Mitä sanontaa et tajua?
Kommentit (658)
Vierailija kirjoitti:
Tämä lanka on autistisin hetkeen näkemistäni.
Väärinymmärretyin sanonta ikinä:
Viina on viisasten juoma.
Tarkoittaa, että viina on tarkoitettu vain viisaiden juotavaksi, koska he osaavat juoda sitä oikein (ts. ei humalaan asti).
Minä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, kun sanotaan että "älä nuolaise ennenkuin tipahtaa".
Siis mitenkä niin? Miksi ei kannattaisi just nuolaista ENNENkuin tipahtaa? ettei sitten tipaha vaikka kuolatippa lattialle? :D
Vierailija kirjoitti:
Kenen lauluja laulat sen leipää syöt?
Parempi pyy pivossa kun kymmenen laudalla?
Sulla on menny sanonta sekaisin. Se menee kenen leipää syöt sen lauluja laulat. Eli se joka sun menot maksaa sen sääntöjä tottelet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskooko paavi metsään?
Tähän on vain variaatio "paskooko karhu metsään" -sanonnasta, joka tarkoittaa suunnilleen samaa kuin "totta vitussa".
Tuo sanonta on englanniksi "does pope pray", joka mielestäni on ymmärrettävämpi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, kun sanotaan että "älä nuolaise ennenkuin tipahtaa".
Siis mitenkä niin? Miksi ei kannattaisi just nuolaista ENNENkuin tipahtaa? ettei sitten tipaha vaikka kuolatippa lattialle? :D
Mä yhdistän tuon jotenkin omenaan. Että omena tipahtaa kun se on kypsä ja silloin sen on parhaimmillaan. Eli ei kannata ennen aikojaan ratketa johonkin, kun odottamalla kärsivällisesti saa paremman.
Mutta niin no, toisaalta tuo sanonta kai tarkoittaa enemmänkin sen tyyppistä, että ei pidä esim. juhlia voittoa ennen kuin se voitto on tullut. Silloin on vaikeampi keksiä mitä ei saa nuolaista ennen kuin se tipahtaa :D
Kehitys kehittyy. Miksi juuri kehitys kehittyy, kun yleensä käytetään tilanteessa, jossa asiat kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Ei näitä kannata miettiä liian kirjaimellisesti, jää vain merkitys tajuamatta.
Älä nuolaise ennen kuin tipahtaa [= älä iloitse ennenaikaisesti, älä pidä varmana epävarmaa]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkomahooli! Tajuan että ongelmallisen suhteen etyylialkoholiin(liuotin/desinfiointiaine) omaavat käyttävät tuota lellittelynimenä huumausaineestaan. Sitä en tajua miksi he niin tekevät? Aivan ***tun typerän kuuloista! Vähän kuin lässyttäisivät pulloilleen kuten lapsille ja koirille lässytetään.
Juopot ja/tai WT:t käyttää pelkästään tota. Ei kuulosta niin pahalta ja koittavat vähätellä vaarallisuutta. Tosi rasittava kyllä ja tekohauska.
Aivan, se on eufemismi. Itse inhoan kaikkia eufemismeja, mutta käytän joitain tietyissä tilanteissa, kun tiedän, että muuten aiheuttaisin pahaa mieltä tai skandaalin tms.
"Harva se päivä" on mullekin mysteeri. Sekä se, miksi jotkut sanovat "harvasen päivä"...
"Ei mennyt niin kuin Drumsöössä", en ymmärrä yhtään. Onko kaikki Lauttasaarelaiset muka niin hienoja ihmisiä, että tekevät kaiken oikein?
Vierailija kirjoitti:
Naisen euro on 80 senttiä. Jokaisessa työpaikassa on samat palkat. Ja Suomessa naiset tekee 75 % miesten työtunneista ja he saavat palkkatuloja 75 % miesten palkkatuloista Verohallinnon nettisivujen mukaan. Naisen euro tuntipalkassa on 100 senttiä. Miksi naisen euro on muka 80 senttiä?
Aivan. Väite on täyttä potaskaa, mutta elää edelleen varsinkin feministien retoriikassa. Kertoo lähinnä ihmisen vajavaisesta käsityskyvystä, joka tuota viljelee.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehkä vähän nolo, mutta "toimii kuin junan vessa". Toimiiko junan vessat? En tiedä. En ole koskaan ollut junassa. Eikö kaikki liikkuvan välineen vessat ole enemmän tai vähemmän hirveitä? Jos se on vain reikä lattiassa niin silloinhan ne paskat on raiteilla, onko se sitten hyvä vai huono?
Jos siinä on vain reikä lattiassa niin se toimii aina eikä voi mennä epäkuntoon, ts. toimii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa, että viina on tarkoitettu vain viisaiden juotavaksi, koska he osaavat juoda sitä oikein (ts. ei humalaan asti).
Niinhän tuossa kirjoitinkin, väärin ymmäretyin sanonta, jota kuulee yleensä elämänkoululaisten suusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä yhdistän tuon jotenkin omenaan. Että omena tipahtaa kun se on kypsä ja silloin sen on parhaimmillaan. Eli ei kannata ennen aikojaan ratketa johonkin, kun odottamalla kärsivällisesti saa paremman.
Mutta niin no, toisaalta tuo sanonta kai tarkoittaa enemmänkin sen tyyppistä, että ei pidä esim. juhlia voittoa ennen kuin se voitto on tullut. Silloin on vaikeampi keksiä mitä ei saa nuolaista ennen kuin se tipahtaa :D
Ja joskus pitää nuolasta, että tipahtaa.
Vierailija kirjoitti:
"Ei mennyt niin kuin Drumsöössä", en ymmärrä yhtään. Onko kaikki Lauttasaarelaiset muka niin hienoja ihmisiä, että tekevät kaiken oikein?
*strömsö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.
Käännösvirhe faabelista.
Kettu ja viinirypäleet
Kettu tavoitteli nälkäisenä korkealta viiniköynnöksestä rypäleterttua. Se hyppi niin ylös kuin pystyi, muttei ylettynyt. Lopulta repo poistui viinitarhasta pettyneenä ja tuhahti:
– Ne ovat vielä raakoja. En minä niistä välitä.
Dissata jotakin, jota ei oikeasti voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa sanotaan selkeästi että "mitä et tajua", ei "väärinymmärretyt". Taidat itse olla autisti.
Näe metsä puilta... Ei ole metsää ilman puita!
Se reikä lattiassa toimii, niin kuin sen on suunniteltu toimivan. Aika vähän toimintahäiriöitä, luulisin.