Vierailija

Ärsyttää siksi, koska näen, että tuosta lapsesta on kehkeytymässä täysin tottelematon äidilleen, uhmat vasta tulossa-.

Sanoo 2-vuotiaalle "ei saa mennä sinne" ja sitten kuitenkaan ei mitään vaikutusta, vaikka lapsi menee, ei hae sitä pois tms. "ei saa koskea siihen" ja kuinkas ollakkaan, lapsi ei tottele ja koskee kuitenkin,
Ihmettelen kovasti, että miksi ihmeessä sitten sanoo ei, jos lapsi saa kuitenkin tehdä sitä mitä on ensin kielletty?

Nostaa lapsen rattaisiin, lapsi saa hepulin ja alkaa huutamaan ja laittamaan vastaan, no eipäs sitten mennäkkään rattaisiin, lapsi määrää aivan kaikesta. Siitä mihin saa kiivetä, mihin saa koskea, milloin tehdään mitäkin.
Kamalasti kieltää lasta joka asiassa, mutta kuitenkin ihan aina loppupeleissä lapsi tekee sitä mitä on kielletty, koska äiti lopettaa kieltämisen siihen, kun lapsi ei tottele.

Kyse ei ole vapaasta kasvatuksesta, koska kuitenkin kieltää lasta, vaikkei niillä kielloilla olekkaan mitään merkitystä. Sitten ihmettelee suureen ääneen, kun lapsi ei yhtään tottele häntä.

Olen yrittänyt antaa neuvoja, että ei saisi sanoa "ei", jos ei sitä tarkoita, eli loppuun asti pidettävä päänsä jos jotain menee kieltämään. Ei ole ottanut yhtään opikseen, miten saisin hänelle selitettyä nuo tilanteet missä tekee väärin? Kerran ei tuosta ymmärtänyt mitä ajoin takaa.
Olen myös itse näyttänyt esimerkkiä miten tulisi toimia, tosin en ole siinä itse hetkessä kertonut äidille, että näin pitää tehdä. Jotenkin ajattelin, että ehkä hän siitä osaisi sitten ottaa mallia ihan ilman kertomista.

Tiedän ettei aina ole tuonikäisen kanssa helppoa olla johdonmukainen, mutta pitäisi sitä nyt yrittää edes olla.

• ylös 10
  • alas 0

Kommentit (7)

Vierailija

Mulla on myös tuollainen kaveri.

Lapsensa saavat diagnooseja vaikka ainoa ongelma on se että perheen aikuisilla ei ole harmainta hajua pienten lasten käsittelystä. Isä painaa pitkää päivää ja äiti "panostaa lapsiin" kotona.

Tavallaan ihan täysjärkisiä kunnon kansalaisia, mutta lapset on ammattilaisten toimesta järjestetty päivähoitoon koska ei niistä lapsista tulisi muuten veronmaksajia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Et sinä voi sille asialle mitään. Toisille on helpompaa tuo kuin toisille. Ei ihmiset ole mitään robotteja jotka voi käskystä muuttua jämäköiksi ja johdonmukaisiksi jos eivät ole sellaisia luonnostaan.

Vierailija

Tiedätkö varmaksi että aina on tuollainen? Jos ei viitsi sinun seurassa alkaa huudattamaan lasta. Voi myös olla vain väsynyt, tietää mut pitäisi tehdä mutta ei jaksa.

Vierailija

Hän nimenomaan haluaisi apua tämän asian suhteen, siis kun lapsi ei häntä tottele. Ja siihen kun ei ole mitään muuta apua kuin tuo johdonmukaisuus.

Äidin "ei" sana vain ei saa mitään reaktiota aikaan lapsessa. Lapsi kuitenkin tietää mitä se tarkoittaa, koska muita ihmisiä uskoo. Itsekkin olen hänelle monta kertaa näyttänyt, että kun sanotaan ei, niin se todellakin tarkoittaa ei.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö varmaksi että aina on tuollainen? Jos ei viitsi sinun seurassa alkaa huudattamaan lasta. Voi myös olla vain väsynyt, tietää mut pitäisi tehdä mutta ei jaksa.

Kyllä sen näkee jo lapsen käytöksestä. Jos äiti sanoo hänelle, että et saa nyt vaikkapa mehua, vaan nyt juodaan vettä, niin lapsi saa aivan hillittömät hepulit ja sitten äiti antaa hänelle sitä mehua. Alkaa huutamaan aivan pienistäkin jutuista, koska on saanut sillä tahtonsa läpi.

Vierailija

Tulee mieleen oman tuttavan lapset. Ne kerrat kun kävivät, niin tilanne oli jotain aivan kaoottista... Pahemmaksi vaan menee kun lapset kasvaa. Ja samalla tietty haaveillaan uudesta vauvasta 👎

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.