Tarvitseeko minun olla tekemisissä isän uuden naisen kanssa?
Isäni on loukkaantunut, kun en halua kutsua hänen uutta seurustelukumppaniaan esikoiseni ristiäisiin. Isä oli automaattisesti olettanut, että nainen ja naisen esiteinit ovat tervetulleita. Juhliin osallistuu kuitenkin myös äitini, enkä halua hänelle ikävää juhlapäivää. Minulla nyt sinänsä ei ole mitään isän uutta naista vastaan, hän on ihan tavallinen, ei mitenkään minun tyyppiseni ihminen, muttei ärsyttäväkään. En kuitenkaan erityisesti halua olla hänen kanssaan tekemisissä, olen nähnyt naisen kaksi kertaa, kun isä on tuonut hänet joihinkin sukujuhliin. Emme varsinaisesti ole esim. jutelleet keskenämme. Mitä mieltä olette, onko isän närkästys oikeutettua?
Kommentit (129)
Tuo naine lapsineen tulee olemaan väistämätätä osa esikoisesi elämää, jos suot hänellä oikeuden isovanhempaansa. Ehkä nämä juhlat olisi sopivan neutraalitilaisuus lähteä tutustumaan tähän naiseen. Entä, jos äitisi haluaisi tuoda oman puolisonsa? Epäisit häneltä pääsyn vedoten isääsi?
No onko ero tuore, onko syytä olettaa, että äitisi pahoittaisi mielensä?
Itse olen lähtenyt siitä, että pariskunnat kyllä kutsutaan, vaikka olisi uusi ja vieras kumppani. Siinähän sitä tutustuu. Nainen on kuitenkin isällesi tärkeä, ja sinun tulee kunnioittaa isäsi halua seurustella tämän kanssa, vaikka sisimmässään lapsi varmasti aina näkee äitinsä ja isänsä jotenkin yhteenkuuluvina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhliin osallistuu kuitenkin myös äitini, enkä halua hänelle ikävää juhlapäivää.
Onko äidilläsi itsellään asiaan sanan sijaa, vai päätätkö hänen puolestaan, että hänellä olisi ikävää?
Tästä tuli mieleen mieheni ex. Hän ei suostu olemaan ex-miehensä kanssa eikä tietenkään munkaan kanssa missään tekemisissä eikä edes samassa tilassa. Ja ero tapahtui vuosia sitten yhteisestä päätöksestä eikä kuviossa ollut kolmansia osapuolia.
Lopputulos on se, että koska tytär ei halua valita puoliaan eikä järjestää kaksia juhlia, hän ei päässyt ripiltä, hän meni naimisiin maistraatissa ja nyt kun on raskaana, ei pidä nimiäisiä.
Kävimme sentään sitten heidän kanssaan lounaalla ravintolassa hääpäivän kunniaksi ja annoimme häälahjan. Äitinsä ei edes on onnitellut, koska oli vihainen, kun ei ollut hääjuhlia.
Määrittele "uusi seurustelukumppani". Onko kyseessä henkilö, joka asuu omillaan ja jonka isäisi silloin tällöin treffailee vai henkilö, jonka kanssa isäsi on jakanut saman osoitteen nyt vaikka 10v. Vähän on nimittäin tuolla merkitystä. Jos seurustelu on alkanut vanhempienne eron jälkeen, miksi ihmeessä äitisi tuosta henkilöstö edes mieltään pahoittaisi? Ja jos asiasta on aikaa yli 10v ei ole väliä, vaikka isäsi oli lennossa vaihtanut naista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos isällä olisi isot kuusikymppiset, ja isä ei kutsuisi sun avomiestä paikalle? Sut vaan mutta sun mies ei saisi tulla.
No, mutta tämähän ei ole mitenkään verrattavissa oleva tilanne.
Miksi ei ole? Molemmissa on juhlat, joihin puolisoa ei kutsuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein teet. Kyseessä on teidän juhlat.
Mitäpä isästä, kun on kyse omista juhlista.
Muista tämä, kun tarvitset lainantakausta, taloudellista tukea, lasten hoitoapua, jne...
Nythän oli kyseessä isän uusi tyttöystävä. Isähän on tervetullut. Ja eihän vanhempien ole tarkoituskaan ylläpitää lastensa elämää, jos he ovat jo aikuisia?
Niin, isän tunteitahan tässä loukataan, kun hänellä tärkeää ihmistä ei kutsuta. Ihmistä, joka tulee olemaan osa hänen lapsenlapsensa elämää.
Ei takoitus olekaan, mutta tavattoman moni vanhempi vaan niitä lainoja takaa ja muutenkin auttaa taloudellisti. Isovanhempia käytetään omiin itsekäisiin tarpeisiinsa silloin kuin se itselleen sopii, mutta heidän tunteilla ei ole mitää merkitystä ja omaa vanhempaa voidaan loukata surutta edes asettumatta sen vanhemman asemaan. Kaksinaismoralismia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhliin osallistuu kuitenkin myös äitini, enkä halua hänelle ikävää juhlapäivää.
Onko äidilläsi itsellään asiaan sanan sijaa, vai päätätkö hänen puolestaan, että hänellä olisi ikävää?
Äitini ei oikeastaan halua olla edes isän kanssa tekemisissä, sillä välit ovat tosi tulehtuneet. En usko, että tapaaminen uuden naisen kanssa olisi kovin onnistunut.
M39 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein teet. Kyseessä on teidän juhlat.
Mitäpä isästä, kun on kyse omista juhlista.
Muista tämä, kun tarvitset lainantakausta, taloudellista tukea, lasten hoitoapua, jne...
Mitäpä isästä? Hänethän oli kuitenkin kutsuttu. On sitten oma valinta, tulee vai ei.
Mutta hänelle tärkeää ihmistä ei. Ihmistä, joka tulee olemaan osa lapsenlapsen elämään halusi ap sitä tai ei.
Jos isän uus kumppani tulee niin äiti loukkaantuu tai kärsii. Jos isän uutta kumppania ei kutsuta niin isä loukkaantuu tai kärsii. Joudut siis valitsemaan puolesi, onko äiskä vai iskä sulle tärkeämpi.
Tai sitten voit valita olla aikuinen ja ilmoittaa kaikille kutsutuille että kaikki kutsut on avec, ja jättää kutsutun omaan harkintaan ottaako avecin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos isällä olisi isot kuusikymppiset, ja isä ei kutsuisi sun avomiestä paikalle? Sut vaan mutta sun mies ei saisi tulla.
Mieheni ei olisi moksistaan, jos appiukko jättäisi kutsumatta juhliinsa ja meillä sentään on yli 20 vuotta yhteiseloa takana. Ei ole pakonomaista tarvetta todistella kellekään mitään raahaamalla puoliso joka paikkaan mukana.
Mitä mieltä äitisi on asiasta vai oletko päättänyt hänen puolesta, että tilanne on hänelle ikävä? Ehkä hän haluaa osoitta olevansa asian yläpuolella ja hänelle on ihan ok, että tuo nainen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Määrittele "uusi seurustelukumppani". Onko kyseessä henkilö, joka asuu omillaan ja jonka isäisi silloin tällöin treffailee vai henkilö, jonka kanssa isäsi on jakanut saman osoitteen nyt vaikka 10v. Vähän on nimittäin tuolla merkitystä. Jos seurustelu on alkanut vanhempienne eron jälkeen, miksi ihmeessä äitisi tuosta henkilöstö edes mieltään pahoittaisi? Ja jos asiasta on aikaa yli 10v ei ole väliä, vaikka isäsi oli lennossa vaihtanut naista.
Ovat käsittääkseni seurustelleet noin 4 kuukautta, en oikein tiedä, kun sain asiasta tietää veljestäni, joka vahingossa saanut tietää asiasta. Eivät asu yhdessä. Isä ei oikein halua puhua asiasta, sillä vanhempieni ero on erittäin tuore ja siihen liittyy asioita, jotka ovat isäni puolesta aika kiusallisia ja joista me lapset olemme olleet vihaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni ei olisi moksistaan, jos appiukko jättäisi kutsumatta juhliinsa ja meillä sentään on yli 20 vuotta yhteiseloa takana. Ei ole pakonomaista tarvetta todistella kellekään mitään raahaamalla puoliso joka paikkaan mukana.
Niiiiin samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ovat käsittääkseni seurustelleet noin 4 kuukautta, en oikein tiedä, kun sain asiasta tietää veljestäni, joka vahingossa saanut tietää asiasta. Eivät asu yhdessä. Isä ei oikein halua puhua asiasta, sillä vanhempieni ero on erittäin tuore ja siihen liittyy asioita, jotka ovat isäni puolesta aika kiusallisia ja joista me lapset olemme olleet vihaisia. Ap
Ristiäiset on yleensä melko pienimuotoinen ja herkkä perhejuhla. Ap tuossa sanoi, että isän seurustelusuhde on tuore, eikä ap ja isän naisystävä vielä varsinaisesti tunne toisiaan - puhumattakaan naisystävän melko nuorista lapsista. En itse myöskään haluaisi itselleni noin vieraita ihmisiä ristiäisiin, jotkut muut isommat ja "railakkaammat" juhlat - esim. aikuisen synttärit tms. olisi eri asia.
Toisaalta en ole varma, miten innoissaan ne esiteinitkään ovat tulossa jonkun heille ventovieraan naisen - eli ap:n - vauvan ristiäisiin? Kyllä minä vanhempana ihan hyvin ymmärtäisin, jos lapseni minulle tuossa tilanteessa sanoisi, että voitko tulla yksin näihin ristiäisiin ja tulkaa sitten joku toinen kerta uuden naisystävän ja hänen lasten kanssa kahvittelemaan ja vauvaa katsomaan.
Ja turha tämmöiseen keskusteluun on mitään lainantakauksia sun muita vetää. Mistä me tiedetään, mitä se ap:n isä on häntä elämässä auttanut tai ollut auttamatta.
Eihän tää isäpappa ollut surustellut kun muutaman kuukauden ja miks sen uuden naisen teinitkin pitää änkee sinne juhlaan. Ihan ventovieraita sellaiseen intiimiin tilaisuuteen. Se isäpappa vaan kerää itsensä ja tulee yksin. Ei oo niin vakaa seuristelutausta vielä takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini ei oikeastaan halua olla edes isän kanssa tekemisissä, sillä välit ovat tosi tulehtuneet. En usko, että tapaaminen uuden naisen kanssa olisi kovin onnistunut.
Äidille terveisiä, että on jo aika kasvaa aikuiseksi. Hän on sentää jo isovanhempi, jonka tulisi näyttää lapsenlapsilleen esimerkkiä. Vai meinaatteko kaikki syntymä yms. päivät käyttää tähän lapselliseen kiukutteluun kuka saa osallistua lapsen juhliin ettei vaan kenellekään tule pahamieli? Aina ei voi olla kivaa edes aikuisella.
Mulla on vähän sama tilanne kuin sulla. Mun ja siskoni vanhemmat on eronneet, isällä uusi puoliso, äidillä ei, välit pahasti tulehtuneet heillä. Mä ja sisko ollaan tilanteessa että teet niin tai näin niin teet väärin päin. Jos isän uusi puoliso tulee juhliin äiti loukkaantuu. Jos isän uutta puolisoa ei kutsuta isä loukaantuu ja tämä puoliso suuttuu ja raivoaa sitten isälle. Isä ei tule jos hänen puolisoa ei kutsuta. Äiti ei välttämättä tule jos isän uusi puoliso tulee. Jos taas kaikki on paikalla niin koko juhlissa on ikävä ja kireä tunnelma.
Itse en siis järjestä mitään juhlia kun en jaksa tuota soppaa. Sisko järjestää juhlia ja kutsuu aika kaikki, mutta tuon kuvion takia jokaisiin juhliin liittyy sitten joku ikävä ja kireä tunnelma.
Ei oo helppoo olla aikuinen erolapsi ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat käsittääkseni seurustelleet noin 4 kuukautta, en oikein tiedä, kun sain asiasta tietää veljestäni, joka vahingossa saanut tietää asiasta. Eivät asu yhdessä. Isä ei oikein halua puhua asiasta, sillä vanhempieni ero on erittäin tuore ja siihen liittyy asioita, jotka ovat isäni puolesta aika kiusallisia ja joista me lapset olemme olleet vihaisia.
No, et tietenkään kutsu uutta naista paikalle. Tilanne tulee olemaan erittäin kiusallinen äidillesi, ja pilaat vain oman juhlasi. Osoita kunnioitusta äitiäsi kohtaan.
Erot ovat raastavia. Itse tulin vaihdetuksi toiseen lennosta 20 vuoden jälkeen. Olin tosi loukkaamtunut, kun tämä nainen änkesi laoseni kevätjuhliin koululle. Vaikka nykyisen mieheni ero tapahtui ennen minua, niin en todellakaan aio ängetä hänen lapsensa koululle, koska se ei minulle kuulu.
Ja teillä on kysymys isommasta asiasta kuin kevätjuhlista.
No, mutta tämähän ei ole mitenkään verrattavissa oleva tilanne.