Koululaiset mökillä isovanhempien kanssa ja puhelimet takavarikoitu... mitä mieltä raati?
Alakouluikäiset lapset ovat ensimmäistä kertaa ilman omia vanhempia isovanhempien mökillä useamman päivän. Sovimme ennen lähtöä lasten kanssa, että he laittavat iltaisin viestin, miten päivä on mennyt. Viestejä ei ole kuulunut, he eivät vastaa mun viesteihin, ja kun yritin soittaa, puhelimet ovat pois päältä. Kun soitin isovanhemmille, joilta myöskään ei ole tullut mitään viestiä, kävi ilmi, että lasten puhelimet on takavarikoitu. Voiko isovanhempi tehdä näin? Lähdenkö hakemaan lapset kotiin? Ei ole ensimmäinen kerta, kun isovanhemmat toimivat täysin omavaltaisesti ja kysymättä asioista mitään meiltä vanhemmilta etukäteen. Toisella lapsella on läääkitystä vaativa perussairaus, sen takia on tärkeää, että mökiltä on toimiva yhteys ja mahdollisuus soittaa apua. Mitä mieltä on av-raati?
Kommentit (262)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat hakevat tuolla teolla valtaa ja mitätöivät vanhempia lasten silmien edessä.
Tämä. Tämä yksistään on jo todella haitallista. Lapsille tulee turvaton olo, jos säännöt on ihan eri kuin kotona. Plus mitä muuta ne siellä keksii sitten, kävellä ap:n antamien sairaudenhoito-ohjeidenkin yli?
Päin vastoin: lapsille tekee hyvää nähdä että eri kodeissa eletään eri säännöillä (ovat varmaan jo asian tajunneet kavereilla käydessään, jos tämä kännykkä-äiti on kaverivierailut sallinut) ja myös harjoitella sopeutumista ilman että äiti mitätöi lapsen oman järjenkäytön jatkuvalla helikopteroinnilla. Miten voi olla näin avutonta mammaporukkaa? Ei ihme että näitä nykyisiä aikuistuvia teinityttöjä kutsutaan lumihiutaletytöiksi, koska he kokevat henkisen romahduksen kuullessaan omista uskomuksistaan poikkeavan mielipiteen.
Jatkuvaksi helikopteroinniksiko kutsut sitä, että sovitaan, että laitetaan kerran päivässä viesti kotoa poissaollessa? :D Täyttä sontaa tuokin tähän liittyen, että lapsille tekee hyvää nähdä että eri kodeissa eletään eri säännöillä - isovanhemmat saavat pitää puhelimensa ja lapset eivät saa edes viestiä laittaa kotiinsa - tosiaan eri säännöt vallan hakijalla ja alistetulla. Taidat itse olla hirmumutsi.
'Vallan hakija ja alistettu'. Sinulla on jotakin traumoja tai olet draamaa kaipaava teini. Ei tuollainen kuulu aikuisten keskusteluun.
Eikö miellyttänyt aikuisen puhe? Oliko omista uskomuksistasi poikkeava mielipide?
No, totta puhuen oli. Eikö se käynyt kommentistani ilmi? Aikuisen ja huollettavana olevan lapsen suhde ei lähtökohtaisesti ole vallan hakijan ja alistetun suhde. Jos ensimmäinen asia joka lasten kasvatuksesta tulee mieleen on alistaminen, edelleenkin aistin traumoja tai teinidraamaa.
Vai että oikein ensimmäinen mieleentuleva asia lasten kasvatuksesta. :D Taidat olla melkoinen pätijämummi. Aistisi on pielessä, mutta huutele vaan.
Kirjoitustyylistäsikin tulee mieleen teinimölinä. Aikuinen ihminen osaisi hieman avata ajatuksiaan, koska kyllähän niitä ajatuksia varmaankin on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan asia edes ihan noin mustavalkoinen kuin ap sen näkee? Ei lasten puhelimia välttämättä ole kokonaan takavarikoitu. Voihan olla että on sovittu että esim. illalla voivat olla jonkin aikaa puhelimella, mutta lapset käyttävät sen ajan esim pelaamiseen tai kavereille viestittelyyn, eivätkä äidille soittamiseen. Omien lasten kohdalla oon huomannut että kun ovat leirillä/kaverilla/mummolassa niin mukavaa tekemistä on niin paljon ettei kotiin muisteta ilmoitella. Kysyin joskus leirin jälkeen miksei moneen päivään kuulunut mitään, niin ei kuulemma ollut tullut edes mieleen viestitellä kotiin. Silloin on yleensä kaikki hyvin kun ei kuulu mitään :)
Whatsapp-viesti on lähetetty maanantaiaamuna, eikä ole vieläkään mennyt läpi. Puhelin ei siis sen jälkeen ole ollut päällä. -ap
Voi akut ovat tyhjät... lapsillasi on kivaa ja paljon tekemistä, etteivät muista kännykkänsä olemassa oloa, saati äitiä.
Niin kesäisen kaunis ja lämmin päivä, jolloin elämästä voi nauttia ja iloita ja välissä vaikka narrata kaloja, kun kännykät ovat hiljaa. Tehdä vaikka metsään maja ja paistaa räiskäleitä ulkona. Voi tätä elämän ihanuutta ja onnea.
Minkä kuvan se antaa, jos ei akkujen lataamisesta edes voisi huolehtia. Anteeksiantamatonta.
Ap soita sinne mummolaan ja ilmoita että antaa lapsille puhelimet käyttöön ainakin iltaisin. Kerro että lasten ei tarvi antaa pelata jne niillä mutta lasten pitää voida vastata viesteihin ja puheluihin. Tai vähintään soita mummolle ja pyydä antamaan puhelin lapsille että voivat kertoa kuulumisensa.
Minusta lapsilla ei tarvi olla aina puhelin käytössä mutta ymmärrän apn huolen. Kokonainen viikko kuulostaa kyllä pitkältä ajalta mummolassa jos ap oli valmiiksi huolissaan tilanteesta.
Itsellä lapsi joka tarvii välillä kohtauksissa lääkkeitä. Oletan kyllä että jos lapsi on mummolla ym niin joko lapsella tai mummolla on aina puhelin mukana että voivat soittaa tarvittaessa apua (minulle ohjeet lääkkeistä tai ambulanssin). Se puhelin ei paljoa lämmitä mökissä jos pikaista apua tarvittaisiin esim kaukana metsäretkellä.
Ja ennen haukkumista meillä kotioloissa lasten puhelimet lojuu olohuoneen pöydällä päiväkausia. Usein niistä on akut tyhjänä kun ei kukaan käytä eikä huomaa. Minä huolehdin lapsille puhelinta mukaan jos lähtevät kavereille ym. Eli kaikki lapset eivät räplää kokoaika puhelintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat hakevat tuolla teolla valtaa ja mitätöivät vanhempia lasten silmien edessä.
Tämä. Tämä yksistään on jo todella haitallista. Lapsille tulee turvaton olo, jos säännöt on ihan eri kuin kotona. Plus mitä muuta ne siellä keksii sitten, kävellä ap:n antamien sairaudenhoito-ohjeidenkin yli?
Voi elämän kevät tätä lapsen tynnyrissä kasvattamista.
Lapsen on hyvä oppia jo pienestä pitäen, että eri paikoissa on eri säännöt - kotona omansa, isovanhemmilla omansa, päiväkodissa, koulussa, kaverin kotona, kaupassa, kylässä jne. sillä se antaa eväitä aukuisuuteen kohdata erilaisuutta ja käyttäytyä sen mukaisesti ja kunnioittaa muiden arvoja ja erilaisuuttta.Ja noista syistäkö isovanhemmat saavat pettää lupauksensa äidin kanssa sovitusta? Oppiihan siinä toisaalta sen, ettei aikuisiin voi luottaa...
Isovanhemmat ei ole pettäneet mitään lupauksia. Lapset ovat olleet koko ajan tavoitettavissa, isovanhempien numerosta.
Aivan. Oletko kenties isovanhempi? Luepa ap:n viestit uudestaan.
Miksi puhelimet on takavarikoitu? Mitä isovanhemmat antoivat syyksi, kun kysyit asiasta?
Kuinka lapsesi lääkityksestä on huolehdittu? Mitä isovanhemmat siitä sanoivat, kun kysyit asiasta?
Oletan, että pyysit myös, että isovanhemmat itse sentään pitävät kännykkänsä käytössä, jos sinulla kerran oli vaikeuksia saada heihinkin yhteyttä. Mitä he siihen pyyntöön sanoivat?
Meillä ihan fiksut ja suht hyväkuntoiset isovanhemmat ja tullaan hyvin toimeen. Asuvat maalla, ihana paikka ja lapset tykkää siellä olla. Silti lapset eivät sinne koskaan mene hoitoon/ilman vanhempia kylään.
Tämä siksi, että useista asiallista sanomisista huolimatta toisen isovanhemman lääkkeet säilytetään avoimesti näkyvillä (tyyliin keittiön pöydällä) mukana näissä mm. verenpainelääkkeitä. Kyllä, meillä on teroitettu lapsille ettei niihin saa koskea/ei saa syödä mitään lääkkeitä, vaikka näyttäisi karkilta tms. Mutta silti musta on vaarallista että lääkkeet ovat lasten ulottuvilla. Samoin pesuaineet ym ovat lattiatasossa. Lapset saavat myös ulkoilla alle kouluikäisenä keskenään ilamn valvontaa, pihan välittömässä läheisyydessä on suht syvää vesistöä. Muut lapsenlapset saavat siellä olla ja meitä (eli minua) pidetään tiukkapipoina ja siellä kyläilessä saa kuunnella "anna nyt niiden lasten mennä ulos keskenään"-juttuja.
Koska en usko että mun lapset olisivat siellä turvallisessa hoidossa, lapset eivät sinne yksin mene, vaikka mitä painostusta joutuu kuuntelemaan isovanhemmilta. Ystävällisesti sanon ettei käy ja kun kyläillään, pyrin olemaan sivussa että isovanhemmat saavat touhuta lasten kanssa silloin.
Samaa suosittelen jatkossa ap:lle:kin. Jos ei voi olla varma yhteisistä pelisäännöistä ja lasten turvallisuudesta, voi kyläilyt tuollaisessa muodossa ystävällisesti ja syyttelemättä kieltää ja olla välittämättä mahdollisesta valituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii eihän asiasta kannata keskustella isovanhempien kanssa. Esim. että lapset saisivat puhelimet käyttöön illaksi? Ja vaikka lapsellasi on perussairaus, selvästi luotat isovanhempiin, koska olet lapsen antanut heille useammaksi päiväksi mukaan. Oletan siis, että isovanhemmat osaavat toimia oikein, jos lapsi tarvitsee esim. lääkäriä ja osaavat hoitaa lääkityksen, jos sellaista on, niin oikein. Eiköhän lapset pärjää isovanhempiensa kanssa, vaikka puhelimet eivät olisi mukana. Saithan helposti yhteyden isovanhempiin puhelimella.
Sepä se. Kun en oikein luota heihin. Pitkin hampain annoin luvan lähteä mökille, ja se, että lapset ovat tarvittaessa tavoitettavissa oli yksi ehto lähdölle. - ap
No sitten jos tällainen ehto, niin ainakin iltaisin pitäisi olla mahdollisuus viestitellä.
Tarvittaessa tavoitettavissa - lasten tulee saada kännykkä käteen illalla? Ei. Tarvittaessa tavoitettavissa = isovanhempi vastaa omaan puhelimeensa ja ojentaa sen lapselle pyydettäessä.
Hienoa, että lasten ei anneta hautautua kännyköihinsä, vaan patistetaan tekemään ihan muita juttuja. Tylsyys tekee välillä hyvää. Pieni mielikuvituksen käyttäminen tekee kasvaville aivoille hyvää!
Jos lapsilla olisi huono olla he varastaisivat puhelimensa ja soittaisivat. Tai sitten siellä mökillä ei ole yhteyttä.
Minä taas hommasin puhelimen esikoiselle, kun menivät eka kertaa mummolaan yksin pariksi yöksi. Mummolla sydänsairaus, vaikka hyvässä hoidossa ja lääkitys kunnossa. Oli ihan mummin toive, että jos sittenkin sattuu jotain, voi lapsi soittaa apua.
Olen mammojen mielestä varmaan nyt huono kasvattaja, kun lapsi on niin riippuvainen äidistään.
Minulla lapset mummolassa. Isovanhemmat pyysivät, että kännykä jäisi nuoremmilta kotiin. Ymmärrän tuon, sillä jo kotona tuntuu välillä, että kännyköitä käytetään vähän liikaa.
Uskon, että jos lapsilla on kotiin asiaa, niin mummon tai papan kännyä voi käyttää. Itse soitan mummolaan päivän parin väliin ja kysyn kuulumisia.
Mummolassa mummolan säännöt ja luottoa iso-vanhempiin. Jos en luottaisi iso-vanhempiin, niin en ikinä jättäisi lapsiani sinne.
Ei tosiaankaan noin. Tuollainen kännyköiden kokoaikainen takavarikointi ei saa aikaan kuin vastutstusta koko joukolle. He olisivat voineet sopia kuinka yhteydenpito vanhempiin pidetään. Vaikka isovanhempien kautta tms. Mikä ihme saa ihmiset hyväksymään tuollaisen ilmoittamatta tehdyn takavarikon? Ymmärrän miksi luotto isovanhempiin on heikko, jos he hoitavat asiat noin. Vanhemmille ilmoitus, että kännykät ovat päivän poissa ja lasten käytettävissä vaikka klo 18-20. Ei se kännykkä ole mikään tupakka tms. mikä pitää eliminoida lasten elämästä. Monelle kännykkä tuntuu olevan jonkun pahan ilmentymä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkityksen tarvitseva lapsi ei osaa hoitaa lääkitystään itse, vaan tarvitsee aikuisen apua./quote]
Miksi ei osaa? Onko se jollain tapaa tyhmä? Lasket tällaisen lapsen isovanhemmille hoitoon vaikka olit jo ennalta epäileväinen heidän suhteen. Oletko itse tyhmä?
Meillä lapsi kyläilee mummoloissa ym lääkkeiden kera. Jos vaikea allergiakohtaus iskee niin lapsella on lääkkeet ja jos puhelin käytössä niin voin vielä puhelimitse neuvoa aikuiselle mitä lääkkeitä antaa ja missä järjestyksessä. Periaatteessa lapsi tietää itsekkin lääkkeensä mutta jos kohtaus on voimakas ja esim. oksentelee jo kovin niin ei siinä paljon itse lääkkeitä annostella vaan tarvitaan aikuisen apua.
Ihan vinkkinä että ihan eräs terveydenhoitaja totesi että kun sai anafylaktisen sokkireaktion niin ei saanut pistettyä itselleen lääkettä vaikka pistää potilaita päivittäin. Miten siis voisi olettaa että alakoulu ikäinen lapsi osaisi pistää ekan kerran elämässään ja heti itseään hätätilanteessa? Minulle tulee lähinnä mieleen että tuo lainaamani ihminen on aika tyhmä kun kuvittelee että lapset voivat oppia ja hoitaa lääkityksensä kaikissa tilanteissa itse. Toki meilläkin lapsi osaa ottaa antihistamiinin/astamalääkkeen jos tuntee siihen tarvetta ja päivittäin käytettävät lääkkeet mutta jos kohtaus on raju...
t.kommentoija ei ap
Varma tapa saada lapset vihaamaan mökkeilyä, itsekin otan läppärin mukaan, aina. Haluan tietää, mitä tapahtuu. En hyväksyisi, aataminaikaisia periaatteita, onko isovanhemmilla dementia??
Upside down, kaikenlaisia isovanhempia, nyky-yhteiskunnasta vieraantuneita, jotain alkavaa dementiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempien luona on heidän sääntönsä.
Ai vaikka kuinka haitallisia sääntöjä on?[/quote
Onhan se helvetin haitallista, os ei tuijota sitä näyttöä koko ajan.
Seuraavaksi ap valittaa, ettei isovanhemmat ota koskaan lapsia hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Minulla lapset mummolassa. Isovanhemmat pyysivät, että kännykä jäisi nuoremmilta kotiin. Ymmärrän tuon, sillä jo kotona tuntuu välillä, että kännyköitä käytetään vähän liikaa.
Uskon, että jos lapsilla on kotiin asiaa, niin mummon tai papan kännyä voi käyttää. Itse soitan mummolaan päivän parin väliin ja kysyn kuulumisia.Mummolassa mummolan säännöt ja luottoa iso-vanhempiin. Jos en luottaisi iso-vanhempiin, niin en ikinä jättäisi lapsiani sinne.
Miten pissismammat luulevat ennen kännyköitä selvityn siellä mökeillä yms.
kaikilla mummoilla ei des kodeissaan ollut lankapuhelinta saatikka mökeillä.
Jos jotain sattui, niin satttui ja apua aina jollain konstilla saatiin.
Toivon tosiaan, että tämä tietoyhteiskunta romahtaa, niin kermaperseet joutuvat selviytymään ihan ilman kännyjä ja nettiä, MIKÄ katastorfi:DDDDD
Kännykät ja muut on nykyaikaa. Toki jos ne on aina kädessä eikä muu kiinnosta, niin se on eri asia. Noin muuten en ymmärrä että kokonaan otetaan pois. Lapset ovat niihin tottuneet ja tiivis yhteydenpito on yhtä lailla nykyaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että jos lapsilla on kotiin asiaa, niin mummon tai papan kännyä voi käyttää. Itse soitan mummolaan päivän parin väliin ja kysyn kuulumisia.Mummolassa mummolan säännöt ja luottoa iso-vanhempiin. Jos en luottaisi iso-vanhempiin, niin en ikinä jättäisi lapsiani sinne.
Miten pissismammat luulevat ennen kännyköitä selvityn siellä mökeillä yms.
kaikilla mummoilla ei des kodeissaan ollut lankapuhelinta saatikka mökeillä.
Jos jotain sattui, niin satttui ja apua aina jollain konstilla saatiin.
Toivon tosiaan, että tämä tietoyhteiskunta romahtaa, niin kermaperseet joutuvat selviytymään ihan ilman kännyjä ja nettiä, MIKÄ katastorfi:DDDDD
Säkin neropatti joutuisit savumerkein sitten viestittelen tänne. Viestisi olisi todennäköisesti tasoa: multa tulee paksuimmat savu ja perään naurava savutorso.
Mä ymmärrän kyllä Ap:ta oikein hyvin. Mun miehen vanhemmat on nyt (vasta) kuuskymppisiä ja meillä on lapset 6, 3 ja 1. Kertaakaan eivät ole olleet mummolassa hoidossa omin päin, edes hetkeä, kun ei voida luottaa täysin että homma toimii.
Vaari erityisesti on sen koulukunnan kasvatti että tukkapöllyt ja korvapuustit on osa hyvää kasvatusta. Meidän lapsiin ei ole sen jälkeen koskenut kun kerran esikoista tukisti (kun lapsi oli 2v ja koski uuteen laajakuvatelkkuun) ja mies ilmoitti että jos kerrankin vielä koskee niin seuraavaksi nähdään yo-juhlissa. Mutta on siis pelottavan autoritäärinen ja kova huutamaan (ihan selvinpäin). Muutenkin tuntuu ettei niillä ole millään tavalla realistista käsitystä pienten lasten vauhdista ja kekseliäisyydestä joutua pulaan.
Alustavasti ollaan miehen kanssa just puhuttu että alakouluikäisinä vois lapset päästää sinne yöksi, jos on just noin että omat puhelimet mukana ja siitä laittavat viestiä ja saavat halutessaan yhteyden. Ja jos (tai näin pessimistinä kun) puhelimet lähtis meiltä vanhemmilta kysymättä takavarikkoon kokonaan, niin menisin kyllä välittömästi paikalle. Ei ne lapset välttämättä kehtaa isovanhempien puhelimesta sanoa vaikka olis kuinka kamalaa.
Näin kärjistetysti sulle kun itsekkin vastasit niin
Ymmärrän että sunlainen luuseri joka makaa päivät pitkät kotona voi vahtiakkin sitä älylaitteen käyttöä mutta kun minä käyn päivisin töissä en voi vahtia mitä lapsi tekee kännykällä päivisin..
Oli kyllä niin idioottia tekstiä että en tiedä edes miksi vastasin..