Tuttavaperhe osti uudehkon okt mutta edelleen ajavat 15v vanhalla autolla.
Miksi jotkut käyttäytyvät näin? Eikö olisi kannattanut ostaa halvempi talo niin rahaa jää muuhunkin elämiseen eikä elää kädestä suuhun lyhennysten takia.
Kommentit (25)
Näköjään joku muukin oli samaa mieltä 😊
Vanha auto on järkevä päätös. Jos remontiin menisikin 500e/v, niin se uusi auto maksaa 500e/kk plus huollot päälle.
Meillä on kallis koti muttei autoa lainkaan, mietipä sitä :)
Siis täh? Meidän talo maksoi 650000 ja auto on juurikin tuon 15 v. ja arvoltaan tuskin tuhatta. Miksi pitäis ostaa uusi jos se kulkee? Talon takia?
Rohkean järkeviä ihmisiä. Auto on tosiaan huono sijoitus. Toki uusi auto on mukavuustekijä jne., mutta oikeasti liikkumaan pääsee vanhemmallakin autolla. Eikä se aina ole rahasta kiinni. Oma pomoni osti 2000 Euron diesel-räpsän, kun ajeli ympäri Suomea työajossa ja laski tienaavansa parhaiten vanhalla dieselillä kilometrikorvauksista. Säästeliäs mies. :) Vanhempani taas vaihtoivat alkuvuodesta 16 vuotta vanhan autonsa pois. Asuvat todella kalliissa asunnossa ja muutenkin rahaa on runsaasti. Eivät vaan kokeneet autoa tähdellisenä sijoituksena. Lopulta auto alkoi brakata niin pahasti, että kävelivät autokauppaan ja laittivat yli 40 000 Euroa tuliterään autoon käteisenä. Nyt on taas hyvä auto pihassa ja tää kuulemma on heidän elämänsä viimeinen auto. ikää tulee ja tiedä, onko korttiakaan enää 10-15 vuoden päästä.
Kaikille auto ei ole kullin jatke, ap.
Jos auto on ollut hyvä ja luotettava, miksi siitä pitäisi luopua? Ehkä heillä ei ole tarvetta uudemmalle autolle?
Vierailija kirjoitti:
Siis täh? Meidän talo maksoi 650000 ja auto on juurikin tuon 15 v. ja arvoltaan tuskin tuhatta. Miksi pitäis ostaa uusi jos se kulkee? Talon takia?
Useimmilehan auto on kulkuvälinen eikä statussymboli, joten talon ja auton vertaaminen on vähän hassua.
Meilläkin on kallis talo ja 13 vuotta vanha auto ja olemme laskenee.että melkein kannattaa alkaa meidän ajot ajaa taxilla ennekuin ostaa uuden auton.
Fiksuja tuttavia. Kuka hullu nyt autoon "sijoittaisi"
Ihmiset sijoittavar rahansa eri tavoin.
Työkaveri valitteli, kun tili on aina tyhjä kuukauden lopussa. Ihmettelee miten jollain on varaa ostaa uusi auto.
Toisaalta heillä on lapsilla kalliit harrastukset ja ajokortin myötä on lapsille hankittu autot.
Lapsen jääkiekkoharrastus voi maksaa kymmenessä vuodessa jopa 90 000 euroa
http://www.hs.fi/kotimaa/a1396940912294
Lähinnä ihmetyttää miten hän ei näe perheen valintojen ja tilinsä saldon välillä mitää syy-seuraussuhteita.
Minua usein nyppii nämä jotka sanovat että auto on huono sijoituskohde.
No ruoka vasta onkin huono sijoituskohde. Viikon vanhasta ruuasta tuskin kukaan maksaa mitään. Hyvästä autosta saa sentään jotain takaisin.
Myös hanavesi on huono sijoituskohde. Maksat vedestä mutta tuskin saat myytyä käyttämääsi vettä.
Jos niiden iskällä on iso kikkeli eikä se tarvitse prameaa autoa.
Rakensimme talon ja ajoimme 10 vuotta vanhoilla autoilla kunnes laina oli maksettu. Nyt voimme kuluttaa sitten vaikka niihin autoihin
Meillä on autot 16v. ja 19v. ja ihan keskituloisia ollaan (molempien nettopalkka yli 4300) ja asutaan jopa vanhassa, halvassa murjussa.
Ystäväni osti yksin ison omakotitalon, mutta ajaa 20v vanhalla autolla, minä olen vuokralla kerrostalossa ja ostin uuden hienon auton. Sama ammatti, saman verran tienaamme.
Toki meillä on ikäeroa 15v, että minä nuorempana voin vielä elellä ns. huolettomammin, mutta eiköhän tässä vielä enemmän näy se että minä rakastan autoja ja ystävääni ne eivät voisi vähempää kiinnostaa kunhan eteenpäin pääsee. Ihmiset laittavat rahaansa siihen mitä pitävät tärkeänä milläkin hetkellä.
Auto on huono sijoitus.