Onko Mäkkärin kassahenkilöt jotain muistihirmuja?
Picture this: Ostan Mäkkärissä hamppariaterian (joo, tiedän kyllä, ettei näin lihavan kannattaisi sellaista tehdä) ja kassaneito latoo tarjottimelle ranskikset ja kolan ja sanoo tuovansa hampparin pöytään. Lompsin täydessä ravintolassa vapaana olevaan pöytään ja alan ahtaa ranskiksia kitusiini. Hetken kuluttua hymyilevä neito tuo hampparin toivottaen hyvää ruokahalua.
Question: miten kassaneito osaa tuoda hampparin juuri minulle, kun ainakaan meidän Mäkkärissä ei ole käytössä mitään numerokylttejä tms.? Miten neitonen erottaa minut niistä muista paksuista av-mammoista, joita Mäkkäri on pullollaan?
Kävin taas tänään Mäkkärissä enkä kehdannut siellä asiaa tiedustella, joten arvon Vauva-palstalaiset, auttakaa! Yöunet menee tätä miettiessä...
Kommentit (20)
Jaa, useammin minä olen nähnyt kassahenkilön joko huutavan kassalta, että "se ja se ateria on valmis" tai pyörivän tarjottimen kanssa pöytien keskellä ja kyselevän kenelle tämä tulikaan, kuin että ruuat olisi tuotu oikeaan pöytään.
Se sun ranskalaisilla ja juomalla varustettu tarjotin on aika paljastava, että jotain puuttuu. Sit vaan vilasee pärstää tai olemusta, niin huomaa et oliko toi hetki sitten omalla kassalla vaiko ei.
Mä olen miettinyt ihan samaa!
Sen lisäksi että talviaikaan on kuoriutunut ulkovaatteista = aivan erinäköinen, on mukana yleensä pari lasta jotka menevät suoraan pöytään, kun minä jonotan kassalla tilausta. Jos mä olisin siellä töissä, etsisin varmaan vielä sulkemisaikaankin sitä "sinkkua", jolta jäi puuttumaan yks hamppari, kun en tajuais tsekata lapsiperhepöytiä. Ja usein vielä tilauksesta puuttuu vain yksi tuote = syödään ihan tyytyväisen näköisenä muita ruokia eikä näytetä siltä että jotain olisi jäänyt puuttumaan.
Eli respectiä vaan mäkkärin kasvomuistihirmuille!
Koneelta näkee että hamppariateria ostettu joten työntekijä osaa etsiä ihmistä jolla on juoma ja ranskalaiset. Joskus eri työtekijät käyvät viemässä ruokaa pöytiin ja niille annetaan sitten tuntomerkkejä tyyliin "tää kalahampurilainen menee naiselle jolla on punanen takki".
Pöydät on numeroitu ja katsovat, mihin menet istumaan. Lisäksi tarjoilijoilla on omia koodauksia. Esimerkiksi 0-0 tarkoittaa silmälaseja. Joskus oli juttua jossain iltapöljässä.
Monet muistihirmut ei sitten muista mitä olet kassalla tilaamassa normi kysymys "niin millä juomalla se tulikaan" mulla käy ainakin näin todi usein.
en työskentele hesburgerisaa, mutta asiakaspalvelussa kuitenkin. Kyllä sen parikymmentä minuuttia muistaa ihmisen kasvot... En kuitenkaan muista kun asiakkaat tulevat kuukauden päästä selittämään , että muistatko kun ostin sen tuotteen ja nyt tarvitsisin samanlaisen :D
2 h + k tampere. Miestarjolija otti tilauksen meidän seurueelta, ei laittanut mitään muistiin, sitten vielä viereiseltä pöytäseurueelta ja toi kaiken täsmälleen oikein. Jossain toisessa paikassa oli sama, mutta sen ravintolan nimeä en muista, Tampereella sekin. Tampereella on harvinaisen hyvämuistista porukkaa?
Ollessani tarjoilijana keskikokoisessa ravintolassa (siis ei pikaruokapaikka), en todellakaan muistanut minuutin päästä, minkä näköinen viimeisin asiakas oli. Enkä todellakaan osannut mennä oikeaan pöytään lautasen kera.
Tosin olenkin kasvosokea.
Vierailija kirjoitti:
todi usein.
tuli taas palstalla uus sana vastaan....
En tiedä, ei ne aina muista. Itse olen saanut monta ylimääräistä, ilmaista hampurilaista kun kassaneiti on tullut kysymään "Oliko tämä hampurilainen sinulle?" " Kyllä, kiitos" Ja sitten vain marssin ulos ylimääräistä hampurilaista mutustaen, röyh.
Sitä en ymmärrä, että miksi ei voi käyttää niitä muovisia numerojuttuja. Nimenomaan mäkissä ei taida noita koskaan olla ja tuntuu joskus tyhmältä, kun tarjoilijat ei meinaa löytää oikeita asiakkaita.
Mut hei ootteko miettinyt junien konduktöörejä!!! Muistaa koko junallisen, et tolta jo kysyin puol tuntii sitten ja toi on juuri noussut kyytiin. En ymmärrä!
Vierailija kirjoitti:
Pöydät on numeroitu ja katsovat, mihin menet istumaan. Lisäksi tarjoilijoilla on omia koodauksia. Esimerkiksi 0-0 tarkoittaa silmälaseja. Joskus oli juttua jossain iltapöljässä.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa :D Ainakaan niissä Mäkkäreissä missä itse olen ollut töissä, ei ole ollut mitään tämmöistä. Ei siellä edes mitenkään koulutettu muistamaan asiakkaita paremmin vaan siihen oppi pikkuhiljaa. Yllättävän hyvin ne naamat jää mieleen siinä kassalla, kun ihmiset ovat kuitenkin aika erilaisia. Eli jää mieleen vaikka että tää kana-ateria + lastenateria oli vaalealle naiselle ja lapselle, big mac meni miehelle puku päällä ja nugettiateria + lastenateria miehelle ja lapselle, jotka menivät yläkertaan. Tietokoneelta näkee mitä siihen ateriaan kuului, eli jos tulisi ajatuskatkos niin pystyi katsomaan että mitä sillä asiakkaalla pitäisi olla tarjottimella. Ja sekin helpottaa, kun yleensä asiakas, joka odottaa hampparia, katselee jo vähän kun tulee kohti ja sitten kun hänet näkee, muistaa että tälle oli tämä :D Joskus kun tuli tyyliin 3 tilausta big mackia ja 3 tilausta quarter poundereita peräkkäin ja kaikki vielä oli suunnilleen samanikäisille miehille, niin siinä meni kyllä jo vähän sekaisin, että kelles näistä nyt oli mikäkin. Mutta kysymällä selvisi. Ja meillä aina kysyttiin niin päin, että "Mikä ateria teille oli?" eikä niin että "Oliko teille quarter pounder?", koska se vähensi sitä että ihminen ottaisi tahallaan väärän aterian.
Vierailija kirjoitti:
Koneelta näkee että hamppariateria ostettu joten työntekijä osaa etsiä ihmistä jolla on juoma ja ranskalaiset. Joskus eri työtekijät käyvät viemässä ruokaa pöytiin ja niille annetaan sitten tuntomerkkejä tyyliin "tää kalahampurilainen menee naiselle jolla on punanen takki".
Ja en ymmärrä miksi tätä on alapeukutettu, kun tämä on ihan totta :D Koneelta pystyi tarkistamaan mitä ateriaan kuului (esim. jos otti vaikka lisukesalaatilla aterian niin aika helppo oli löytää tämä tyyppi) ja tosiaan tosi monesti meillä esimies vei ruokia pöytiin ja hänelle jokainen kassatyöntekijä luetteli tuntomerkit esim. "Qp tummahiuksiselle naiselle yläkertaan, nugetit tuolla kulman takana istuvalle miehelle, jonka sinistä takkia näkyy vähän ja tortilla miehelle, jolla oli mustat pitkät hiukset". Tätä tehtiin ihan joka päivä. Ja jos itse lähti kassalta viemään niin tottakai otti sitte muidenkin kassojen vietävät (koska jonot seisoisivat jos kaikki kassat ramppaisi yhtäaikaa viemässä ruokia), eli kysyin sitten muilta että kelle asiakkaalle oli mitäkin menossa.
t. se Mäkkärissä työskennellyt
Tuo ei ole mitään verrattuna Subwayssä työskenteleviin. Olen käynyt muutaman kerran ja aina jaksan hämmästellä miten ne nuoret tytöt voivat muistaa niin monen leivän monet täytteet.
Ainakin hesen myyjät vaikuttaa vähä-älyisiltä.
Tilaan aina saman annoksen, puhun selkeästi ja tarpeeksi kovaa, käyn yleensä silloin kun on hiljaista eli päivisin
Tilaan: kana-ateria appelsiinimehulla, ilman jäitä.
Ja melkein joka kerta kassan eukko kysyy
"Millä juomalla?"
Ja sen jälkeen
"Laitetaanko jäitä?"
Siis voi vittu, juuri 10s sitten sanoin ne ja nyt pitää toistaa itseään.
Sama tapahtuu monen eri myyjän kanssa, osa sentään kuuntelee ettei tarvitse toistaa itseään
Juu kyllä sitä vaan oppii muistamaan ja kassalla yrittää keskittyä nappaamaan asiakkaasta jonkun piirteen, jos jotain menee pöytään. Mäkkärissä ei ole numerolappuja, koska asiakkaat eivät ole vain numeroita vaan ihmisiä-ideologian takia. Lisää kyllä työntekijöiden työmäärää, kun pitää itse muistaa kenelle mikäkin menee, mutta ei se mitään mahdotonta ole.
t. toinen mäkkäriläinen
Minä taas jaksan hämmästellä sitä miten ne muistavat autokaistan tilaukset jos eivät lyö niitä suoraan koneelle. Muutama viikko sitten pöydän vieressä yksi tyttö tyhjensi roskista ja otti samalla tilausta luuriin. Kuulosti ottavan aika ison tilauksen vastaan, siivosi roskiksen (pikaisesti) loppuun ja lähti ilmeisesti laittamaan tilausta eteenpäin. Minä en enää siinä vaiheessa muistaisi kuin varmaan puolet tilauksesta....
Samaa ihmetellyt. Tunnistamista vielä vaikeuttaa se, että kassalla olet takki, hattu yms. päässä, mutta pöydässä ihan eri näköisenä.