Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia alle 1-vuotiaan jättämisestä kuntosalin lapsiparkkiin?

Vierailija
17.06.2016 |

Olitteko ensin yhdessä tutustumassa parkkiin vai jäikö ns. kylmiltään? Alkoiko itkemään lähtiessäsi? Rauhoittuiko kuitenkin?

Mitä lapset parkissa tekevät, noin pienet siis lähinnä? Riittääkö niille syliaikaa? Annetaanko siellä eväitä tai vaihdetaanko vaippaa? Saako sinne viedä sairaita lapsia?

Oletko yleensäottaen ollut tyytyväinen vai tyytymätön lapsiparkkiin? Mikä on harmittanut tai ollut erityisen mukavaa? Nämä tietysti riippuu varmasti kuntosalista, mutta jos viitsisitte omista kokemuksistanne kertoa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu en jättäisi alle yksi vuotiasta kuntosalin lapsiparkkiin (en tervettä enkä varsinkaan sairasta) vaan hommaisin kotiin hoitajan, jos ei olo ketään tuttua, joka voisi vauvaa pitää tuon ajan. Eiköhän nuo lasiparkit oo vähän isommille tarkoitettu.

Okei, kiitos vastauksistanne. En ollut itsekään aluksi järin innoissani ajatuksesta, mutta kun kuntosalin ohjaaja innoissaan mainosti, kuinka heillä on 3-kuisiakin parkissa ja hoitajat koulutettuja (en tullut kysyneeksi, mikä koulutus), lupasin mennä kerran kokeilemaan. Lähinnä hain täältä tsemppausta, kun ajattelin, että turhaan epäröin. No nyt taidan perua kokeilun.

Ap

Oudolta kuullostaa, että kuntosalin lapsiparkissa ois tosiaan lastenhoitajia valmiina huolehtimaan pienistä vauvoista.. En oo ikinä kuullutkaan. Jos näin on niin sitten tilanne on eri. Itse ehkä luottaisin enemmän tuttuun hoitajaan.

Vierailija
22/41 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se lapsen isä/tuttu voi katsoa sitä lasta kotonasi, kun käyt tutustumassa siihen kuntosaliin?

Kyllä varmasti sen yhden kerran, mutta ei joka kerta sen jälkeen, jos päätän liittyä salille. Ja silloinhan en näkisi, miten lapsi viihtyy lapsiparkissa.

Ap

Miksi lapsen isä ei voi hoitaa OMAA lastaan joka kerta kun olisit salilla? Jouduthan sinäkin lasta hoitamaan, omg, joka päivä!!!

Koska hän on töissä, omg!!!

Ap

Sumplitte asiat niin että käyt salilla silloin kun mies on kotona ja sitten joissain tapauksissa pyydät omaa kaveria tai vanhempia avuksi. Ei todellakaan noin pientä mihinkään lapsiparkkiin. Ja joo,eroa on siihen päiväkotiin ettei tuolla parkissa koko päivää olla, mutta ero on myös siinä,että noissa yleensä on se yksi hoitaja joka vaan pitää silmällä että jonkinlainen järjestys säilyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kommentteja! Aivan kuin nämä parkit olisivat jotain helvetin esihuoneita.

Olin opiskeluaikoina lapsiparkissa töissä ja kyllä siellä oli välillä ihan sylivauvojakin, joskin kaikki huomio meni vauvaan eikä isommat lapset tällöin saaneet niin paljon huomiota. 8kk on jo liikkuva ja osaa leikkiä itsekin.? Yleensä lapset viihtyivät hyvin sen tunnin ja hoitaja kyllä soittaa äidille jos lapsi huutaa ikävissä, eikä lopeta. Sinuna koittaisin kyllä! Parkit on turvallisia ja valvottuja. Sairaita ei saa tuoda, mutta kyllähän jotkut yrittävät.

Vierailija
24/41 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ollut niin tärkeää menoa että olisin jättänyt alle vuoden ikäisen vieraalle. Kerran jätin lapsen isälle kun oli muutaman tunnin pois.

Isäkään ei siis taida olla kovin läheinen tai luotettava? Saako mies ylipäätänsä osallistua lapsen hoitoon, koskea häneen vai oliko vauva ja onko lapsi edelleen vain äitiä varten? Elitte vauva-ajan ihanassa symbioosissa isä ulos suljettuna suhteesta...

Vierailija
25/41 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se lapsen isä/tuttu voi katsoa sitä lasta kotonasi, kun käyt tutustumassa siihen kuntosaliin?

Kyllä varmasti sen yhden kerran, mutta ei joka kerta sen jälkeen, jos päätän liittyä salille. Ja silloinhan en näkisi, miten lapsi viihtyy lapsiparkissa.

Ap

Miksi lapsen isä ei voi hoitaa OMAA lastaan joka kerta kun olisit salilla? Jouduthan sinäkin lasta hoitamaan, omg, joka päivä!!!

Ap

Töissä 24/7? Vai onko sali auki VAIN miehen työaikoina? Taas näitä itsetehtyjä ongelmia...

Vierailija
26/41 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustumiskerralla varmaan lapsesi saa ekstrahuomiota lapsiparkissa. Tilanne voi olla toinen sitten jatkossa. Varmaan riippuu lapsestasikin miten jää. Osta kahvakuulat kotiin nyt puoleksi vuodeksi vielä. Ja reippaita lenkkejä.

Vierailija
27/41 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kokeilemaan, jos todella haluat aloittaa treenaamisen. Sulla on oikeus huolehtia sekä fyysisestä että psyykkisestä terveydestäsi. Ei se lapsi mene rikki, jos hän on välillä tunnin tai puoltoista hoidossa. Hyviä treenejä!

Vierailija
28/41 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Töissä 24/7? Vai onko sali auki VAIN miehen työaikoina? Taas näitä itsetehtyjä ongelmia...

Kuka se ongelman kehitti asiasta? Ei ap vaan sinä. Musta on ihan fiksua, että ap kartoittaa tilanteen eli miehen ollessa estynyt on muitakin hoitovaihtoehtoja.

Vierailija
29/41 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Mistä kaikki alapeukutukset? Todellakin tarkoitin, etten itse haluaisi viedä lastani lapsiparkkiin, jossa tiedän olevan sairaita lapsia! Ja alaikäraja täällä päin tuntuu lapsiparkkeihin olevan 0-3kk, joten en voi olla ainoa, joka harkitsee jättävänsä lapsen kuntosalin lapsiparkkiin?! Onhan päiväkodeissakin alle 1-vuotiaita! Omani on 8kk.

Olen siis itse aika skeptisin mielin menossa kokeilemaan lapsiparkkia ja kuntosalia yhden kerran ilmaiseksi ja halusin siksi kuulla, minkälaisia kokemuksia muilla on alle 1-vuotiaan jättämisestä sinne.

Ap

Päiväkodeissakaan ei ole 8kk ikäisiä vauvoja. Alle vuoden ikäisiä on ylipäänsä vähän ja jos on, syy on vanhempien työ tai opiskelu, ei harrastaminen. Päiväkodeissa on lisäksi ammattitaitoiset hoitajat, mutta siltikään ei voi mitenkään sanoa, että päiväkoti olisi noin pienille lapsille millään tavalla hyväksi.

Lapsesi on aivan liian pieni lapsiparkkiin jätettäväksi. Jos sinua lapsesi etu kiinnostaa, siirrät suosiolla saliharrastuksen aloituksen myöhemmäksi, jollet pysty miehesi tai jonkun muun tutun hoitajan kanssa sopimaan vauvasi hoidosta. Lapsiparkki vaihtuvine teinityttöineen ei ole noin pienen paikka.

Päiväkodilla ja lapsiparkilla on tietenkin myös sellainen ero, että siinä missä lapsiparkissa ollaan suunnilleen tunti ja ehkä kerran viikossa, niin päiväkodissa oleskellaan pitempiä aikoja ja useammin.

Juuri näin. Eli päiväkodissa hoitajista tulee lapsille tuttuja. Lapsiparkin hoitajaan tuskin vastaavaa turvallisuudentunnetta lapselle pääsee kertymään ihan heti.

Niin, tietenkään oma vanhempi ei osaa sanoa, onko vauva sellainen, että hänet voi sinne jättää, mutta vieras AV-mamma toki osaa! Mä olisin voinut jättää esikoisen lapsiparkkiin, mutten kuopusta. Niin yksinkertaista :)

Vierailija
30/41 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiparit ovat aika hektisiä paikkoja. Lasten määrä vaihtelee paljon, välillä ei kuin muutama, jolloin hoito oikeasti laadukasta ja lapsien kanssa ehtii touhuta monenlaista. Välillä taas lapsia on paljon, jolloin kaikki aika menee turvallisuuden takaamiseen ja kurin pitoon. Myös hoitajat ja lapset vaihtuu koko ajan, joten kovin vierastava/arka lapsi ei parkissa pärjää.

Mitään varsinaista hätää vauvaikäiselläkään ei lapsiparkissa ole (äiti/isä kyllä soitetaan paikalle jos lapsi vaan itkee), mutta kyseessä on siis nimensä mukaisesti lapsiparkki. Eli mitään varhaiskasvatusta tai kerhomeinikiä on turha kuvitella, kyse on tasan tarkkaan siitä, että lapsia viihdytetään ja heidän turvallisuus taataan siksi aikaa, kun vanhempi harrastaa. Lapsiparkissa lapselle ei vaihdeta vaippaa tai anneta välipalaa (vettä vois saada, jos janoa valittaa). Jos lapsi  selkeästi haisee tai on niin nälkäinen, että kitisee koko ajan, niin vanhempi soitetaan hätiin.

Vierailija
31/41 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Mistä kaikki alapeukutukset? Todellakin tarkoitin, etten itse haluaisi viedä lastani lapsiparkkiin, jossa tiedän olevan sairaita lapsia! Ja alaikäraja täällä päin tuntuu lapsiparkkeihin olevan 0-3kk, joten en voi olla ainoa, joka harkitsee jättävänsä lapsen kuntosalin lapsiparkkiin?! Onhan päiväkodeissakin alle 1-vuotiaita! Omani on 8kk.

Olen siis itse aika skeptisin mielin menossa kokeilemaan lapsiparkkia ja kuntosalia yhden kerran ilmaiseksi ja halusin siksi kuulla, minkälaisia kokemuksia muilla on alle 1-vuotiaan jättämisestä sinne.

Ap

Päiväkodeissakaan ei ole 8kk ikäisiä vauvoja. Alle vuoden ikäisiä on ylipäänsä vähän ja jos on, syy on vanhempien työ tai opiskelu, ei harrastaminen. Päiväkodeissa on lisäksi ammattitaitoiset hoitajat, mutta siltikään ei voi mitenkään sanoa, että päiväkoti olisi noin pienille lapsille millään tavalla hyväksi.

Lapsesi on aivan liian pieni lapsiparkkiin jätettäväksi. Jos sinua lapsesi etu kiinnostaa, siirrät suosiolla saliharrastuksen aloituksen myöhemmäksi, jollet pysty miehesi tai jonkun muun tutun hoitajan kanssa sopimaan vauvasi hoidosta. Lapsiparkki vaihtuvine teinityttöineen ei ole noin pienen paikka.

Päiväkodilla ja lapsiparkilla on tietenkin myös sellainen ero, että siinä missä lapsiparkissa ollaan suunnilleen tunti ja ehkä kerran viikossa, niin päiväkodissa oleskellaan pitempiä aikoja ja useammin.

Juuri näin. Eli päiväkodissa hoitajista tulee lapsille tuttuja. Lapsiparkin hoitajaan tuskin vastaavaa turvallisuudentunnetta lapselle pääsee kertymään ihan heti.

Jos kyse on tunnista silloin tällöin, niin aivan turha verrata päivähoitoon. Lyhytaikainen silloin tällöin tapahtuva hoito vieraan ihmisen toimesta ei aiheuta traumoja.

Vierailija
32/41 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä näit kommentteja! Kuntosalin lapsiparkissa ollaan yleensä reilu tunti, ei koko päivää kuten päiväkodissa. Henkilökunta hakee kyllä vanhemman, jos lapsi ei pärjää siellä. Koulutusta ei varmaankaan monella ole, mutta en näe asiassa mitään ongelmaa. Jos vien lapseni kaverille hoitoon, en vaadi häneltäkään koulutusta. Minun kuntosalillani on suht vakituiset hoitajat, joihin lapset ovat tutustuneet nopeasti. Myös joitain kavereita he ovat saaneet, koska osa muiden lasten vanhemmista käy samaan aikaan. Osa hoitajista leikkii enemmän lasten kanssa, osa vähemmän. Yleensä varsinkin isommat lapset keksivät ihan itse leikkejä. Vauvat seuraavat muiden touhuja. Toki lapsen luonnekin vaikuttaa siihen tykkääkö hän olla lapsiparkissa vai ei.

Tutustumiskerralla saat (ainakin pyydettäessä) kirjalliset ohjeet lapsiparkin toiminnasta. Menkää vaan rohkeasti kyselemään ja tutustumaan lapsen kanssa.

T: Äiti, jonka kaksi lasta ovat n puolivuotiaasta alkaen käyneet säännöllisesti lapsiparkissa

Vierailija
33/41 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ollut niin tärkeää menoa että olisin jättänyt alle vuoden ikäisen vieraalle. Kerran jätin lapsen isälle kun oli muutaman tunnin pois.

Hieman nyt omakehu haisee. Kröhöm.

Vierailija
34/41 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäkään ei siis taida olla kovin läheinen tai luotettava? Saako mies ylipäätänsä osallistua lapsen hoitoon, koskea häneen vai oliko vauva ja onko lapsi edelleen vain äitiä varten? Elitte vauva-ajan ihanassa symbioosissa isä ulos suljettuna suhteesta...

En ole tuo, jolle vastasit, mutta pieni oikaisu. Vauva ei ole vain äitiä varten. Eikä hän ole isääkään varten. Äiti ja isä ovat molemmat vauvaa varten, sekä tietenkin toisiaan varten. Kun tämän ymmärtää, alkaa se pikkuvauvan symbioosivaihe tuntua ihan luonnolliselta, eikä miltään "isän ulos sulkemiselta". Isän aika tulee myöhemmin ja jatkuu elämän loppuun.

Vierailija
35/41 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vauvan isä ole töissä 24/7 eli isä hoitakoon välillä omaa lastaan että äiti pääsee salille.

Ei käy salilla missä on lapsiparkki joten olen aina luullut että ikäraja on sellainen että lapsi osaa puhua ja ei ole enää vaipoissa. Käsittämätöntä että jotkut vie vauvoja lapsiparkkiin...aina oppii uutta av:ltä :O

Vierailija
36/41 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jättäisi. Siellä saattaa ohjaaja kosketella lasta intiimeiltä alueilta ja sitten lapsi saa traumoja ja on lopun ikänsä terapiassa ja mielisairaalassa. Sitäkö haluat omalle lapsellesi?

Vierailija
37/41 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika käynyt lapsiparkissa reilun vuoden hieman alle 1 vuotiaasta ja nauttii kovasti. Muuten kotihoidossa ollut. Päästään molemmat vanhemmat samaan aikaan salille eikä tarvii vuorotella. Niin jää enemmän aikaa myös muille perheen yhteisille aktiviteeteille. Riippuu varmaan lapsesta ja luonteesta kuka viihtyy lapsiparkissa ja kuka ei. Jos lapsi viihtyy, niin tottakai kannattaa hyödyntää mahdollisuus.

Vierailija
38/41 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä kuntosalilla jossa itse käyn on lapsiparkki ja vauvaparkki. Vauvoja on aina vaan 1/hoitaja. Lapsiparkki on kovassa käytössä, ainakin mun tuttavat sitä ahkerasti käyttää, jotta pääsevät treenaamaan.. Kyllä itekin veisin jos se olis ainoa mahdollisuus päästä treenaamaan silloin tällöin ihan kuntosalilla/ryhmäliikunnassa.

Vierailija
39/41 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä kuntosalin lapsiparkissa joten tässä vähän omia mietteitä.

Olitteko ensin yhdessä tutustumassa parkkiin vai jäikö ns. kylmiltään? Alkoiko itkemään lähtiessäsi? Rauhoittuiko kuitenkin?

Yleensä pienet lapset on tutustumassa ensin vanhemman kanssa, sitten yksin pieniä aikoja. Jos lapsi on normaalisti vierastava niin en toisi ollenkaan. Kaikki lapset joita olen hoitanut on olleet reippaita eivätkä ole vierastaneet.

Mitä lapset parkissa tekevät, noin pienet siis lähinnä? Riittääkö niille syliaikaa? Annetaanko siellä eväitä tai vaihdetaanko vaippaa? Saako sinne viedä sairaita lapsia?

Omassa paikassani meillä ei ole aikaa vaihtaa vaippoja kun on muitakin lapsia paikalla ja heitä ei voi päästää silmistään. Pienet lapset on meillä leikkineet leluilla ja olleet sylissä, ollaan katsottu jotain lastenohjelmaa yhdessä yms. Sairaita lapsia EI SAA tuoda! Meillä ei anneta eväitä ja lapsiparkissa ei saa taaperot syödä ettei muille tule paha mieli. Ihan vauvoille voi olla maitoa yms.

Oletko yleensäottaen ollut tyytyväinen vai tyytymätön lapsiparkkiin? Mikä on harmittanut tai ollut erityisen mukavaa? Nämä tietysti riippuu varmasti kuntosalista, mutta jos viitsisitte omista kokemuksistanne kertoa.

Työntekijänä mukavaa on kun lapset kiintyy ja jokaisella lapsella on joku spesiaalijuttu mitä haluavat tehdä kun tulevat hoitoon. Yksi ihana lapsi halusi aina laittaa palikat tiettyyn järjestykseen ja sen jälkeen laskettiin tunti liukumäkeä!

Lapsiparkki sopii mielestäni lapsille jotka tulevat toimeen muiden lasten kanssa ja eivät vierasta aikuisia. Olen hoitanut myös ihan 3-4kk ikäisiä vauvoja, ne tosin yleensä nukkuvat koko hoitoajan. Vanhemman pitää olla aina puhelimen päässä eli salille mennessä Puhelin auki ja lähettyvillä.

Vierailija
40/41 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo, jolle vastasit, mutta pieni oikaisu. Vauva ei ole vain äitiä varten. Eikä hän ole isääkään varten. Äiti ja isä ovat molemmat vauvaa varten, sekä tietenkin toisiaan varten. Kun tämän ymmärtää, alkaa se pikkuvauvan symbioosivaihe tuntua ihan luonnolliselta, eikä miltään "isän ulos sulkemiselta". Isän aika tulee myöhemmin ja jatkuu elämän loppuun.

Olen tuo kenelle vastasit. Tiedätkö mitä on sarkasmi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme