Tarvitseeko 40v ja pitkän uran tehnyt vielä koulutodistuksia työnhaussa?
Olen ollut nykyisen työnantajan palveluksessa 9 vuotta joten viimeisestä työhaastattelusta on aikaa. Nyt olen alkanut taas hakemaan töitä, ja tajusin että minulla ei ole hajuakaan pitääkö vielä tässä vaiheessa (kun viimeisimmästä opinahjosta valmistumisesta on 15 vuotta aikaa) viedä työhaastatteluun koulutodistuksia? Kiinnostaako ketään tämän ikäisen ihmisen nuoruuden opiskelut (tai siis ne todistukset) vai riittääkö työtodistukset, ja suosittelijat?
En nimittäin tiedä yhtään mihin olen koulutodistukseni laittanut, noloa myöntää.
Kommentit (17)
Enpä ole aikoihin mitään opintotodistuksia ottanut edes mukaan työnhakuun. Tosin varsinaisesti en ole edes itse hakenut töitä vaan minut on "headhuntattu" ja pyydetty jonkun vinkin perusteella haastatteluun ilman että olen edes hakenut. Eipä ole kyselty todistuksia.
Viimeisin todistus ehkä, riippuen mihin haet. Peruäskoulutodistuksella ei palojon tee, jos lukiosta valmistunut. Jos maisterin paperit yliopistosta, tuskin ylioppilastodistuksellakaan mitään teet. Lähinnä todistuksia tarvitsee, jos hakee uudelleen opiskelemaan. Mutta työtodistukset ja suosittelijat riittänee, jos töihin haet.
Minulla on kaikki todistukset samassa kansiossa, uusin päällimmäisenä ja yo-todistus alimmaisena, siinähän ne mukana kulkevat. En kyllä muista milloin olisi viimeksi pyydetty nähtäväksi, kyllä CV on riittänyt ja puhelu suosittelijalle.
Jos haet työtä, johon on muodollinen pätevyysvaatimus, sulla pitää tietenkin olla todistus, jolla todistat täyttäväsi vaatimuksen. Muuten niitä tuskin kukaan tuossa vaiheessa enää kyselee. Työtodistuksia sen sijaan voivat kysellä.
Arvosanoilla ei ole merkitystä, vain sillä että on pätevän paperit. Vie siis varmuuden vuoksi kaikki todistuksesi mukanasi.
Jotenkin se tuntuisi lähinnä koomiselta, jos nelikymppiseltä jo pitkään työelämässä olleelta alettaisiin kulutodistuksia kyselemään. Itselläni 15 vuoden kokemus ja vaihdoin vuosi sitten työpaikkaa, kyllä siellä haastattelussa lähinnä puhuttiin työhistoriastani, opiskeluista ei edes kysytty mitään, lukeehan niistä cv:ssä kaikki tarvittava tieto.
Kyllä meillä vaaditaan. Varsinkin ammattiin kouluttautumisesta. Tehtävänkuvasta tietty riippuu.
En kuitenkaan palkkaisi esim. autoasentajaa tai kirjanpitäjää, ellen näkisi todistusta koulutuksesta!
Niin ja todistuksia ei pyydetty näyttämään, vaikka pätevyysvaatimuksena oli korkeakoulututkinto. T. 7
Itsellä aina kansio mukana haastattelussa, siinä on kaikki todistukset. Siisti ohut kansio joka useimmiten pysyy repussa koko tilaisuuden ajan, mutta jos pyytävät jotain todistusta niin voin sen heti kaivaa.
Tämä ei toki sinua auta, kun simun laput ovat hukassa. Mutta siis voi niitä tarvita, mutta voit myös ottaa vain työtodistukset ja jos haastattelussa haluavat enemmän, ilmoitat niiden olevan jossain tallelokerossa tms. epämääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin se tuntuisi lähinnä koomiselta, jos nelikymppiseltä jo pitkään työelämässä olleelta alettaisiin kulutodistuksia kyselemään. Itselläni 15 vuoden kokemus ja vaihdoin vuosi sitten työpaikkaa, kyllä siellä haastattelussa lähinnä puhuttiin työhistoriastani, opiskeluista ei edes kysytty mitään, lukeehan niistä cv:ssä kaikki tarvittava tieto.
Minulla taisi kaatua yksi työpakka erimielisyyteen opiskeluaikaisista arvosanoista :)
Tuossa vaiheessa oli työkokemusta nykyisestä ammatista 12 vuotta ja menin työhaastettulassa vähättelemään arvosanojen merkitystä enää tässä vaiheessa uraa. Haastattelua tehnyt toimitusjohtaja taas piti niitä hyvinkin tärkeinä. No eipä silti, arvosanoissani ei ole mitään hävettävää, ne ovat hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaikki todistukset samassa kansiossa, uusin päällimmäisenä ja yo-todistus alimmaisena, siinähän ne mukana kulkevat. En kyllä muista milloin olisi viimeksi pyydetty nähtäväksi, kyllä CV on riittänyt ja puhelu suosittelijalle.
Ihan pakko kysyä: mikä tässä oli alapeukuttamisen arvoista? Hain ja pääsin nykyiseen työhöni reilu kolme vuotta sitten, eikä työnantaja ole missään vaiheessa pyytänyt todistuksiani nähtäväksi. Ei pyytänyt sitä edellinenkään. Sitä ennen olin yrittäjänä ja myin toiminimellä samoja asiantuntijapalveluja joita nyt teen kuukausipalkalla, eikä silloinkaan kukaan kysellyt todistusteni perään. Sen pitemmälle taakse päin en jaksa muistaa.
Täytyy vaan yrittää muistella mihin olen ne todistukset laittanut ja jos ei löydy niin ei sitten auta muu kuin sanoa haastattelussa että kadonneet ovat, ja että jos ovat välttämättömiä otan yhteyttä oppilaitokseen saako sieltä kopiot. Voihan se olla että ne löytyy jostain arkistokansiosta, en usko että olen niitä poiskaan heittänyt.
Olen IT-alalla ja minulla on IT merkonomin (YO) paperit. Tutkintoa ei kai enää nykyaikana ole enää olemassa, eikös nykyään olla tradenomeja? Ja loppupeleissä tuo tutkintoni ei millään tavoin ole valmistanut minua työelämään, eli olen oppinut kaiken mitä osaan työssä, ja olen myös pärjännyt alati muuttuvassa työelämässä hyvin. Jos ajattelen itse, että olisin palkkaamassa tämän ikäistä ja tällaisen kokemuksen omaavaa, niin ei kiinnostaisi YO merkkarin paprut pätkääkään, vain suosittelijat, CV ja työtodistukset. :) Mutta eihän se välttämättä näin kaikilla ole, riippuu esimiehen arvomaailmasta.
Eikun etsimään siis! -ap
Samanlaisella historialla vaihdoin hiljan työpaikkaa ja todistuksia ei katsottu. Pyydettiin kyllä ottamaan mukaan, mutta kukaan ei niitä koskaan katsonut.Edellisiinkään työpaikkoihin ei ole todistuksia katseltu.
Ja jos sulla on lukion jälkeen joku ylioppisto/amk/vastaava tutkinto, niin se on se todistus, jota joku saattaisi katsella. Yo todistus tai peruskoulun todistus ei kiinnosta ketään.
Opinahjostasi saanet pyydettäessä uuden todistuksen, jos alkuperäinen on hukkunut.
Osa mm. valtion virastoista vaatii. Virkamiehiltä vaadittava ruotsin kielen taito löytyy tutkintotodistuksesta. Työhaastattelussa nykyään harva edes katsoo työtodistuksia, siis ei ehdi. Osa haluaa kopiot lähetettäväksi jälkikäteen ennen viran täyttöä.
Hankkisin sen todistuksen varuiksi, jos sitä kysytäänkin, on tosi noloa selitellä, että sitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pakko kysyä: mikä tässä oli alapeukuttamisen arvoista? Hain ja pääsin nykyiseen työhöni reilu kolme vuotta sitten, eikä työnantaja ole missään vaiheessa pyytänyt todistuksiani nähtäväksi. Ei pyytänyt sitä edellinenkään. Sitä ennen olin yrittäjänä ja myin toiminimellä samoja asiantuntijapalveluja joita nyt teen kuukausipalkalla, eikä silloinkaan kukaan kysellyt todistusteni perään. Sen pitemmälle taakse päin en jaksa muistaa.
Ehkä se, ettei tässä varsinaisesti kysytty sitä, miten hienosti sinä asiat hoidat.
Jokku työntantajat haluavat ehdottomasti nähdä todistukset ja tekevät valintoja niiden pohjalta. Koulumenestyksen perusteella on helppo vertailla hakioita, ne on kuitenkin edes jollain tasolla vertailukelpoisia, toisin kuin erilaiset työhistoriat eri yrityksissä, joista ei ole mitään kunnollista arvioitia.