Julkisissa meikkaaminen, mikä siinä riepoo?
Valaiskaa. Saatan lopettaa tämän tavan jos joku kertoo pätevän syyn miksi niin ei saisi tehdä.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kertakaikkiaan ovat kyvyttömiä tajuamaan, mikä askare sopii julkisille paikoille, mikä ei. Eivät sivistyneet ihmiset tee kylpyhuoneeseen kuuluvia juttuja junissa ja busseissa. Eihän sitä tosiaankaan missään ole kyltein kielletty, mutta kehittynemmillä yksilöillä on oma hyvin tarkka sisäinen valvontakeskus, joka määrittelee käytöksen.
Täällä kun niin usein tivataan niitä WT:n ominaisuuksia, niin tämä julkimeikkaaminen on selkeästi yksi niistä. Huulipunan ja huulirasvan vaivihkainen huomaamaton sipaisu sallitaan, perinpohjainen julkisivun laitto ei.
Se on ihan sama asia kuin että makeisten napsiminen julkisissa on melko ok, mutta makkaraperunoiden ahtaminen itseensä ei taas ole.
Ehkä tosiaan aivoissani on valvontakeskuksen jampat lomilla, mutta en vain ymmärrä mikä tästä tekee kamalaa. "Kylpyhuoneeseen kuuluvat jutut" on myös minulle vähän vieras määritelmä, en nyt eritteitä lähtisi bussissa puskemaan mutta saanko esim. letittää hiuksiani tai laittaa korut paikalleen? Syödä buranaa? Levittää bepanthenia hyttysenpuremaan? WT-korttiin en aio edes tarttua. Ja makkaraperunoissa oletan olevan haju- ja äänihaittoja, toisin kuin meikkaamisessa.
Oletko ihan sekaisin? Luuletko, että tässä maassa saa olla muuta kuin väritön, hajuton, mauton ja äänetön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kivaa jos joutuu naisena heräämään joka aamu puoli tuntia miestä aiemmin meikkaamaan, jotta ei ärsyttäisi kanssaihmisiä julkisissa meikkaamisella. Jos meikkaan pohjan kotona ja lisään bussissa vain ripsarin, kulmavärin ja huulikiillon meneekö siitä jonkun päivä pilalle?
En ole todellakaan mikään aamuihminen. Olen oikeasti hereillä vasta neljän tai viiden tunnin päästä heräämisestä, joten aamulla menee aikaa siihen kun kävelen hömelönä ympäri kämppää ja juon kuusi kuppia kahvia. En ole yhtään tehokkaampi, vaikka heräisin puolitoista tuntia ennen lähtöä. Johonkin mietiskelyyn ja haaveiluun se aika menee. Herään yleensä ruokatunnin jälkeen ja sitten onkin kohta työ- tai koulupäivä pulkassa.
Onko kukaan muuten saanut koskaan meikkaamisesta paheksuvia katseita miehiltä? Minä en. Ne ovat aina näitä keski-ikäisiä naisia. Tosin heillä on norsunpimppi-ilme usein muutenkin.
Ei kukaan sua siitä kadehdi että sä meikkaat yleisön edessä. Sua pidetään vain ja ainoastaan nolona.
Itsekin 14-vuotiaana ajattelin että kaikki jotka naureskeli mulle ja kaverilleni olivat vain kateellisia, mutta nyt kun muistelen niitä aikoja tajuan kuinka noloja oltiin.Miehet eivät halua noteerata naisten meikkausta julkisissa, koska pitävät sitä äärimmäisen bimbomaisena.
En ole vielä tavannut miestä joka olisi toivonut minun tai muiden naisten meikkaavan julkisissa.14-vuotiaiden tarvitsee harvoin olla aamukuudelta töissä täydessä tällingissä. Teepä asiakaspalveluduunia, joka vaatii päivittäin huolitellun työasun (pesty, silitetty), lisää yhtälöön aamu-unisuus ja asiakkaiden ja kolleegojen veemäinen käytös jos olet hivenenkin huolittelematon sekä krooninen unettomuus. Kyllä nolottaa aivan s*atanasti jos aiheutan kanssaihmisissä myötähäpeää.
Eikä ne keski-ikäiset mammat katso paheksuen vain kun meikkaan. He katsovat muutenkin, koska liikun yleensä tällingeissä. Eikä kukaan toivo kenenkään meikkaavan julkisissa. Mitä logiikkaa siinä on? Jotkut vain suvaitsevat sitä, että kaikki eivät käyttäydy samalla tavalla. Luulis tuollaisen yli 14-vuotiaan (???) sen jo tajuavan.
Siinä jälleen oikea asiakaspalveluammatin helmi... Mieti kuitenkin sitä, että se henkilö, joka istui bussissa johon tulit ilman meikkiä ja joka katseli koko matkansa ajan naamanvääntelyäsi, saattaa olla asiakkaasi.
Meikkaan ripsarin, kulmavärin ja huulikiillon verran. Miksi vääntelisin naamaani koko matkaa? Ei minulla ole mitään kasvohermosairautta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on sitä kulttuuriperimää, mikä erottaa meidät apinoista. Ei tarvitse mennä hirveän montaa vuosikymmentä ajassa taaksepäin, kun vain prostituoidut naiset meikkasivat. Enää ei ajatella niin, mutta meikkaaminen näkyvillä on edelleenkin sopimatonta.
Minusta on ihanaa, että vielä jotain noista käytössäännöistä noudatetaan ja arvostetaan. Nuo tositv ohjelmat esimerkiksi ärsyttävät ainakin siksi, että kaikki pitää kailottaa julkisuudessa, jopa sellainenkin asia, että kenen peiton alle joku helkkarin Amanda on taas eksynyt. Samaisen Amandan intiimejä alueita esitellään jatkuvasti lehdissä, eikä suinkaan enää missään tiskinalusjulkaisuissa, vaan hempukan sulot esitellään päivittäin marketin kassoilla.
Joskus mietityttää, että minkälainen maailman- ja elämänkuva nykylapsille muodostuu, kun eniten kammotaan sitä, ettei ihmiselle vaan tule estoja.
Joissakin asoissa niitä tosiaan toivoisi vielä olevan.
Tutustuisit historiaan. Meikkaaminen on kuulunut kulttuuriin jo tuhansia vuosia. On sivistymätöntä väittää muuta. Koita sinäkin pölyinen muinaismuisto tulla jo tälle vuosituhannelle. Ja mitä helkkaria joku Amanda tähän liittyy? Pysy asiassa!
Minä lähinnä ällöttelen sitä, että niillä samoilla sormilla hipelöidään ensin vaikka ja ties mitä, ja sitten lähmitään omaa naamaa. Itsehän pesen kädet jo oman kännykän koskettamisen jäljiltä jos on tarkoitus ruveta meikkaamaan, enkä edes miellä itseäni miksikään hygieniafriikiksi...
Vierailija kirjoitti:
Koska se osoittaa, ettei ihmisellä ole pienintäkään käsitystä julkisen ja yksityisyyden rajoista ja etiketistä. Jos olet jo lähtenyt kotiovesta ulos ilman meikkiä, niin mitä merkitystä sillä meikillä enää on? Olet tullut julkiseen tilaan. Ennen asia ilmaistiin niin, että lady ei ikinä meikkaa julkisessa tilassa. Sana voi olla vanhahtava, mutta tuntemistani aidosti tyylikkäistä ihmisistä yhdenkään en voisi kuvitella laittavan julkisella paikalla kasvoilleen muuta kuin korkeintaan nopean sipaisun huulipunaa.
Tietenkään se ei ole minulta mitenkään pois, jos joku haluaa käyttäytyä rahvaanomaisesti. Oman arvonsahan hän siinä vain osoittaa, WT on WT vaikka olisi trendivaatteissa. Julkisella paikalla meikkaaminen on yhtä esteettistä katseltavaa kuin hampaiden kaiveleminen hammastikulla tai kynsien pureminen.
Mikä sitten on julkisissa meikkaava tummaihoinen nainen? Proud black mama vai?
Vierailija kirjoitti:
Minä lähinnä ällöttelen sitä, että niillä samoilla sormilla hipelöidään ensin vaikka ja ties mitä, ja sitten lähmitään omaa naamaa. Itsehän pesen kädet jo oman kännykän koskettamisen jäljiltä jos on tarkoitus ruveta meikkaamaan, enkä edes miellä itseäni miksikään hygieniafriikiksi...
No niillä samoilla sormillahan lähmitään penkkejä ja naamaa joka tapauksessa. Minä ainakin huomaan jatkuvasti nojaavani käsiini ja naamani on päivittäin täynnä ties mitä pskaa. Se on vain elämää.
Jokainen saa meikata missä tahtoo. Silti omalla käytöksellään annetaan tietynlainen kuva itsestä. Minusta nopea nenän puuterointi, huulipunan lisääminen tai tilannekatsaus peilistä on ok (yleensä teen nuokin vain silloin kun on mahdollisimman vähän ihmisiä näköpiirissä). Sen sijaan koko naamataulun meikkaus alusta loppuun julkisella paikalla on minustakin hieman noloa ja rahvaanomaista. Ei missään nimessä kiellettyä, mutta itse en sellaiseen ryhtyisi.
Ei mahdu mun päähän miten voi ketään häiritä.. :D Te joiden mielestä meikkaaminen on jotain "yksityiselämän naamaan hieromista", kuinka vaikeaa teille on esim. joutua kuulemaan tuntemattomien ihmisten keskusteluja? Vai saako junassa siis ainoastaan istua hiljaa ja näprätä puhelinta?
Itse en kyllä meikkaa ikinä julkisissa, tarviin ison peilin ja mulla on muutenkin aina niin vapisevat kädet että en edes jaksa yrittää liikkuvassa välineessä.. mut en vaan ymmärrä miten joku voi tälläsestä ahdistua
Millä perusteilla meikkaaminen kuuluu yksityisyyteen eikä sitä saisi tehdä muiden nähden?
Ehkä se riepoo yksinkertaisesti siitä syystä, että etiketin mukaan julkisilla paikoilla ei meikata. Nykyään taitaa tosin monen mielestä olla ihailtavaa, että etikettiä, tai ylipäätään hyviä käytöstapoja ei noudateta. Minua ei haittaa jos joku meikkaa julkisilla paikoilla, mutta kyllä, se on mielestäni huono tapa. Se menee mielestäni vähän samaan kategoriaan kuin huonot pöytätavat. En m tarkoita mitään sikailua, vaan esimerkiksi sitä, että ei odoteta muita vaan aletaan lapioimaan ruokaa heti tai pidetään aterimia väärin. Asioita, joiden tekeminen ei varsinaisesti aiheuta haittaa, mutta on vain hyvien tapojen vastaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei mahdu mun päähän miten voi ketään häiritä.. :D Te joiden mielestä meikkaaminen on jotain "yksityiselämän naamaan hieromista", kuinka vaikeaa teille on esim. joutua kuulemaan tuntemattomien ihmisten keskusteluja? Vai saako junassa siis ainoastaan istua hiljaa ja näprätä puhelinta?
No kieltämättä oli ihan helvetin hankalaa ja noloa kuunnella, kun joku ulkoisesti ihan siistin näköinen nainen pui useamman kymmenen minuutin ajan puhelimessa sosiaalituilla elävän (ilmeisesti) lapsensa raha-asioita ja sitä, että "no jos sieltä sossusta tulee rahaa huomenna ja sitten saat viikon päästä asumistuen niin maksa nyt ensin vuokraa pois ja peruuta vaikka se netflix ja sitten voit käydä leipäjonossa ja sunnuntainahan meillä on ne iskän synttärit niin saat ruokaa joka tapauksessa" jnejnejne.
Ei kiellettyä, mutta todella huonoa makua osoittavaa.
Kyllä mua tuijotettiin kun olin Tukholman rautatieaseman vessassa siistiytymässä pitkän junamatkan jälkeen. :D Pesin naamaa ja sitten meikkasin. En sentään kainaloita pessyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kertakaikkiaan ovat kyvyttömiä tajuamaan, mikä askare sopii julkisille paikoille, mikä ei. Eivät sivistyneet ihmiset tee kylpyhuoneeseen kuuluvia juttuja junissa ja busseissa. Eihän sitä tosiaankaan missään ole kyltein kielletty, mutta kehittynemmillä yksilöillä on oma hyvin tarkka sisäinen valvontakeskus, joka määrittelee käytöksen.
Täällä kun niin usein tivataan niitä WT:n ominaisuuksia, niin tämä julkimeikkaaminen on selkeästi yksi niistä. Huulipunan ja huulirasvan vaivihkainen huomaamaton sipaisu sallitaan, perinpohjainen julkisivun laitto ei.
Se on ihan sama asia kuin että makeisten napsiminen julkisissa on melko ok, mutta makkaraperunoiden ahtaminen itseensä ei taas ole.
Ehkä tosiaan aivoissani on valvontakeskuksen jampat lomilla, mutta en vain ymmärrä mikä tästä tekee kamalaa. "Kylpyhuoneeseen kuuluvat jutut" on myös minulle vähän vieras määritelmä, en nyt eritteitä lähtisi bussissa puskemaan mutta saanko esim. letittää hiuksiani tai laittaa korut paikalleen? Syödä buranaa? Levittää bepanthenia hyttysenpuremaan? WT-korttiin en aio edes tarttua. Ja makkaraperunoissa oletan olevan haju- ja äänihaittoja, toisin kuin meikkaamisessa.
Hyviä kysymyksiä :D En miellä itsekään meikkaamista miksikään kylppäritoiminnaksi, koska meikkaan eteisessä tai makuuhuoneessa missä on parempi valo kuin kylppärissä. Kuitenkaan kasvot eivät ole mikään intiimisosa, vaikka joku yrittääkin niitä verrata alapääkarvoitukseen.
Julkisesti meikkaaminen on hyvien tapojen vastaista. Verrattavissa siihen, että joku syö lippis päässä (niin kuin amerikkalaiset tekee). Ei varsinaisesti haittaa ketään mutta junttia ja moukkamaista.
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja yritän nyt kasvattaa partaa vaikka karvankasvuni on vähäistä. En jaksa herätä aamulla yhtään aikaisemmin kuin on pakko joten teen niin että otan partakynän mukaan työmatkalle bussiin ja väritän partani tyhjät kolot kynällä. Aikaahan se vie mutta onneksi työmatkanikin on sopivan pitkä, 45 min.
Koita nyt ymmärtää ettei HIENO LADY meikkaa partaa julkisilla paikoilla!
Minusta meikkaaminen kuuluu yksityiseen kylpyhuonetoimintaan samalla tavalla kuin vaikka korvien putsaus, finnien puristelu tai nenän kaivaminen. En haluaisi nähdä mitään noista, mutta kyllähän moni kaivaa nenäänsäkin bussissa.
Teen keikkatöitä ja monesti tulee äkkilähtö keikalle, joten meikkaan sitten metrossa tai junassa. Pahoja katseita saa ajoittain, mutta en tajua, mikä siinä niin häiritsee. En huido ketään muuta, meikit ei haise, en sotke, enkä pidä meteliä. Miten meikkaaminen on siis sen paheksuttavampaa kuin kirjan lukeminen tai kännykän räplääminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on sitä kulttuuriperimää, mikä erottaa meidät apinoista. Ei tarvitse mennä hirveän montaa vuosikymmentä ajassa taaksepäin, kun vain prostituoidut naiset meikkasivat. Enää ei ajatella niin, mutta meikkaaminen näkyvillä on edelleenkin sopimatonta.
Minusta on ihanaa, että vielä jotain noista käytössäännöistä noudatetaan ja arvostetaan. Nuo tositv ohjelmat esimerkiksi ärsyttävät ainakin siksi, että kaikki pitää kailottaa julkisuudessa, jopa sellainenkin asia, että kenen peiton alle joku helkkarin Amanda on taas eksynyt. Samaisen Amandan intiimejä alueita esitellään jatkuvasti lehdissä, eikä suinkaan enää missään tiskinalusjulkaisuissa, vaan hempukan sulot esitellään päivittäin marketin kassoilla.
Joskus mietityttää, että minkälainen maailman- ja elämänkuva nykylapsille muodostuu, kun eniten kammotaan sitä, ettei ihmiselle vaan tule estoja.
Joissakin asoissa niitä tosiaan toivoisi vielä olevan.
Tutustuisit historiaan. Meikkaaminen on kuulunut kulttuuriin jo tuhansia vuosia. On sivistymätöntä väittää muuta. Koita sinäkin pölyinen muinaismuisto tulla jo tälle vuosituhannelle. Ja mitä helkkaria joku Amanda tähän liittyy? Pysy asiassa!
Uskon, että sinulle tuottaa vaikeuksia yhdistellä asioita. Kirjoitin käytöstavoista ja sopivaisuuden tajusta, helkkarin Amanda liittyi siihen.
Jossain vaiheessa ihmiskunnan historiaa on varmaan meikattukin. Mitäpä, jos itse yrittäisit pysytellä tässä meneillään olevassa ajassa, sanotaan noin runsaan sadan vuoden haarukassa. On hassua puhua Rooman keisareiden ajoista ja etsiä siitä yhtymäkohtia tai hyväksyntää julkisissa kulkuneuvoissa meikkaamiseen meidän aikanamme
Aamuisin moni meikkaa julkisissa, eikä ole ikinä tullut mieleenkään, että siinä olisi jotakin häiritsevää. :D Kaikesta tekin motkotatte. Eri asia tietysti, jos suihkauttelee hajuvettä tai hiuslakkaa tai lakkaa kynsiä... Niistä on jo hajuhaittaa.
Siinä jälleen oikea asiakaspalveluammatin helmi... Mieti kuitenkin sitä, että se henkilö, joka istui bussissa johon tulit ilman meikkiä ja joka katseli koko matkansa ajan naamanvääntelyäsi, saattaa olla asiakkaasi.