Tein opiskeluaikoina ravintola-alan töitä. Vieläköhän tuolla työkokemuksella saisi alan töitä?
Opiskelin aivan eri alaa, mutta tein kuitenkin eri ravintoloissa pääasiassa tarjoilijan töitä. Suoritin tuolloin hygienia- ja anniskelupassin. Alan koulutusta minulla ei siis ole. Tästä on tosin jo useita vuosia aikaa. Koska nykyisellä tutkinnolla en löydä töitä, mietinkin olisiko aivan mahdoton ajatus saada ravintola-alalta töitä. Työajat toki painottuvat iltaan ja ovat osa-aikaisia, mutta olisi sentään jotain. Onko kellään tuoreita kokemuksia ravintola-alan työllisyystilanteesta? Avoimia työpaikkoja löytyi kuitenkin jonkin verran.
Kommentit (23)
Pk seufdulla keikkaa varmaan
Hae isoille ketjuille js lsivayhtiöille
Helsingissä on pulaa, joten ehkä voisi löytyä.
Oletko yksi ja sama kirjoittaja, joka ei osaa muodostaa sujuvia lauseita? Aina otsikossa tuo "olen nainen", "tein töitä", "olin nukkumassa" ja sitten lause jatkuu. Opettele tekemään sujuvia lauseita tyyliin: "Mahtaakohan opiskeluaikoina ravintola-alan töitä tehnyt saada töitä kyseisellä kokemuksella?"
Toinen vaihtoehto: Saisinkohan töitä ravintola-alalta, kun olen tehnyt kyseisiä hommia opiskeluaikoina?
Tietääkö kukaan, saako ravintola-alalta helposti töitä vähäisellä kokemuksella, tyyliin opiskeluaikojen keikkatyöt (tai mikä työmuoto onkaan ollut)?
Tai sama ilman "tietääkö kukaan"ta, koska aivan varmasti monikin tietää.
suklaaherkku kirjoitti:
Oletko yksi ja sama kirjoittaja, joka ei osaa muodostaa sujuvia lauseita? Aina otsikossa tuo "olen nainen", "tein töitä", "olin nukkumassa" ja sitten lause jatkuu. Opettele tekemään sujuvia lauseita tyyliin: "Mahtaakohan opiskeluaikoina ravintola-alan töitä tehnyt saada töitä kyseisellä kokemuksella?"
En. Ilmeisesti tällä palstalla on lisäkseni muitakin, jotka eivät osaa kirjoittaa sujuvasti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin aivan eri alaa, mutta tein kuitenkin eri ravintoloissa pääasiassa tarjoilijan töitä. Suoritin tuolloin myös hygienia- ja anniskelupassit. (Ovat kaksi erillistä "passia", ei yhden yksittäisen "passin" nimitys, korjatkaa jos olen maagisesti väärässä tässä asiassa.) Alan koulutusta minulla ei ole, ja tästäkin on jo useita vuosia aikaa.
Mietinkin, että koska nykyisellä tutkinnolla en löydä työtä, olisiko aivan mahdoton ajatus saada sitä ravintola-alalta. Työajat toki painottuvat iltaan ja ovat osa-aikaisia, mutta olisi sentään jotain. Onko kellään tuoreita kokemuksia ravintola-alan työllisyystilanteesta? Avoimia työpaikkoja löytyi kuitenkin jonkin verran.
Korjattu sujuvaksi.
Vierailija kirjoitti:
suklaaherkku kirjoitti:
En. Ilmeisesti tällä palstalla on lisäkseni muitakin, jotka eivät osaa kirjoittaa sujuvasti.
ap
Huomaan. Tällaista tekstiä on todella rasittavaa lukea. Kaikki on vain eroteltu omiksi erillisiksi lauseiksi. Kuten tässäkin. Sujuva teksti ei ole magiaa.
Tarkoitin siis, että tiedän hygienia- ja anniskelupassien olevan kaksi erillistä asiaa, pointti oli tuo "t" lopussa.
suklaaherkku kirjoitti:
Tarkoitin siis, että tiedän hygienia- ja anniskelupassien olevan kaksi erillistä asiaa, pointti oli tuo "t" lopussa.
Pitäisikö sunkin hankkia työpaikka? Saisit purettua tuon energian johonkin tuottavampaan toimintaan.
suklaaherkku kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä tekstialan ammattilaisena todeta, ettei tuo sinun versiosi ole esimerkkilauseeksi mitenkään erityisen sujuva. Vältä virastokieltä kuten "kyseisellä"! Toinen vaihtoehtosi on parempi, muttei mitenkään ratkaisevasti parempi kuin alkuperäinen. Ei kaiken informaation yhteen virkkeeseen lausevastikkeineen tunkeminen ole mitenkään itseisarvo verrattuna pariin lauseeseen jakamiseen.
Itse kysymykseen vastauksena: nollasopimuksella, määräaikaista ainakin. Riippuu varmasti paikkakunnasta. Kaikissa ei paikoissa ei tarvitse edes olla hygieniapassia ennen töiden aloittamista, riittää kun sen hankkii kolmen kuukauden kuluessa töiden alkamisesta.
Vierailija kirjoitti:
suklaaherkku kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä tekstialan ammattilaisena todeta, ettei tuo sinun versiosi ole esimerkkilauseeksi mitenkään erityisen sujuva. Vältä virastokieltä kuten "kyseisellä"! Toinen vaihtoehtosi on parempi, muttei mitenkään ratkaisevasti parempi kuin alkuperäinen. Ei kaiken informaation yhteen virkkeeseen lausevastikkeineen tunkeminen ole mitenkään itseisarvo verrattuna pariin lauseeseen jakamiseen.
Itse kysymykseen vastauksena: nollasopimuksella, määräaikaista ainakin. Riippuu varmasti paikkakunnasta. Kaikissa ei paikoissa ei tarvitse edes olla hygieniapassia ennen töiden aloittamista, riittää kun sen hankkii kolmen kuukauden kuluessa töiden alkamisesta.
Johan siellä yritettiin päteä termeillä😁 tiedän kyllä lauseenvastikkeet sun muut. Sana kyseisellä on aivan normaali, se tekee lauseesta sujuvamman. Minun tarkoituksenani ei ollut tehdä kieliopillisesti prikulleen täydellisiä lauseita, olemmehan palstalla. Silti täälläkin voi edes yrittää kirjoittaa suht sujuvasti, jotta tekstiä jaksaa edes yrittää lukea.
Sille joka vittuili töihin menosta: mistäs hitosta se sinä tiedät, olenko töissä vai en?😁
suklaaherkku kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suklaaherkku kirjoitti:
Johan siellä yritettiin päteä termeillä😁 tiedän kyllä lauseenvastikkeet sun muut. Sana kyseisellä on aivan normaali, se tekee lauseesta sujuvamman. Minun tarkoituksenani ei ollut tehdä kieliopillisesti prikulleen täydellisiä lauseita, olemmehan palstalla. Silti täälläkin voi edes yrittää kirjoittaa suht sujuvasti, jotta tekstiä jaksaa edes yrittää lukea.
Sille joka vittuili töihin menosta: mistäs hitosta se sinä tiedät, olenko töissä vai en?😁
Ei tiedetäkään, että oletkö työelämässä, mutta lääkkeet on nyt kyllä jääneet ottamatta!
Vierailija kirjoitti:
suklaaherkku kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suklaaherkku kirjoitti:
Ei tiedetäkään, että oletkö työelämässä, mutta lääkkeet on nyt kyllä jääneet ottamatta!
Ei kai yksikään työssäkäyvä ihminen jaksa ottaa noin paljon kierroksia jostain av-palstan aloituksesta! :D
Olen äikän ope ja suunnattomasti sylettää nämä oikeinkirjoitusneuvojat! Ei jaksa lukea metatekstiä, tekstiä tekstistä. Aloitus oli ihan hyvä, kiinnostavasta aiheesta ja siitä sai selvää. Vastatkaa siis siihen. Ei ole tullut mieleenkään neuvoa kirjoittamisessa näillä palstoilla - ennen tätä. Lopettakaa neuvonta, jos olette amatöörejä. Ammattilaisten neuvoja saanemme odotella...
Aloittajalle: kokeile hakea töitä ravintola-alalta. Asenne on ehkä koulutusta tärkeämpää. Ja ei, en halveksi ravintola-alan koulutusta.
Kokopäivätyötä, tai edes 30 h/viikko -sopimuksia on nykyään vaikea saada, mutta nollasopimuksella saa suht. helposti muutaman työvuoron viikossa. Varsinkin nyt kesällä, kun terassit on auki ja on paljon erilaisia festareita ja urheilutapahtumia, on tarvetta työvoimasta. Toinen aika, jolloin on kiire, on sitten pikkujouluaika lokakuusta jouluun. Helpointa on mennä esim. johonkin vuokratyöfirmaan, josta sitten saatetaan soittaa hyvinkin lyhyellä varoitusajalla töihin ympäri kaupunkia.