Bussi ja vaunut - istutko keskitilassa vaiko penkeillä muualla
Puhutaan bussilla matkustamisesta. Jotkut istuvat kiltisti vaunujen vieressä. Jotkut taas ottavat lapsen ja menevät muualle matkustamoon. Jälkimmäinen on hankalaa kun vaunuja pitää säätää, nousta välillä yms.
Kummasta tavasta tykkäät?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HSL taas kusee kaikkien nilkoille. Helsingissä sellaisua bussilinjoja ja -kalustoa että vakaidenkaan vaunujen pystyssä pysymiseen ei ole mitään luottamista.
Vaan samapa tuo mammalle jos se vaunu sinkoilee muiden matkustajien päälle kun ite istuu kupeitten hedelmän kanssa sivustakatsomassa.
(Vaunun vois peruuttaa bussiin niin että lapsi näkee ovista ulos ja ette vie tuplasti tilaa, ihan vinkkinä.)
Mitähän linjoja mahdat tarkoittaa? Olen vuosikausia matkustanut HSL:n linjoilla ympäri Helsinkiä enkä ole kyllä ikinä nähnyt lastenvaunuje sinkoilevan yhtään minnekään. Mutta jos kyyti on noin holtitonta, että vaunutkin lentelee ympäriinsä niin veikkaan ettei siinä sen vanhemman ole kovin turvallista seistä. Parempi siis istua turvallisesti siellä penkissä lapsen kanssa.
Minä olen nähnyt keskiosassa seisovan mummon lentävän käytävää pitkin ja lyövän päänsä kuskin kopin alareunaan koska bussi jarrutti. Veri valui päästä. Ei edes missään moottoritiellä vaan lassilassa Helsingissä joka joka on kantakaupunkia. Vaunut todellakin lähtevät liikkeelle jos bussi jarruttaa äkillisesti.
Öh, ja onko tuo mielestäsi ok käytöstä kuskilta??? Että vaunut lentelee pitkin käytäviä ja mummot katuilee niin että saa haavoja päähänsä? Kuskin vikahan tuollainen on eikä vaunujen kanssa matkustavan äidin. Ei lukitut vaunut mihinkään lentele kun ajetaan asiallisesti.
Oletko koskaan autoa ajanut? Onko ikinä tullut äkkijarrutustilannetta?
Ei se bussi siellä kadulla yksin kulje. Kaupungissa saattaa vaikka sairaskohtauksen saanut rojahtaa tielle suorin vartaloin. Kuskiko silloin painaa kaasun pohjaan silloin?
Helsingissä todennäköisempi on toki harjaantumaton tuore kuski ja aikataulupaine, mutta ei se lastenratas sillä pysy pystyssä että kuski on väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tampereen joukkoliikenne tarkentaa ohjeitaan lastenvaunujen ja -rattaiden kanssa matkustamisesta busseissa. Uuden ohjeen mukaan lapsen on matkustettava vaunuissa tai rattaissa koko matkan ajan eli lapsen kanssa ei saa mennä penkille istumaan bussiin nousemisen jälkeen. Kun vaunut tai rattaat eivät jää keskisillalle yksin ilman valvontaa, varmistetaan sekä lapsen että muiden matkustajien turvallisuus, korostaa Tampereen joukkoliikenne".
Tätä toivon myös HSL:n busseihin mutta jotkut äipät haluavat sen ikkunapaikan.
Eilenkin bussi seisoi monta minuuttia pysäkillä jonkun tavallista tyhmemmän takia. Vaunut sisään, kierros paikalla ja vaunut kohti ovea taas. Vauva syliin ja huuto "älä aja vielä, etkö nää et kannan lasta". Tumpelo käveli bussin perälle ja kun bussi vihdoin viimein lähti matkaan äiti painoi pysähdy nappia. Hän jäi pois 400 metrin päässä, seuraavalla pysäkillä.
Nää yhden pysäkinvälin matkustajat ovat ihan naurettavia mutta täällä av:lla saa aina huudot kun uskaltaa tätä toimintaa arvotella. Matkustajalla on kuulemma nivel- tai polviongelmia, sydänsairautta, uupumusta jne. jonka vuoksi sen muutaman sadan metrin kävelymatka on avian ylivoimainen.
Liikun päivittäin suositulla 23 bussilla Pasilasta Hakaniemeen (Helsingissä). Näitä yhden pysäkin äitejä on lähes päivittäin. Ovat muuten kaikki ihan kantasuomalaisia.
Oon mietiskellyt että onkohan näillä äidellä niin huono kunto, että pitää hypytä bussiin 270 metrin matkaksi.
Vai onko vika tavallista maalaisemmassa syntyperässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HSL taas kusee kaikkien nilkoille. Helsingissä sellaisua bussilinjoja ja -kalustoa että vakaidenkaan vaunujen pystyssä pysymiseen ei ole mitään luottamista.
Vaan samapa tuo mammalle jos se vaunu sinkoilee muiden matkustajien päälle kun ite istuu kupeitten hedelmän kanssa sivustakatsomassa.
(Vaunun vois peruuttaa bussiin niin että lapsi näkee ovista ulos ja ette vie tuplasti tilaa, ihan vinkkinä.)
Mitähän linjoja mahdat tarkoittaa? Olen vuosikausia matkustanut HSL:n linjoilla ympäri Helsinkiä enkä ole kyllä ikinä nähnyt lastenvaunuje sinkoilevan yhtään minnekään. Mutta jos kyyti on noin holtitonta, että vaunutkin lentelee ympäriinsä niin veikkaan ettei siinä sen vanhemman ole kovin turvallista seistä. Parempi siis istua turvallisesti siellä penkissä lapsen kanssa.
Minä olen nähnyt keskiosassa seisovan mummon lentävän käytävää pitkin ja lyövän päänsä kuskin kopin alareunaan koska bussi jarrutti. Veri valui päästä. Ei edes missään moottoritiellä vaan lassilassa Helsingissä joka joka on kantakaupunkia. Vaunut todellakin lähtevät liikkeelle jos bussi jarruttaa äkillisesti.
Öh, ja onko tuo mielestäsi ok käytöstä kuskilta??? Että vaunut lentelee pitkin käytäviä ja mummot katuilee niin että saa haavoja päähänsä? Kuskin vikahan tuollainen on eikä vaunujen kanssa matkustavan äidin. Ei lukitut vaunut mihinkään lentele kun ajetaan asiallisesti.
Tuskimpa kuksan huvikseen lyö jarruja pohjaan.. eikö tämän enempää ajatus juokse??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruuttaminen ei yleensä onnistu, koska rattaat menevät silloin niin etukenoon, että lapsi tippuu kyydistä. En myöskään halua ottaa riskiä, että ovet menevät kiinni kun minä olen kyydissä mutta lapsi ei.
Sama juttu poislähtiessä.
Kanttikivetkin varmaan ylität kahva edellä?
Tietty jos ei haba riitä yhtään niin on pakko mennä nokka edellä, mutta ettekö muka osaa tarpeen vaatiessa mennä paria porrasta ylös tai alas vaunuilla? Tekniikka on sama, vaunu takapyörien varaan ja sinä vedät vastaan niin että laskeutuminen on hallittu.
Pitäisköhän sitä pitää joku vaunutekniikkakurssi kun on noin osaamattomia vanhemoia olemassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruuttaminen ei yleensä onnistu, koska rattaat menevät silloin niin etukenoon, että lapsi tippuu kyydistä. En myöskään halua ottaa riskiä, että ovet menevät kiinni kun minä olen kyydissä mutta lapsi ei.
Kanttikivetkin varmaan ylität kahva edellä?
Tietty jos ei haba riitä yhtään niin on pakko mennä nokka edellä, mutta ettekö muka osaa tarpeen vaatiessa mennä paria porrasta ylös tai alas vaunuilla? Tekniikka on sama, vaunu takapyörien varaan ja sinä vedät vastaan niin että laskeutuminen on hallittu.
Pitäisköhän sitä pitää joku vaunutekniikkakurssi kun on noin osaamattomia vanhemoia olemassa...
Et ymmärtänyt, mitä tarkoitan. Bussin lattian ja jalkakäytävän välissä on sellainen aukko, että en ala siinä habailemaan. Rappusia kyllä mennään päivittäin tällä tyylillä, kun on hissitön talo, mutta liikenteessä ei tule mieleenkään tehdä samoin. Eikä kyllä kukaan muukaan meilläpäin peruuttele dösään.
Olemme keskiosassa lapsi rattaissa ja minä seison pitäen kiinni. Oulussa tuosta löytyy ohjeet joka bussista. Joissakin harvoissa tapauksissa bussissa on penkit keskellä, silloin voin istua penkillä, jos on tilaa. Olen kerran ollut tilanteessa jossa bussi joutui tekemään äkkijarrutuksen, ja vaunut lensivät kumolleen. Toisaalta, jos lapsi olisi ollut sylissä penkillä, hän olisi lyönyt päänsä kaiteeseen tai penkkiin lujaa.
Mä oon kyllä monesti miettinyt että onko ihan ok, että mamma pääsee mukuloineen ilmaiseksi bussiin, vaikka lapsi ei edes bussiin noustessa istu rattaissa/vaunuissa vaan kävelee itse. Eikö silloin olis mamman mahdollista käydä sijoittamassa kärrinsä keskiosaan ja käydä maksamassa matkansa, ihan niinkuin kävelytuen kanssa matkustavat vanhuksetkin? Vaunut vissiin mukana lähinnä rekvisiittana/ilmaisena matkalippuna...
Itse istun tai seison koko matkan ajan rattaiden vieressä ja pidän niistä kiinni. Meidän kaupungissa bussikuskit ajavat kyllä yleisesti ottaen tosi rauhallisesti, mutta mistäpä sitä tietää jos joku äkkijarrutus tuleekin.
Kääntäkää niistä panssarivaunun kokoisista vaunuista ne kääntyvät osat (tanko) pois kulkuväylästä. Miten tämä voi olla niin vaikeaa joillekin? Typeryys vai osaamattomuus? Useimmat kääntyy alaspäin yhdellä naksautuksella eikä tarvitse kenenkään törmätä siihen vaunuun.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kyllä monesti miettinyt että onko ihan ok, että mamma pääsee mukuloineen ilmaiseksi bussiin, vaikka lapsi ei edes bussiin noustessa istu rattaissa/vaunuissa vaan kävelee itse. Eikö silloin olis mamman mahdollista käydä sijoittamassa kärrinsä keskiosaan ja käydä maksamassa matkansa, ihan niinkuin kävelytuen kanssa matkustavat vanhuksetkin? Vaunut vissiin mukana lähinnä rekvisiittana/ilmaisena matkalippuna...
Itse istun tai seison koko matkan ajan rattaiden vieressä ja pidän niistä kiinni. Meidän kaupungissa bussikuskit ajavat kyllä yleisesti ottaen tosi rauhallisesti, mutta mistäpä sitä tietää jos joku äkkijarrutus tuleekin.
Voihan sillä äidillä olla kausilippu. Minä esim. teen vuorotyötä ja vapaata on usein viikolla. Lapsen kanssa jos lähdetään liikenteeseen, niin rattaat tarvitaan, koska väsymys iskee jossain vaiheessa. Kuitenkin istumme penkeillä, jos tilaa on. En ala kanssamatkustajille selvittämään, että maksan kyllä perhanan kallista seutulippua. Kun ei se kuskiakaan kiinnosta.
Istun tai seison vaunujen vieressä lapsella rattaissa turvavyöt. Käytän enemmän junaa,metroa ja ratikkaa. Olosuhteiden pakosta satunnaisesti bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskimpa kuksan huvikseen lyö jarruja pohjaan.. eikö tämän enempää ajatus juokse??
No ei tuossa edellisenkään sivun lehtijutussa mitään järkisyitä noille äkkijarrutuksille ollut. Etta huvikseen varmaankin tosiaan sitten.
En tykkää matkustaa siinä keskellä. Jos oon keskellä pikkupenkillä ihmiset katselevat olan yli mun kännykkään, mitä kirjoitan tai mitä videoita katson.
Lahdessa ilmaiseen matkaan oikeutettuja ovat rataskansa ja rollan kanssa kulkevat. Itse en lähde rattaiden luota minnekään, vaan joko seison tai istun ja pidän niistä kiinni koko ajan. Viimeksi eilen joku tuli kyytiin, jätti lapsen ja rattaat keskiosaan ja meni isomman kanssa istumaan penkeille. Painoin sitten itse näistä rattaista jarrut päälle, kun ne alkoi liikkua kohti oman vauvani rattaita. Takaa kuului vain "oho". Ei kiitos, eikä mitään muutakaan, pelkkä oho.
Niin v*ttu oho sentään, vaaransit oman lapsesi ja toisenkin...
Lapsi aina rattaissa ja aikuinen vieressä! Paremmassa turvassa se lapsi kärryissään on mahdollisessa äkkijarrutustilanteessa, on edes pieni mahdollisuus, että rattaat vähän suojaavat. Penkillä lentää hallitsemattomasti. Pahin on aikuisen sylissä, lapsesta ei jää kun märkä läntti, kun aikuinen jysähtää päälle ja liiskaa seuraavan penkin selkänojaan. Tämän vuoksi kantoliina EI OLE turvallinen bussissa!
Bussin seinää tuijottavan lapsen tylsyys on pikkujuttu, josta jokaisen vanhemman on vaan selvittävä.
Ja viimeisenä: Helsingin busseissa rattaat vievät tyypillisesti kaksi istumapaikkaa, kun kääntöpenkille ei pääse. Kenellä on pokkaa viedä vielä pari paikkaa lisää, ellei bussi ole ihan tyhjä?!
Vierailija kirjoitti:
Lapsi aina rattaissa ja aikuinen vieressä! Paremmassa turvassa se lapsi kärryissään on mahdollisessa äkkijarrutustilanteessa, on edes pieni mahdollisuus, että rattaat vähän suojaavat. Penkillä lentää hallitsemattomasti. Pahin on aikuisen sylissä, lapsesta ei jää kun märkä läntti, kun aikuinen jysähtää päälle ja liiskaa seuraavan penkin selkänojaan. Tämän vuoksi kantoliina EI OLE turvallinen bussissa!
Bussin seinää tuijottavan lapsen tylsyys on pikkujuttu, josta jokaisen vanhemman on vaan selvittävä.
Ja viimeisenä: Helsingin busseissa rattaat vievät tyypillisesti kaksi istumapaikkaa, kun kääntöpenkille ei pääse. Kenellä on pokkaa viedä vielä pari paikkaa lisää, ellei bussi ole ihan tyhjä?!
Minä vanhempana kestän lapsen tylsistymisen ja kitinän, mutta kanssamatkustajat eivät. Siksi istumme penkillä.
Nykyään laitan lapsen rattaiden 5-piste turvavöihin kiinni ja rattaan aisasta kiinni bussin ripustuskoukkuun, jos sellainen on, tai jos on turvavyö, laitan sen rattaiden ympärille ja jos ei ole, pidän koko ajan rattaista kiinni. Rattaan jarrut laitan kiinni. Tästä huolimatta kerran lapseni on lentänyt rattaineen nurin bussissa ja vierinyt päin keskiovea, kun bussi melkein kolaroi kääntyesssään ja siksi väisti ja jarrutti äkisti. Lapselle ei käynyt kuinkaan, koska oli rattaiden suojassa ja turvavyöt estivät lentämästä. Ei kyllä käsivoimani riittäneet estämään rattaiden karkaamista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vanhempana kestän lapsen tylsistymisen ja kitinän, mutta kanssamatkustajat eivät. Siksi istumme penkillä.
Curling...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Curling...
Se bussimatka ei ole kuitenkaan meidän koko elämä..
Tässä näkee, että tekee niin tai näin, niin aina jonkun ruttunaaman mielestä tekee väärin. Jos annan lapsen kitistä, niin olen lepsu kasvattaja joka ei saa lastaan kuriin eikä yhtään ajattele muita. Jos taas teen lapselle mieliksi (mikä kamala äiti!, niin olen curling-äiti.
Minusta on vaan kivempi, että sen dösämatkan ajan ei kellään olisi ikävää, jos sen voi välttää.