kirkkaita, iloisenvärisiä vaatteita pojillekin. Mutta jos haluaisi selvitä edullisemmin ja mennä H&M, Tarjoustalo, Prisma - tyyppisellä valikoimalla, usein värimaailma ja kuosit pojille ovat hyvin rajalliset. Oma poikani tykkää kovasti kirkkaanpunaisesta ja ostin hänelle tyttöjen puolelta punaiset sortsit.
Kyllä, ehkä kivojen ja söpöjen vaatteiden hankkiminen on hankalampaa (paitsi että olen huomannut, että esim. S-marketista saa aika värikkäitäkin vaatteita), mutta jostain syystä se tarjonta kuitenkin on mitä on. Musta tuntuu karrikoiden siltä, että poikien haluttaisiin olevan sellaisia örrinmörrinmöykkyjä ja tyttöjen ruusunnuppuja.
Ap
Olen aina pyrkinyt pukemaan poikani iloisesti ja värikkästi. Päiväkodin hoitajat ovat monesti ihastelleet, kun pojillakin on värikkäät vaatteet. Kaupoissa tosin on paljon niitä tylsiä vaatteita, joten ymmärrettävästi niitä myös lapsilla paljon käytetään. Synkät vaatteet ovat kyllä tahrojen suhteen käytännöllisemmät.
Maalta olemme mekin, enkä halua pukea lapsiani rumasti.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina pyrkinyt pukemaan poikani iloisesti ja värikkästi. Päiväkodin hoitajat ovat monesti ihastelleet, kun pojillakin on värikkäät vaatteet. Kaupoissa tosin on paljon niitä tylsiä vaatteita, joten ymmärrettävästi niitä myös lapsilla paljon käytetään. Synkät vaatteet ovat kyllä tahrojen suhteen käytännöllisemmät.
Maalta olemme mekin, enkä halua pukea lapsiani rumasti.
Sama juttu, monesti on tullut ihasteluja poikien vaatteista, vaikka en nyt kauheasti käytä aikaa vaatteiden miettimiseen tai ostamiseen. Olen vähän sellainen tyyppi, että ostan mieluummin vähän kuin paljon. Tosin joskus käy niinkin, että lapsia luullaan tytöiksi, kun heitä ei ole värikoodattu tummansinisellä. Mutta mua kiinnostais kuulla teidän pohdintoja siitä, miksi poikien värimaailma on niin ankea. Johtuuko se vain tarjonnasta (kaupat haluavat jostain syystä tarjota sellaista värimaailmaa), vai johtuuko tarjonta kysynnästä? Ja jos johtuu, miksi niin moni ei halua pukea poikalasta iloisiin väreihin tai söpöihin eläinkuoseihin? Halutaanko poikien ulkoasun viestivän jotain? Mitä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen univormu? Koulussako?
Mieluummin pohtisin kuin jankkaisin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen univormu? Koulussako?
Mieluummin pohtisin kuin jankkaisin.
Ap
Tarkentaisitko?
Poikani on nyt jo täysi-ikäinen, mutta puin hänet kauniisti ja värikkäästi aina. Hänellä ei myöskään koskaan ollut kesällä keskitysleiri- ja/tai pietarilainen katupoikalookia.
Siskoni teki hauskoja vaatteita, koska silloin ei ollut niin paljon valinnanvaraa. Vähän myöhemmin ostin lapselle esim. Legon t-paitoja ja collegeja alennusmyynneistä jne. (olin yh). En ostanut koskaan ainoatakaan pääkallospiderman-vaatetta.
Poikani on nykyään tarkka vaatteistaan. Ostaa merkkejä ja satsaa laatuun. Ja värit ovat tärkeitä :D
Jokainen vanhempi pukee lapsensa miten haluaa. Minä pidän vaatteista. Joku toinen taas satsaa muihin asioihin :)
Vierailija kirjoitti:
Poikani on nyt jo täysi-ikäinen, mutta puin hänet kauniisti ja värikkäästi aina. Hänellä ei myöskään koskaan ollut kesällä keskitysleiri- ja/tai pietarilainen katupoikalookia.
Siskoni teki hauskoja vaatteita, koska silloin ei ollut niin paljon valinnanvaraa. Vähän myöhemmin ostin lapselle esim. Legon t-paitoja ja collegeja alennusmyynneistä jne. (olin yh). En ostanut koskaan ainoatakaan pääkallospiderman-vaatetta.
Poikani on nykyään tarkka vaatteistaan. Ostaa merkkejä ja satsaa laatuun. Ja värit ovat tärkeitä :D
Jokainen vanhempi pukee lapsensa miten haluaa. Minä pidän vaatteista. Joku toinen taas satsaa muihin asioihin :)
Totta kai jokainen pukee lapsensa niin kuin haluaa (ainakin siihen asti, kunnes lapsi itse alkaa olla jotain mieltä asiasta). Mutta kertooko mielestäsi poikalasten vaatteiden vallitseva värimaailma jotain (piilevistä?) asenteista poikalapsia kohtaan, vai eikö lasten vaatteiden värimaailma liity mitenkään siihen, miten lapset nähdään ja millaisia ominaisuuksia heihin projisoidaan?
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ostanut koskaan ainoatakaan pääkallospiderman-vaatetta.
Vaikka haluan pukea lapseni kauniisti,niin silti kuuntelen myös lapsen mielipidettä ja siksi meillä on on myös monenlaisi hahmopaitoja ym. Mielestäni on väärin lasta kohtaan,ettei hän saa vaikka spiderman-paitaa, jos kovin sellaista haluaa! Toivottavasti tällainen äiti ostaa edes spiderman-yöpuvun lapselleen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostanut koskaan ainoatakaan pääkallospiderman-vaatetta.
Vaikka haluan pukea lapseni kauniisti,niin silti kuuntelen myös lapsen mielipidettä ja siksi meillä on on myös monenlaisi hahmopaitoja ym. Mielestäni on väärin lasta kohtaan,ettei hän saa vaikka spiderman-paitaa, jos kovin sellaista haluaa! Toivottavasti tällainen äiti ostaa edes spiderman-yöpuvun lapselleen...
Mä oon sun kanssasi kyllä samaa mieltä siitä, että lasta pitää myös kuunnella, vaikka äidin maku olisikin ihan toinen :) "Onneksi" mun poika tykkää myös niistä söpöistä eläinkuoseista ja kirkkaista väreistä, mutta kyllä hän sitten tykkää näistä supersankari- ym. jutuista. Yritän etsiä sellaisia vaatteita sitten, jotka olisivat kivan näköisiäkin.
Ap
Sitä puetaan, mitä kaupasta löytyy. Olen monasti ostanut tytöllemme poikien puolelta vihreitä ja sinisiä vaatteita, jos niissä on jotain muuta kuvaa kuin rekkaa tai jotain tappajaninjakilpikonnaa.
Saman olen huomannut kuin ap. Minä puen omani kauniisiin perusväreihin; kirkkaita värejä ja kauniita kuvia. Sellaisia vaatteita on vaikea löytää! Polarn och Pyret on ollut hyvä tähän asti, paljon olen myös ostanut ulkomailta. Nyt 134cm alkaa olla entistä vaikeampi löytää kauniita vaatteita. Tytöille on vaikka mitä.
Mutta edelleen siihen varsinaiseen kysymykseen: heijastaako teidän mielestänne tuo ankea värimaailma yhteiskunnan asenteita poikia kohtaan, asettaako se esim. vaatimuksia sille, mitä poikein pitäisi olla?
Ap
Mulla on poika ja tyttö. Tytölle on niin helppo löytää värikästä, lapsellista, hempeää, nättiä kamaa. Kävelit sitten kirpparille taikka paikalliseen henkkamaukkaan.
Pojalle taas... tarjolla on aina tummansinistä, myrkynvihreää, legoa, dinosaurusta, monsteriautoa, harmaata. Jumalaton työ löytää pojalle jotain kirkkaankeltaista, kirkkaanpunaista, raikasta turkoosia jne.. tykkään myös todella paljon lapsekkaista kuvioista, esim. niistä perus pöllö, kettu, pingviini jne printeistä ja kuvioista. Jonkun verran noita löytää Lindexiltä, mutta yleensä ne myydään aika äkkiä loppuun (no wonder..). Onhan sitten tietty Metsolaa, Poppia jne mutta ne vaatteet on monelle tavalliselle duunariperheelle vähän liian tyyriitä, kun vaatekertaa saa näin pienten kanssa muutenkin olla koko aikaa uusimassa.
Joskus jotain voi pojalle löytää sieltä tyttöjen osastolta, mutta pääosin niihin on sitten kaikkiin kuitenkin vedetty hihaan joku rusettiaplikointi tms. Toki voihan pojallakin teepparissa puhvihihat olla, mutta se ei sitten kuitenkaan ihan omaan makuun sekään istu.
Ja kyllä se varmasti on joku jämähtänyt asenne että pojilla muka pitää olla tummaa, taisteluaiheisia, örkkimörkkiä ja ties mitä. Ja ihmiset ostaa koska muutakaan ei ole tarjolla järkihintaan.
Ja edelliseen lisäten, poikavauvalle vielä löytyy kivasti nättiä vaatetta, mutta kun aletaan mennä yli sen kriittisen 92 cm koon ja siirrytään "isojen poikien" osastoon, niin yhä vaikeemmaksi käy lapsekkaiden, värillisten tai hempeiden vaatteiden löytäminen...
13 jatkaa
Yllätyksekseni olen huomannut, että näitä värikkäitä vaatteita on vaikea myydä eteenpäin, tai jos saa myytyä niin tytöille. Monet 3-6v poikien äidit ovat olleet sitä mieltä, ettei pojalle voi laittaa esim. oranssia, tumman lilaa, turkoosia, kirkkaankeltaista tai limen vihreää! Ja vaatteet ovat siis ihan neutraaleja yksivärisiä/ raidallisia/ pallollisia tms ilman kukkia ja perhosia.
Teoriani on se, että äitien mielestä pojat pitää pukea synkeisiin väreihin. Ja siitä johtuen tarjonta on hyvin suppeaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta edelleen siihen varsinaiseen kysymykseen: heijastaako teidän mielestänne tuo ankea värimaailma yhteiskunnan asenteita poikia kohtaan, asettaako se esim. vaatimuksia sille, mitä poikein pitäisi olla?
Ap
Minä olen tulkinnut asian niin että pelätään poikien näyttävän liikaa tytöltä ja poikaidentiteetin kärsivän. Pelätään pojasta tulevan tyttömäinen?
Minä taas mietin, että missä te käytte ostoksilla, kun ette löydä värikkäitä vaatteita. Meillä on monta poikaa ja olen kyllä löytänyt paljonki sekä kirkkaita, että hempeän värisiä vaatteita. Ostoksilla käyn H&M, KappAhl, Lindex, Stockmann.... sekä merkkiliikkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä olen tulkinnut asian niin että pelätään poikien näyttävän liikaa tytöltä ja poikaidentiteetin kärsivän. Pelätään pojasta tulevan tyttömäinen?
Sitä se varmasti on. Musta tuntuu ahdistavalta, että jo pienen pojan pitäisi ilmentää jotain "karskeja" ja "miehekkäitä" ominaisuuksia. Mun vanhempi poika varsinkin on sellainen herkkis (ja myös ulkonäöltään söpö), ja pelkään, että häntä aletaan kiusaamaan luonteensa takia. Ahdistaa oikein, mun tulee mieleen, että pitäisikö kasvatuksessa painottaa jotain "miehekkäitä" juttuja, jotta lapsi sopisi paremmin joukkoon.
Ap
Pojille on vaikea löytää muita kuin noita mainitsemiasi värejä. Jostain Po.P:lta tai muista kalliista lastevaatekaupoista tietysti saa kirkkaita, iloisenvärisiä vaatteita pojillekin. Mutta jos haluaisi selvitä edullisemmin ja mennä H&M, Tarjoustalo, Prisma - tyyppisellä valikoimalla, usein värimaailma ja kuosit pojille ovat hyvin rajalliset. Oma poikani tykkää kovasti kirkkaanpunaisesta ja ostin hänelle tyttöjen puolelta punaiset sortsit.