Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Superdieetin jälkeen samoihin mittoihin - Ei vain ymmärrä..

EspeRaato
15.06.2016 |

Eilen ja tänään on lehdessä ollut Superdieettiin osallistuneen Katjan tarina. Katja kertoo, että kiloja lähti n.40kg ja takaisinkin ovat melkein tulleet. Jutta puolestaan harmittelee lehdessä, että ei ole laihduttajille tukea ohjelman jälkeen.

Minä puolestani ihmettelen, että kuka oikeasti terveitä elämäntapoja ja pysyvässä muutoksessa mukana haluava alan ammattilainen voi olla näin sokea? Toki se näyttää hienolta tv:ssä, että puolessa vuodessa kiloja saadaan pois mahdoton määrä, mutta järkikin sanoo, ettei se ole kenenkään etu. Ohjemassa puhutaan elämäntapojen muutoksesta ja lääkkeeksi tähän tarjotaan aivan mahdottoman tiukka ruokavalio ja mahdottoman paljon liikuntaa - Sellaiset määrät kumpaakin, että ei mitään pelkoa, että kukaan voisi niitä loppuelämää noudattaa.

Maailma on pullollaan hoikkia ihmisiä, jotka eivät liiku ja treenaa viitenä päivänä viikossa verenmaku suussa. Hoikkia ihmisiä, jotka syövät perunaa+leipää, juovat toisinaan alkoholia, syövät karkkia ja pullaa jne. Kyse on annoskoosta, arkiliikunnasta ja siitä, että kaikki on ok, kun mittasuhteet on kohdillaan.

Voihan tuollainen olla alkusysäys kohti parempaa, mutta ei sen kummempi kuin mikään muukaan kuuri. Elämäntapamuutoksen kanssa tuollaisella ei ole mitään tekemistä.

Ihminen on monimutkainen kokonaisuus; suhde ruokaan vaihtelee ja valtavasta ylipainosta eroon pääsemisessä on käytävä läpi myös se, mitä korvien välissä liikkuu.

Kaikenlaiset painonpudotusohjelmat ovat vain räikeää sosiaalipor**a, joka ei pitkällä tähtäimellä palvele ylipainoisten etuja.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EspeRaato kirjoitti:

No itse tulin nykyiseen työpaikkaani viitisen vuotta sitten ja olen jos jonkinmoiset kuurit sivusta seurannut. On karpattu, oltu sokerittomalla, Superdieetttiä jne. Ainoa mitä on tapahtunut on ollut armoton jojoilu,hormonitoiminnan ja elimistön saanti enempi vähempi sekaisin ja paha mieli.

Ja juurikin tuo Jutan harmittelu siitä, että ei ole tarjota personal traineria ohjelman jälkeen laihduttajille. Noooh, suomalaisista hoikista varmati 99% elelee ja pitää vyötärönsä ympäryksen kurissa ilman personal trainereita, joka on sitä ihan normaalia elämää. Kävellään töihin, jos matka sallii, liikutaan töiden jälkeen joko yksin tai perheen kanssa ja koitetaan ennakoida arjen ruuanlaitot niin, että kenelläkään ei pääsisi liian iso nälkä tulemaan ja siitä sitten himo syödä kaikki mitä vaan käsiin saa. Ja välillä sitten syödään niitä sokerisia, suolaisia ja rasvaisiakin jos siltä tuntuu, mutta silloinkaan ei tarvitse kaksi käsin ammentaa.

No aika typerää verrata normaalipainoisiin joilla ei paino-ongelmaa ole. Sama kuin sanoisit että mihin niitä psykologeja ja terapeutteja tarvitaan, suurin osa elelee oikein hyvin ilmankin.

Ei se typerää ole, koska vertaamalla ylipainoista normaalipainoiseen selviää miksi toinen on ylipainoinen ja toinen normaalipainoinen.

Vierailija
22/22 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Itse olin "kapinallinen" ja laihdutin hitaasti ja esim. ilman urheilua tai liikuntaa. Kyllä ne työpaikan muut laihduttajanaiset naureskelivat minulle, kun itse vetivät jotain Cambridge-pussilitkuja tai välttelivät hiilareita pakkomielteen omaisesti, ja minä otin ruokaa lautasmallin mukaan ja söin vielä jälkkärinkin päälle. Siinä missä he puhuivat kuntosaleista ja lenkeistä, minä sanoin etten tykkää liikunnasta joten en aio sitä harrastaa. 

Lopputulos oli sellainen, että monet noista kuurilaihduttajista laihtuivat erittäin nopeasti ja dramaattisesti, minä taas hitaasti. Kesti 2 vuotta laihtua 24 kg. Mutta nyt, lähes 10 vuotta jälkeenpäin, minä olen pitänyt painoni tai itse asiassa laihtunut vielä muutaman kilon siitä mihin pudotin, ja yhtä lukuun ottamatta kaikki nuo tehokuureilijat ovat joko lihoneet takaisin tai sitten jojottelevat pienten lihomisten ja yhä uusien dieettien kierteessä. 

Tämä on niin totta. Ja sitten vielä kuorossa av:lla haukutaan Pipsaa, joka kuitenkin on pudottanut ihan hyvin painoa vuoden aikana. 

Paljonko hän on pudottanut? En ole seurannut hänen laihdutustaan, vain törmännyt näihin parjaajiin.

Pipsa on pudottanut kaikkiaan 30 kg. Mutta häntä tosiaan parjataan ihan kaikesta. Väitetään että hän valehtelee pudotuksen, ja jos Pipsa ei liiku, siitä herjataan, ja jos liikkuu, niin tekee sen jotenkin väärin tai liian tehottomasti. Tai jopa valehtelee liikkuneensa. Ei mikään hyvä koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi