Odotan puhelua lääkäriltä, mutta en halua puhua sitä täällä avokonttorissa kaikkien kuullen. Miten ratkaisisit asian?
Ongelma on se, että en tiedä milloin se puhelu tulee, voi olla melkein milloin vaan. Täällä ei ole mitään palaverihuonetta tms johon voisi mennä. Vain vessa on ovellinen tila ja sieltäkin kuuluu kaikki ympäriinsä.
Kommentit (19)
Menisin tuossa tapauksessa ulos puhumaan. Saattaisin vielä ilmoittaa jollekin työkaverille että odotan tärkeää puhelua ja saatan sen takia häipyä täältä pariksi minuutiksi
Menet ulos koko konttorista. Kyllä lääkäri sen hetken odottaa, tuohan on hyvin tyypillinen tilanne ihmisillä.
Kun soitto tulee, niin sano lääkärille että odota hetki, etsin rauhallisen puhumispaikan. Sitten lähde vaikka ulos käymään, tai minne vaan privaatimpaan paikkaan.
Kun puhelu tulee, lähdet kävelemään toimistosta ulos. Vastaat siinä matkalla ja sanot, että hetki.
Vierailija kirjoitti:
Kun soitto tulee, niin sano lääkärille että odota hetki, etsin rauhallisen puhumispaikan. Sitten lähde vaikka ulos käymään, tai minne vaan privaatimpaan paikkaan.
Just näin. Mietit jo etukäteen, mihin menet puhumaan sitten kun se puhelu tulee. Kun puhelin soi, lähdet jo kävelemään vastatessa, ja pyydät odottamaan sen verran, että ehdit pois avotilasta.
Avokonttorit ovat perseestä. Ei mitään yksityisyyttä. Vähintään olisi järjestettävä puhelinkoppeja, joissa saisi puhua rauhassa. Inhottavaa mennä aina jonnekin meluisaan käytävään tai ulos palelemaan.
Tuttu tilanne. Kannattaa kertoa työkavereille, että sinulla on lääkärin soittoaika ja poistut silloin paikalta. Helpottaa omaa tilannettasi. Minulla on ollut joskus samana päivänä asiakas- ja toimittajatapaamisia. Kun kellonaikaa ei tiedä, ainoa tapa olla jännittämättä tilannetta turhaan on kertoa siitä muille, niin osaavat tulla tarvittaessa avuksi ja hoitaa tilanteen. Auto on esimerkiksi hyvä paikka mennä puhumaan lääkärille.
Meillä ei voi oikein mennä käytäväänkään kun siellä on meteliä ja kulkee paljon ihmisiä. Käyn bussilla töissä, joten ei ole sitä autoakaan. Työporukka on sellainen, että ei todellakaan kiinnosta kertoa mitään ylimääräistä täällä.
Avokonttori on muuten ihan perseestä tuossa mielessä. Yhtään en olisi jaksanut kuunnella työkaverini soittoja salarakkaalle, avioeron läpikäymistä ja kaikkea muuta jälkipuintia. Hän ei tosiaan lähtenyt paikaltaan puhumaan muualle.
Noi soittoajat on kyllä niin pyllystä kun eivät voi edes tunnin tarkkuudella sanoa milloin soitto tulee.
Olin odottanut itse yli viikon että lääkäri soittaisi, niin eikö soittanut juuri kun olin vessassa pesemässä lapsen kakkapyllyä. Ei sitten soittanut uudestaan enää, merkintä vain kanta.fihin että ei tavoitettu soittoaikana...
Hitto kun ei edes tiedä milloin pitäisi olla tavoitettavissa!
(Sori ohis....)
Lääkärien soittoajat ovat kyllä hankalia. Eikö niitä voisi ilmoittaa edes parin tunnin tarkkuudella niin, että töitä voisi yrittää järjestellä jotenkin? Olen itse ammatiltani opettaja, enkä voi oppituntien aikana ottaa vastaan henkilökohtaisia puheluita (oppilaita ei saa jättää yksin luokkaan). Meillä ei myöskään ole mitään yksityisiä suljettavia tiloja. Kerran odotin soittoa papa-kokeen tuloksista, ja koko päivän jännitti, miten hoidan tilanteen. Lopulta vastasin puheluun opettajainhuoneen nurkassa ja yritin puhua hiljaa ja epämääräisesti niin, ettei puhelun aihe käy ohikulkijoille ilmi toivoen, ettei lääkärillä ole mitään jatkotoimenpiteitä edellyttävät kerrottavaa.
Mulle ainakin sanottiin että lääkäri soittaa huomenna n klo 12 ja kyllä se soittikin 12:10..
Tuo nyt on ihan normaali, monen elämää toisinaan koskettava tilanne eikä mikään ylitsepääsemättömän kiusallinen ongelma.
Kerrot töissä että odotat lääkärin soittoa ja sitten vain odotat, soiton tullessa poistut rauhallisimpaan keksimääsi paikkaan ja hoidat puhelun. Turha tehdä siitä numeroa.
Avokonttorin ihanuus. Ap sentään miettii poistuvansa tilasta, tosin oman yksityisyytensä takia, mutta kuitenkin. Mun duunipaikalla on pari tooooosi ekstroverttia tyyppiä, jotka haluavat olla kaikkien kanssa kaiken aikaa kaikkialla. Saamme kuulla perheasiat, viikonlopun nussimiset, sairastelut, kynsien katkeilut, ystävien yksityisasiat, you name it. Pidän kuulokkeita päässä ja kuuntelen radiota tai musiikkia ja silti kuulen tämän yhdenkin kaakattajan puheet. En ole ollut aiemmin juuri mitään mieltä ko. henkilöstä, nyt vihaan häntä. Kyllä avokonttorit on sitten ehania, lisäävät yhteisöllisyyttä (=lue: työnantaja säästää rahaa ja tunkee työntekijät saamaan loukkoon, jossa nämä sairastavat perätysten samat taudit, kyttäävät toisiaan, oppivat pikku hiljaa vihaamaan toisiaan).
Avokonttoreissa tulisi olla aina joku yksityinen tila. Luulisi, että tämä on yrityksille jo itsestään selvää. Monesti jopa tietyt asiakassuhdeasiat vaativat kahdenkeskistä keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Avokonttorin ihanuus. Ap sentään miettii poistuvansa tilasta, tosin oman yksityisyytensä takia, mutta kuitenkin. Mun duunipaikalla on pari tooooosi ekstroverttia tyyppiä, jotka haluavat olla kaikkien kanssa kaiken aikaa kaikkialla. Saamme kuulla perheasiat, viikonlopun nussimiset, sairastelut, kynsien katkeilut, ystävien yksityisasiat, you name it. Pidän kuulokkeita päässä ja kuuntelen radiota tai musiikkia ja silti kuulen tämän yhdenkin kaakattajan puheet. En ole ollut aiemmin juuri mitään mieltä ko. henkilöstä, nyt vihaan häntä. Kyllä avokonttorit on sitten ehania, lisäävät yhteisöllisyyttä (=lue: työnantaja säästää rahaa ja tunkee työntekijät saamaan loukkoon, jossa nämä sairastavat perätysten samat taudit, kyttäävät toisiaan, oppivat pikku hiljaa vihaamaan toisiaan).
Pitemmän päälle työnantajat eivät säästä väärin suunniteluissa avokonttoreissa rahaa, sillä ihmisten työskentely saattaa hankoilua huomattavasti, muiden tuottamien häiriöiden määrä voi olla suuri ja mielipahallekin on laskettava oma hintansa. Yritykset eivät ymmärrä, että avokonttorin suunnittelu ei ole samaa kuin kaikkien seinien kaataminen. Hyvässä avokonttorissa on myös suljettuja tiloja, koska joskus työprosessissa on vaiheita, jolloin on päästävä esim. neuvottelemaan tai tekemään tarkkuutta vaativaa tehtävää suljettuun ja hiljaiseen tilaan.
Vastaisin puheluun ja kävelisin jonnekin yksinäiseen / rauhalliseen tilaan. Vaikka ulos =)