Olen mies ja kävin hiljattain vasektomiassa, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (95)
Mua on aina ahdistanu ajatus siitä, että nainen on kontrollissa lisääntymisestä ja me miehet vaan joudutaan luottamaan siihen, että nainen syö pillerinsä eikä hyväksikäytä meitä. Nyt vasektomian myötä on kyllä vahvempi olo, kun on itse kontrollissa. En mä aina edes kerro vasektomiasta kumppaneille. Jotenkin saan mielihyvää siitä ajatuksesta, että joku tällainen kumppani yrittää hankkiutua raskaaksi mun kustannuksella, mutta se ei tietenkään onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Sattuiko? Kaverini aikoinaan uskoi mainoksia siitä, että homma hoituisi vaikka lounastauon aikana ja töihin voisi tulla takaisin muina miehinä. Homma oli hoitunut lounastauon aikana, mutta kaveri käveli kolme päivää länkisäärenä eikä istunut ollenkaan.
Itse olin vasektomiassa n. 15 vuotta sitten ja eipä tarvinnut sairaslomia tai länkisäärenä kävelyä.
Operaatio kesti 30 sekuntia ja 500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Pääsittekö puolison kanssa helposti yhteisymmärrykseen vasektomiasta? Vielä tänäkin päivänä se on usein nainen, joka valitsee sterilisaation vaikka miehen sterilisaatio on huomattavasti helpompi toimenpide.
Meillä joutui pari päivää leikkauksesta syömään antibioottikuurin, kun kivut ja turvotus ei menneet ohi, vaan pahenivat. Sen jälkeen on ollut vaivatonta. Mies halusi itse vasektomian, siitä on nyt jo yli 10 vuotta. Hyvä ratkaisu oli.
Vierailija kirjoitti:
Jouduitko odottamaan pitkään toimenpiteeseen pääsyä? Koitko kyseenalaistamista terveydenhuollossa?
Julkisella puolella joutuu odottamaan noin vuoden (ainakin pk-seudulla, jossa jono on pitkä). Itse olin muutaman kuukauden jonossa, mutta menin sitten yksityiselle, kun oli kumppani kierrossa ja vähän pelotti ajatus, että hän hankkiutuu raskaaksi.
En kohdannut minkäänlaista kyseenalaistamista. Lääkäri vain muistutti, että tämä on sitten lopullinen toimenpide (mitä se ei kyllä ole; 95% vasektomioista pystytään purkamaan).
Minkä ikäinen olet? Kauanko harkinta kesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattuiko? Kaverini aikoinaan uskoi mainoksia siitä, että homma hoituisi vaikka lounastauon aikana ja töihin voisi tulla takaisin muina miehinä. Homma oli hoitunut lounastauon aikana, mutta kaveri käveli kolme päivää länkisäärenä eikä istunut ollenkaan.
Itse olin vasektomiassa n. 15 vuotta sitten ja eipä tarvinnut sairaslomia tai länkisäärenä kävelyä.
Operaatio kesti 30 sekuntia ja 500 euroa.
Kyllä se mulla vähän pidempään kesti kuin 30 sekuntia. Ainakin 15min.
Ei kyllä missään vaiheessa sattunut. Ei itse operaatio eikä sen jälkeenkään. Jonkinlainen arkuus toimenpiteen jälkeen olisi varmaan ollut hyväkin asia; sitten leikkausaluetta olisi tajunnut varoa enemmän. Nyt välillä unohtui.
Sen vielä sanon, että kivespussiin jäänyt arpikin on niin pieni, että en enää löydä sitä.
Vasektomia oli kyllä elämäni parhaita päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tässä juuri uutisoitu, että miehille tarkoitettu ehkäisypilleri on tulossa markkinoille?
Kuka haluaa syödä jotain pillereitä, jos voi mennä vasektomiaan?
Tämä ihmetyttää kyllä itseänikin.
Vierailija kirjoitti:
Pääsittekö puolison kanssa helposti yhteisymmärrykseen vasektomiasta? Vielä tänäkin päivänä se on usein nainen, joka valitsee sterilisaation vaikka miehen sterilisaatio on huomattavasti helpompi toimenpide.
Omalta osaltani voin vastata, että mulla ei ole puolisoa, niin ei tarvinnut neuvotella kenenkään kanssa. Jonkinlainen tapailusuhde oli yhden naisen kanssa ja hän ei ottanut vasektomiaani kovin hyvin, koska olisi halunnut äidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ketju vuodelta 2016
Eli mitä sitten? Suomessa tehdään pari tuhatta vasektomiaa vuosittain.
16,000 uutta tapausta voi siis kommentoida samaan ketjuun. Itse asiahan ei muutu ajan kanssa mihinkään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Kauanko harkinta kesti?
Mä en ole ketjun aloittaja, mutta voin omalta osaltani kommentoida, että menin operaatioon 36-vuotiaana, mutta olin päättänyt operaatioon menosta jo alle 30-vuotiaana. Mulle on aina ollut melko selvää, että en halua lapsia, niin en tarvinnut varsinaista harkinta-aikaa.
Lampuri napsaisee kun pullon viet. Satojen kokemuksella.
Siis olit mies.
Vierailija kirjoitti:
Et siis ole enää suvunjatkamiskykyinen alfauros vaan vikisevä eunukki?
Mitä muuten eunukilta poistetaan?
Oletko mies enää ollenkaan? Et ole! Olet mieheltä näyttävä jokin olio
m40
Haavisto vai Stubb presidentiksi?
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen vasektomiaa kaikille miehille, jotka eivät halua lapsia.
Kyllä, mutta jatkossa tarvitsee käyttää aina kumia.
Jouduitko odottamaan pitkään toimenpiteeseen pääsyä? Koitko kyseenalaistamista terveydenhuollossa?