Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Illanviettoja, tutustumisia, AMK, häh??

Vierailija
17.06.2016 |

Tulokset AMK-valinnasta ei ole vielä tulleet mutta lueskelin jo koulun äskettäin julkaisemia kirjeitä uusille opiskelijoille, siellä oli myös kirjeet tuutoreilta aloittaville opiskelijoille. Olen hakenut useammalle alalle joten luin useampia kirjeitä huvikseni. Mutta se mistä kauhistuin oli se että kaikissa kirjeissä puhuttiin jo ensimmäiselle kouluviikolle järjestetyistä illanvietoista jne jne, ja jossain kirjeessä oli tuutorit jopa kirjoittaneet että pyytävät aloittavia opiskelijoita varaamaan koko ensimmäisen viikon illat luokkakavereihin tutustumiseen?? Mitä ihmettä?

Haluan toki tutustua ja kenties ystävystyäkin luokkatovereiden kanssa mutta ei minulla ole mitenkään aikaa tuollaiseen! En ole kovin monta vuotta keskimääräistä ammattikorkeaan hakevaa vanhempi, mutta minulla on perhe, koti ja muutakin elämää, ja tulen tekemään myös töitä opintojen ohessa!

Jäänkö nyt totaalisesti ulkopuoliseksi kun en pysty enkä halua osallistua ryyppäjäisiin tai käyttää suuremmin vapaa-aikaani koulukavereiden tapailuun?

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon miettinyt ihan samaa. Aloitan opiskelut nyt syksyllä, kun nuorin lapsi on vasta 10 kk ikäinen, eikä mulla todellakaan ole mielenkiintoa koulupäivien jälkeen vielä jäädä luuhailemaan johonkin, vaan haluan ehtiä viettää aikaa myös perheen kanssa. Pelkään että jään ihan ulkopuoliseksi :/

2/72 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ette todellakaan jää ulkopuoliseksi. Menette vaan porukoihin mukaan, ehkä esittelette itsenne ja kerrotte miksi ette voi osallistua siihen ja siihen... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä noin muodon vuoksi kävisin jossain, ehkä yhdessä illanvietossa, ainakin piipahtamassa. Ei se perhe-elämäkään siitä varmaan pahemmin kärsi.

Vierailija
4/72 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jää kokonaan ulkopuolelle noista tapaamisista, voi olla että jää sit ryhmästäkin vähän ulos. Itse vastaavassa tilanteessa koin ne tapahtumat osaksi opiskelua, ja kävin aina silloin tällöin. Esim. tiistaisin meillä oli tietovisapäivä, joissa kävin lähes poikkeuksetta (en juonut kuitenkaan).

Vappuaattona kävin bileissä, vappupäivä lasten kanssa. Alun bondaamisiin osallistuin kokonaan, sillä se on hirveän tärkeää. Olen kerran ollut ryhmässä josta en tuntenut ketään, ja koko opiskelu tuntui silloin ikävältä. Siksi näin

Vierailija
5/72 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa osallistua jos vaan mitenkään voi, edes osaan. Itse en osallistunut ja jäin porukoista ulos. Useimmiten ryhmät muotoutuvat hyvin nopeasti alkuviikoilla.

Vierailija
6/72 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää ulkopuoliseksi, jollet osallistu. Ryypätä ei ole pakko.

Vierailija
7/72 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut tosiaan huomannut itse edes ajatella tätä puolta opiskeluissa, kun en itse koskaan ole oikein ollut mikään juhlija. :D

Tavalliseen ajanviettoon voin kyllä jossain määrin kuvitellakin osallistuvani, mutta baareissa ym en käy muutenkaan, olen tasan kerran elämässäni käynyt ystävän syntymäpäiväjuhlien yhteydessä, ja siellä tuntisin itseni aivan varmasti aika orvoksi muutenkin... 

Toivottavasti ryhmään edes jotenkuten pääseminen ei vaatisi kovin suurta juhlimista. :/

ap

Vierailija
8/72 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tapaamiset on ryhmäytymistä. Jos ei osallistu, jää aika hyvin porukan ulkopuolelle ja opiskeluhan on nykyisin aika tavalla ryhmässä tehtäävä, yksilösuorituksia on aika vähän. Ryhmätöitä tehdään muulloinkin kuin virallisena kouluaikana, joten jos alusta asti tekee selväksi,että hei,minulla on tämä perhe ja puoliso,joiden kanssa olen mieluummin kuin teen ryhmätöitä, niin huomaa kohtalaisen ripeästi olevansa muutenkin ei-toivottu henkilö.

Vierailija
9/72 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole haittaa vaikka jää vähän ulos ryhmästä opiskeluaikoina - noita tyyppejä katselet nelisen vuotta, duunielämässä et tapaa heistä välttämättä ketään. Eikä ne duunielämänkään saunaillat ole niin merkityksellisiä.

Sen verran pitää olla ihmisellä itsemääräämisoikeutta/kunnioitusta ettei anna ns yleisten käytäntöjen sanella "virallisen ohjelman" ulkopuolisia juttuja.

Vierailija
10/72 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo tapaamiset on ryhmäytymistä. Jos ei osallistu, jää aika hyvin porukan ulkopuolelle ja opiskeluhan on nykyisin aika tavalla ryhmässä tehtäävä, yksilösuorituksia on aika vähän. Ryhmätöitä tehdään muulloinkin kuin virallisena kouluaikana, joten jos alusta asti tekee selväksi,että hei,minulla on tämä perhe ja puoliso,joiden kanssa olen mieluummin kuin teen ryhmätöitä, niin huomaa kohtalaisen ripeästi olevansa muutenkin ei-toivottu henkilö.

Opiskeluun ja niihin töihin osallistuminen nyt on varmaan kuitenkin eri asia? 

Vierailija
11/72 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei illanvietot välttämättä auta jos olet vähän vanhempi muita ja perheellinen, voit jäädä ulkopuoliseksi.

Vierailija
12/72 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäin kyllä ihan kaikesta ulkopuolelle, kun en osallistunut mihinkään. Jos vain on mahdollisuus, niin ainakin joihinkin ensimmäisiin tapaamisiin kannattaa mennä. Ei niitäkään loputtomiin sillä aloitusporukalla järjestetä. Siitä eteenpäin sitten tulee niitä koko oppilaskunnan juttuja, joihin osallistuminen sitten on "vapaamuotoisempaa".

Vierailija
13/72 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ne muutama vanhempi opiskelija, joilla osalla oli jo perhettäkin, muodostivat sen yhden ryhmän ja saivat keskenään vaikeilla, kuka ehtii tekemään ryhmätöitä milloinkin. Kyllähän he vähän ulkopuoliseksi jäivät, kun eivät missään olleet mukana. AMK suoritetaan erittäin paljon erilaisilla ryhmätöillä, oppimisryhmillä ja paritehtävillä.

Vierailija
14/72 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kummaa on nykyaikana, jos on lähes pakko osallistua ainakin katsomaan toisten ryyppäjäisiä, tai muutoin jää kaikesta sivuun. Uskon kyllä, että ap:n kaltaisia on noissa ryhmissä muitakin, joten heidän kanssaan sitten ryhmittymään, niin saapi ainakin saman sorttisia kavereita! Heidän kanssaan voi sitten ryhmistellä muualla kuin kapakoissa, esim kirjastoissa, puistoissa, kahviloissa, ...

Vierailija
15/72 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella motivoitunut opiskelemaan ja tekemään alaan ja opintoihin liittyviä asioita ja mieluiten keskittyisin siis juurikin niihin... Kun en etsi puolisoa enkä varsinaisesti ystäviäkään (toki ystävät olisivat aina plussaa, mutta puoliso on jo) opinnoista niin ehkä ajatus suuresta määrästä illanviettoja ja juhlia tuntuu vähän turhalta siksikin, ja myönnän ehkä myös yllättyneeni nyt luettuani netistä keskusteluja noiden tutorkirjeiden jälkeen siitä miten suuri osa opintoja kaikenlainen juhlinta ym tuntuu olevan. 

ap

Vierailija
16/72 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kummaa on nykyaikana, jos on lähes pakko osallistua ainakin katsomaan toisten ryyppäjäisiä, tai muutoin jää kaikesta sivuun. Uskon kyllä, että ap:n kaltaisia on noissa ryhmissä muitakin, joten heidän kanssaan sitten ryhmittymään, niin saapi ainakin saman sorttisia kavereita! Heidän kanssaan voi sitten ryhmistellä muualla kuin kapakoissa, esim kirjastoissa, puistoissa, kahviloissa, ...

No nämä kuulostavat jo huomattavasti mukavammilta paikoilta!

ap

Vierailija
17/72 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen että käyt ainakin kerran. Tuo ryhmään mukaan pääseminen, siihen vaikuttaa niin moni muukin asia kuin se että käytkö kaikissa illanistujaisissa jne. Jos oot normaali sosiaalinen niin etköhän sä oman porukan luokasta löydä.. Ja luulen ettet ole ainoa joka pähkäilee tätä samaa asiaa. :D

Vierailija
18/72 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne ekan ja tokan viikon bileet ja niihin osallistuminen ainakin mulla on syynä kavereihin. Jos silloin olisin jäänyt kotiin, olisin porukasta pihalla. Sen jälkeen ei tarvi noissa virallisissa bileissä käydä, voi käydä illanvietoissa kun huvittaa. Mutta kyllä ne tärkeitä on jos haluaa tutustua ihmisiin ja olla osa porukkaa, ei sille mitään mahda. Meillä joku sitten vuosi myöhemmin päätti että haluaa myös tutustua kaikkiin, eikä se enää niin helposti käynytkään.

Vierailija
19/72 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä AMK:ssa nuo tuutorien järjestämät tilaisuudet oli nimenomaan muuta kuin ryyppäjäisiä.Oli opiskelukaupunkiin tutustumista kaupunkisuunnistuksena, erilaisiin harrastuksiin tutustumista ynnä ihan perusjuttuja atk-laitteiden lainaamisesesta päätyen siihen,miten tulostat. Opiskeluun liittyviä peruskysymyksiä siinä käytiin läpi eikä roikuttu baareissa, vaikka tilaiauudet yleensä oli klo 16 jälkeen.

Vierailija
20/72 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne ekan ja tokan viikon bileet ja niihin osallistuminen ainakin mulla on syynä kavereihin. Jos silloin olisin jäänyt kotiin, olisin porukasta pihalla. Sen jälkeen ei tarvi noissa virallisissa bileissä käydä, voi käydä illanvietoissa kun huvittaa. Mutta kyllä ne tärkeitä on jos haluaa tutustua ihmisiin ja olla osa porukkaa, ei sille mitään mahda. Meillä joku sitten vuosi myöhemmin päätti että haluaa myös tutustua kaikkiin, eikä se enää niin helposti käynytkään.

Lisään vielä, että meillä ainakin alussa oli paljon muutakin kuin semmoista yökerhomeininkiä, että ei se välttämättä sitä tarkoita. Eikä kaikissa tarvitse yötä myöten jatkoille olla, käy ainakin alkuillasta näyttäytymässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi