Uskallatteko liikkua Itä-Helsingissä yöllä?
Muutin Itä-Helsinkiin hiljan 200km päästä ja asun nyt eräällä itäisen metroaseman läheisyydessä. Alkuun olin suhtautunut skeptisesti Itä-Helsinkiin ja siitä kiertäviin huhuihin, mutta nyt muutaman viikon asuttuani on liikkuminen alkanut jännittämään, jopa pelottamaan. Päihderiippuvaisia, narkkareita ja jengiytyviä nuoria näkee kaikkialla, ihmiset vaikuttaa todella päällekäyville ja agressiivisille, pienestäkin erimielisyydestä voi syntyä tappelu julkisella paikalla. Edes kelloa ei uskalla keneltäkään mennä kysymään. Työttömyystilastot on näillä alueilla huimat, se varmasti vaikuttaa alueen viihtyvyyteen rankasti, ongelmat patoutuu ja päihdeongelmat tulee mukaan kuvioihin..
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut aika monessa kaupunginosassa Helsingissä ja levottomimmat olivat Malmi (Pohjois-Helsinki), Kannelmäki (Länsi-Helsinki), Kivikko (Kontulan metrikseltä kilometri) ja Koskela (Käpylän kupeessa). Aika eri puolella kaupunkia kaikki, yhteistä se, että kuuluvat pk-seudun 25 köyhimmän kaupunginosan joukkoon. :)
Kymmenen köyhintä kaupunginosaa on kaikki Itä-Helsingissä. :(
Muutin aikoinaan opiskelemaan Helsinkiin ja sain kämpän Kontulasta. Opiskelukaveri kauhisteli, kun kerroin, että naapurinani oli lontoolainen vaihtari, jolla oli arvokkaita soittimia kämpässään. Opiskelukaverin mielestä mun olisi pitänyt varoittaa sitä lontoolaista, että Kontulassa ei kannata säilyttää tuollaisia kamoja. :D En ollut ihan niin maalainen, että olisin mennyt sanomaan, vaikka kaveri näköjään olisi. Heh. Oli ihan pakko.
En uskalla liikkua MISSÄÄN yksin yöllä enkä liikukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut aika monessa kaupunginosassa Helsingissä ja levottomimmat olivat Malmi (Pohjois-Helsinki), Kannelmäki (Länsi-Helsinki), Kivikko (Kontulan metrikseltä kilometri) ja Koskela (Käpylän kupeessa). Aika eri puolella kaupunkia kaikki, yhteistä se, että kuuluvat pk-seudun 25 köyhimmän kaupunginosan joukkoon. :)
Kymmenen köyhintä kaupunginosaa on kaikki Itä-Helsingissä. :(
Ei pidä paikkaansa. Vai onko sulla esittää tilastoa, joka väittää muuta? Epäilen.
No just, myös Helsingin viidestä rikkaimmasta kaupunginosasta kolme on Itä-Helsingissä. Viidenneksi rikkain itse asiassa heti Itiksen vieressä.
Jos miettii asukasmääriä niin itäisessä helsingissä on yli 150 000 asukasta. Siihen määrää mahtuu m onta kulkijaa. Pienissäkin kaupungeissa voi olla rauhatonta. Liikkuisitko itse yöllä Kouvolassa, Porissa vai Lahdessa?
Vuoden 2013 asukasluvut
Kulosaari, Herttoniemi, Laajasalo 48153 kpl
Vartiokylä, Myllypuro, Mellunkylä, Vuosaari 105781 kpl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä narkeissa pelottaa??
Ryöstö on se pienin murhe, pahempi on se, kun sattuu kohdalle, kun on jossain psykoosissa ja päättää, että vastaantulija on joku paholainen, joka pitää tappaa.
Kuinka usein näin on käynyt?
Tälleen stevarina nähnyt liian usein.
Yleensähän eivät tietenkään onnistu, kun ovat niin sekaisin, mutta kyllä nuo nistit on todella arvaamattomia ja saavat päähänsä milloin mitäkin.
Kaikkea voi saada päähänsä, mutta toteutus falskaa ja sen myötä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä vähän kattosin missä liikun ja mihin aikaan.
Siks toi alue on halvimmasta päästä ruuhkasuomessa, ja jengikin sen mukaista. Tietty ikänsä siellä asunut itä-helsinkiläinen voi sitä aluetta puolustaa, kun ei paremmasta mitään tiedä. Hitokseen on myös ankeaa aluetta, Yäk!
Olen asunut Etu-Töölössä, Et.Hesperiankadulla, ja Iso Roballa muutamia vuosia ja nyt idässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä narkeissa pelottaa??
Ryöstö on se pienin murhe, pahempi on se, kun sattuu kohdalle, kun on jossain psykoosissa ja päättää, että vastaantulija on joku paholainen, joka pitää tappaa.
Kuinka usein näin on käynyt?
Tälleen stevarina nähnyt liian usein.
Yleensähän eivät tietenkään onnistu, kun ovat niin sekaisin, mutta kyllä nuo nistit on todella arvaamattomia ja saavat päähänsä milloin mitäkin.Kaikkea voi saada päähänsä, mutta toteutus falskaa ja sen myötä kaikki.
Onneksi se toteutus jää usein ajatuksen ja yrityksen tasolle, mutta kyllä se silti monen mielestä ahdistava tilanne on, kun tuollainen tulee jossain pimeässä vastaan ja olet tilanteessa yksin, siinä on hankala soittaa edes poliisia, koska provosoi herkästi vain lisää.
Se stevari
Vierailija kirjoitti:
Näi käy iltalenkkeilijöille usein Iät-Helssnkissä
"Helsingin poliisi on tutkinut myös toista raiskausta, kun iltalenkillä ollut noin 20-vuotias nainen raiskattiin Helsingin Laajasalossa.
Raiskaus tapahtui jo helmikuun 12. päivänä kello 22 jälkeen, mutta poliisille siitä ilmoitettiin vasta paljon myöhemmin.
Yksin liikkeellä ollut nainen kääntyi Reposalmentien ja Ilomäentien risteyksen tuntumasta meren rantaan johtavalle hiekkatielle.
Nainen ehti kävellä hiekkatietä noin 50 metriä, kun tuntematon mies tarttui hänestä kiinni, löi ja kaatoi hänet maahan.
- Mies raiskasi naisen puukolla uhkaamalla, sanoo rikoskomisario Jyri Hiltunen Helsingin rikospoliisista.
Mies poistui teon tehtyään ripeästi paikalta. Sitä ei tiedetä, oliko hän seurannut naista pidemmän matkaa."
Ei noita sentään USEIN käy. Ja silloin tällöin käy ihan missä vaan. Kaupungin keskustan puistot yöaikaan lienevät merkittävästi suurempi riski kuin esim. Laajasalo, jota ei nyt huonoksi kaupunginosaksi saa muutenkaan tekemälläkään.
Vierailija kirjoitti:
No just, myös Helsingin viidestä rikkaimmasta kaupunginosasta kolme on Itä-Helsingissä. Viidenneksi rikkain itse asiassa heti Itiksen vieressä.
Marjaniemi on vaurasta aluetta ja sinne köyhäpäiväsellä ei oo mitään asiaa ellei saa sitten vuokra-asunto yksityiseltä.
Mieluummin liikun Itä-Helsingissä yöllä setelitukku kädessä, kun Kouvolassa mihinkään kellonaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Marjaniemi on Helsingin 4. rikkain asuinalue.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä vähän kattosin missä liikun ja mihin aikaan.
Siks toi alue on halvimmasta päästä ruuhkasuomessa, ja jengikin sen mukaista. Tietty ikänsä siellä asunut itä-helsinkiläinen voi sitä aluetta puolustaa, kun ei paremmasta mitään tiedä. Hitokseen on myös ankeaa aluetta, Yäk!
Asunut Kemissä, Turussa, Pietarissa, Rovaniemellä, Kotkassa, Kristiinankaupungissa, Espoonlahdessa, Helsingin Vallilassa ja nyt 8 v Kontulan Vesalassa.
Joten perspektiiviä löytyy.... Kaikissa on ongelmia, etenkin yöaikaan. Ei ikinä mitään ongelmia missään noista. Eiköhän se ole myös omasta käytöksestä... Tarviiko niille narkeille mennä puhumaan.... Ja niistä omista pelkotiloista, turhista semmoisista.
T. Se Kontulan Vesalassa asuva asianajaja
Minä olen asunut itä-Helsingissä 5 vuotta ja sitä ennen 19 vuotta eräässä melko pahamaineisessa lähiössä toisella paikkakunnalla. Ja siis kävellyt yksin ulkona illalla, yöllä ja aamuyöllä ja olen pieni ja siro nainen. Todellakin uskaltaa, kunhan tietää mitä tekee! Ensinnäkin, älä näytä siltä että sulla on mitään arvokasta päällä, ts. lompakko ei pullistele taskusta jne. Toisekseen, narkit ei paljon ole ulkona yöaikaan, humalaiset on taas no problem sillä niillä ei ole tarpeeksi koordinaatiota yrittää mitään. Tärkeintä on sun oma habitus: älä katso vastaantuleviin päin, älä näytä siltä että pelkäät, älä missään nimessä vastaa kenellekään sekavalle tyypille joka alkaa juttelemaan! Kulje itsevarmasti kohti sitä sun maalia. Mulla on itsellä sellainen perus vakava ilme kasvoille, tosin niin etten näytä siltä että haastaisin riitaa, sekin voi herkästi yllyttää muita. Jos on jokin tosi paha paikka, niin kanna vaikka avainnippua nyrkissä, voit iskeä sillä, tosin itse en ole koskaan joutunut mihinkään tilanteeseen. Kerran joku iso musta mies tuli lähenteleen mua kesken yötä tyhjässä bussissa (!!) mutta katsoin vain ikkunasta ulos ja teeskentelin kuin en kuulisi mitään, hän lähti lopulta pois kun ei saanut reaktiota. Tärkeintä on siis ettet yllytä ketään katsomalla heihin päin, vastaamalla heille tai näyttämällä pelokkaalta.
En uskalla liikkua siellä yksistäni.
t. Poliisi.
Tottakai uskallan. Pelolle ei saa antaa valtaa.
En liiku öisin. Marjaniemessä on yleensä aina siistiä ja rauhallista.
Itä-porissa sampolassa ja länsi porissa pihlavassa asuneena arvostan itä helsingin rauhallisuuta. Täällä Mellunmäessä ei (vielä) yritetty tappaa vaimoa paistinpannulla tai ajaa autolla velkojan yli.
Porissa en halunnut liikkua klo 23 jälkeen, eikä se aina ollut mahdollistakaan, kun bussit eivät oikein liikkuneet.
Onneksi tuollainen on tosi harvinaista. Itse olen työssä jossa kohtaan narkomaaneja päivittäin, ja sanoisin että ehdottomasti suurin osa heistä on enemmän reppanoita kuin vaarallisia. Varsinkin provosoimattomasti hyökkääminen on tosi harvinaista. Riitelemistä tai vänkäämistä sekavassa tilassa olevan kanssa toki kannattaa välttää.
Yleisesti paras tapa kohdata sekava ihminen on olla reagoimatta sekavuuteen oikein mitenkään ja kohdella häntä vain kuin järjissään olevaa ihmistä. Kyllä mulle on huudettu päin naamaa jotain sekavaa tai höpötetty niin sekavaa juttua ettei siitä ole ottanut mitään tolkkua (joskus ne ihan naurattaa, esim. kerran joku sanoi jotain tyyliin että hänen hotellin robottihyttynen pitää hänen päässään kolinaa ja hän tulee hulluksi - sitten hetken päästä huudahti "innovatiivinen kasvuyritys!"). Huutajiin en reagoi mitenkään, en väistä enkä pakene, odotan vaan että reaktio menee ohi. Muuten vaan sekaville juttelen ihan tavallisesti tyyneen sävyyn.