Uskaltaiskohan Primoluteilla siirtää kuukautisia...
En syö ns normaalisti hormoneja ja mulla on olut verenpainetauti teinistä asti johon on päivittäin lääkitys, pienin annostus mitä voi olla muta silti. Lisäksi toiseen jalkaan on viimeisen vuoden aikana ilmestynyt suonikohju:/ pelkään siis veritulppaa tms jos nyt hormoneja popsinkin yhtäkkiä vaikkapa 7vrk.
Olen 1x aiemmin noilla siirtänyt vuodon alkamispäivää, annostus oli 5mg ja otin muistaakseni 2x/pvässä, mutta siitä on varmaan 20v..
Huokaus kun on vaikeaa, en vain haluaisi että kuukautiset alkaa missään etelänlämmössä eli 2vkon matkamme kolmanneksi viimeisenä päivänä.
Kommentit (15)
Hmm, korjatkaa jos olen väärässä (!), mutta eikös primolutissa ole pelkkää keltarauhashormonia, joka ei aiheuta samanlaista riskiä veritulppaan kuin estrogeeni? En ole tosin varma.
Mulle ne aikaansaivat mielettömiä vatsakramppeja 24/7 ja tekivät todella vihaiseksi, en ollut yhtään oma itseni. Sitten kun loptin niin tuli parin päivän päästä tulvamenkat, jotka jatkuivat ja jatkuivat kaksi viikkoa. Pariin päivään en uskaltanut edes poistua kotoa niiden takia. Tietty kaikilla ei ehkä vaikuta näin, mutta se on huonommin siedetty valmiste kuin moni muu keltarauhashormoni eli jos huono tuuri käy, niin ne pilaavat matkan tehokkaammin kuin luomumenkat.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, korjatkaa jos olen väärässä (!), mutta eikös primolutissa ole pelkkää keltarauhashormonia, joka ei aiheuta samanlaista riskiä veritulppaan kuin estrogeeni? En ole tosin varma.
Päinvastoin, estroneeni ei aiheuta esim horhormonikorvaushoidossa, mutta nimenomaan keltarauhashormoni aiheuttaa. Kaverini sai minipillereistä keuhkoveritulpankin 35-v ehti onneksi sairaalaan ajoissa.
Virvon varvon entten tentten, pläääääh!
Jos aloitan noiden syömisen niin vuodon pitäisi sitten alkaa 3-4vrk kotiin tulon jälkeen. Siinä vaiheessa ei haittaa vaikka runsasta olisikin koska olen edelleen kesälomalla silloin. Hitto kun kaiken pitää olla niin hankalaa, ei vain houkuttele sekään että loman toinen viikko menee turvotukseen, pms-oireisiin ja vuodon alkamisen odotteluun ja sitten siihen vuotamiseen vikoina päivinä + mm paluulennolla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin, estroneeni ei aiheuta esim horhormonikorvaushoidossa, mutta nimenomaan keltarauhashormoni aiheuttaa. Kaverini sai minipillereistä keuhkoveritulpankin 35-v ehti onneksi sairaalaan ajoissa.
"Minipillerien ja pitkäaikaisten keltarauhashormonia sisältävien ehkäisymenetelmien käyttö on lisääntynyt. Progestiiniehkäisyltä puuttuvat estrogeenien vasta-aiheet. Progestiinin käyttöön ei siis liitetä veritulppariskin lisääntymistä. Menetelmän voivat valita veritulpan sairastaneet, verenpainetautia sairastavat, diabeetikot, yli 35-vuotiaat tupakoivat jne. Rintasyövän sairastaneelle progestiiniehkäisyä ei suositella." Terveyskirjaston sivuilla lukee.
Alkaako se vuoto varmasti sitten 2-3vrk kuluttua lopetuksesta vai heitteleekö sekin ja miten paljon?
Vierailija kirjoitti:
Virvon varvon entten tentten, pläääääh!
Jos aloitan noiden syömisen niin vuodon pitäisi sitten alkaa 3-4vrk kotiin tulon jälkeen. Siinä vaiheessa ei haittaa vaikka runsasta olisikin koska olen edelleen kesälomalla silloin. Hitto kun kaiken pitää olla niin hankalaa, ei vain houkuttele sekään että loman toinen viikko menee turvotukseen, pms-oireisiin ja vuodon alkamisen odotteluun ja sitten siihen vuotamiseen vikoina päivinä + mm paluulennolla.
ap
Minulla ei primolutit estäneet pms oireita eikä turvotusta. Turvotusta ne vain pahensi koska limakalvot jatkaa kasvamista ja keho nesteen keräämistä siihen että vuoto alkaa
Tuo lääke oli vähällä pilata mun elämän. Sain järkyttäviä itku- ja raivokohtauksia, tuli melkein ero poikaystävän kanssa. 3 kk riitti ja nyt pysyn kaukana hormoneista :(
Vierailija kirjoitti:
Tuo lääke oli vähällä pilata mun elämän. Sain järkyttäviä itku- ja raivokohtauksia, tuli melkein ero poikaystävän kanssa. 3 kk riitti ja nyt pysyn kaukana hormoneista :(
Söit lääkettä jota ei pitäisi käyttää kuin hyvin harvoin ja olikohan se max kaksi viikkoa 3kk? Onko ihme jos alkaa elämä rakoilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söit lääkettä jota ei pitäisi käyttää kuin hyvin harvoin ja olikohan se max kaksi viikkoa 3kk? Onko ihme jos alkaa elämä rakoilla
Häh? Mulle kyllä lääkäri sanoi että vuoto-ongelmiin voi käyttää jatkuvasti. Ja nuo oireet tuli heti alussa. -10
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Mulle kyllä lääkäri sanoi että vuoto-ongelmiin voi käyttää jatkuvasti. Ja nuo oireet tuli heti alussa. -10
Outoa. Mulle taas sanottiin että ovat liian suuri terveysriski jatkuvaan käyttöön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Mulle taas sanottiin että ovat liian suuri terveysriski jatkuvaan käyttöön
Aijaa :o Mä käytin 10 pv joka kierrossa. Enpä kyllä ihmette jos lääkärit/gynet antaa ristiriitaista tietoa, eihän e-pilleritkään aiheuta mielialaoireita ;) -10
Onko tuo yleistäkin, että perusmenkat hankaloittaa elämää järjettömästi? Minulla on ollut menkat kolmella ratsastusleirillä, ties miten monella ulkomaanmatkalla, omissa ylppäreissäni jnejne.. Eikä ne kovasti kokemusta huonontaneet. Vanutappi vaginaan, panadolia naamaan ja menoksi.
Ymmärrän kyllä, että joillain vuodon runsaus, kovat kivut jne hankaloittaa oikeasti elämää. Mutta monet normaalimenkkaisetkin käyttäytyy, kuin menkat olisi joku sairaus, joiden aikana ei voi tehdä ihan samoja etelänlomia jne kuin ilmankin.
En siis arvostele ap:ta, en tiedä miten kovat menkkavaivat hänellä ruukaa olla. Pohdin yleisellä tasolla.
Itselläkin verenpainelääkitys ja olen primolutia käyttänyt, ja homma hoitui.
Suonikohjuista en tiedä.