Asunnon osto-ongelma
Ongelma on, että asumme nyt minun omistamassani kaksiossa minä ja miea ja hänen kaksi viikonloppulastaan. Oma yhteinen lapsi syntyy pian. On pakko saada isompi koti.
Asunnon hankinnassa on se pulma, että mies ei pysty laittamaan siihen juuri ollenkaan rahaa. Häbellä ei olw säästöjä eikä saa lainaa kuin ihan mitättömän määrän. Minun pitäisi siis rahoittaa asunto, ostaa ja sitten taloyhtiön remontit kuuluvat tietty omistajan maksettaviksi ajan mittaan.
En keksi oikeudenmukaista tasaveroista keinoa tämän toteuttamiseksi, kaikessa on lievästi sellainen olo, että epäsuorasti elättäisin miestäni. Onko neuvoja?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette osta asuntoa vaikka suhteessa 70%/30% ? Kun kummallakin oma laina, niin luulisi onnistuvan. Myös miehen varallisuus karttuisi eikä kumpikaan kokisi olevansa hyväksikäytetty.
Tuossa minä juuri kokisin vähän olevani hyväksikäytetty. Kun mies saisi omalle 'porukalleen' isomman asumishyödyn, vaikka minä maksaisin siitä pääosan.
Ap
Naiselle sanoisin että älä muuta miehen asuntoon ja maksa hänelle vuokraa. Puolet vastikkeesta ja sähköistä on ok. Ei lainaan liittyviä lainkaan. Mies jarruttaa omaisuuttaan sinun kustannuksellasi. Sinä jäät puulle paljaille, jos ero tulee.
Mielummin vuokralle ja sellaiseen kotiin, joka on myös sinun kotisi. Ei niin että elät toisen kodissa.
Jos mies on fiksu ja osaa elää reilusti ja niin, että koti on yhtälailla sinun eikä nipota raha-asioista, voit harkita hänen asuntoonsa muuttamista.
Miten asia olisi tässä eri? Korostat kokoajan kuinka koti on sinun ja miehen pitäisi maksaa sinulle. Sinun pääoma kasvaa ja mies elää maksellen sitä.
Mieti itseäsi hänen asemansa
Vierailija kirjoitti:
Naiselle sanoisin että älä muuta miehen asuntoon ja maksa hänelle vuokraa. Puolet vastikkeesta ja sähköistä on ok. Ei lainaan liittyviä lainkaan. Mies jarruttaa omaisuuttaan sinun kustannuksellasi. Sinä jäät puulle paljaille, jos ero tulee.
Mielummin vuokralle ja sellaiseen kotiin, joka on myös sinun kotisi. Ei niin että elät toisen kodissa.
Jos mies on fiksu ja osaa elää reilusti ja niin, että koti on yhtälailla sinun eikä nipota raha-asioista, voit harkita hänen asuntoonsa muuttamista.Miten asia olisi tässä eri? Korostat kokoajan kuinka koti on sinun ja miehen pitäisi maksaa sinulle. Sinun pääoma kasvaa ja mies elää maksellen sitä.
Mieti itseäsi hänen asemansa
Mikä on käytännön ratkaisuehdotuksesi ap:n tilanteessa?
M30 kirjoitti:
Been there, done that. Oman kokemuksen pohjalta seuraavat kaksi vaihtoehtoa toimivat parhaiten:
(i) Rikkaampi osapuoli ostaa asunnon omiin nimiinsä ja maksaa kaikki asumiseen liittyvät kustannukset (lainat, yhtiövastikkeet jne.) yksin. Asunnon omistajalla säilyy toki täysi määräysvalta omaan kotiinsa. Jos omistaja haluaa viikonlopuksi kodin omaan käyttöönsä, toinen voi kerätä tavarat ja poistua vaikka hotelliin. Sama pätee muihin asumiseen liittyviin päätöksiin kuten sisustamiseen, millaisessa kodissa asutaan ja missä jne. Raaka peli, mutta ei aiheuta mussutusta suuntaan eikä toiseen, kun toinen osapuoli selkeästi ja avoimesti elättää toista.
TAI
(ii) Omistusasunnon haltija laittaa kotinsa vuokralle. Vuokrataan yhteinen asunto, jonka kulut laitetaan puoliksi. Vuokratuotto on omistusasujan henkilökohtaista varallisuutta, eikä kuulu mitenkään rahattomalle osapuolelle.Erilaiset hybridimallit (köyhempi osapuoli maksaa puolet kiinteistä kuluista / kiinteät kulut kokonaan tmv) tuntuvat vain johtavan eripuraan. Avopuolison kanssa riidellessä kuulin saman "minähän en sinun lainoja maksele" -argumentin, vaikka "puolet kaikista kuukausikuluista" -asumiskustannukset olisivat olleet n. 40% vastaavan asunnon vuokran puolikkaasta.
En ole tuo ylläolevan kirjoittaja, mutta en ymmärrä tämän alapeukuttajia, tässä on tosiaan pähkinänkuoressa ne tasan kaksi vaihtoehtoa jotka ovat suhteen kannalta järkeviä. Ja samaa mieltä olen myös tuon kirjoittajan kanssa, joka sanoi että mieti mitä neuvoisit jos sukupuolet olisi tosin päin. Ikinä en ketään naista kehottaisi muuttamaan miehen kämppään "vuokralle". Ap:n tapauksessa yhteinen vuokrakämppä ja ap:n oma asunto vuokralle ovat ainoa järkevä ratkaisu suhteen tasa-arvon ja tulevien ongelmien ennaltaehkäisyn kannalta.
Voittehan te sopia, että mies maksaa esim. ruokaostokset. Jos vuokraa maksetaan, niin se on aina veronalaista tuloa. Jos mies maksaa perheenne menoja ja sinä lyhennät omaa asuntolainaasi, niin se on teidän välinen sopimuksenne. Miehesi ei siinä liiemmin nettoa, mutta eipä nettoaisi omillaan vuokralla asuessaankaan. Kyllä teidän on kyettävä puhumaan raha-asioista, jos kerta lapsiakin on mukana kuvioissa.