Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varokaa psykoosilääkkeitä!

Vierailija
12.06.2016 |

Kun sairastuin psykoosiin,söin aluksi olanzapiiniä 10 mg päivässä. Lihoin sen aikana 9 kg noin kuukaudessa. Lopetin lääkkeen,koska en luonnollisesti halunnut lihoa enempää ja pelkäsin diabetesta. Sen jälkeen aloitin aripipratsolin,joka ei lihottanut mutta aiheutti minulla itsemurha ajatuksia ja tiloja,joissa en pystynyt liikuttamaan itseäni ja olin aivan pihalla ulkomaailmasta. Tällä hetkellä syön risperidonia ja se on lihottanut viikossa 5 kg. On todella turhauttavaa treenata 5 kertaa viikossa ja samalla lihoa. Lisäksi risperidon unettaa niin että nukun 14 h yössä pahimmillaan. Nyt aion lopettaa lääkkeet koska olen mieluummin harhainen kuin kärsin kamalista sivuvaikutuksista. Onko muilla samankaltaisia kokemuksia antipsykooteista?

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen psykoosilääkkeiden keksimistä psykoottiset ihmiset laitettiin kaltereiden taakse tyrmään. Eivät ainakaan lihoneet. Tuskin paranivatkaan.

Vierailija
82/96 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielialalääkkeet aiheuttavat paljon uusia ongelmia ja siksi ne eivät missään tapauksessa sovi kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä mitään psykoosia ole nähnytkään, jos väität sen olevan parempi kuin lääkitty. Multa meni yli 5 vuotta toipua ja ikinä en tullut entiselleni, ja se johtuu sairaudesta EI lääkkeistä.

Vierailija
84/96 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen psykoosilääkkeiden keksimistä psykoottiset ihmiset laitettiin kaltereiden taakse tyrmään. Eivät ainakaan lihoneet. Tuskin paranivatkaan.

Tänään kokoomuslaisen kustannustehokkuuden nimissä psykoottiset laitetaan kaupungin kaduille kävelemään. Avohoito tulee halvaksi ja kuntouttaa, sanovat viisaat kokoomuslaiset. Joskus joku psykoottinen vainoharhoissaan saa päähänsä tarttua kirveeseen, mutta mitäs pienistä.

Vierailija
85/96 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama juu, eli aiheuttivat lihoamista itsemurhaalttiutta ja persoonallisuuden muuttumista aggressiivisemmaksi ja narsistisemmaksi. Lopulta selvisikin että mun masennus onkin neuroosipohjaista eikä psykoosi.  nykyään en syö lääkkeitä ,ja jos tarve tulee niin olen mielummin harhainen kuin empatiakyvytön sairaalloisen lihava sosiopaatti. 

Psykoosien hoito lääkkeillä on lisäksi vanhanaikaista. Luekaapa vaikka skitsofrenian Wikipedia-sivulta. Skitsofrenialla on parempi ennuste lääkkeettömällä hoidolla kuin lääkkeillä. Pysykää näistä myrkyistä erossa!

Useamman henkirikoksen taustalla on lääkitsemätön psykoosi.

Vierailija
86/96 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä olisi kutakuinkin todenperäistä tilastoa miten toipuivat, mutta siihen aikaan tuskin ihan vähästä, todennäköisesti vasta sitten kun olivat vaaraksi itselleen ja muille. 

Vierailija
87/96 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä olisi kutakuinkin todenperäistä tilastoa miten toipuivat, mutta siihen aikaan tuskin ihan vähästä, todennäköisesti vasta sitten kun olivat vaaraksi itselleen ja muille. 

Sukulaiset häpesivät hullujaan. Hullut eristettiin ja pidettiin piilossa eikä heistä edes kerrottu ulkopuolisille. Hulluutta ei ymmärretty lääketieteellisesti, vaan sitä selitettiin kaikenlaisilla taikauskoisilla oletuksilla. Hulluja saatettiin pitää riivattuina tai sitten rangaistuksena synnistä.

Vierailija
88/96 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä mitään psykoosia ole nähnytkään, jos väität sen olevan parempi kuin lääkitty. Multa meni yli 5 vuotta toipua ja ikinä en tullut entiselleni, ja se johtuu sairaudesta EI lääkkeistä.

Eikös nykykäsityksen mukaan psykoottisuuskin ole spektri. Johonkin vain vedetään viiva milloin todellisuudentaju on riittävän häiriintynyt että voidaan puhua psykoosista. Eli hoito joka on yhdelle välttämätön ei ehkä olekaan sitä toiselle koska samasta diagnoosista huolimatta toisen oireet ovat vaikeammat.

Vierailija
89/96 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te muuta osaa kuin kaikkiin oireisiin vain psykoosilääkkeitä?

No jos nyt edes psykoosioireisiin?

Vierailija
90/96 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on jostain syystä tämä lähtökohta, että psykoosisairauksissa tärkeintä on saada kaikki harhat loppumaan hinnalla millä hyvänsä. Muulla ei ole väliä ja liitännäisoireilu kuten masennus saatetaan jättää hoitamatta kokonaan. Kun harhoja ei ole niin kaikki on olevinaan hyvin. Muualla, edes muissa länsimaissa, ei välttämättä ajatella näin. Riippuu tapauksesta kuinka paha ongelma harhat ovat. Jos ne eivät ole liian pelottavia ja ne ymmärtää harhoiksi, lääkityksen kanssa voisi hakea kompromissia. Täällä myös mielestäni tähdätään liikaa siihen että vakavasti sairaankin tulisi pärjätä mahdollisimman itsenäisesti ja lääkityksen tavoitteena on se että pystyy asumaan yksin, jos nyt ei satu olemaan perhettä. Luulenpa että monelle vähän kevyempi lääkitys yhdistettynä tuettuun asumiseen toisi paremman elämänlaadun. Suosittelen seuraamaan Youtubesta kanavaa Living well with schizophrenia.

Vierailija
91/96 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan tyrmä vaan sairaala, jossa sairastuu yhä pahemmin. Tai yhteisö, joka päättää olla sietämättä itseään pelkällä olemassaolollaan häiritsevää ihmistä.

Vierailija
92/96 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihominen ja diabetes ovat psykoosilääkkeiden yleinen seuraus. Lisäksi aivojen tilavuus pienenee psykoosilääkkeitä käytettäessä. Tästä syystä lääkitys tulisi olla viimesijainen vaihtoehto, mutta käytännössä näin ei ole.

Tilastoinneissa ei oteta huomioon lihavuuden aiheuttajaa. Esimerkkinä antibiootit, antipsykootit, antidepressantit. Tämä tieto olisi kuitenkin prevention kannalta olennainen tieto.

Vierailija
93/96 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama itselläkin, olantsapiini lihotti 10kg. Aripipratsoli teki lihasjäykkyyden ja saatoin nukkua vain 4h yössä. Työkyvyttömäksi teki psykoosilääkkeet. Ketipinor lihotti 10kg. Parin kuukauden lääkkeiden käyttö toi siis 20kg. Meni puoli vuotta, että paino pysyi samassa ja lihakset alkoi toimimaan normaalisti. Laihduin lääkkeiden jälkeen 5kg kuukauden aikana tekemättä juuri mitään. Nyt vielä 15kg jäljellä. Omituisinta tässä, että en ole muuttanut mitään ruokailussa ja liikkumisessa eli olen tämän seurantajaksoni aikana koko ajan syönyt n. 2000kcal vuorokaudessa. Työkyvytön olen ollut kaksi vuotta tämän tapahtuman jälkeen, ennen tapahtumaa urheilin, opiskelin ja kävin töissä, nyt tottunut mukavaan elämääni eli urheilen, luen ja autan lähimmäisiä, jotka eivät koskaan ole pitäneet minua sairaana.. Taustalla ero väkivaltaisesta miehestä, jota muut pitävät ihanana miehenä ja josta tein rikosilmoituksen.

Vierailija
94/96 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita Peratsinia. Se on vanhempi lääke, eikä lihota eikä myös väsytä ainakaan paljoa. Aloita esim annostuksella 4mg aamulla ja toinen 4mg illalla. Toimii eikä itsellä ole tullut yhtä suuria haittoja kuin muilla lääkkeillä.

Vierailija
95/96 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tai kokeiltu Olantsapiinia, ei sopinut, teki levottoman olon. Xeplion oli jonkun aikaa, vaihdettiin Ketipinoriin, koska siitä tuli hlvetilliset sivuvaikutukset. Menkat jäi vuodeksi pois, painoa lisää 10 kg, ahdistus kävellessä, rinnoista tuli maitoa jne. Ketipinoriin jätin ominpäin pois, koska halusin laihtua. Psykoosi tuli kuitenkin puolessa vuodessa takaisin. Nyt syön aripipratsolia, koska en halua enää psykoottiseksi ja sairaalaan. Se ei lihotakaan niin pahasti, ainakin jos katsoo mitä syö.

Vierailija
96/96 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

OPETELKAA ITSEHILLINTÄÄ! Ei ole pakko ahmia vaikka vähän nälättää. Itse olen myös kokeillut olanzapiinit yms en lihonu grammaakaan itse asiassa en tunne yhtäkään miespuolista joka olisi noista lihonut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme