Miten usein joudut puhumaan töissä englantia?
Kommentit (41)
Joskus kun keittiössä on tilapäisiä sijaisia ovat pääsääntöisesi afrikkalais/ulkomaalaistaustaisia, ja joskus jotkut eivät osaa ollenkaan suomea.
Kirjoitan englantia joka päivä, puhun noin kerran viikossa.
Mua harmittaa, etten voi käyttää kielitaitoani. Olen lukenut aikoinaan koulussa ja jatkanut yliopistossa seitsemän kielen opiskelua ja yritän ylläpitää näitä kieliä lukemalla, katsomalla telkkaria ilman tekstityksiä jne. Kun työssä ja arjessa en näitä kieliä käytä, kielitaito väistämättä rapistuu.
Osaan englantia, ruotsia, saksaa, italiaa, espanjaa, ranskaa ja venäjää. Työssäni puhun vain ja ainoastaan suomea.
Koko ajan. Firman sisäinen kieli on englanti ja kollegat tulevat ympäri maailmaa. Pari työkaveria on suomalaisia.
About kerta viikkoon, kun tulee ulkolaisia potilaita heräämöön. Myös ruotsi samanverran ja samasta syystä
Pari kertaa kuukaudessa ehkä, potilastyö. Puhun kotona päivittäin englantia mieheni kanssa
Päivittäin asiakkaiden kanssa, usein kollegojen kanssa.
Joka päivä. Tarvetta olisi myös venäjälle, puolalle..ja vartija olen.
Joka päivä viimeiset 21v. Ruotsia ja saksaa harvemmin.
Työhön kuuluu esim soittaminen Australiaan tai Hongkongiin megaluokan yrityksen pääjohtajan assarille ja sovin tapaamisia.
Teen myös esimieheni presentaatiot noihin tapaamisiin englanniksi. Yli puolet työkavereista on muualta kuin Suomesta
Ruotsia päivittäin, englantia silloin tällöin, ehkä keskimäärin kerran viikossa.
Päivittäin. Olen pph ja yhden hoitolapseni toinen vanhempi ei puhu ollenkaan suomea, joten tuonti- ja hakutilanteissa puhun hänen kanssaan englantia.
Työskentelen pelkästään englanniksi. Kiinnostaisi tietää millainen kielitaito teillä kaikilla on. minulla c1 ja tuntuu etten saa ikinä nostettua c2!
Joka päivä. Olen alalla, jolla puhutaan jatkuvasti eri kielillä. Itse hallitsen suomen lisäksi viittä muuta kieltä, ja melkein kaikkia käytän päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen pelkästään englanniksi. Kiinnostaisi tietää millainen kielitaito teillä kaikilla on. minulla c1 ja tuntuu etten saa ikinä nostettua c2!
Pistän papereihini, että C2, muttei sitä ole koskaan testattu ja kyllä minulla on paljonkin puutteita sekä sanavarastossa että kieliopissa.
t. Se, joka on ollut 4 v ulkomailla
Joka päivä, ja kerran viikossa saksaakin. Mutta sitä ruotsia en ole tarvinnut koskaan 20 vuoden aikana...
Joka päivä. Kuten monet muutkin vastaajat, olen töissä kansainvälisessä yrityksessä jonka työkieli on englanti.
Myös esim. sähköpostit suomenkielisten ihmisten välillä on kirjoitettava tai ainakin referoitava viestin alkuun englanniksi, koska useimmiten jossain vaiheessa ketjuun liittyy ei- suomenkielisiä. (Taistelen tästä koko ajan, koska usein saan pitkän sähköpostiketjun jossa keskustellaan puolin ja toisin esim. ranskaksi ja sitten päällimmäinen viesti kysyy enkuksi minulta "Hi, can you please provide your perspective" tms :D )
Tällä hetkellä joka päivä joka hetki kun puhun. Työskentelen englannissa.
Joka päivä. Työyhteisöni on kyllä suomalainen, mutta kansainvälistä yhteistyötä on niin paljon. Samoin kpytön påivittäin ruotsia. Ranskaa vikoittain, saksaa silloin tällöin. Latinaa jaksoittain välillä joka päivä, välillä en kuukausiin.