Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon osto-ongelma

Vierailija
16.06.2016 |

Ongelma on, että asumme nyt minun omistamassani kaksiossa minä ja miea ja hänen kaksi viikonloppulastaan. Oma yhteinen lapsi syntyy pian. On pakko saada isompi koti.

Asunnon hankinnassa on se pulma, että mies ei pysty laittamaan siihen juuri ollenkaan rahaa. Häbellä ei olw säästöjä eikä saa lainaa kuin ihan mitättömän määrän. Minun pitäisi siis rahoittaa asunto, ostaa ja sitten taloyhtiön remontit kuuluvat tietty omistajan maksettaviksi ajan mittaan.

En keksi oikeudenmukaista tasaveroista keinoa tämän toteuttamiseksi, kaikessa on lievästi sellainen olo, että epäsuorasti elättäisin miestäni. Onko neuvoja?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkiudu tyhjätasku-ukosta eroon ennenkuin  ehtii pilata sunkin elämän.

Vierailija
22/45 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Posetiivari kirjoitti:

Eihän se laina ole varsinaisesti rahankulua tai edes asumiskulua. Korot ovat. Vaikka vieväthän lainanlyhennykset tietysti osan tuloista. Periaatteessa.

Toi on muuten totta. Lainan takaisinmaksu ei ole rahankulua, vaan oikeastaan sama asia kuin pistäisit rahaa pankkiin. Kerrytät omaa varallisuuttasi, kun maksat omaa asuntoa pois. Jos ostat asunnon hyvältä alueelta, sen arvo vain nousee ajan kanssa.

Vain velan korot ovat rahanmenoa, mutta korothan ovat nyt ennätysalhaalla. Eli nyt jos koskaan kannattaa todellakin ostaa se asunto. Lisäksi monessa paikassa on nyt ostajan markkinat, asuntokauppa on hiljentynyt sen verran.

Missä päin Suomea asutte?

Mutta jos ap ei saa yksin niin suurta lainaa, mikä riittäisi isomman asunnon ostoon, niin paha siinä on mitään ostella. Jos asia on näin, niin itse laittaisin oman asuntoni vuokralle ja muuttaisin miehen kanssa isompaan vuokra-asuntoon. Ja vuokra maksettaisiin puoliksi, niin kuin muutkin kulut. (Paitsi tietenkin vanhempainvapaan ajalta täytyisi sopia jokin järjestely.. ) Vaikka vuokra tuntuisikin varojen antamiselta vuokranantajan taskuun, niin eipä tuossa ole muita mahdollisuuksia, jos ei ole varaa isompaan, eikä lainaa tipu tarpeeksi. Lisäksi oma asunto jäisi ap:lle "takaportiksi", siltä varalta että varaton mies jättää osuutensa vuokrasta maksamatta. Nythän on ilmeisesti elellyt ilmaiseksi ap:n asunnolla.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mies on sanonut, ettei hänellä ole varaa ja uskon sen. En tiedä tarkasti varallisuuttaan tai tulojaan, kun ne vaihtelevat."

Olette muuttaneet yhteen (ja menneet naimisiin?) mutta ette ole koskaan puhuneet raha-asioita selväksi? Kyllä yhteisessä perheessä pitää tietää toisen tulot ja varallisuus - ja halukkuus osallistua yhteisen elämän rahoittamiseen. Nyt kun teille on tulossa lapsi, se keskustelu kannattaa käydä. Istutte alas ja käytte perheen tulot läpi ja yhdessä mietitte, minkälaiseen asumiseen teillä on varaa.

Vai ajattelitko tehdä sen asunnonvaihtopäätöksenkin ihan yksin? Kai miehellä joku ajatus siihen on?

Hän on sanonut sen, ettei ole varaa ostaa yhdessä. Kun kysyin että missä sitten asuisi, jos mua ei olisi, niin jossain halvalla maaseudulla vuokrayksiössä kuulemma. Eli jos mä halyan asua kotiseudullani, niin tämä on sitten kokonaan mun vastuulla rahoittaa.

Tietääkö joku, että jos aviomies maksaisi mulle 'vuokraa', niin pitääkö mun maksaa verot siitä tulosta?

Ap

Vierailija
24/45 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos ostan kämpän ja mies maksaa asumisesta jonkun määrän, niin onko mun silloin maksettava siitä hänen maksamastaan rahasta veroa?"

No ei tietenkään, mieshän vaan osallistuu omalla panoksellaan perheen menoihin.

Oletko jo käynyt pankissa? Vaikka olisitkin hakemassa lainaa omiin nimiisi, ne katsoo siellä kaikki teidän perheen menot ja arvioi, miten selviäisit lainasta.

Vierailija
25/45 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske se ukkosi töihin!

Vaikka puhelinmyyjäksi tahi rattopojaksi tienaamaan ***seellään.

Vierailija
26/45 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Posetiivari kirjoitti:

Eihän se laina ole varsinaisesti rahankulua tai edes asumiskulua. Korot ovat. Vaikka vieväthän lainanlyhennykset tietysti osan tuloista. Periaatteessa.

Toi on muuten totta. Lainan takaisinmaksu ei ole rahankulua, vaan oikeastaan sama asia kuin pistäisit rahaa pankkiin. Kerrytät omaa varallisuuttasi, kun maksat omaa asuntoa pois. Jos ostat asunnon hyvältä alueelta, sen arvo vain nousee ajan kanssa.

Vain velan korot ovat rahanmenoa, mutta korothan ovat nyt ennätysalhaalla. Eli nyt jos koskaan kannattaa todellakin ostaa se asunto. Lisäksi monessa paikassa on nyt ostajan markkinat, asuntokauppa on hiljentynyt sen verran.

Helsingissä ja kallista on. Tämä seutu on lapsuuden kotipaikkani enkä haluaisi muuttaa muuallekaan.

Mieshän on asunut kustannuksellani jo tähän astikin, mutta olen pitänyt tilannetta väliaikaisena. Pysyvänä ratkaisuna se olisi ihan eri juttu. Asia on alkanut aiemmin harmittaa mua silloin, kun on mennyt huonommin, silloin kun menew ok niin sitä ei tule ajatelleeksi samalla tavalla.

Jos ostan kämpän ja mies maksaa asumisesta jonkun määrän, niin onko mun silloin maksettava siitä hänen maksamastaan rahasta veroa? Ollaan naimisissa, jos se vaikuttaa jollain lailla asiaan.

Onko teillä avioehtoa? Jos ei ole niin auts.  

Vierailija
27/45 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan teillä avioehto?

Vierailija
28/45 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Posetiivari kirjoitti:

Helsingissä ja kallista on. Tämä seutu on lapsuuden kotipaikkani enkä haluaisi muuttaa muuallekaan.

Mieshän on asunut kustannuksellani jo tähän astikin, mutta olen pitänyt tilannetta väliaikaisena. Pysyvänä ratkaisuna se olisi ihan eri juttu. Asia on alkanut aiemmin harmittaa mua silloin, kun on mennyt huonommin, silloin kun menew ok niin sitä ei tule ajatelleeksi samalla tavalla.

Jos ostan kämpän ja mies maksaa asumisesta jonkun määrän, niin onko mun silloin maksettava siitä hänen maksamastaan rahasta veroa? Ollaan naimisissa, jos se vaikuttaa jollain lailla asiaan.

Meillä on niin, että minä omistan asunnon ja maksan kaikki lainaan liittyvät kustannukset. Mies maksaa vastikkeen (joka on alle 200e) ja vesi- ja sähkölaskut. Asumiskustannukset ovat tosi edulliset, ei vuokralla asumalla saisi vastaavaa samalla rahalla. Tästä ei tarvitse maksaa minun mitään veroa, koska en peri mieheltä vuokraa vaan hänkin maksaa asumiskustannuksista. Varmistettu lakimieheltä ennen kun asunnon ostin.

Vierailija
29/45 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies käy töissä niin miten ihmeessä ei ole varaa maksaa asumisesta??? Asuuko hän nyt ilmaiseksi sinun asunnossasi?

Ja miten ihmeessä kukaan lähtee tekemään lasta parisuhteeseen jos toisen tulot ja varallisuus eivät ole millään lailla tiedossa.

Miten olette ajatelleet elättää syntyvän lapsen ja rahoittaa vanhempainvapaanja ehkä hoitovapaata?

Taitaa olla porvoosta tämäkin perhe.

Ajattelin, että ei pitäisi olla pinnallinen ja että rahan ei pitäisi merkitä puolisossa. Mutta kyllä siitä tulee ongelmia näköjään.

Ap

Itse en pystyisi elämän parisuhteessa ellen olisi tietoinen puolison taloudellisesta tilanteesta. Se EI TARKOITA sitä, että puolisi valittaisiin varallisuuden perusteella tai että olisi pinnallinen. Raha ohjaa ikävä kyllä elämää aika pitkälle ja ihmetteln, että olette naimisissa asti eikä se ole koskaan vielä tullut teille eteen.

Vierailija
30/45 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On avioehto, ehdottomasti! Mutta se ei kai vaikuta elämisen kuluihin mitenkään.

Miten jos mies antaa osuuden asumisesta seteleinä käteen?

Ap

Vierailija
31/45 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mies on sanonut, ettei hänellä ole varaa ja uskon sen. En tiedä tarkasti varallisuuttaan tai tulojaan, kun ne vaihtelevat."

Olette muuttaneet yhteen (ja menneet naimisiin?) mutta ette ole koskaan puhuneet raha-asioita selväksi? Kyllä yhteisessä perheessä pitää tietää toisen tulot ja varallisuus - ja halukkuus osallistua yhteisen elämän rahoittamiseen. Nyt kun teille on tulossa lapsi, se keskustelu kannattaa käydä. Istutte alas ja käytte perheen tulot läpi ja yhdessä mietitte, minkälaiseen asumiseen teillä on varaa.

Vai ajattelitko tehdä sen asunnonvaihtopäätöksenkin ihan yksin? Kai miehellä joku ajatus siihen on?

Hän on sanonut sen, ettei ole varaa ostaa yhdessä. Kun kysyin että missä sitten asuisi, jos mua ei olisi, niin jossain halvalla maaseudulla vuokrayksiössä kuulemma. Eli jos mä halyan asua kotiseudullani, niin tämä on sitten kokonaan mun vastuulla rahoittaa.

Tietääkö joku, että jos aviomies maksaisi mulle 'vuokraa', niin pitääkö mun maksaa verot siitä tulosta?

Ap

Eikö tuo onnistu niin, että mies maksaa suoraan esim. vastikkeen taloyhtiön tilille ja lainanhoitotilille vaikka korkoja vastaavan summan?  Silloin ei ainakaan mene veroja.

Selvittäkää nyt ihan ensin, paljonko mies voi laittaa asumiseen/kk. Sitten suunnittelette, mistä ja kuinka ison asunnon voitte ostaa. Jos haluat elää miehen kanssa niin joudut varmaan jonkin verran häntä elättämään.

32/45 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on niin, että minä omistan asunnon ja maksan kaikki lainaan liittyvät kustannukset. Mies maksaa vastikkeen (joka on alle 200e) ja vesi- ja sähkölaskut. Asumiskustannukset ovat tosi edulliset, ei vuokralla asumalla saisi vastaavaa samalla rahalla. Tästä ei tarvitse maksaa minun mitään veroa, koska en peri mieheltä vuokraa vaan hänkin maksaa asumiskustannuksista. Varmistettu lakimieheltä ennen kun asunnon ostin.

Tällainen järjestely kuulostaa järkevältä. 

Kerran juttelin yhden miehen kanssa jolla oli avovaimonsa kanssa juuri tällainen järjestely. Mies siis maksoi asumiskuluja vain pari sataa kuussa, mikä on musta tosi vähän. Helsingissä yksiönkin vuokra on vähintään 600€. Mies pääsi siis todella vähillä asumiskustannuksilla. Asunto oli iso ja kauniisti sisustettu kolmio.

Noh, tämä miespä oli sitä mieltä, että hän on tässä se hyväksikäytetty. Hän omasta mielestään oli rahoittamassa avovaimon omistusasunnon maksamista. Eron sattuessa kun hänellä ei olisi ollut osaa eikä arpaa kyseiseen asuntoon. Asunto tietysti oli avovaimon ostama ja tämän nimissä, ja vaimo myös maksoi lyhennykset. Mies vain vastikkeen. Tämäpä oli herrasta kovasti epäoikeudenmukaista. En tiennyt itkeäkö vai nauraa.

Ja sitten meitä naisia haukutaan lompakkoloisiksi...

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
33/45 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ehkä tekisin niin, että ostaisin isomman asunnon mutta laittaisin miehen maksamaan puolet asuntolainasta, vastikkeesta ja muutenkin kuluista mitä myöhemmin ilmenee.( Eikö se ole ihan normaalia) Sitten jossain kohtaa, kun ehkä hänen taloudellinen tilanteensa paranee tai hän on ehkä pystynyt laittamaan vähän rahaa säästöön, jotta saisi isomman lainan. Tällä lainalla hän sitten maksaisi puolet asunnosta ja olisitte molemmat omistajia.

Vierailija
34/45 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällainen järjestely kuulostaa järkevältä. 

Kerran juttelin yhden miehen kanssa jolla oli avovaimonsa kanssa juuri tällainen järjestely. Mies siis maksoi asumiskuluja vain pari sataa kuussa, mikä on musta tosi vähän. Helsingissä yksiönkin vuokra on vähintään 600€. Mies pääsi siis todella vähillä asumiskustannuksilla. Asunto oli iso ja kauniisti sisustettu kolmio.

Noh, tämä miespä oli sitä mieltä, että hän on tässä se hyväksikäytetty. Hän omasta mielestään oli rahoittamassa avovaimon omistusasunnon maksamista. Eron sattuessa kun hänellä ei olisi ollut osaa eikä arpaa kyseiseen asuntoon. Asunto tietysti oli avovaimon ostama ja tämän nimissä, ja vaimo myös maksoi lyhennykset. Mies vain vastikkeen. Tämäpä oli herrasta kovasti epäoikeudenmukaista. En tiennyt itkeäkö vai nauraa.

Ja sitten meitä naisia haukutaan lompakkoloisiksi...

Voi jeesus. Mielestäni tämä on ainut "reilu" tapa, kun vastike on noin edullinen.. koska miehellä jää paljon enemmän rahaa käyttöön kuin mitä jäisi esim vuokralla asuessa, hän voisi vallanmainiosti säästää rahaa ja kartuttaa omaa omaisuuttaan. Eri asia, jos vastike olisi vaikka monta sataa euroa kuussa. Silloin ei olisi reilua, koska toinen maksaisi lainaa (kerryttää omaisuutta) ja toinen monta sataa vastiketta.

Vierailija
35/45 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Been there, done that. Oman kokemuksen pohjalta seuraavat kaksi vaihtoehtoa toimivat parhaiten:

(i) Rikkaampi osapuoli ostaa asunnon omiin nimiinsä ja maksaa kaikki asumiseen liittyvät kustannukset (lainat, yhtiövastikkeet jne.) yksin. Asunnon omistajalla säilyy toki täysi määräysvalta omaan kotiinsa. Jos omistaja haluaa viikonlopuksi kodin omaan käyttöönsä, toinen voi kerätä tavarat ja poistua vaikka hotelliin. Sama pätee muihin asumiseen liittyviin päätöksiin kuten sisustamiseen, millaisessa kodissa asutaan ja missä jne. Raaka peli, mutta ei aiheuta mussutusta suuntaan eikä toiseen, kun toinen osapuoli selkeästi ja avoimesti elättää toista.

TAI

(ii) Omistusasunnon haltija laittaa kotinsa vuokralle. Vuokrataan yhteinen asunto, jonka kulut laitetaan puoliksi. Vuokratuotto on omistusasujan henkilökohtaista varallisuutta, eikä kuulu mitenkään rahattomalle osapuolelle.

Erilaiset hybridimallit (köyhempi osapuoli maksaa puolet kiinteistä kuluista / kiinteät kulut kokonaan tmv) tuntuvat vain johtavan eripuraan. Avopuolison kanssa riidellessä kuulin saman "minähän en sinun lainoja maksele" -argumentin, vaikka "puolet kaikista kuukausikuluista" -asumiskustannukset olisivat olleet n. 40% vastaavan asunnon vuokran puolikkaasta.

Vierailija
36/45 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mielestänne olisi sopiva summa muehen maksaa asumisesta /kk, jos siellä asuu mun ja lapsen lisäksi mies ja hänen 2 vkonloppulastaan? Jos tekisin niin, että ostaisin n 400 000 eurolla perheasunnon kokonaan yksin? Jos ruuat ja muut kulut menee puoliksi nykyisinkin. Mikä summa olisi ok?

37/45 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

M30 kirjoitti todella hyvin. Tossa ne vaihtoehdot käytännössä on.

🇺🇦🇮🇱

38/45 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä mielestänne olisi sopiva summa muehen maksaa asumisesta /kk, jos siellä asuu mun ja lapsen lisäksi mies ja hänen 2 vkonloppulastaan? Jos tekisin niin, että ostaisin n 400 000 eurolla perheasunnon kokonaan yksin? Jos ruuat ja muut kulut menee puoliksi nykyisinkin. Mikä summa olisi ok?

500€ ainakin. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
39/45 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette osta asuntoa vaikka suhteessa 70%/30% ? Kun kummallakin oma laina, niin luulisi onnistuvan. Myös miehen varallisuus karttuisi eikä kumpikaan kokisi olevansa hyväksikäytetty.

Vierailija
40/45 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähtisin ehkä etsimään sitä aso-asuntoa. Käyttövastikkeen maksaisitte puoliksi, oma asunto vuokralle.

Ei voi kuin ihmetellä teidän järjestelyjä. Naimisiin on menty, lapsi saatu alulle, raha-asiat ihan vaiheessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi