Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Argh, miksi on tuollaisia plus collectioneita! Miksei vaan voida tehdä vaatteita useassa eri koossa?

Koon 40 väliinputoaja
12.06.2016 |

Ärsyttää kun tosi usein "isojen tyttöjen mallistoissa" on todella ihania tunikoita, mekkoja jne. ja koot lähtee koosta 42 ja siitä ylöspäin. Miksi näin? Miksei vaan voi olla vaatteita joita tehdään useassa eri koossa eikä niin että on eri mallistot normaalikokoisille ja isokokoisille? Onko siinä joku muotoseikka että plusmallistoissa on erilaiset leikkaukset vaikka isompien tissien takia?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut plusmallistot on suunnattu suoraan omena kroppaisille, vaikka kaikki ylipainoiset ei edes ole omenoita, vaan joukkoom mahtuu myös päärynää ja tiimalasia. Perusmallistoissa taasen vaatteet suunnitellaan pääsääntöisesti h-kropalle.

Vierailija
2/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun olen just tällainen pallo, eli omenakroppa, niin kaipaisin vaatteita missä on leikkauksia jotka vähän peittää tuota vatsaa. Mutta koon 42 vaatteet on kuitenkin liian isoja muualta, ja se ärsyttää. Tässä olisi jollekin vaatevalmistajalle kyllä niche.  "Non collection" kaiken kokoisille :) -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintaville naisille nuo +mallistot ei ainakaan ole. Kaikki "kuppiosat" on samaa kokoa, kuin normivaatteissa pelkästään leveys kasvaa. Rintavalle ei siis löydy tavisuolelta, eikä +puolelta mitään. Joustavat materiaalit käy, mutta niistäkin tursuu rinnat ulos kaula-aukosta, kun on niin syvään uurrettu.

Vierailija
4/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pluskoon vaatteet oli pelastukseni vielä viime talvena. Rintavarustus kokoa 52, alaosa kokoa 40. Vain plussakoossa löytyi vaatteita, joissa leikkaus  sellainen, että hartialinja oli oikealla paikallaan ja silti rinnat mahtui puseron alle. Muuten kaavoittaja oletti, että vaatteen ostaja on iso kaikkialta, myös hartioiden leveydestä. Sitten kävin rintojenpienennysleikkauksessa ja kas - se ihan tavallinen koko 40 mahtuu nyt vaivatta päälle.

Vierailija
5/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas tykkään siitä, että on erikseen ne plusmallistot. Vaatteiden ostaminen on paljon helpompaa, kun voi suoraan vain katsoa, että tykkääkö siitä vai ei, eikä tarvitse jokaisen kivan näköisen vaatteen kohdalla stressata siitä, että mahtaako sitä löytyä meikäläisen koossa. Just viime viikolla olin Halosella katselemassa takkeja ja puseroita, niin käytännössä jokaisen mua kiinnostavan vaatteen kohdalla homma kaatui siihen, että koot loppuvat 44 tai 46 kokoihin. Mitään erillistä isojen naisten osastoa tai mallistoa ei ollut, niin enpä sitten kauaa jaksanut jatkaa hakuammuntaa. Menin sitten Zizziin ja löysin heti kivan puseron.

Minä valitsen mieluummin suppeammasta valikoimasta, kunhan se on selkeästi esillä, kuin tuhlaan aikaani etsimällä oikeaa kokoa vaatteista, joita ei ole edes valmistettu mun kokoa.

Vierailija
6/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koon 40 väliinputoaja kirjoitti:

Ärsyttää kun tosi usein "isojen tyttöjen mallistoissa" on todella ihania tunikoita, mekkoja jne. ja koot lähtee koosta 42 ja siitä ylöspäin. Miksi näin? Miksei vaan voi olla vaatteita joita tehdään useassa eri koossa eikä niin että on eri mallistot normaalikokoisille ja isokokoisille? Onko siinä joku muotoseikka että plusmallistoissa on erilaiset leikkaukset vaikka isompien tissien takia?

Ja vaikka sitten oliskin eri mallistoa, mutta olis edes yhtä värikkäitä kankaita. Mutta ei; se joka ylipainoinen on, pukeutukoon vain mustaan, ruskeaan tai harmaaseen.

Vierailija
7/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkaa mark & spencer, koot kuten muuallakin mutta jatkuvat monissa vaatteisss suoraan myös plussakokoihin.

Vierailija
8/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsekkaa mark & spencer, koot kuten muuallakin mutta jatkuvat monissa vaatteisss suoraan myös plussakokoihin.

Kiitos, enpä ole tuohon tutustunut vaikka olen mainoksia nähnyt. Pitääpä tsekata! -ap

Vierailija
9/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja oman kokemukseni mukaan plusmallistojen neuleissa ja pitkähihaisissa puseroissa on aina vajaamittaiset hihat. Miksi?

Vierailija
10/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plus-vaatteet kaavoitetaan eri lailla kun normaalikoot, ja suunnitellaan jo erityyppiselle vartalolle. Jos sarjotaan vaan paljon kokoja normaalikokojen perään, niissä ei pystytä huomioimaan plus-vartalon erilaisuutta. Esim. käsien pituus ei kasva samaa tahtia kuin vyötärönympärys, tai hartoiden leveys samaa tahtia kuin lantio. Ihminen ei siis lihoessaan kasva tasaisesti joka suunnasta. Tätä on todella vaikea selittää ihmisille, jotka ovat olleet koko ikänsä s-kokoa tai 40, mutta kaikki eri kokoja sahanneet ymmärtävät kyllä heti mistä puhutaan.

Ja isot rinnat ei ole se juttu plus-mallistoissa. Isot rinnat voi olla s-kokoisella viulunsoittajallakin.

Vierailija
11/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja oman kokemukseni mukaan plusmallistojen neuleissa ja pitkähihaisissa puseroissa on aina vajaamittaiset hihat. Miksi?

Eiköhän vaatteiden valmistajat tee molempia. Mutta vajaamittaiset hihat imartelevat plus-naisia usein siksi, että heillä saattaa olla se siroin paikka ranne. Ja monesti plus-naiset "tarkenevat paremmin" kuin hoikat naiset. Ja saattaahan syynä olla hinnoittelukin.

Vierailija
12/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tavallaan joo samaa mieltä. Mä tykkään näköjään tosi paljon juurikin plus malliston tyylisistä vaatteista mutta ne on mulle liian isoja.

Mä olin muuten ennen kokoa 56 ja nyt 38-40. Että en mä nyt tätä valittamalla valita mutta jotenkin löytäisin sieltä itselleni kivoja vaatteita.

Vierailija
13/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mieti kuinka usein isokokoiset joutuvat pettymään, kun heidän himoitsemiaan vaatteita ei valmisteta esim. M:ää tai XL:ää isompaa. Isossa kokojakaumassa on kaavoittamisen lisäksi ongelmia myös hinnoittelussa. Hinnoitellaanko tuote kahdella eri hinnalla vai yhdellä hinnalla, jolloin pienikokoiset maksavat isoimpien vaatteiden kustannuksia. Ja voi olla myös niin ettei liikkeessä ole tilaa laittaa kahtakymmentä eri kokoa esille.

Vierailija
14/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tavallaan joo samaa mieltä. Mä tykkään näköjään tosi paljon juurikin plus malliston tyylisistä vaatteista mutta ne on mulle liian isoja.

Mä olin muuten ennen kokoa 56 ja nyt 38-40. Että en mä nyt tätä valittamalla valita mutta jotenkin löytäisin sieltä itselleni kivoja vaatteita.

Älä nyt suutu, mutta voisiko olla niin, ettet ole vielä oikein hahmottanut uutta kokoasi? Uskon nimittäin vilpittömästi että suunnittelijat suunnittelevat ja liikkeet myyvät niin hyvännäköisiä tuotteita kuin vain on mahdollista kunkin kokoiselle. Muutenhan heiltä loppuisi asiakkaat.

Vierailija
15/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plus-vaatteet kaavoitetaan eri lailla kun normaalikoot, ja suunnitellaan jo erityyppiselle vartalolle. Jos sarjotaan vaan paljon kokoja normaalikokojen perään, niissä ei pystytä huomioimaan plus-vartalon erilaisuutta. Esim. käsien pituus ei kasva samaa tahtia kuin vyötärönympärys, tai hartoiden leveys samaa tahtia kuin lantio. Ihminen ei siis lihoessaan kasva tasaisesti joka suunnasta. Tätä on todella vaikea selittää ihmisille, jotka ovat olleet koko ikänsä s-kokoa tai 40, mutta kaikki eri kokoja sahanneet ymmärtävät kyllä heti mistä puhutaan.

Ja isot rinnat ei ole se juttu plus-mallistoissa. Isot rinnat voi olla s-kokoisella viulunsoittajallakin.

Koko aikuisikäni 178-senttisenä viettäneenä totisesti tiedän, että hihat ja lahkeet eivät pitene vaatteen koon mukaan. Jos joutuisin tyytymään valmisvaatteisiin, ranteeni ja nilkkani olisivat aina paljaina ja hartioideni vuoksi joutuisin ostamaan kokoa 58-60, käytännössä siis vyötäröpituisia kupolitelttoja.

Vierailija
16/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille pienille taas ei ole yhtään mitään, kaikissa on hihat tai lahkeet liian pitkiä eikä tule hyvä lyhentämällä. Lastenvaatteet heppakuvoineen ei innosta, sekä ne on tehty lasten vartalotyypille. Joskus olen hameen lasten puolelta löytänyt sopivan mittaisena. 

Vierailija
17/17 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinnat, lantio ja peppukin ovat out. Naisten vaatteet suunnitellaan leveäharteisille suoravartaloisille rinnattomille ja lantiottomille --- parhaiten naisten vaatteet sopivat hoikalle 179-senttiselle teinipojalle, jolla on pitkä selkä.

Mulla on sellainen kroppa ettei mulle ole enää olemassakaan vaatekokoa tai edes "erikoismallistoa". Joka kohta kropasta on vääränmallinen ja väärän mittainen suhteessa muihin. Tavallisessa vaatekoossa en saa rintoja ja lantiota mahtumaan, jos vaate on muuten sopiva. Pluskoon vaatteet ovat liian isoja ja pitkiä vaikka rinnat/lantio voi mahtua. Ja D-mitoituksissa, jos niitä enää löytääkään, rinnat ja lantio mahtuvat, mutta vyötärö on liian löysä ja hartiat liian leveät, usein myös reidestä liian löysät. Monissa housuissa lahkeet ja ovat liian lyhyet, usein yläosissa hihatkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan