Lapsen kaveri käy hermoille!
Tyttömme (5 v) paras kaveri on äärettömän vilkas ja tuntuu saavan jatkuvasti aivan tolkuttomia päähänpistoja, joihin sitten houkuttelee tyttömme mukaan. Kun he leikkivät meillä sisällä, koko kämppä on kuin pyörremyrskyn jäljiltä. Kaikki lelut on levitetty, seiniin piirretty, kirjoista revitty sivuja yms. Ei usko mitään, kun kielletään, nauraa vain ja nakkelee niskojaan. Äitinsä mielestä on "ihanaa, kun tytöt ovat niin hyviä ystäviä", enkä minäkään toisaalta haluaisi kieltää omaa lastani kokonaan leikkimästä tämän kauhukakaran kanssa, sillä tuhoamisvimmastaan huolimatta hän on ystävänä hyvä ja luotettava, ei missään tilanteessa käänny tytärtäni vastaan tai jätä yksin. En vaan millään jaksa tuota riehakasta käytöstä, joka villitsee oman lapsenikin. Muiden kavereiden kanssa leikit ovat paljon rauhallisempia, mutta jostain syystä tämä kauhukakara on tyttärelleni ylitse muiden...
Kommentit (8)
Ja myös omalle tytöllesi etteivät leikkisi noi villejä leikkejä. Ja että tavarat täytyy siivota sitten kun on leikitty. Keskustelu heidän kanssaan. Enpä muuta tähän hätään keksi.
ei seiniin piirtelyä ja minkään tavaran rikkomista tarvitse sietää. Meillä samanlaista ongelmaa ollut mutta ei sentään noin rajua. Meidän tapauksessa olen nyt oppinut vain sanomaan ja kertaamaan säännöt niin sisällä kuin ulkonakin, meillä kun on paljon omia kasveja. Enää hän ei koske kasveihin ja tottelee kyllä kun kertaan säännöt. Minua ei enää haittaa mitä se lapsi musta ajattelee, leikit sujuu jo yllättävän hyvin ja olenkin varma että rajoja se tarvitsikin kun ei saa niitä kotoa. Joten selitä lapselle ystävällisesti säännöt, jos ei auta saa vähän huutaakin, tai keskustele vanhemien kanssa. Kammottavaa jos ei muka voi mitään sanoa.
.Ei esim seiniin piirtely ole kohtuullista eikä 5-vuotiaalta sopivaa käytöstä.
lapselle huonosta käytöksestä mutta älä kiellä tyttäreltäsi ystävyyttä. Persoonalleen ja vilkkaudelleen ei lapsi voi mitään. Teidän kodin säännöt voit toki hänelle opettaa.
tyttäresi persoonaa.
itse olen ajatellut, että se aivan hirveä riehuminen johtuu siitä, että lapsi ei ole oiekastaan koskaan sisällä, hänet laitetaan aina koko päiväksi ulos, hän osaa leikkiä vain ulkona ja yrittää leikkiä samanlaisia leikkejä sisällä. Ei siis oikeastaan leiki, riehuu ja kiipeilee vaan.
tai sitten, entä jos tyttäresi näyttää ihailuaan tälle kaverilleen, ja tämä kaveri sitten riehuu, että saa sitä ihailua? Eli kokee että hänen on oltava sellainen, jotta tyttösi pitää häntä parhaana kaverinaan? Tätäkin tapahtuu...
huomannut että seinät piirrelty, kirjat revitty jne?