Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1-vuotias yökylään mummolaan?

Vierailija
15.06.2016 |

Haluaisin viedä meidän yksivuotiaan mummolaan yökylään, jotta saisin vähän lapsivapaata, mutta lapsi on reagoinut todella voimakkaasti lyhyempiinkin hoitoon jättöihin. Lapsi huutaa ja itkee todella raastavasti, kun tajuaa, että olen lähdössä jonnekin. Kun palaan, niin tuntuu kuin hän olisi minulle vihainen ja saattaa silloinkin alkaa itkeä.

Toisaalta ajattelen, että kyllä kai vuodenikäinen yhden yön pärjää, monethan ovat jo päiväkodissakin tuossa iässä. Voinkohan siis jättää lapsen yökylään, vaikka reagoi niin voimakkaasti? Mummo on hänelle kuitenkin tuttu, näkevät viikottain.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit jos se on mummolle ok. Yleensä mummot eivät itkuista hätkähdä ja jos tosiaan näkevätkin viikottain niin mielestäni ok.

Vierailija
2/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutaa minuutin ja sitten nauttii. Odotapas kun haet, ei halua lähteä ja huutaa kahta kauheammin. Siinä kohtaa muista käyttäytyä normaalisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee hyvää molemmille. Omani on myös möksähdellyt mulle, jos oon ollut poissa yön ja lapsi isänsä kanssa, mutta kyllä hän puolessa tunnissa anteeksi antoi vaikka sydän tuntuikin särkyvän :D jostakin sitä on aloitettava.

Vierailija
4/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edelleenkään kuullut että kukaan olisi traumatisoitunut siitä että vauvana viettänyt yhden yön rakastavan ja tutun isovanhemman luona ilman äitiä. Itse olen uskaltanut alle vuoden ikäisenkin jättää vaikka on ollut jo vierastamisvaihetta käynnissä ja hyvin on mennyt. Vaikeampaa se tuntuu olevan vanhemmalle kuin lapselle ja mitä enemmän siihen itse reagoi sitä enemmän lapsi vaistoo mielintilat ja reagoi voimakkaammin,

Vierailija
5/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jättänyt lapsiani tuon ikäisinä yökylään, mutta jokainen varmaan tietää itse lapsensa ja mihin tämä on valmis. Sikäli turhaa kysellä palstalaislta, jotka eivät ole lasta nähneetkään.

Vierailija
6/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutaa minuutin ja sitten nauttii. Odotapas kun haet, ei halua lähteä ja huutaa kahta kauheammin. Siinä kohtaa muista käyttäytyä normaalisti.

Ihan ot, mutta jos lapsi huutaa jätettäessä ja huutaa haettaessa, se ei tosiaankaan ole merkki siitä, että lapsi haluaisi jäädä päiväkotiin/mummolaan/sairaalaan/whatever. Vähän peruspsykologiaa kehiin.

Vierailija
7/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ot, mutta jos lapsi huutaa jätettäessä ja huutaa haettaessa, se ei tosiaankaan ole merkki siitä, että lapsi haluaisi jäädä päiväkotiin/mummolaan/sairaalaan/whatever. Vähän peruspsykologiaa kehiin.

No ei ihan noinkaan. Lapsi voi itkeä vietäessä ja alkaa itkeä kun haetaan, eikä se silti ole välttämättä paha asia. Tärkeintä on mitä tapahtuu välissä. Loppuuko itku kun häviää näköpiiristä ja alkaa leikkimään, leikkii siihen asti kunnes haetaan ja kun nähdään, muistetaan että olikin ikävä ja itku alkaa... Vai itkeekö jättämisen jälkeen toista tuntia putkeen, eikä rauhoitu.

Meillä muru meni ajoissa käymään yli yön mummilla, oli silloin 7kk vanha ja hienosti meni. Äiti ja isi ikävöi, mutta hääpäivämme jälkeisellä aamulla vastaan tuli rattaissa hyvin iloinen ja reipas lapsi. Haluamme myös, ettei lapsi totu vaan yhteen tapaan toimia, jottei sitten käytännöistä poikkeaminen sillointällöin ole niin kauhea juttu.

Mutta näin meillä, en mene puhumaan omasta puolestasi miten tehdä, voin vain rohkaista, että meillä toimii.

Vierailija
8/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsella ole isää? Tuntuisi helpommalta jättää lapsi isälle kuin mummolle tuossa tilanteessa, jos lapsi kovasti itkee ja protestoi. Itse en olisi pystynyt jättämään noin pientä yöksi vieraalle, en tosin edes lapsen isälle. 

Vierailija
9/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se sitten on merkki? Siitä ettei ole valmis olemaan muiden kuin äidin hoidettavana?

Vierailija
10/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsella ole isää? Tuntuisi helpommalta jättää lapsi isälle kuin mummolle tuossa tilanteessa, jos lapsi kovasti itkee ja protestoi. Itse en olisi pystynyt jättämään noin pientä yöksi vieraalle, en tosin edes lapsen isälle. 

Ei mummo ole lapselle vieras. :) ap

Vierailija
11/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis, periaatteessa 1-vuotiaan voi mielestäni jättää tutulle hoitajalle huoletta yhdeksi yöksi (ja mä olen yksi kaikkein lässyimmistä tuntemistani äideistä ja olen noudattanut neuvolan suosituksia erossaolosta pilkulleen tai vähän sen ylikin). Mutta välillähän lapsilla on kausia, jolloin kokevat erossaolon läheisimmistään stressaavaksi, syystä tai toisesta. Itse en tuollaisten vaiheiden aikana veisi lasta hoitoon, ellei olisi pakko, koska en halua stressata lasta turhaan. MUTTA jos olet väsynyt ja todella tarvitset vapaata, niin mielestäni voi aivan hyvällä omallatunnolla viedä, koska se on parempi ratkaisu teidän molempien kannalta ja 1-vuotias ei varmasti siitä vahingoitu, vaikka stressaisikin vähän aikaa.

Vierailija
12/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se sitten on merkki? Siitä ettei ole valmis olemaan muiden kuin äidin hoidettavana?

Se, että lapsi itkee ja hangoittelee vastaan haettaessa, on yleensä merkki siitä, että hän testaa vanhempaansa ja tämän kiintymystä. Ei siitä, että lapsella oli hip hurraa niin kivaa, että voisi viettää hoidossa vielä toisen mokoman.

Kaikki lapset eivät tällä tavalla tietenkään käyttäydy, mutta erittäin monet. Ja erittäin monet vanhemmat ovat täysin kuutamolla koko kuviosta. Olen eräänkin kerran nähnyt, miten lapsi purkaa pahaa oloaan vanhemmalle päiväkodista haettaessa, ja aikuinen (sen sijaan, että ottaisi lapsen tiukasti syliin ja halaisi) alkaakin pelata kaiken maailman "jos et nyt tule niin äiti/isä lähtee yksin kotiin" -leikkejä.

Vierailija
13/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis, periaatteessa 1-vuotiaan voi mielestäni jättää tutulle hoitajalle huoletta yhdeksi yöksi (ja mä olen yksi kaikkein lässyimmistä tuntemistani äideistä ja olen noudattanut neuvolan suosituksia erossaolosta pilkulleen tai vähän sen ylikin). Mutta välillähän lapsilla on kausia, jolloin kokevat erossaolon läheisimmistään stressaavaksi, syystä tai toisesta. Itse en tuollaisten vaiheiden aikana veisi lasta hoitoon, ellei olisi pakko, koska en halua stressata lasta turhaan. MUTTA jos olet väsynyt ja todella tarvitset vapaata, niin mielestäni voi aivan hyvällä omallatunnolla viedä, koska se on parempi ratkaisu teidän molempien kannalta ja 1-vuotias ei varmasti siitä vahingoitu, vaikka stressaisikin vähän aikaa.

Musta vaan tuntuu, että meidän lapsella on aina sellainen vaihe menossa, että stressaantuu erosta. Meillä siis ihan isäkin asuu samassa osoitteessa, mutta lapsi ei halua jäädä edes hänen kanssaan "hoitoon". Enkä todellakaan ole sellainen äiti, joka olisi ominut lapsen alusta asti, olen jo parikuisesta alkaen yrittänyt tehdä pieniä lenkkejä yksin tms, mutta lapsi protestoi sitäkin ihan hirveästi.

ap

Vierailija
14/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäidit tietävät hyvän keinon: lapselle tutti suuhun ja kolmen suljetun oven taakse huutamaan itseään uneen. Seuraavan kerran nähdään aamulla klo 8 ja lapsen vanhemmille voi kertoa, ett hyvin meni, saatiin yö nukuttua. Näin tekee iso osa isoäideistä, koska tuo on toimiva systeemi ja auttaa jaksamaan. Kannattaa muistaa, että sinne mummolaan tuodaan lapsi, josta halutaan päästä eroon ja lapsi aistii sen kyllä.

Vierailija
15/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä alkaa hieman vierottautumaan. Sulla on hyvä olla myös oma elämä. Ei lapsi mene rikki jos on isänsä tai mummonsa kanssa.

Vierailija
16/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yritä lyhempiä aikoja ennen kuin viet yökylään. Yökylästä voi ainakin mummo pahimmassa tapauksessa traumatisoitua niin että seuraava hoitokeikka menee hamaan tulevaisuuteen.

Näin kävi minulle mieheni tyttären lapsen kanssa. Vähän alle yksivuotias oli meillä yötä, ja valehtelematta karjui koko yön. Pidin huolen että mokomaan en suostu enää toiste, en ennen kuin ipana on vähintään neljä eikä enää kilju öisin. Tuo lapsi eivätkä seuraavatkaan.

Vierailija
17/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy vauvan näkemystä asiasta ja keskustelke hänen kanssaan. Sillä solmut aukeaa.

Vierailija
18/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta vaan tuntuu, että meidän lapsella on aina sellainen vaihe menossa, että stressaantuu erosta. Meillä siis ihan isäkin asuu samassa osoitteessa, mutta lapsi ei halua jäädä edes hänen kanssaan "hoitoon". Enkä todellakaan ole sellainen äiti, joka olisi ominut lapsen alusta asti, olen jo parikuisesta alkaen yrittänyt tehdä pieniä lenkkejä yksin tms, mutta lapsi protestoi sitäkin ihan hirveästi.

ap

No minä odottaisin vielä hetken. Meillä nuorempi on ollut juuri tuollainen. Hieman yli vuoden ikäisenä ei missään tapauksessa halunnut jäädä hoitoon ja stressaantui selkeästi, jos hoitoon jääminen oli pakollista. Meilläkin hoitajina vain tutut ja lapsen rakastamat isoäidit. Isän kanssa on aina jäänyt paremmin, mutta isä toki toiminut lapsen hoitajana päivitittäin (työpäivän jälkeen). Nyt ikää 20kk ja lapsi menee mielellään hoitoon isovanhemmille ja tädeillekkin, oikein innoissaan selittää asiasta. Ei tule itkuja jättäessä eikä hakiessa. Nyt voisin jättää isovanhemmille yöksikin ihan ilman pakottavaa syytä. Siskoni jätti lastaan vauvana ja taaperona paljonkin yökylään ja vaikka lapsi piti mummasta niin oli selkeästi aina vaisu ja hiljainen, huolestunut reppana noina kertoina. Ei ollenkaan oma itsensä.

Vierailija
19/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuon kirjoittajan lapset eivät ole huutaneet mummolaan jätettäessä eivätkä juuri muutenkaan, kokemus on niistä lapsista jotka näin päivähoitopaikan eteisessä. Eli peruspsykologialla ajateltuna omillani oli turvallinen olo ja noilla muilla ei?

Vierailija
20/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No minä odottaisin vielä hetken. Meillä nuorempi on ollut juuri tuollainen. Hieman yli vuoden ikäisenä ei missään tapauksessa halunnut jäädä hoitoon ja stressaantui selkeästi, jos hoitoon jääminen oli pakollista. Meilläkin hoitajina vain tutut ja lapsen rakastamat isoäidit. Isän kanssa on aina jäänyt paremmin, mutta isä toki toiminut lapsen hoitajana päivitittäin (työpäivän jälkeen). Nyt ikää 20kk ja lapsi menee mielellään hoitoon isovanhemmille ja tädeillekkin, oikein innoissaan selittää asiasta. Ei tule itkuja jättäessä eikä hakiessa. Nyt voisin jättää isovanhemmille yöksikin ihan ilman pakottavaa syytä. Siskoni jätti lastaan vauvana ja taaperona paljonkin yökylään ja vaikka lapsi piti mummasta niin oli selkeästi aina vaisu ja hiljainen, huolestunut reppana noina kertoina. Ei ollenkaan oma itsensä.

No hyvä että siskonlapsi, olisiko kenties venäläinen peikkolapsi? Rakastavien isovanhempien seura aiheuttaa aina trauman siellä teilläpäin :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi