Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä omistusasuminen on kannattavampaa kuin vuokralla olo!

Vierailija
17.06.2016 |

Viittaan vain tähän juuri lukemaani:
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-2000001202537.html

Laskettiin miehen kanssa juuri muutama päivä sitten, että omistusasumisen ansiosta ollaan nyt melkein 200 000 euroa rikkaampia kuin viisi vuotta sitten, kun ostimme ensimmäisen asuntomme.

Näin ollen väittäisin, että omistusauminen kannattaa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, olen samaa mieltä, että se kannattaa, jos on normipalkansaaja, nuori ja töitä. Silloin kannattaa ostaa oma.

Minä en tiedä, paljonko vuosien varrella rahaa on mennyt, on tullut muutettua aina pienemmästä isompaan, mutta tästä eteenpäin omistusasuminen on minulle  halvin asumismuoto. Olen nimittäin huhtikuussa viimeisen lainaerän maksanut, ja vastike vesimaksuineen on nyt n. 400 euroa, ja asunto on 100 neliötä melko uudehkossa talossa. Vuokra vastaavasti olisi varmasti yli tonnin meidänkin seudulla.

19 vuotta maksoin lainaa. Hyödyin vuosien varrella siitä, että pankki antoi lainaa ilman takaajaa tai etukäteissäästöjä ja hyödyin laskevista koroista, ja siitä, että viimeisin lainasopparini tehtiin 13 vuotta sitten, ennenkuin ehdot muuttuivat. Neuvottelin silloin 0,3 prossan marginaalin. Silloin kukaan ei voinut vielä kuvitella, miten matalalle korot voisivat pudota.

Mutta asiahan on niin, että kaikilla ei ole ap.n tai minun tavoin valintavaihtoehtoja, eli kaikkiviisaaksi ei kannata ruveta. Ja nyt on lainansaanti-ehdot tiukentuneet ja työpaikat tiukassa.

Vierailija
2/6 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli, mutta ei ole enää. Hankimme asunnon 150 000€ ja maksoimme sen omaksi seitsemässä vuodessa, nopeita kun olemme.  Asuimme siinä 10 vuotta ja kun remontit alkoivat tulla ajankohtaisiksi, myimme pois 220 000€:lla. Voittoa tuli ja asuminenkin maksoi käytännössä vain vastikkeen verran eli noin 300 €/kk.

Uusi mieleinen koti olisi maksanut 600 000€, kun ei mitään remonttikuntoista tai huonon pohjan omaavaa tahdottu, mutta siitä maksettava vuokra olisi ollut vain 300€ enemmän, kuin jos olisi vuokrannut vanhan asunnon ja laittanut saatavan voiton omaan asumiseen, edelyttäen,että ei olisi ollut remonttikuntoinen taloyhtiö. Olisimme siis saaneet pienellä lisäpanostamisella asua itse leveämmin. Kuka tahtoo ottaa lainaa 380 000€ ja käyttää kertyneen varalllisuutensa myöskin asumiseen, jotta saisi sillä mitättömän säästön? Sijoitimme asunnon myynnistä saamamme rahat tuottavasti uusiin kohteisiin ja menimme itse vuokralle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se kannattaa jos on rahaa ja mahdollisuus lainaan.

Läheskään kaikilla ei ole tai sitten nuorena on muitakin asioita kuin asuntosäästäminen.

Vierailija
4/6 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että se on ollut sinulle kannattavaa ei tarkoita, että se olisi kaikille muillekin kannattavaa kaikissa tilanteissa. Eikä ole järkevää sitoa kaikkea omaisuutta yhteen taloon.

Vierailija
5/6 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kannattamisen määrää, jos olisi ostanut 10v sitten asunnon jostain Salosta ja pitäisi nyt myydä pois

Vierailija
6/6 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä asuu. Jossain muuttotappiopaikkakunnalla tai peräkylässä omasta talosta ei rahoja välttämättä saa pois koskaan, jos edes saa myydyksikään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi