Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pitää ajaa ylinopeutta?

Vierailija
23.06.2016 |

Tätä aina mietin tien päällä. Mä laitan vakionopeudensäätimen päälle ja ajelen sillä. Jos joku ajelee edelläni pikkuisen hitaammin, voin hidastaa omaa vauhtiani. Vasta sitten, jos edellä ajava ajaa merkittävästi nopeusrajoitusta hitaammin, ohitan. Ohituksessa on aina riskinsä.

Kommentit (147)

Vierailija
1/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska valvontaa ei ole juuri lainkaan.

Vierailija
2/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska valvontaa ei ole juuri lainkaan.

Onko se sitten mukavaa ajaa toisten puskurissa kiinni ja ohitella raivoisasti? Ei ole kauaa siitä, kun meinasi tulla nokkakolari erään teiden sankarin kanssa, joka ei malttanut odottaa, että näkyvyyttä olisi tarpeeksi.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska valvontaa ei ole juuri lainkaan.

Mutta miksi sä HALUAT ajaa ylinopeutta? Mä en aja koskaan, vaikkei olisi minkäänlaista valvontaa. Ei ole koskaan niin kiire, enkä pidä edes kovasta vauhdista.

Vierailija
4/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää ajaa alinopeutta?

Ihmisillä on erilaisia syitä ajaa alinopeutta. Esim. se, että tuntee, ettei hallitse ajoneuvoaan, jos ajaa sillä liian kovaa. Esim. meidän vanha auto oli sen verran epävakaa, ettei sillä useinkaan talvella voinut ajella ihan täyttä nopeutta mutkaisilla ja jäisillä teillä. "Alinopeuden" ajaminen on ihan sallittua, toisin kuin ylinopeuden. Liikenteessä liikkuu eritasoisia kuskeja, se ei ole mikään itsensätoteuspaikka. Ja huom. mä olen motoristi, eli ajelen paljon myös huvikseni.

Ap

Vierailija
5/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon havainnut sen hyödyttömäksi. Omaksi iloksi kai sitä voi ajaa ylinopeutta, mutta en juuri koskaan ole perillä sen nopeammin.

Vierailija
6/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan yli kaiken liikenteessä perässä kiinni ajavia, vaikka itse ajaisin JO pientä ylinopeutta. Tekisi joskus vetää liinat lukkoon ihan tahallani, siinähän olisi sitten! Mutta liikaa riskejä.

Turvaväli on opetettu autokoulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti heillä on kiire odottamaan liikennevaloihin. 20km työmatkani aikana näen lähes päivittäin näitä liikenteen kuumakalleja, jotka ohittelevat moottoritiellä porukkaa oikealta ja vasemmalta, takapuskuri toisten keulaa hipoen. Itse ajan nopeusrajoitusten mukaan ja siellä nämä kuumakallet ovat aina punaisissa valoissa, kun itse saavun sen minuutin-pari myöhemmin. Monesti vielä minun perääni ehtii se 80km/h körötellyt peräkärryn vetäjä, jonka minäkin ohitin.

Vierailija
8/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon havainnut sen hyödyttömäksi. Omaksi iloksi kai sitä voi ajaa ylinopeutta, mutta en juuri koskaan ole perillä sen nopeammin.

Mä ajelen paljon vanhempieni luo 50 km päähän. Siinä kyllä käy monesti niin, että mut ohittanut auto onkin sitten suunnilleen samaan aikaan samassa risteyksessä, josta käännyn vanhemmilleni.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää ajaa alinopeutta?

Minä olen nähnyt vain liikennemerkkejä, jotka osoittavat suurimman sallitun nopeuden. Missä on merkkejä, jotka osoittavat alimman sallitun nopeuden?

Vierailija
10/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon havainnut sen hyödyttömäksi. Omaksi iloksi kai sitä voi ajaa ylinopeutta, mutta en juuri koskaan ole perillä sen nopeammin.

Mä ajelen paljon vanhempieni luo 50 km päähän. Siinä kyllä käy monesti niin, että mut ohittanut auto onkin sitten suunnilleen samaan aikaan samassa risteyksessä, josta käännyn vanhemmilleni.

Ap

Kyllä ap on teiden ritari ja mahtihallitsija. Oletko miettinyt että sinut ohittaneet eivät ehkä olisi valoissa jumissa ellet olisi hidastanut heidän matkantekoaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on turvaväli? Voiko sitä syödä?

Tälle ei edes kannata nauraa, koska niin moni ihminen ei ihan oikeasti tiedä turvavälistä mitään.

Ap

Vierailija
12/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon havainnut sen hyödyttömäksi. Omaksi iloksi kai sitä voi ajaa ylinopeutta, mutta en juuri koskaan ole perillä sen nopeammin.

Mä ajelen paljon vanhempieni luo 50 km päähän. Siinä kyllä käy monesti niin, että mut ohittanut auto onkin sitten suunnilleen samaan aikaan samassa risteyksessä, josta käännyn vanhemmilleni.

Ap

Kyllä ap on teiden ritari ja mahtihallitsija. Oletko miettinyt että sinut ohittaneet eivät ehkä olisi valoissa jumissa ellet olisi hidastanut heidän matkantekoaan?

Ei, vaan mä osaan ottaa rauhallisesti liikenteessä. Mulla ei ole sisäistä pakkoa ohitella, koska ymmärrän ohittamisen vaarat. Se, että ajaa nopeusrajoituksen mukaan, ei ole kenenkään matkanteon hidastamista. Vähän elämänhallintaa, jos ehtiminen on sekunneista kiinni.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pakko, siis aivan PAKKO, pitää se mittarin neula siinä 100 ja 104 km/h:n välissä. Muuten voisi vaikka hermotkin levähtää. Mutta olen Soumi-Mies enkä tahdo sellaista, sillä olen Herrrrrrmo-Hemppa ja tahdon olla aina kireä ja livin' on the edge!

Vierailija
14/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liikenteen sujuvuuden kannalta ajan mielummin esim. 66 km tunnissa, kuin 55 km tunnissa, jos on 60 rajoitus. Jos ajaa pikkuisen yli rajoitusten, ei takana olevalle tule niin suurta houkutusta lähteä ohittamaan ja vältytään monilta vaaratilanteilta. Jos koko letka ajaa pientä alinopeutta, en yleensä ohittele, paitsi moottoritiellä. Siitä ei kuitenkaan ole mitään hyötyä - ainakaan ajallisesti. Monesti on kuitenkin mukavampi ajaa, kun ei tarvitse seurata edessä ajavan nopeuksia ja sitä turvaväliä. Eli reippaasti ohi ja sitten ajellaan omaan tahtiin. Ruuhkassa mennään toki muiden mukana, oltiin sitten moottoritiellä tai taajamassa.

Mikään ei ole niin raivostuttavaa, kuin reilusti alinopeutta ajava kuski. Moottoritiellä se on oikeasti vaarallistakin. Jos taidot ei riitä ajamaan nopeusrajoitusten mukaisesti, silloin kannattaa siirtyä pienemmälle tielle.

Turvallista juhannusautoilua kaikille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro ap, teiden ritari, miksi alinopeutta ajaville ihmisille tulee aivan helvetillinen kiire ohituskaistan kohdalla? Silloin mennään eikä meinata ja vielä ylinopeutta ettei kukaan pääse ohitse, kun ohituskaista loppuu palataan tuhtiin alinopeuteen. Onko se sitä tilanteen mukaan ajamista?

Mikä on teiden ritari? Onko normaalisti ja liikennesääntöjä noudattava kuski mielestäsi "teiden ritari"? Miksi? Ja miksi kuvittelet, että mä tiedän, mistä jonkun kuskin kummallinen ohituskaistakäyttäytyminen johtuu?

Ap

Vierailija
16/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan liikenteen sujuvuuden kannalta ajan mielummin esim. 66 km tunnissa, kuin 55 km tunnissa, jos on 60 rajoitus. Jos ajaa pikkuisen yli rajoitusten, ei takana olevalle tule niin suurta houkutusta lähteä ohittamaan ja vältytään monilta vaaratilanteilta. Jos koko letka ajaa pientä alinopeutta, en yleensä ohittele, paitsi moottoritiellä. Siitä ei kuitenkaan ole mitään hyötyä - ainakaan ajallisesti. Monesti on kuitenkin mukavampi ajaa, kun ei tarvitse seurata edessä ajavan nopeuksia ja sitä turvaväliä. Eli reippaasti ohi ja sitten ajellaan omaan tahtiin. Ruuhkassa mennään toki muiden mukana, oltiin sitten moottoritiellä tai taajamassa.

Mikään ei ole niin raivostuttavaa, kuin reilusti alinopeutta ajava kuski. Moottoritiellä se on oikeasti vaarallistakin. Jos taidot ei riitä ajamaan nopeusrajoitusten mukaisesti, silloin kannattaa siirtyä pienemmälle tielle.

Turvallista juhannusautoilua kaikille!

Ensinnäkin, moottoritiellä ajaa ajoneuvoryhmiä, joita koskee sielläkin 80 km/h rajoitus. Sitä on täysin sallittua ajaa moottoritiellä. Tiet ovat olemassa sitä varten, että niitä siirrytään paikasta toiseen, eikä todellakaan kaikki moottoritieosuudet ole ohitettavissa pienempiä teitä. Liikenteessä pitää olla valppaana ja ottaa huomioon se, että liikenteessä liikkuu erilaisia tienkäyttäjiä.

Ap

Vierailija
17/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo se, että käyttää termiä alinopeus, kertoo asenteesta paljon. Ymmärtäkää nyt, että se on ihan ok ajaa satasen alueella esim. 95 kmh mittarin mukaan. Ei voi olla niin kiire, että pitää ohi väkisin päästä.

Vierailija
18/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro ap, teiden ritari, miksi alinopeutta ajaville ihmisille tulee aivan helvetillinen kiire ohituskaistan kohdalla? Silloin mennään eikä meinata ja vielä ylinopeutta ettei kukaan pääse ohitse, kun ohituskaista loppuu palataan tuhtiin alinopeuteen. Onko se sitä tilanteen mukaan ajamista?

Mikä on teiden ritari? Onko normaalisti ja liikennesääntöjä noudattava kuski mielestäsi "teiden ritari"? Miksi? Ja miksi kuvittelet, että mä tiedän, mistä jonkun kuskin kummallinen ohituskaistakäyttäytyminen johtuu?

Ap

En minäkään ole tuollaista kysyjän kertomaa ilmiötä huomannut. Hän ei osaa ohittaa. Ei jätä yhtään kiihdytysvaraa, vaan lähtee suoraan tappituntumalta ohittamaan ja ihmettelee kun ei kosla kiihdy. Ottaisi kunnolla vauhtia, tai ostaisi kunnon auton.

Vierailija
19/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro ap, teiden ritari, miksi alinopeutta ajaville ihmisille tulee aivan helvetillinen kiire ohituskaistan kohdalla? Silloin mennään eikä meinata ja vielä ylinopeutta ettei kukaan pääse ohitse, kun ohituskaista loppuu palataan tuhtiin alinopeuteen. Onko se sitä tilanteen mukaan ajamista?

Mikä on teiden ritari? Onko normaalisti ja liikennesääntöjä noudattava kuski mielestäsi "teiden ritari"? Miksi? Ja miksi kuvittelet, että mä tiedän, mistä jonkun kuskin kummallinen ohituskaistakäyttäytyminen johtuu?

Ap

En minäkään ole tuollaista kysyjän kertomaa ilmiötä huomannut. Hän ei osaa ohittaa. Ei jätä yhtään kiihdytysvaraa, vaan lähtee suoraan tappituntumalta ohittamaan ja ihmettelee kun ei kosla kiihdy. Ottaisi kunnolla vauhtia, tai ostaisi kunnon auton.

Näin voi tietenkin olla.

Ap

Vierailija
20/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan liikenteen sujuvuuden kannalta ajan mielummin esim. 66 km tunnissa, kuin 55 km tunnissa, jos on 60 rajoitus. Jos ajaa pikkuisen yli rajoitusten, ei takana olevalle tule niin suurta houkutusta lähteä ohittamaan ja vältytään monilta vaaratilanteilta. Jos koko letka ajaa pientä alinopeutta, en yleensä ohittele, paitsi moottoritiellä. Siitä ei kuitenkaan ole mitään hyötyä - ainakaan ajallisesti. Monesti on kuitenkin mukavampi ajaa, kun ei tarvitse seurata edessä ajavan nopeuksia ja sitä turvaväliä. Eli reippaasti ohi ja sitten ajellaan omaan tahtiin. Ruuhkassa mennään toki muiden mukana, oltiin sitten moottoritiellä tai taajamassa.

Mikään ei ole niin raivostuttavaa, kuin reilusti alinopeutta ajava kuski. Moottoritiellä se on oikeasti vaarallistakin. Jos taidot ei riitä ajamaan nopeusrajoitusten mukaisesti, silloin kannattaa siirtyä pienemmälle tielle.

Turvallista juhannusautoilua kaikille!

Autoilu ei ole luonnevikaisten raivostuvien laji. Mitäpä jos kulkisit julkisilla, ettei elinkaari saavuta päätöspistettä turhan varhain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi