No niin. Olen kasvissyöjä, kysykää nyt kun niin kovasti kiinnostaa.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa näkee heti muutaman militanttivegaanien "koukun" tai "kompa-ansan" johon oikein TOIVOTAAN että joku olisi kiivaasti eri mieltä. Sitten pääsisi hyvällä tekosyyllä solvaamaan ja riehumaan.
Vegaanit. Miksi teillä on niin paha olla?
Kuten?
Lue ketju, ehkä osaat bongata ne. Mikäli et niin hyvä sinulle.
Vegejen provoketju. Ai että, lähti hitaasti käyntiin eikä heti päässyt ilkeilemään niin mielenkiinto vähän loppui :D
Häiritseekö sinua muiden lihansyönti?
Niin minäkin, kohta 30 vuotta. Ei kysyttävää.
Hienoa, ap, että vanhempasi eiv't pakottaneet sinua syömään lihaa, kun se ei maistunut.
Ovatko maito- ja munatuotteet mielestäsi kasviksia? EI! Et ole kasvissyöjää nähnytkään. Itse olen KASVISSYÖJÄ eli en käytä LIHAA, MUNAA, MAITOA tai muita eläinkunnan tuotteita RUOASSANI mutta jalassa ja käsivarressa on nahkatuotteita js naamani maalaan eläimillä testatuilla tuotteilla.
Suosittele jokin hyvä kirja tms missä olisi monipuolisia kasvisruokareseptejä. Syön paljon kasvisruokaa, linssejä, papuja ja tofua yms, mutta homma tyssää aina siihen kun oma mielikuvitus loppuu kesken ja syödään tyyliin aina samaa hyväksi havaittuja kasvispihvejä...
Miksi täällä vinistään vegaaneista kun aloittaja ei edes sellainen oli? Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Milloin ajattelit hakea apua persoonallisuushäiriöösi? Sitä ei voi parantaa mutta ammattiapu voi lieventää oireita.
Minne Ap katosi? Eikö provo onnistunutkaan ja et päässyt tyydyttämään riidanhaluasi?
Jos juhliin ei ole ilmoittautumisten perusteella tulossa yhtään kasvissyöjää (tai vegaania), onko mielestäsi silti tärkeää tehdä kaikki tarjottava kasvisversiona tai mieluiten vegaanisena? Ihan vaan siksi, että joku voikin olla vegaani vaikkei kysyttäessä ruokarajoitteita sitä kertonut ja loukkantuu tarjolla olevista hedelmistä ja vihreästä salaatista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin ajattelit hakea apua persoonallisuushäiriöösi? Sitä ei voi parantaa mutta ammattiapu voi lieventää oireita.
Voi luoja. Näiden trollien taso alkaa olla jo pahasti pakkasella.
Vierailija kirjoitti:
No voi jeesus kun pitää nyt tarttua tuohon hyväksyä-sanaan! Tarkoitin, etten ala kyselemään asiasta sen enempää, käsittääkseni useimmiten vegaaniuden taustalla on juurikin nuo utelemani eläinoikeus- tai ympäristösyyt. Kuitenkin ovo-lakto-vegetaristi ylläpitää aivan samaa eläintuotantoa valinnoillaan, vaikka on helppo pestä omatunto puhtaaksi ettei kuitenkaan syö sitä lihaa... Mutta yhtä lailla muna- ja maitotuotanto rasittavat sekä ympäristöä että ovat niille koneiston yksilöille, eli eläimille haitaksi.
Olen näitä keskusteltuja vegaaniystäväni kanssa sen verran käynyt, että osaan jo vegaanifraasit... :D Minulle henkilökohtaisesti aivan sama, mistä syystä ap tai kuka tahansa on tai ei ole kasvissyöjä tai vegaani. Oisko vielä jotain niuhottamista??
Perskeles sentään, eli kaikki tai ei mitään. Jos käyttää kummiskin maito- ja munatuotteita, on ihan sama mättää sitä häränfilettä ja sianniskaakin, kun joka tapauksessa on paha ihminen. Ajatteletko näin muillakin elämän osa-alueilla? Jos on kerran heittänyt metsään roskan, on sama perustaa sinne kaatopaikka, ihan turha yrittää kuvitella auttavansa luontoa kerta on sen yhden roskan sinne jo jättänyt. Jne, tajusit kai jo pointin
Olen siis sitä mieltä, että jokainen askel on tärkeä askel ja yksikin syömättä jätetty pihvi, kananmuna tms. on parempi kuin olla täysin välinpitämätön. Olen todellakin samaa mieltä siitä, että muna- ja maitotuotanto on suuri rasite sekä ympäristölle että eläimille, mutta tuollainen mustavalkoinen tuomitseminen on vain typerää eikä auta ketään.
Minulla ei ollut kommentissani mitään kysymystä, vaan kiittelin ap:tä ketjustaan.
Veganismia ja kasvissyöntiä pidetään eettisinä valintoina, mutta sitä on sekasyöntikin. Jokainen teko jonka teemme, edellyttää eettistä valintaa. Jos noudatamme valtavirtaa (arjessa esim. sekasyönti, heteroseksuaalinen parisuhde, lapset, omistusasuminen jne), valintoja ei haasteta emmekä joudu niitä perustelemaan. Emme siis mieti niitä yhtä paljon kuin valtavirrasta poikkeavat ihmiset tekevät. Siksi ehkä toisella lailla elävät tuntuvat eettisemmiltä ihmisiltä kuin "me" ja se herättää "meissä" syyllisyyttä, joka taas synnyttää palstalla tuolloin tällöin hämmentävää aggressiota vegeväkeä kohtaan.
12
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi jeesus kun pitää nyt tarttua tuohon hyväksyä-sanaan! Tarkoitin, etten ala kyselemään asiasta sen enempää, käsittääkseni useimmiten vegaaniuden taustalla on juurikin nuo utelemani eläinoikeus- tai ympäristösyyt. Kuitenkin ovo-lakto-vegetaristi ylläpitää aivan samaa eläintuotantoa valinnoillaan, vaikka on helppo pestä omatunto puhtaaksi ettei kuitenkaan syö sitä lihaa... Mutta yhtä lailla muna- ja maitotuotanto rasittavat sekä ympäristöä että ovat niille koneiston yksilöille, eli eläimille haitaksi.
Olen näitä keskusteltuja vegaaniystäväni kanssa sen verran käynyt, että osaan jo vegaanifraasit... :D Minulle henkilökohtaisesti aivan sama, mistä syystä ap tai kuka tahansa on tai ei ole kasvissyöjä tai vegaani. Oisko vielä jotain niuhottamista??
Perskeles sentään, eli kaikki tai ei mitään. Jos käyttää kummiskin maito- ja munatuotteita, on ihan sama mättää sitä häränfilettä ja sianniskaakin, kun joka tapauksessa on paha ihminen. Ajatteletko näin muillakin elämän osa-alueilla? Jos on kerran heittänyt metsään roskan, on sama perustaa sinne kaatopaikka, ihan turha yrittää kuvitella auttavansa luontoa kerta on sen yhden roskan sinne jo jättänyt. Jne, tajusit kai jo pointin
Olen siis sitä mieltä, että jokainen askel on tärkeä askel ja yksikin syömättä jätetty pihvi, kananmuna tms. on parempi kuin olla täysin välinpitämätön. Olen todellakin samaa mieltä siitä, että muna- ja maitotuotanto on suuri rasite sekä ympäristölle että eläimille, mutta tuollainen mustavalkoinen tuomitseminen on vain typerää eikä auta ketään.
Huh huh. Tuomitsinko? Itsehän en ole edes kasvissyöjä, sanoinkin että olen käynyt näitä keskusteluja vegaaniystäväni kanssa, ja vaikka hän nyt onkin perusteluillaan saanut minut vähentämään lihankulutusta, en silti ole kasvissyöjä EIKÄ täten ole varaa ketään tuomita. Kysyin vain noita perusteluja, mitä itsekin olen pyöritellyt päässäni. Että jos mielestään välittää eläimistä ja ympäristöistä, miksi ei välitä niin paljon että olisi vegaani. Kysyn tätä samaa toisinaan itseltänikin, kyllä mielestäni jokaisen ihmisen pitäisi kyetä kriittiseen ajatteluun omaa toimintaa koskien, varsinkin jos avaa aiheesta keskustelun keskustelupalstalle. Varmaan tajusit itsekin jo pointin.
Mutta jos ap:n kasvissyönti ei edes liity näihin asioihin, vaan on kasvissyöjä vaikka vain siksi, ettei pidä lihan mausta tai suutuntumasta, niin en lähde tuota eettistä puolta hänen kanssaan sen enempää pohtimaan.
Syötkö hyönteisiä? Mikä on kantasi hyönteissyöntiin?
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta vegaani olen. Tai "vegaani", koska mielestäni hyönteiset voisi olla ihan kelpo ravintoa. Varmaan hyönteisiä jo syönkin, kun en välttele sitä kirvoista tehtyä väriainetta. Mielestäni olisi loistavaa, jos lihantuotantoa ruvettaisiin korvaamaan hyönteistuotannolla, vaikka tietysti parasta olisi, jos elettäisiin vain kasvisravinnolla.
Voisin myös syödä munia ja maitotuotteita, jos ne tulisivat oikeasti jostain, missä eläimiä kohdellaan todella hyvin, niitä rakastetaan ja niillä on nimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyönti on aika paljon ilmastoystävällisempää kuin lihansyönti varsinkin jos syö lähiruokaa.
Kysyitkö vai totesitko?
Näyttäisi olevan toteamuslause. Ei näy kysymysmerkkiä, eikä ole kysymyslauseen sanajärjestystä, ei kysymysmuotoista sanaa. Oletko daiju, vai tavoitteletko sarkasmia epäonnistuneesti?
Ohis
Oletko aina yhtä epäkohtelias? Oletko sinä yksi niitä, jotka aina yrittävät saada riidan aikaan kaikissa kasvissyöntiin vai veganismiin liittyvissä ketjuissa? Jos olet, miksi?
En ole. Vain toisinaan nypyttää tuollainen näsäviisastelu. Iltapäivälehtien kommenttiosioista tuttu tyhmäksi heittäytyminen. En myöskään ole riidankylväjä kasvissyöntiä koskevissa ketjuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta vegaani olen. Tai "vegaani", koska mielestäni hyönteiset voisi olla ihan kelpo ravintoa. Varmaan hyönteisiä jo syönkin, kun en välttele sitä kirvoista tehtyä väriainetta. Mielestäni olisi loistavaa, jos lihantuotantoa ruvettaisiin korvaamaan hyönteistuotannolla, vaikka tietysti parasta olisi, jos elettäisiin vain kasvisravinnolla.
Voisin myös syödä munia ja maitotuotteita, jos ne tulisivat oikeasti jostain, missä eläimiä kohdellaan todella hyvin, niitä rakastetaan ja niillä on nimet.
Ethän sä ole vegaani, jos käytät karmiinia. Itsekin olen kasvissyöjä enkä käytä munia tai maitoa, mutta hunaja ja esim karmiini ja sellakka on ihan ok. En siis ole vegaani, koska se määritelmä tarkoittaa hyvin yksiselitteisesti kaiken eläinperäisen välttämistä. Mulle on puritanismia tärkeämpää määrittää ne omat arvot ja rajat ja toimia niiden mukaan. Käytän siis esim vegaanista kosmetiikkaa yms, mutten ole kokenut tarpeellisena välttää hyönteistuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on seitan?
Sellaista proteiinin korviketta =) tehdään jauhoista, ks. google, niin saat paremman selvyyden. Ostan valmiina, en todellakaan tee itse. ap
Kuten?